Vertrouwen in vrouwen & kwetsbaarheid

17-03-2019 16:04 104 berichten
Beste forummers,

Ik ben nu 33 jaar oud (de 89 in mijn naam verwijst niet naar mijn geboortejaar) en vanaf mijn 18e heb ik helaas bijna alleen maar relaties gehad met onbetrouwbare vrouwen. De type vrouwen waar ik het over heb zijn vrouwen die liegen/vreemdgaan/manipuleren/drama creëren, enzovoort. Daarin heb ik mijn eigen rol gehad. Ik heb ze willen redden en nam zo hun gevoelens over en stond veel te weinig stil bij mijn eigen gevoelens. Dus ik speelde mijn eigen rol in die dynamiek.

Eigenlijk heb ik gewoon het patroon uit mijn jeugd overgenomen (ik heb een moeilijke moeder en in onze jeugd 'moesten' we daarvoor de reddende rol spelen omdat zij geen emotionele verantwoordelijkheid neemt). Sinds mijn dertigste ben ik daar heel erg bewust van geworden, ik ben 3 jaar vrijgezel gebleven, ik heb hard gewerkt met een psycholoog om me bewust te worden van waarom ik elke keer weer die foute vrouwen op zoek. Inmiddels doe ik dat ook niet meer. En ik ben nu al 4 jaar vrijgezel en met plezier.

Maar wat mij dwarszit is dat ik, ondanks de therapie die ik heb gevolgd, vrouwen niet meer vertrouw. Dat is een gevoel, geen rationele inschatting. Ik weet dat veel vrouwen te vertrouwen zijn (en sommige niet). Ik houd vrouwen daarom op afstand. Waar het eigenlijk op neer komt is dat ik het geen enkele vrouw meer gun dat ik ooit nog kwetsbaar bij hen ben. Ik wil gewoon nooit meer dat er nog 1 keer gelogen wordt tegen me, dat ik nog 1 keer de lulkoek moet aanhoren van iemand die wantrouwend naar mij is maar zelf vreemdgaat (ik ben zelf zo trouw als een hond). Het lukt me dus gewoon niet om vrouwen te vertrouwen en het lukt me niet om kwetsbaar te zijn bij een vrouw. Dat vind ik zelf niet gezond. Het is tijd dat ik iemand zou moeten toelaten. Met vrouwelijke vrienden lukt dat, die vertrouw ik wel. Maar bij vrouwen waar ik intiem mee ben (geweest) lukt het niet. De ironie is dat ik daarmee het gevoel heb dat de onbetrouwbare vrouwen uit het verleden het als nog gelukt is me te verpesten (maar ik wil me niet laten verpesten).

Toevallig kwam ik op dit forum terecht toen ik op google zocht naar vertrouwen in relaties. Het lijkt misschien een simpel probleem voor jullie maar mijn gevoel zit vast. Iemand ervaringen om te delen of adviezen? Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Blijf jij toch lekker de rest van je leven vrijgezel.
Je moet geen relatie hebben hoor, het kan en mag, maar het hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren
Je gunt vrouwen jou niet, dus. En missen die vrouwen daar nou veel aan?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jij bent nog niet klaar met de psycholoog
Westerpaviljoen schreef:
17-03-2019 17:39
Jij bent nog niet klaar met de psycholoog
+1
JollyRider schreef:
17-03-2019 17:37
Je gunt vrouwen jou niet, dus. En missen die vrouwen daar nou veel aan?
Is het zo onsympathiek bedoeld als het klinkt? Ja, ik denk dat ik gewoon een leuke vent ben, prima baan, leuke hobbies, gezellig type. Dus ja, ik denk dat ik in een relatie een leuke en betrouwbare vent ben. Helaas heb ik vaak voor foute vrouwen gekozen (zoals sommige vrouwen voor foute mannen kiezen) maar dat maakt mij geen vervelende vent.
karin6789 schreef:
17-03-2019 17:35
Blijf jij toch lekker de rest van je leven vrijgezel.
Je moet geen relatie hebben hoor, het kan en mag, maar het hoeft niet.
Klopt helemaal, daar ben ik het mee eens. Maar of ik nou wel of geen relatie aanga in de komende jaren, ik vind het onzinnig om onnodig gevoelens van wantrouwen te hebben ten opzichte van vrouwen. Het is goed dat ik die gevoelens wel heb ontwikkeld want vroeger had ik dat niet en was ik te naief. Maar het is onnodig die gevoelens ten opzichte van alle vrouwen te hebben (want er zijn natuurlijk ook gewoon betrouwbare vrouwen).
anoniem_642dc8b688c77 wijzigde dit bericht op 17-03-2019 17:55
4.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Floris89 schreef:
17-03-2019 17:41
Is het zo onsympathiek bedoeld als het klinkt? Ja, ik denk dat ik gewoon een leuke vent ben, prima baan, leuke hobbies, gezellig type. Dus ja, ik denk dat ik in een relatie een leuke en betrouwbare vent ben. Helaas heb ik vaak voor foute vrouwen gekozen (zoals sommige vrouwen voor foute mannen kiezen) maar dat maakt mij geen vervelende vent.
Dat is totaal niet onsympathiek bedoeld, niet zo paranoïde. Maar het klinkt bijzonder als je zegt “ik gun vrouwen mij niet”. Ik vermoed dat jij meer behoefte hebt aan een vrouw dan de complete groep “vrouwen” aan jou. En dat zegt niets over jou verder
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Je zal heus nog weleens iemand treffen die niet eerlijk is. Het lijkt me goed om te realiseren dat er niet 1 supervrouw bestaat die nooit iets verkeerd doet of zegt.
minnimouse schreef:
17-03-2019 17:57
Je zal heus nog weleens iemand treffen die niet eerlijk is. Het lijkt me goed om te realiseren dat er niet 1 supervrouw bestaat die nooit iets verkeerd doet of zegt.
Nee dat hoeft ook niet natuurlijk. Het gaat er niet om dat iemand perfect moet zijn. Ik wil gewoon niet meer gemanipuleerd of stelselmatig voorgelogen worden.
JollyRider schreef:
17-03-2019 17:54
Dat is totaal niet onsympathiek bedoeld, niet zo paranoïde. Maar het klinkt bijzonder als je zegt “ik gun vrouwen mij niet”. Ik vermoed dat jij meer behoefte hebt aan een vrouw dan de complete groep “vrouwen” aan jou. En dat zegt niets over jou verder
Misschien zie ik dan niet wat je precies bedoeld? Wat maak het uit of de complete groep vrouwen wel of niet behoefte heeft aan mij?
Alle reacties Link kopieren
Floris89 schreef:
17-03-2019 17:59
Nee dat hoeft ook niet natuurlijk. Het gaat er niet om dat iemand perfect moet zijn. Ik wil gewoon niet meer gemanipuleerd of stelselmatig voorgelogen worden.
Risico's kun je nooit uitsluiten.
Het beste middel om manipulatie of stelselmatig liegen te voorkomen, is om nooit een relatie aan te gaan.
Ben je voor de rest van je leven veilig.
Wat erg vervelend voor jou zeg. Ik herken zelf ook wel de ongezonde dynamiek vanuit een eerdere relatie. Ik heb toen best wat gehad aan een workshop bij Single Coaching: https://singlecoaching.nl/

Verder ook veel herkenbaarheid in het boekje Liefdesbang van Barbara Cuppen.

Misschien vertrouw je nog niet genoeg op je waarneming/gevoel als je iemand ontmoet. Misschien ben je nog niet helemaal klaar met therapie
Alle reacties Link kopieren
Floris89 schreef:
17-03-2019 17:59
Nee dat hoeft ook niet natuurlijk. Het gaat er niet om dat iemand perfect moet zijn. Ik wil gewoon niet meer gemanipuleerd of stelselmatig voorgelogen worden.
Dan moet je je misschien richten op andere type vrouwen.
Het is namelijk wel typisch dat je dus al 15 jaar relaties hebt met uitsluitend dit soort vrouwen. Hoe kan dat?
Iedereen liegt wel eens en ik denk dat iedereen ook wel eens manipuleert. Is dat nou echt zo erg? Wat is nou het ergste dat er kan gebeuren? Dat ze je hart breekt? Kom je ook wel weer overheen he! Je grenzen kennen en je valkuilen.
Mijn man is best wel een erge manipulator. Hij wil graag zijn zin. Ik moet er meestal erg om lachen. Vraag ik zit je mij nou te manipuleren?? Als je genoeg zelfvertrouwen hebt kun je daar prima mee dealen hoor. Niemand is perfect. Jij zal ook wel eens liegen of manipuleren. Je hangt er te veel gewicht aan. Ik snap dat gezien je verleden. Maar je bent niet die kleine jongen meer he. Je bent een volwassen man en hebt meer tools nu dan toen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt in ieder geval zelfreflectie. En je bent een man van 33; mits je redelijk goed verzorgd bent, op jezelf woont, een baan hebt en redelijk vlot bent zouden er genoeg leuke en lieve vrouwen moeten zijn.

Misschien een keer met een iets ander type gaan daten?
Timetraveler schreef:
17-03-2019 18:12
Je hebt in ieder geval zelfreflectie. En je bent een man van 33; mits je redelijk goed verzorgd bent, op jezelf woont, een baan hebt en redelijk vlot bent zouden er genoeg leuke en lieve vrouwen moeten zijn.

Misschien een keer met een iets ander type gaan daten?
Voldoe ik allemaal wel aan. Ik moet zeker met een ander type daten.
SjakS schreef:
17-03-2019 18:12
Iedereen liegt wel eens en ik denk dat iedereen ook wel eens manipuleert. Is dat nou echt zo erg? Wat is nou het ergste dat er kan gebeuren? Dat ze je hart breekt? Kom je ook wel weer overheen he! Je grenzen kennen en je valkuilen.
Mijn man is best wel een erge manipulator. Hij wil graag zijn zin. Ik moet er meestal erg om lachen. Vraag ik zit je mij nou te manipuleren?? Als je genoeg zelfvertrouwen hebt kun je daar prima mee dealen hoor. Niemand is perfect. Jij zal ook wel eens liegen of manipuleren. Je hangt er te veel gewicht aan. Ik snap dat gezien je verleden. Maar je bent niet die kleine jongen meer he. Je bent een volwassen man en hebt meer tools nu dan toen.
Nee ik lieg en manipuleer niet. Waarom zou ik dat doen? Echt niet mijn ding. Vind het gek dat je dat normaal vindt. Maar ik kies natuurlijk wel zorgvuldig mijn woorden als iemand vraagt hoe zijn of haar nieuwe schoenen staan ;-)
appeltje78 schreef:
17-03-2019 18:04
Wat erg vervelend voor jou zeg. Ik herken zelf ook wel de ongezonde dynamiek vanuit een eerdere relatie. Ik heb toen best wat gehad aan een workshop bij Single Coaching: https://singlecoaching.nl/

Verder ook veel herkenbaarheid in het boekje Liefdesbang van Barbara Cuppen.

Misschien vertrouw je nog niet genoeg op je waarneming/gevoel als je iemand ontmoet. Misschien ben je nog niet helemaal klaar met therapie

Dank voor het begrip en ook voor de tip.

Misschien vertrouw ik inderdaad mezelf ook wel niet.

Het voelt vooral alsof ik niets meer van mezelf wil weggeven. Alsof ik mezelf dan verraad.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg rot voor je Floris89.
Ik hoop dat je ooit een lieve betrouwbare vriendin zult vinden. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel soms weer gevoelens voor vrouwen?
En zijn dat dan dezelfde types als vroeger of toch anderen?
In het geval van het eerste, kan je wellicht kijken of er een patroon is in hoe je die ontmoet hebt en andere manieren proberen om vrouwen te leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
Floris89 schreef:
17-03-2019 18:02
Misschien zie ik dan niet wat je precies bedoeld? Wat maak het uit of de complete groep vrouwen wel of niet behoefte heeft aan mij?
Misschien nog eens lezen wat je zelf schrijft? Jij gunt vrouwen jou niet. Alsof je Gods gift to wonen bent
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
17-03-2019 19:07
Misschien nog eens lezen wat je zelf schrijft? Jij gunt vrouwen jou niet. Alsof je Gods gift to wonen bent
Haha lees je dat zo? Nu snap ik wel waarom ik je niet begreep want zo bedoel ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
17-03-2019 17:39
Jij bent nog niet klaar met de psycholoog

Dit.

Wat voor therapie kreeg je?
Was deze ook gericht op de 'trauma's' uit je jeugd? Daar komt, als ik je goed begrijp, het wantrouwen jegens vrouwen vandaan.
Paarsebloem schreef:
17-03-2019 19:05
Heb je wel soms weer gevoelens voor vrouwen?
En zijn dat dan dezelfde types als vroeger of toch anderen?
In het geval van het eerste, kan je wellicht kijken of er een patroon is in hoe je die ontmoet hebt en andere manieren proberen om vrouwen te leren kennen.
Ja, ik had heel lang de neiging precies hetzelfde type aantrekkelijk te vinden. Inmiddels vind ik dat type onaantrekkelijk. Maar ik weet eigenlijk niet of ik ook echt me aangetrokken voel tot dat andere type.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven