Scheiden, en nu?

24-02-2019 20:31 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
De bom is hier gebarsten, na jaren blijven proberen en langs elkaar heen leven is het klaar. Wij gaan uit elkaar.

Maar wat nu? Hoe moeten we dat gaan regelen? Met het huis, maar vooral, met de kinderen. Ik vind het vreselijk dat hun veilige basis nu verandert, en heb geen idee waar ik moet beginnen met alles dat geregeld moet worden.

Man (ex) legt alles bij mij. Ik moet maar een voorstel doen en schrijven en per mail naar hem sturen. Hij wil wel schappelijk zijn. Maar man, ik weet het niet. Wat moet er als eerste gebeuren?

Pff, ik weet het allemaal even niet meer
in kaart brengen hoe je het gaat doen qua financieen??
S-Meds schreef:
24-02-2019 20:32
in kaart brengen hoe je het gaat doen qua financieen??
Eventueel met een mediator.
Alle reacties Link kopieren
En waarom laat jij je dat in de schoenen schuiven TO?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou één, gemeenschappelijke mediator inhuren. Die begeleidt gesprekken en komt met voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
24-02-2019 20:39
Ik zou één, gemeenschappelijke mediator inhuren. Die begeleidt gesprekken en komt met voorstellen.
Ik denk dat ik zoiets ga voorstellen ja. Poeh, wat een ellende dit. Zoon was intens verdrietig, zo pijnlijk om te zien..
Eerst al es nadenken wat jij wil én kan.

Op vlak van huisvesting, op vlak van kinderen, op vlak van centen, ...

En dan bemiddeling inschakelen.


Als je het huis niet zou kunnen houden ... sta je al ingeschreven bij woningbouw?
Kan je ergens terecht tot je een eigen dak boven je hoofd hebt?
(Stel dat het huis "morgen" verkocht wordt.)

Kan 1 van de 2 elkaar uitkopen?

Werk je en kan je je eigen broek ophouden? Of moet je op zoek naar meer uren of moet er partner-alimentatie komen?

Hoe oud zijn de kinderen?
Wat kunnen ze aan qua verhuis betreffende school?
Naar waar verhuist ex?
Welk omgangsrecht wil je en welk is het meest haalbaar? (Het verschilt soms van elkaar.)


Overdenk deze punten voor je bij de bemiddelaar komt.
Er kan nog aan gevijld en geplamuurd worden, maar ex heeft vast ook al ideeën wat hij kan en wil - ook al laat hij het overkomen van niet - en dan weet je tenminste al een beetje welke richting je uit wil.


Sterkte!

En vergeet niet dat je best wel effe verdrietig mag zijn en er je tijd voor mag nemen.
Alle reacties Link kopieren
nijntjepluis1983 schreef:
24-02-2019 20:42
Ik denk dat ik zoiets ga voorstellen ja. Poeh, wat een ellende dit. Zoon was intens verdrietig, zo pijnlijk om te zien..
Ik snap dan weer niet zo goed sat je het je kinderen al verteld hebt zonder dat er nog mar iets bedacht is over hoe hun leven eruit komt te zien.. lijkt me tich dat je dat eerst samen uitzoekt en dan pas met de kindereb communiceert? Of is dat heel gek gedacht? Heb er zelf geen ervaring mee..
Alle reacties Link kopieren
Geen idee van je situatie maar inschrijven voor een woning misschien ?
Eigen rekening waar hij niet bij kan en daar je eigen inkomsten op binnen laten komen ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
24-02-2019 20:43
Eerst al es nadenken wat jij wil én kan.

Op vlak van huisvesting, op vlak van kinderen, op vlak van centen, ...

En dan bemiddeling inschakelen.


Als je het huis niet zou kunnen houden ... sta je al ingeschreven bij woningbouw?
Kan je ergens terecht tot je een eigen dak boven je hoofd hebt?
(Stel dat het huis "morgen" verkocht wordt.)

Kan 1 van de 2 elkaar uitkopen?

Werk je en kan je je eigen broek ophouden? Of moet je op zoek naar meer uren of moet er partner-alimentatie komen?

Hoe oud zijn de kinderen?
Wat kunnen ze aan qua verhuis betreffende school?
Naar waar verhuist ex?
Welk omgangsrecht wil je en welk is het meest haalbaar? (Het verschilt soms van elkaar.)


Sterkte!

En vergeet niet dat je best wel effe verdrietig mag zijn en er je tijd voor mag nemen.
Ik werk 32 uur, kan mezelf prima onderhouden, en de kinderen ook. Ik zou het liefst in dit huis blijven maar vrees dat dat niet haalbaar is. Dat zal ik uit moeten zoeken met een financieel adviseur. Maar ik zal rekening moeten houden met alternatieven.

Qua omgangsregeling, liefst zou ik een "ouderwetse" omgangsregeling willen, man zal dit niet in de weg staan. Kinderen zijn 6 en 3, ik denk dat het prettig voor ze is als papa en mama bij elkaar in de buurt wonen. In de ideale wereld kunnen we prima met elkaar door 1 deur en dan buiten de regeling om vader-kind momenten regelen als daar behoefte aan is.

We zullen sowieso de gang naar de rechter moeten maken, maar ik ga morgen op zoek naar een mediator in de buurt. Hopelijk komen we er dan zonder al teveel ellende doorheen...
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
24-02-2019 20:47
Geen idee van je situatie maar inschrijven voor een woning misschien ?
Eigen rekening waar hij niet bij kan en daar je eigen inkomsten op binnen laten komen ?
Inschrijven ga ik morgen denk ik doen. We hebben allebei altijd een eigen rekening gehouden, met daarnaast een gezamenlijke voor de gezamenlijke kosten
Alle reacties Link kopieren
Hou er voor het gemak maar vast rekening mee dat het zelden meevalt en vaak vies tegenvalt. Zijn houding waarbij hij jou alle verantwoordelijkheid geeft is niet direct een goed signaal
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Is hij al het huis uit omdat je schrijft dat je hem moet mailen.?
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk hé. Ik zit er middenin. Ik vind 't heel zwaar.
Probeer ook aan jezelf te denken. Bij mij kwamen er heel veel emoties.
Wij hebben nu bij 1 gesprek bij de mediator achter de rug. Eigenlijk had ik daar iets meer van verwacht.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Jullie hebben het de kinderen al verteld? En hij is direct vertrokken? Was er echt niet meer samen onder 1 dak te leven, terwijl je uitzoekt of 1 van jullie beiden het huis kan overnemen?

Kijk eens op echtscheidingswijzer.nl
JollyRider schreef:
24-02-2019 20:55
Hou er voor het gemak maar vast rekening mee dat het zelden meevalt en vaak vies tegenvalt. Zijn houding waarbij hij jou alle verantwoordelijkheid geeft is niet direct een goed signaal

Dit.

Mijn ex was net zo. Ik moest maar met een voorstel komen en dat mailen. Hij zou er dan naar kijken en dan kwamen we er wel uit. Hij zou ook zo schappelijk zijn. Nou niet dus.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
24-02-2019 20:55
Hou er voor het gemak maar vast rekening mee dat het zelden meevalt en vaak vies tegenvalt. Zijn houding waarbij hij jou alle verantwoordelijkheid geeft is niet direct een goed signaal
Dit wilde ik net gaan posten: nu is hij 'schappelijk' maar dat verandert waarschijnlijk wanneer jullie verder van elkaar af komen te staan.
Bovendien heb je kans dat zijn omgeving hem ook kan beïnvloeden.
Kijk en vraag ook es rond hoe anderen - vriendinnen / collega's / ... - het doen.
Wat er in hun dossier staat en eventueel voor de rechtbank is gekomen.


Soms zijn er dingen die je over 't hoofd ziet en waar je binnen 2 of 3 jaar van zegt "had ik daar maar aan gedacht".

Of zijn er argumenten die er op de rechtbank voor kunnen zorgen dat je een bepaalde slag wel of niet thuishaalt.
Die voor jou of jullie kinderen van belang kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
pausini schreef:
24-02-2019 20:56
Is hij al het huis uit omdat je schrijft dat je hem moet mailen.?
Nee hij is wel nog hier maar wil een voorstel op papier hebben. Ik denk dat ik hem ga voorstellen samen naar een mediator te gaan en dat we dan samen alles regelen. Maar ik weet dus niet hoe hij daar in staat. Lijkt mij voor ons beiden verstandig om iemand aan te schakelen die weet hoe dit werkt en niet emotioneel bij ons betrokken is.
Alle reacties Link kopieren
Gatti schreef:
24-02-2019 20:58
Moeilijk hé. Ik zit er middenin. Ik vind 't heel zwaar.
Probeer ook aan jezelf te denken. Bij mij kwamen er heel veel emoties.
Wij hebben nu bij 1 gesprek bij de mediator achter de rug. Eigenlijk had ik daar iets meer van verwacht.
Het voelt een beetje of ik in shock ben. Heb een knoop in mn maag maar nog geen traan gelaten. Maar ik verwacht dat de emoties nog wel komen en dat het een lang en zwaar traject gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
24-02-2019 20:59
Jullie hebben het de kinderen al verteld? En hij is direct vertrokken? Was er echt niet meer samen onder 1 dak te leven, terwijl je uitzoekt of 1 van jullie beiden het huis kan overnemen?

Kijk eens op echtscheidingswijzer.nl
De oudste weet het, omdat die wat van man hoorde vanavond. Hij vindt het heel moeilijk en is bang dat hij zijn vader niet meer gaat zien. Ik heb geprobeerd die angst bij hem weg te nemen, maar ook hier zullen we een lange weg te gaan hebben.
Ik hoop alleen maar dat we de komende tijd zonder ruzie alles kunnen regelen, zeker zo lang we onder 1 dak wonen
ochjee in het heetst van de strijd het zo aan je kind vertellen

sterkte
Eens met het instellen van een onafhankelijke derde, een mediator. Nu brengt hij je in de positie dat jij alles kan aanbrengen en hij het vervolgens afschiet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je al jaren langs elkaar heenleven als je jongste pas 3 is? Kunnen jullie je energie niet beter in het verbeteren van jullie relatie stoppen dan in het regelen van twee, of nee eigenlijk vier, compleet nieuwe levens?

Een relatie, 2 kleine kinderen, werk, huishouden en misschien nog sport of hobby’s naast een sociaal leven valt niet mee. Maar bedenk wel dat uit elkaar gaan echt heel definitief is en dat dat niet altijd perse beter uit gaat pakken op de lange termijn. Is het echt zo stuk dat je elkaar niet meer terug kan vinden? Is er niks meer leuk? Wat gebeurt er als je wel weer je best gaat doen voor elkaar?

Wij leven ook wel eens een periode langs elkaar heen met wat irritatie. Maar ik probeer me dan te bedenken dat die paar dingen wat niet feiloos loopt echt niet erger zou zijn dan een gebroken gezin. Investeringen in elkaar kan echt wonderen doen. En dan verdwijnen de irritaties ook als sneeuw voor de zon.

Sterkte als het toch definitief is, lijkt me enorm naar en verdrietig. Vooral ook voor jullie kindjes die niks te kiezen hebben.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Want niets zo fijn als mensen een schuldgevoel aanpraten in een van de kwetsbaarste periodes van hun leven :facepalm:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven