stress door slechte band zusje

11-03-2019 22:51 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
zoals de titel al zegt heb ik een slechte band met mijn zusje. Ik ben 22 en zij is 3 jaar jonger dan ik en we wonen beide nog thuis. Tussen ons klikt het al vanaf jongs af aan totaal niet en vandaar ook dit topic.

Mijn zusje is een typische narcist; wil altijd haar zin doordrammen, bepaald de sfeer in huis, heeft op iedereen negatief commentaar en zeer brutaal tegen mijn ouders. Ook heeft ze nauwelijks vriendinnen en doet niets in het weekend. Ze kan tegen de buitenwereld trouwens wel goed mooi weer spelen. (dit tot mijn grote irritatie)

ik ben juist wel een sociaal type dat wel graag het positieve in mensen ziet en ben erg ondernemend.

Doordat onze karakters zo anders zijn botsen we enorm en laatste tijd begin ik hier zelfs last van te krijgen.

Zodra ze binnenkomt begint ze te snauwen, zeuren of iets dergelijks. Hier irriteerde me ik alleen eerst aan en negeerde het een beetje maar nu ben ik op een punt dat dat niet meer lukt. Ik begin gewoon helemaal te trillen van woede (?) en frustratie en ga dan vaak maar ergens anders zitten om een beetje af te koelen. Ik merk dat dat afkoelen niet erg lukt. er hoeft maar weer iets te gebeuren en ik sta alweer te trillen. Ook kan ik het moeilijk loslaten want of ik op haar in ga (aardig of onaardig) of haar juist negeer, het is altijd gezeik. Zodra ze weg is ben ik het gevoel trouwens kwijt en is het thuis ook gezellig.


heeft er iemand tips om mezelf te kunnen afschermen voor haar negatieve gedrag? of andere tips?

ik hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Op jezelf gaan wonen.
Op jezelf gaan wonen?
Alle reacties Link kopieren
Dat ze zo doet heeft een reden.
Maar het punt is dat je er aan stoort.
Ik weet nog dat ik dat had vroeger met mijn zusje van 5j verschil. Vreselijk
Het is even uithouden totdat je uit huis gaat.
Heel langzaam werd ons contact wat beter omdat we beide ouder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Vaak wordt het beter als je een tijdje op jezelf woont en wat afstand hebt tot elkaar. Nu houden jullie samen het patroon in stand. Met enige afstand kun je misschien ook met een andere bril naar haar gaan kijken. Haar een narcist noemen is namelijk niet zo netjes als ze die diagnose niet heeft, en jezelf neerzetten als heel positief en haar als heel negatief is iets dat zelden helemaal de objectieve waarheid is. Hoe kijken jullie ouders hiernaar?
En jij bent vastgebonden aan je ouderlijk huis omdat ...?

Als jullie allebei volwassen zijn, studeren of werken, ... hoe vaak kom je elkaar dan bovendien tegen bij je ouders?
Ik neem immers aan dat jullie geen kamer delen.


Erg sociaal is het overigens ook niet om haar maar gelijk de stempel narcist te geven.
Bespreek het met je ouders en misschien kunnen jullie samen tot een oplossing komen. Ik neem aan dat zij ook last van de situatie hebben.

Wanneer dit niet werkt kun je twee dingen. Accepteren dat het voor nu zo is of een eigen plekje zoeken.
Accepteer dat haar karakter anders is dan die van jou en ga niet proberen controle te krijgen over haar gedrag/leven want dat is pas een narcistisch trekje.
Als ze vaak moppert ( verlaat pubergedrag ) dan weet je toch wie het zegt, je kunt het ook negeren en je eigen gang gaan. Dan moppert ze een eind in de ruimte en zal de lol er ook wel snel af gaan.
je bent 22, ga op jezelf wonen
Alle reacties Link kopieren
Ga op jezelf wonen en leer dat het niet aardig is om een diagnose op je zusje te plakken.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij bent helemaal goed en zij is helemaal slecht? Right.
Meestal is het gewoon een wisselwerking.
Ben benieuwd naar haar verhaal.

Maar je hebt de leeftijd om op jezelf te gaan, dus je hebt een keus.
Wat heerlijk voor die ouders, de kinderen die lekker lang thuis wonen en elkaars bloed wel kunnen drinken.
#jekrijgterzoveelvoorterug
#gezellig
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
12-03-2019 00:11
Wat heerlijk voor die ouders, de kinderen die lekker lang thuis wonen en elkaars bloed wel kunnen drinken.
#jekrijgterzoveelvoorterug
#gezellig
Nou, dat.
Misschien kunnen we hier tips posten voor de ouders.
Hoe overleef je je onvolwassen gedragende meerderjarige kinderen die nog thuis willen wonen?
Het is te hopen voor die ouders dat ze een gezellig tuinhuisje hebben waar ze zich in terug kunnen trekken, weg van hun kiftende dochters.
Alle reacties Link kopieren
Bobby-Pin schreef:
12-03-2019 00:43
Het is te hopen voor die ouders dat ze een gezellig tuinhuisje hebben waar ze zich in terug kunnen trekken, weg van hun kiftende dochters.
Ik zou die kiftende dochters het tuinhuisje in schoppen.....
En daarna lekker relaxt languit op de bank een happymovie kijken.
patchouli_ schreef:
12-03-2019 00:47
Ik zou die kiftende dochters het tuinhuisje in schoppen.....
En daarna lekker relaxt languit op de bank een happymovie kijken.
Mijn kinderen moesten op hun 18e de huissleutel inleveren
Alle reacties Link kopieren
Je zus is een trut en jij bent geweldig. De werkelijkheid zal genuanceerder zijn. Ga uit huis!
Alle reacties Link kopieren
Jij bent sociaal en ziet graag het positieve in mensen. Wat is het positieve in jouw zus?
Laat alsjeblieft diagnoses achterwege.
Verder lijk je het nogal met jezelf te hebben getroffen, chapeau.
Op jezelf gaan wonen lijkt me inderdaad de beste oplossing.
Beetje vreemd om je zus direct als een typische narcist neer te zetten. Ik vraag me dan direct af wat dit over jou zegt. Het komt ook totaal niet overeen met jouw omschrijving van jezelf 'ik ben juist wel een sociaal type dat wel graag het positieve in mensen ziet en ben erg ondernemend.' In de eerste plaats komt deze omschrijving totaal niet overeen met de manier waarop je over je zus schrijft. Daarnaast komt iemand die op haar 22e nog thuis woont op mij niet bepaald ondernemend over. Misschien ben je op bepaalde terreinen ondernemend, maar qua op jezelf gaan wonen in ieder geval niet.
Ik herken het helemaal. Niet de ruzie met m’n zus. Maar dat ik zelf heel sociaal en positief ben en dat ik daar amper aan toe kom omdat andere mensen zulke vervelende etterbakken zijn.

Die reacties ook, dat je uit huis moet gaan. Laat zus maar uit huis gaan, zij is toch degene die de sfeer verpest? Ik denk dat je ouders ook blijer zullen zijn als de goede dochter thuis blijft, veel gezelliger.
Alle reacties Link kopieren
22 en al psychiater, knap hoor.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt als 14.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Uit huis gaan zal niet lukken, zo oud is 22 nog niet, zeker tegenwoordig. Ik zou negeren negeren negeren. Maar inderdaad, kijk ook eens naar jezelf. Wat iemand al zei, jij alleen maar goed, zij alleen maar fout kan ook niet helemaal kloppen.
die ik wilde bestaat al...
attribuutje schreef:
12-03-2019 07:50
Uit huis gaan zal niet lukken, zo oud is 22 nog niet, zeker tegenwoordig.
Dat kan best maar het lijkt erop dat iedereen die tegenwoordig het nest verlaat minimaal een 2-onder-1-kap woning wil kopen aan de rand van de stad.
Wat is er mis met een kamer of een woning delen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven