Hoevaak komen de kleinkinderen met ouders

12-03-2019 15:07 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik lees net de topic over hoevaak kom je bij je schoonfamilie ,
Nou ben ik nieuwschierig hoevaak zien jullie je kinderen en kleinkinderen,
Dit vraag ik omdat ik in de volgende situatie zit en ik graag jullie mening zou willen horen ,

Sinds 6 maanden ben ik oma van een prachtige kleinzoon , en de situatie is als volgt naar een week of 3 na de geboorte van mijn kleinzoon kwam mijn zoon even langs om zijn broer thuis af te zetten en ik vroeg hoe het thuis met de kleine ging waarop hij antwoorden ja daar wil ik het even over hebben , mijn schoondochter vond dat het contact sinds de geboorte nogal stroef ging (het is nooit anders geweest we zagen elkaar alleen met zon en feestdagen en verjaardagen ) Nooit geen ruzie of zo gehad maar het ging nou eenmaal zo is was meer met haar eigen familie .
Ik vroeg hoezo wat is er dan ,ze had gezegd dat we naar de geboorte pas 2 keer waren geweest en dat vond ze niet zo leuk en ik was nogal verbaasd,maar goed onder tussen weer een paar keer geweest , waarop ik weer van mijn zoon te horen kreeg dat ze het contact tussen haar en mij nog steeds stroef vond waarop ik zei en nou moet het even de wereld uit en ben een gesprek met haar aan gegaan ze vertelde dat ze moeilijk vond omdat we voorheen ook niet veel contact hadden en dat ze het leuk vind om ook weleens met mij iets leuks te doen samen met mijn en met me kleinzoon b.v lunchen of even op visite komen , waarop ik antwoorden dat vind ik ook leuk hoor waarom kom je dan niet of vraag je me niet , maar ze dacht dat ik daar niet op zat te wachten , ik vroeg aan haar waarom ze wel naar moeder gaat met de kleine maar nooit bij komt we wonen allebei in Purmerend haar antwoord was nog al snauwerig omdat ik met mijn moeder elke dag contact heb zei, ik was nogal overbluft en drong niet echt tot me door dat kwam later pas en dacht o omdat je niet elke dag met mij contact hebt kom je maar gewoon niet
Ik heb haar voor gesteld om een streep door het verleden te trekken en op nieuw beginnen en dat vond ze een goed plan dus allebei blij.
Vanaf dat moment app ik haar regelmatig hoe het gaat en we gaan nog steeds om de twee weken langs als het uit komt wat niet altijd het geval is , dit gesprek is nu 5 maanden geleden maar ik heb haar nog geen 1keer gezien of gehoord het komt alleen maar van mij kant .
Ik weet even niet meer wat ik moet doen , moet ik weer het gesprek aangaan of moet ik het laten rusten, ik weet dat ze regelmatig bij haar ouders zijn ze hebben ook al 2 keer een dagje opgepast want dat post ze dan op Facebook en dat lees ik ik probeer er niet verdrietig van te worden maar het spookt ontzettend door mijn hoofd.

Een verdrietige oma 😢
Waarom gaat je zoon dan niet bij je langs met zijn kind? Vind dat niet de taak van je schoondochter als jullie niet echt 'n band hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het gevoel dat jij beetje teleurgesteld bent in het contact, maar dat zij dat ook is. Laat je merken dat je je kleinkind graag ziet? Uit jouw woorden kan ik totaal niet opmaken hoe gek je op je kleinkind bent. Ben je dat? Of moet dat nog groeien misschien? Denk dat je zoon en schoondochter het missen dat je enthousiast bent over je kleinkind en niet zwijmelt bij het wiegje, terwijl de andere grootouders dat misschien wel doen. Dan is het makkelijker om die opa en oma te vragen om te logeren, zo werkt dat in de praktijk nu eenmaal.
Ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk. Maar zou het kunnen dat dit erachter zit?
Ik vind je verhaal beetje warrig. Ze verwacht zo te lezen van alles maar investeert zelf niet in tijd.

Bij de een verloopt het contact soepel en bij de ander moet er gewerkt worden. Waarschijnlijk is dat laatste tussen jullie het geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met mijn kinderen geregeld langs bij beide families. En met geregeld bedoel ik wekelijks.
Schoonmoeder woont in hetzelfde dorp. Haar zien we zeker elke week. Soms nodig ik haar uit met eten hier of ze komt zelf even langs.
Mijn familie woont iets verder weg. Sinds de oudste op school zit lukt elke week niet meer (Ik werk zelf vaak in de weekenden) maar om de week lukt zeker. En ook hun nodig ik soms uit voor het eten. Of we eten daar..
Kan je je schoondochter niet een keer uitnodigen? Misschien heeft ze net dat zetje nodig?
Aangezien jullie een tijd terug een goed gesprek hebben gehad, is het geen optie het nog eens met haar te bespreken? Dat jij het gevoel hebt dat het nu stroef van haar kant verloopt?
Je zoon kan toch met kleinkind komen? Dat is toch niet per se haar taak?
Lucifer2018 schreef:
12-03-2019 15:42
Je zoon kan toch met kleinkind komen? Dat is toch niet per se haar taak?
Dit dus.
Wij hebben een grootmoeder die haar eigen leven heel belangrijk vindt. Dat is natuurlijk ook zo maar als ze een keer mag oppassen zegt ze af...haar vriend heeft geen kleinkinderen en wil in de planning ook geen rekening houden met de kleinkinderen van oma..

We vragen haar dus nooit omdat ze niet betrouwbaar is qua afspraken. Ze komt niet langs, toont geen interesse etc...maar betreurt wel dat de onderlinge band met kleinkinderen slecht is... tja...
Polsjef schreef:
12-03-2019 15:43
Wij hebben ook een grootmoeder die haar eigen leven heel belangrijk vindt. Dat is natuurlijk ook zo maar als ze een keer mag oppassen zegt ze af...haar vriend heeft geen kleinkinderen en wil in de planning ook geen rekening houden met de kleinkinderen van oma..

We vragen haar dus nooit omdat ze niet betrouwbaar is qua afspraken. Ze komt niet langs, toont geen interesse etc...maar betreurt wel dat de onderlinge band met kleinkinderen slecht is... tja...
Dus je wil de oma vooral om van te profiteren als oppashulp?
Ik snap dat mensen hun eigen leven niet omgooien omdat er een kleinkind is. De verzorging is de taak van de ouders tenslotte, die wilden persé een kind. Oma's en opa's zouden enkel voor de gezelligheid moeten zijn. Dus in de frequentie dat je als zoon/dochter ook al met je eigen ouders afsprak.
Ik vroeg hoezo wat is er dan ,ze had gezegd dat we naar de geboorte pas 2 keer waren geweest en dat vond ze niet zo leuk en ik was nogal verbaasd,maar goed onder tussen weer een paar keer geweest , waarop ik weer van mijn zoon te horen kreeg dat ze het contact tussen haar en mij nog steeds stroef vond waarop ik zei en nou moet het even de wereld uit en ben een gesprek met haar aan gegaan ze vertelde dat ze moeilijk vond omdat we voorheen ook niet veel contact hadden en dat ze het leuk vind om ook weleens met mij iets leuks te doen samen met mijn en met me kleinzoon b.v lunchen of even op visite komen , waarop ik antwoorden dat vind ik ook leuk hoor waarom kom je dan niet of vraag je me niet , maar ze dacht dat ik daar niet op zat te wachten , ik vroeg aan haar waarom ze wel naar moeder gaat met de kleine maar nooit bij komt we wonen allebei in Purmerend haar antwoord was nog al snauwerig omdat ik met mijn moeder elke dag contact heb zei, ik was nogal overbluft en drong niet echt tot me door dat kwam later pas en dacht o omdat je niet elke dag met mij contact hebt kom je maar gewoon niet

Dit is één zin!
Alle reacties Link kopieren
mijn eigen situatie :

Ik zag mijn eigen ouders echt heel veel , ook toen ik nog geen kinderen had. Maar mijn schoonouders een stuk minder. Ik had ook geen sterke band met hen en mijn man ook niet. Daarbij had mijn schoonmoeder altijd commentaar overal op en mijn eigen moeder niet, dat zorgde er al voor dat we minder gingen. We gingen iedere 2 weken langs mijn schoonouders en ze waren welkom bij ons als ze even belletje van te voren gaven. Ik nodigde ze niet zelf uit, mijn man ook niet. Wij gingen meer daarheen dan zij naar ons. Reden ? Geen idee.. ze waren niet zo van het bezoek denk ik. Verjaardagen etc. waren uiteraard altijd met alle opa's en oma's. In de zomer vroegen we ze wat vaker te komen eten (bbq) .

Mijn man ging ook wel eens alleen met de kinderen, zeker als ze naar het circus gingen (heb ik enorme hekel aan) en met sint intocht (dat was waar zij woonden echt heel leuk, maar door mijn lichamelijke klachten was dat , toen zeker, nog veel te veel) dus dat was ook prima, zonder mij naar opa en oma

Mijn dochter gaat het huis uit op zeer korte termijn en ik denk (hoop) dat ik haar iig 1 x in de 2 weken even zie (koffie doen oid), contact via app wel vaker, maar ik wil haar rustig haar eigen leven laten opbouwen zonder dat ik daar met mijn grote neus tussen zit. Ze werkt natuurlijk ook en studeert dus is ze al best druk, haar vriend werkt ook full time.. Ik kan me zo voorstellen dat ze niet zit te wachten op haar ouders ieder weekend. Dus dat zullen we wel gaan meemaken.

Ik zou het gewoon bespreken
poldervrouw wijzigde dit bericht op 12-03-2019 15:52
Reden: aanvulling
10.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vervelend zeg, dat het allemaal zo stroef verloopt.

Ik spreek mijn moeder dagelijks; mijn schoonmoeder wekelijks. Dat hangt soms ook van een situatie af. Als er iets te melden is dan bellen we elkaar vaker.
Voor wat betreft langsgaan: beide ouders passen 1 keer per 2 weken op, dus dan zien ze de kleinkinderen sowieso. Soms gaan we ook nog weleens in het weekend of doordeweeks langs, maar ik heb geen vast patroon waarin dat gebeurt. Als het niet uitkomt om met het complete gezin te gaan, gaan mijn man en ik ook nog weleens apart naar de ouders, soms met, soms zonder kinderen. Net hoe het uitkomt. Ik heb dan ook niet het idee dat ze iets te klagen hebben ;-)

Wel denk ik dat het ook afhangt van de afstand. Nu woon jij in dezelfde stad als ik het goed begrijp. Ik rij ook makkelijk aan bij beide kanten, maar zou ik voor een van de 2 ouders een stuk moeten rijden dan werd het al anders.

Misschien moet je eens aanbieden om de volgende keer op te passen als ze een keertje weg willen. Of vraag een keertje extra of je een kop koffie kan komen drinken. Mocht dat uiteindelijk allemaal niet leiden tot verbetering dan zou ik het gesprek zeker nog eens aangaan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-03-2019 15:45
Dus je wil de oma vooral om van te profiteren als oppashulp?
Ik snap dat mensen hun eigen leven niet omgooien omdat er een kleinkind is. De verzorging is de taak van de ouders tenslotte, die wilden persé een kind. Oma's en opa's zouden enkel voor de gezelligheid moeten zijn. Dus in de frequentie dat je als zoon/dochter ook al met je eigen ouders afsprak.
dat zegt ze toch helemaal niet, dat ze oma wil als oppashulp? En tuurlijk is de verzorging de taak van de ouders. Maar je moet als oma niet klagen dat je nauwelijks band met je kleinkinderen hebt als je zelf er niet in investeert en de wensen van je partner altijd belangrijker vindt dan je contact met je kleinkinderen.
Ik vind twee keer op bezoek in drie weken bij een new born ook wel weinig, eigenlijk. Zeker als je dicht bij elkaar woont. Ik zou wel iets meer interesse van mijn (schoon)ouders verwachten.

Wel stom dat zij na jullie gesprek weinig laat horen. Ik zou kijken of je het gesprek daarover nog een keer kunt aangaan, met zoon erbij. En gewoon uitnodigen, die hap. Als ze vaker komt, komt het denk ik ook eerder in haar op om bij je langs te gaan. Als het niet in haar systeem zit, wordt het sowieso lastig.
redbulletje schreef:
12-03-2019 15:45
Dus je wil de oma vooral om van te profiteren als oppashulp?
Ik snap dat mensen hun eigen leven niet omgooien omdat er een kleinkind is. De verzorging is de taak van de ouders tenslotte, die wilden persé een kind. Oma's en opa's zouden enkel voor de gezelligheid moeten zijn. Dus in de frequentie dat je als zoon/dochter ook al met je eigen ouders afsprak.
Ik snap dat je het zo leest, maar zo bedoel ik het niet. Ze investeert helemaal niet qua tijd, maar wil wel een warme band. Dat gaat niet samen.....
MarvelousMrsMaisel schreef:
12-03-2019 15:50
Ik vind twee keer op bezoek in drie weken bij een new born ook wel weinig, eigenlijk. Zeker als je dicht bij elkaar woont. Ik zou wel iets meer interesse van mijn (schoon)ouders verwachten.

Wel stom dat zij na jullie gesprek weinig laat horen. Ik zou kijken of je het gesprek daarover nog een keer kunt aangaan, met zoon erbij. En gewoon uitnodigen, die hap. Als ze vaker komt, komt het denk ik ook eerder in haar op om bij je langs te gaan. Als het niet in haar systeem zit, wordt het sowieso lastig.
Misschien geven ze de moeder wat meer ademruimte aangezien die waarschijnlijk veel bezoek krijgt de eerste weken?
En een schoondochter zit er waarschijnlijk niet op te wachten dat de schoonfamilie om de dag op de stoep staat.
Gewoon eens op de man af vragen, hoe vind je het contact nu gaan en heb je zelf ook zin om wat meer initiatief te gaan tonen?

Zou jij ook eens willen oppassen? Dan moet je dat ook gewoon zeggen he!
Alle reacties Link kopieren
En waar is je zoon in dit verhaal? Neemt hij weleens initiatief om jullie uit te nodigen? Spreken jullie hem regelmatig?

De band met eigen familie is gewoon vaak anders dus dat je schoondochter meer initiatief neemt richting haar eigen familie is logisch. Maar als jullie zoon het ook laat afweten dan kun je hem dat best aanrekenen. Alleen door verwijten te maken krijg je niet wat je wilt. Ik zou je dus aanraden om vooral zelf het initiatief te blijven nemen. Misschien een vaste routine creëren dat je op een vaste dag langsgaat?
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
12-03-2019 15:50
Ik vind twee keer op bezoek in drie weken bij een new born ook wel weinig, eigenlijk. Zeker als je dicht bij elkaar woont. Ik zou wel iets meer interesse van mijn (schoon)ouders verwachten.

Mijn schoonouders vertoonden zich ook nauwelijks na de geboorte van de kindjes hoor. Wonen nog geen 3 kilometer weg en hebben ook een auto. Deed mij echt wel pijn, zeker omdat ze het aan de andere kant wel deed toen daar de 1e destijds geboren werd. Zij vonden ook al snel dat we maar naar hen moesten komen. Nooit zo gezegd overigens, maar naar ons kwamen ze ook niet.

Mijn schoonmoeder presteerde het nog wel om te zeggen dat wij niet hoefden te bellen als onze 2e geboren was toen ik lag te bevallen (was nog redelijk vroeg op de avond), want dan zou ze die nacht niet goed slapen. Maar goed, dat is een ander verhaal.
Ik herken het zelf niet, want geen schoonouders meer, maar ik hoor wel vaker dat de dochters meer naar hun moeder trekken als er kinderen komen en de schoonouders op een lager pitje komen. Misschien speelt dit bij jou ook, TO.
Bij ons is de deur ook niet platgelopen na de geboorte van de kinderen, maar weet ook niet of ik daar behoefte aan zou hebben gehad.

Maar investeren moet van beide kanten komen. Ook je zoon speelt hierin een rol.
Ik snap het niet, heb jij mijn verhaal geschreven?
Ik ben wel zo realistisch om te zeggen dat het ook aan mijn zoon ligt.


En dan is de vrouw nog zo iemand die haar moesje geen uur kan missen, zitten elke dag samen en moeder doet daar het halve huishouden en mag met de kinderen alles doen wat ze zelf wil.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 16-03-2019 08:44
60.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
12-03-2019 16:02
Ik herken het zelf niet, want geen schoonouders meer, maar ik hoor wel vaker dat de dochters meer naar hun moeder trekken als er kinderen komen en de schoonouders op een lager pitje komen. Misschien speelt dit bij jou ook, TO.
Als ik dit in mijn omgeving en eigen situatie bekijk, dan is dat inderdaad zo.
Mijn moeder is nu eenmaal mijn moeder en de navelstreng is volgens mij nooit doorgeknipt haha. Met haar praat ik nu eenmaal vrijer en zij zal niet zo snel oordelen; itt mijn schoonmoeder. Die is harder, minder meevoelend. Van haar zul je nooit een arm om je heen krijgen als je het nodig hebt. MAAR bij ons is er nooit een discussie over dat mijn moeder meer mag / streep voor heeft op mijn schoonmoeder, want voor zowel mijn man als voor mij zijn de moeders heel belangrijk. Feit is wel dat de kinderen beter kunnen met mijn ouders dan met mijn schoonouders, eigenlijk -moeder en daar kan ik helaas niets aan veranderen. Schoonmoeder kan niet goed omgaan met de aandoening van onze dochter en geeft haar het gevoel haar niet lief te vinden en dat voelt ze.
Alle reacties Link kopieren
Jij gaat 2 x op bezoek bij zoon, vrouw en pasgeboren baby? En dat vind jij wel normaal?

Ik zou dat ook uitleggen als gebrek aan gebrek aan interesse, sorry. Natuurlijk hoef je niet elke dag langs, maar 2 x.... kom op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven