'stalkende' ex...wat te doen?

23-02-2019 19:50 202 berichten
Hai, ik weet even niet meer wat nu het beste is om te doen mbt ex. Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen. Waarvoor dank alvast...Even voor het beeld; ik ben eind 40, ex ook, beiden kinderen die de deur uit zijn.

Situatie (ivm herkenbaarheid globaal): Ex en ik hadden een relatie van (slechts) een half jaar maar het ging snel, alles leek zo geweldig en we woonden zo goed als samen, zo vaak waren we bij elkaar. Ik kwam erachter dat hij mij overal in de gaten hield. Keek in mn telefoon, had alle wachtwoorden ontfrutseld (LinkedInn, FB, Messenger, werkmail, Hotmail). Achter mijn rug om heeft hij diverse contacten bericht dat ze mij met rust moesten laten want 'ik was van hem'. Bom barstte toe ik geen contact meer mocht hebben met de vader van mijn kids, alleen het hoognodige om de kids, terwijl wij heel goed met elkaar kunnen (al 15 jaar uit elkaar). Daar heb ik niet toegegeven en na een paar heftige ruzies de relatie verbroken.
En de relatie is heftig verbroken, met de politie erbij aan toe. 2x. Nu, 2 maanden later, mailt hij mij nog steeds met de meest bizarre teksten. Bijna dagelijks. De ene keer ben ik de grootste bitch op aarde, dan weer de grootste liefde van zijn leven. Hij zoekt mij op in de sportschool waar ik kom, terwijl de vestiging waar ik heen ga een half uur rijden is van zijn huis (ook een vestiging op 300 m van zijn huis). Als ik daar sport en hij is er ook, dan volgt hij mij continu, wacht mij buiten op, maakt mij voor van alles uit,
Ik negeer hem, zeg niks, en mail niet terug. Maar hij eist dat we contact houden want 'dat is wel zo netjes' vindt hij. En ik heb ook contact met mijn ex (vader van kids) en die positie 'verdient hij ook'. Hij zegt dat hij mij blijft lastig vallen totdat ik normaal contact met hem onderhoud. Hij wil dat ik hem deblokkeer op whatsapp, gewoon weer fb vrienden met hem wordt, want daar heeft hij 'recht op'. Hij wil dat ik uitspreek dat hij de grootste liefde van mijn leven is waar niemand ooit nog overheen komt.

Maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil verder en niks meer met hem te maken hebben. Maar zoals het nu gaat, blijft hij 24/7 aanwezig. Door zijn mails (geblokkeerd maar komt in de spam terecht dus ik zie het toch), het feit dat hij soms ineens opduikt in de sportschool, door mijn straat rijdt...hij blijft aanwezig. Ik kijk contant over m'n schouder of hij ergens in de buurt is. Ik ben best sterk en had tot nu toe zoiets van "ach...het waait wel over...straks heeft hij een nieuwe vriendin en dan houdt hij wel op' maar hij zegt nu een nieuwe vriendin te hebben (fijn voor hem!) maar dat weerhoudt hem niet om mij lastig te blijven vallen. En ik trek het niet heel veel langer meer dat hij steeds weer opduikt en ik met hem bezig moet zijn, hoe dan ook. Ik wil gewoon rust!

Aangifte doen blijkt lastig. Wel een melding gedaan maar ja...

Concreet is mijn vraag: wat kan ik nu het beste doen? Iemand ervaring met zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Blijf meldingen doen. Bewaar alles. Hou een soort van logboek bij waarin je alles noteert.

En vertel het zoveel mogelijk mensen die je vertrouwt, zodat je er niet alleen mee zit en mensen eventueel een beetje op kunnen letten.

Heeft de politie al een hartig woordje met hem gewisseld?

Je kan ook een advocaat inschakelen en vragen wat de politie wel en niet moet doen in dit soort gevallen. Wellicht kan deze ook mee naar de politie als ze niks doen (dit was een tip die ik wel eens op dit forum heb gelezen).
Alle reacties Link kopieren
En wat als je tegen hem zegt dat je zijn gedrag gaat openbaren naar iedereen die hij kent als hij door gaat. Ergens denk ik dat hij zelf ook heel goed weet hoe labiel dit overkomt.

Ik zou ook een nieuw e-mail adres nemen.

Is er ook een andere sportschool waar je heen kan, bij een ander bedrijf? Het is heel vervelend dat je dingen voor hem moet opgeven, maar zoals je zegt, aangifte is lastig en je verdient rust.
Alle reacties Link kopieren
Blijf meldingen doen voor dossier opbouw en vraag de politie eventueel met hem te praten want zijn gedrag gaat (te) ver.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
23-02-2019 19:59
Blijf meldingen doen voor dossier opbouw en vraag de politie eventueel met hem te praten want zijn gedrag gaat (te) ver.
Precies!

Op de website van de politie wordt ook gezegd dat je meldingen moet blijven doen:

https://www.politie.nl/themas/stalking.html

Dit is waarschijnlijk een belangrijk stukje voor je:

• Omdat er niet altijd voldoende bewijs aanwezig is heeft de politie soms (nog) geen mogelijkheden om de stalker aan te houden en strafrechtelijk in te grijpen. U kunt dan met het gevoel achterblijven dat de politie u niet direct helpt en de stalker alleen maar wegstuurt. Toch is het belangrijk dat u de politie blijft bellen. De politie kan dan alle waarnemingen vastleggen in een politieregister. De politie verzamelt informatie om daarmee uiteindelijk (met ‘gestapelde’ feiten) wel degelijk strafrechtelijk op te kunnen treden en de stalker te vervolgen.
• De politie kan, als de stalking nog niet lang aan de gang is en nog niet is geëscaleerd, een stopgesprek voeren met de stalker. De ervaring leert dat veel stalkers stoppen na een dergelijk gesprek. Deze mogelijkheid kunt u met de politie bespreken. Meestal is het de wijkagent die een dergelijk gesprek voert met de stalker.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 23-02-2019 20:03
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Logboek aanmaken, alle contacten noteren of bewaren. Niet reageren, helemaal niets.
Kijk eens terug naar de serie gestalkt, daar zitten vast ook tips bij.

Hij klinkt psychisch aardig in de war. Als je weet waar hij woont, even contact leggen met zijn wijkagent dat hij een praatje komt maken met hem? Wel met het risico dat het erger wordt in plaats van minder. Sterkte in elk geval!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Thanks, Paarsebloem! Ik documenteer al zijn mails die in de spam terecht komen. En ja, de politie heeft met hem gesproken toen zij hier waren en hij belde. Mijn buren zijn op de hoogte en houden een oogje in het zeil...heel lief. Heb net even gegoolged op 'straatverbod' en snap de procedure. Via aangifte en politie of via eigen advocaat (civiel recht). Ik overweeg het...
Ik zou het erg onaantrekkelijk voor hem maken om me te stalken.
Je bent al goed bezig door hem te negeren, ik zou dit volhouden.
Verder inderdaad zoveel mogelijk mensen inschakelen, dus een zielig huilverhaal ophangen bij de sportschool met als doel dat hij wordt geweigerd (is tegen de huisregels hoe hij zich gedraagt bij de meeste sportscholen).
Ik zou daarnaast ook bij zijn werk gaan huilen. Dat je kinderen hebt, dat dit voor hen intimiderend is etc.
Kortom ik zou ervoor zorgen dat hij er last van heeft, voor schut staat en de meldingen bij de politie frequenter doen.
Wow..dank voor jullie snelle reacties allemaal. Lief! Ik zal blijven melden bij de politie. Voelde wat nutteloos, maar ik lees nu dat het toch nuttig is. Blijf ik doen dus. En een andere sportschool kan..maar ik baal er zo van dat ik voor hem moet wijken! Ik sport 3x per week en door de week ga ik al naar een vestiging in de stad waar ik werk. dat scheelt al en zo ontwijk ik hem op die dagen. Maar misschien miet ik in het weekend ook maar niet meer daarheen gaan...baal ik wel van want ik heb daar inmiddels wat leuke (sport)contacten. En het voelt als 'verliezen' maar misschien is dit niet het moment voor mijn trots …
Stalking is niet te onderschatten denk ik. Gelukkig dat dit nu ernstig wordt genomen.
Hebben veel vrouwen voor moeten lijden (en sommigen zelfs het leven laten). Met dank aan hen dus!

Sterkte voor u, Iris.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 23-02-2019 20:28
1.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
iris71 schreef:
23-02-2019 20:03
Thanks, Paarsebloem! Ik documenteer al zijn mails die in de spam terecht komen. En ja, de politie heeft met hem gesproken toen zij hier waren en hij belde. Mijn buren zijn op de hoogte en houden een oogje in het zeil...heel lief. Heb net even gegoolged op 'straatverbod' en snap de procedure. Via aangifte en politie of via eigen advocaat (civiel recht). Ik overweeg het...
Goed zo!

En niet alleen de emails documenteren, maar ook opschrijven over elke keer dat hij je volgt of op andere manier lastig valt. De tip van Het-Groepje over de sportschool vind ik ook goed. Ik zou het zeker ook bij de sportschool melden. Zeg dan maar dat je ook al melding bij de politie hebt gedaan, zodat ze weten dat dit serieus is.

Dat straatverbod zou ik inderdaad laten instellen. Neem het maar serieus. Op de site van de politie staat ook dat stalkers die fysieke nabijheid opzoeken en ex-partners zijn groter risico op geweld betekenen. Deze situatie is daarom best risico vol.
Is er niet een andere sportschool?
Misschien wil je niet wijken, maar nu ben je ook niet op je gemak daar.
Thanks paarsebloem, ik documenteer nu alleen de emails maar ga nu ook alles opschrijven...

En mammezel...waar wat je zegt...dank voor je bericht.

En naamloosjes...ja, natuurlijk is er een andere sportschool. Ik heb hier alleen net sinds 4 maanden een jaarabonnement omdat hij mijn oude sportschool niks vond (mijn contacten daar wilde verbreken denk ik nu). Voor hem ben ik geswitched omdat deze sportschool zowel in mijn buurt als in zij stad een vestiging had. En ook bij mijn werk...het klonk als een goed plan destijds. Hij ging overigens nooit naar de sportschool, door mij is hij ook gaan krachttrainen. En ik voel me er net een beetje thuis, maar je hebt helemaal gelijk...wat is het me waard...nu is het ook geen ontspanning. Ik kijk constant naar de deur wie er binnenkomt. En ga soms vroegtijdig weg omdat hij elke keer naast de plek aan de gang gaat waar ik bezig ben. Loop ik naar de ander kant dan loopt hij vrolijk mee. Heel intimiderend....
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet is kijken of iemand van een afstand dat lastig vallen stiekem kan filmen? Denk als je het duidelijk op beeld hebt je nog sterker staat. Sterkte, lijkt mij heel moeilijk dit
Alle reacties Link kopieren
Wat een rotsituatie. Kun je geen melding doen bij de sportschool?
Misschien dat zij hem bij hinderlijk gedrag kunnen wegsturen?
Het-groepje: ik ga het inderdaad ook wel melden bij de sportschool, maar misschien moet ik toch maar eieren voor m'n geld kiezen en gewoon weg gaan daar...zijn werk...ook zo'n ding. Hij heeft doodleuk ontslag genomen 4 maanden terug en was toen helemaal 24/7 aanwezig in mijn leven...

En Perkele...ik dring niet tot hem door. Gewoon niet. Toen het net over was, was hij nog vol berouw..het speet hem dat hij mij zo bang had gemaakt dat ik de politie erbij moest halen...hij was zichzelf niet...smeekte mij om weer samen verder te gaan...maar nu is het verhaal in zijn hoofd zo gekeerd dat alles mijn schuld is. Hij beticht me zelfs van vreemdgaan, ik heb HEM een loer gedraaid, ...en los van het feit dat dit ECHT een verzinsel is....WANNEER dan?! Ik werk full time (en nooit verdacht overwerk)...verder was hij constant bij me. Ik deed niks meer alleen. Hooguit de vuilniszak buiten zetten...
Alle reacties Link kopieren
Waarom is aangifte lastig met de nieuwe stalkingswet?

Mijn ex heeft mij heftig gestalkt. Via nauw contact met de politie en echt nergens een sjoege op geven ben ik eraf gekomen. Wel aangifte gedaan ook en de politie kan een anti stalkingsbrief thuis bezorgen bij hem
where ever you go, go with your heart
Redcurls en Lotte40..tja...ik kan melding maken bij de sportschool en het wellicht laten filmen...maar ik begin een beetje uitgeput te raken...wekenlang hou ik me sterk...negeer hem, laat me niet wegjagen bij de sportschool..laat alle mails van me afglijden waarin hij de meest verschrikkelijke dingen zegt...en me smeekt om weer samen verder te gaan...maar ik loop op m'n tandvlees. Mijn werk gaat er onder lijden...ik ben niet meer gefocussed. Ik verander van een spontane, vrolijke en sterke vrouw in een onzeker, stil angsthaasje. Laat steken vallen...wil ik zo niet!
Okee, Skawa..daar ga ik me eens in verdiepen dan. Ik denk dat ik gewoon niet genoeg bewijs heb, maar ben niet goed op de hoogte van de nieuwe stalkingswet...thanks, ik duik er ff in...
Alle reacties Link kopieren
Hier kan je er over lezen : https://www.slachtofferwijzer.nl/hulppa ... gLG_fD_BwE
Alle reacties Link kopieren
Logboek maken van alles (dus ook als je hem alleen al ziet lopen) en idd blijven melden/aangifte doen. Een contactverbod is ook een goed idee.

Wat je vooral niet moet doen, is reageren. Niet rechtstreeks bij hem en ook niet via derden (zoals sportschool, werk, enz). Elke reactie zal hem namelijk blijven motiveren om meer reacties bij jou uit te blijven lokken.

En als je derden op zijn gedrag gaat aanspreken, dan kan hij dat als stalking of laster/smaad aangeven, en dat moet je ook niet hebben. Het enige wat je daarmee bereikt is dat jouw zaak zwakker wordt. Niet doen dus!

Mail/telefoon/social media kun je beter niet veranderen. Neem eventueel nieuwe adressen / nummers / pagina’s voor anderen, maar houdt de oude actief voor hem. Op die manier hoeft hij namelijk niet op zoek naar nieuwe bereikbaarheidsgegevens (met alle eventuele gevolgen van dien) en bovendien kan hij dan daar zijn ding blijven doen zonder dat jij daar de hele dag door last van hoeft te hebben (je hoeft het niet meteen of überhaupt niet te lezen), terwijl het allemaal wel netjes op 1 plek bewaard blijft.
Dank jullie allemaal voor de goede tips en lieve woorden..ben ik echt heel blij mee!

Krijg net weer een mail binnen (in mijn spam) waarin hij mij weer uitmaakt voor hoer, slet, mijn kinderen zijn zo zielig met een hoerenmoeder als ik, ik moet met een oog open slapen, hij weet mij te vinden...zal er zijn op een onverwacht moment....en dat gelardeerd met een foto van hem met zijn nieuwe lief die zoveel beter is dan ik. Pfff...nou, dat laatste waarvan akte, maar mijn hoop was juist dat een nieuwe liefde de focus bij mij zou weg halen...nog ff niet dus..
Alle reacties Link kopieren
iris71 schreef:
23-02-2019 21:45
Dank jullie allemaal voor de goede tips en lieve woorden..ben ik echt heel blij mee!

Krijg net weer een mail binnen (in mijn spam) waarin hij mij weer uitmaakt voor hoer, slet, mijn kinderen zijn zo zielig met een hoerenmoeder als ik, ik moet met een oog open slapen, hij weet mij te vinden...zal er zijn op een onverwacht moment....en dat gelardeerd met een foto van hem met zijn nieuwe lief die zoveel beter is dan ik. Pfff...nou, dat laatste waarvan akte, maar mijn hoop was juist dat een nieuwe liefde de focus bij mij zou weg halen...nog ff niet dus..
Dat is een bedreiging.
Meteen naar de politie ermee morgen of vanavond nog, als je je bedreigd voelt. Je kan best even bellen zodat ze alert zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waarom de '' om stalkende in je topictitel? Je ex stalkt! Alsof je vindt dat je overdrijft. Dat doe je niet (overdrijven). Hij stalkt. En bedreigt je nu ook. Naar de politie!
Alle reacties Link kopieren
Hij bedreigt jou, en daarmee ook je kinderen.
Je kan er aangifte van doen.

Je kan hem een brief sturen zoals in dit voorbeeld https://www.huiselijkgeweld.nl/dossiers ... f_verboden

Dan weet hij de gevolgen ervan en hij weet dat jij het serieus niet meer tolereert. Stalken is strafbaar.
De brief moet je aangetekend versturen.

Als hulp nodig hebt bij het opstellen van zo'n brief,of met melding of aangifte doen, ga naar maatschappelijk werk in jouw stad of neem contact op met Veilig Thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven