geld-issue vriendschap

18-03-2019 22:04 50 berichten
Ik en mijn man hebben vrienden waar we al een jaar of 10 graag mee omgaan. We kunnen erg lachen met elkaar en hebben dezelfde hobbies. De band tussen hun kinderen en onze kinderen is ook hecht. Echter, er is iets wat ons steeds irriteert en we hebben gemerkt dat ze aanvallend reageren als we het bespreekbaar willen maken.
Graag jullie ongezouten mening hierover...

Wij zijn volgens mij best vrijgevige mensen... leggen dingen nooit op een weegschaal, betalen vaker voor etentjes dan anderen (we hebben het goed en we denken daar niet zo over na), nodigen uit en pakken dan uit etc. Wij zijn nooit zo van het exact tot de cent berekenen hoeveel benzine iemand kwijt is voor iets hobby-matigs als dat een beetje over en weer gaat; allemaal prima.
Echter, de vader van dit gezin komt steeds met lijstjes (tot de cent nauwkeurig) wat dingen die we delen voor onze hobby hen gekost hebben. Natuurlijk betalen we daar dan de helft van. Inmiddels maken wij ook van die lijstjes omdat het er anders echt te scheef (voordeel hun kant natuurlijk) aan toeging en gaan ze over allerlei kleine dingen in discussie. Hier hebben wij zo geen zin in en meestal geven we ze gelijk terwijl dat echt niet eerlijk is maar ok. Het voelt absoluut niet goed, als we erover willen praten merken we steeds dat ze hele lange tenen hebben en alleen hun kant zien.

Vind dit zo jammer en willen ze ook niet kwijt als vrienden maar dit staat echt tussen ons in. Hierover praten zal eindigen in verbreken vriendschap schatten we in... Wat zouden jullie doen? Overigens zwemmen die vrienden in het geld hihi
Alle reacties Link kopieren
Altijd apart afrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je kunt drie dingen doen.

Of je komt zelf ook met minutieuze lijstjes.
Of je zegt de volgende keer dat ze niet zo moeten zeuren over geld omdat je dat ongezellig vindt.
Of je zegt deze knierten vaarwel.
...
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, geen hihi aan t einde van een bericht gebruiken, je bent geen meisje van 8.

Over geld moet je duidelijk zijn. Mensen die van je profiteren heb je niet nodig. Dus vanaf nu duidelijk maken dat ieder voor zich betaalt. Dit ook gewoon communiceren met als bericht dat je geen gedoe over geld wil en je door allebei alles voor eigen rekening te nemen discussie voorkomt.

Overigens zou ik dat hele verhaal over dat je zo uitpakt als zij langs komen niet benoemen. Dat doe je zelf en los daarvan denk ik niet dat het bijdraagt aan de vriendschap
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Zijn dit echte vrienden?
Stapje voor stapje terug gaan met gul zijn.
Ze kunnen er niet mee omgaan.
Wees gul in dat gezeur over die lijstjes en je eigen lijstjes en verder niks meer betalen tenzij je er zelf zin in hebt.
Sommige mensen zijn gewoon zo.
Wij hebben vrienden die ook zo zijn en we gaan maar wat mee in het gemiep, het lijkt voor hen een soort hobby dat soort dingen zo uitrekenen en 'ha lekker ben jij! Ja zo kan ik ook rekenen, dan betaal ik zeker het dubbele hahaha' uitroepen en zich zo heel slim voelen.
(Dit gaat dan om twee euro).
Laat je je OP nu wel staan?
:sherlock:
Niet meer mee afspreken of een teflonjas kopen en wel echt alles blijven splitten vanuit jullie.

Ik had allang gezegd dat het hebberige kniertjes zijn als het echt zo is dat jullie al zoveel voor hen hebben betaald en zij nu jullie precies doen wat zij zelf doen ( de rekeninge indienen voor hun deel) gaan zeuren over van alles.
Alle reacties Link kopieren
ieder zijn eigen deel betalen,.. of het nu cafe is of hobby tenzij ze zeggen van ja het is een traktatie... er zijn al voor minder vriendschappen om zeep geraakt.
Alle reacties Link kopieren
Met dat soort mensen kan ik niet bevriend zijn
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Saartje70 schreef:
18-03-2019 22:04

Vind dit zo jammer en willen ze ook niet kwijt als vrienden maar dit staat echt tussen ons in. Hierover praten zal eindigen in verbreken vriendschap schatten we in... Wat zouden jullie doen? Overigens zwemmen die vrienden in het geld hihi

Tja: misschien zijn ze juist door dit gedrag zo rijk geworden. :lightbulb:
Als je dergelijke dingen niet kunt bespreken, vind ik het zeer bijzonder dat het je vrienden zijn. Mensen met wie ik niet eerlijk dingen kan bespreken zullen nooit mijn vrienden zijn of worden.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 18-03-2019 22:35
1.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als het echt zo'n fijne relatie is dan zou ik het ervoor over hebben. Wie weet wat ze van jullie slikken zonder dat jullie het in de gaten hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Géén hihi, anders had je geen topic geopend. De hihi geeft aan dat er misschien wél een ptobleem is....praat met elkaar en steun elkaar, als er geen hihi blijkt te zijn. Misschien hebben zij het moeilijker als het blijkt te zijn. Dat is niet erg, maar kan wel lastig zijn...
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn volgens mij best vrijgevige mensen..
Ik denk dat ze dat echt niet doorhebben dus je kan je je vrijgevigheid besparen. Schroef het terug naar een gemiddeld niveau en dan maar hopen dat zij dat ook doen. Zodra je er ruzie om gaat maken heb jij voor jezelf gewonnen en zij denkt dan ook dat ze gewonnen heeft maar dan zijn er geen leuke uitjes meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Voortaan alles apart afrekenen/kopen. En omdat ze in het geld zwemmen wil nog niet zeggen dat ze niet zuinig mogen zijn.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Probeer er doorheen te steken , misschien hebben ze het, financieel, moeilijker dan jij kan voorstellen...(gedachte van mij). Als het goede vrienden zijn steun je ze, als ze ervoor openstaan .....
Alle reacties Link kopieren
zijn ze altijd zo geweest? misschien hebben ze wel geld problemen maar willen ze dit niet vertellen en willen ze daarom niet in gesprek?
Hihi
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet met zulke mensen om willen gaan.

Maar als ze echt om de een of andere reden zo leuk zijn dat je ze heel graag in je leven wil houden zou ik zeggen: alleen nog maar dingen doen waarbij je apart af kan rekenen. Niet samen in een auto, niet samen in een vakantiehuisje of appartement, niet één iemand de toegangskaartjes ergens voor laten regelen, echt ieder huishouden alles voor zichzelf laten betalen. Dat lijkt me echt de enige optie om geen gillende ruzie met die mensen te krijgen. Blijft het dan alsnog zo, dan zou ik ermee kappen. Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen die over iedere stuiver zeiken daadwerkelijk leuk zijn in de omgang.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ja, ik denk dat we voortaan maar alles apart gaan afrekenen. Omdat dit niet bij ons past denk ik dat we ze minder en minder zullen zien. Zo gaan die dingen helaas. Ik snap het ook niet want ze zijn zo leuk en aardig en dan dit gedrag. Ik weet dat ze in het verleden vriendschappen hebben gehad waar een einde aan kwam door geld issues. Volgens hun omdat anderen profiteerden van hen. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat dat ieman ooit gelukt is!
Inderdaad, gewoon apart afrekenen. Is dat lastig, dan Tikkie met foto van bon waarvan ieder zijn deel betaalt. “Om misverstanden te voorkomen betalen we voortaan graag ieder voor zich, als jullie dat oké vinden.”
Alle reacties Link kopieren
Jij wil ze dus minder gaan zien omdat ze in jouw ogen niet dankbaar genoeg zijn voor wat jij hun opdringt wat ze helemaal niet willen hebben en in ruil voor wat jij ze opdringt mogen ze niet de helft van de rekening bij je terugvragen als jullie iets gezamenlijk doen.

Mensen die zo moeilijk doen over geld als jij daar zou ik ook geen trek in hebben.

Ik betaal wel gewoon voor mij zelf. Dan komt een ander niet te kort en ik ook niet. Dat is nog altijd het eerlijkst.

En als je dan toch de gulle gever uit wil hangen dan moet je gewoon niets terug verwachten.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-03-2019 23:53
Jij wil ze dus minder gaan zien omdat ze in jouw ogen niet dankbaar genoeg zijn voor wat jij hun opdringt wat ze helemaal niet willen hebben
Hoe krijg jij het toch altijd voor elkaar. Echt, ongelooflijk.

Ik ben zo benieuwd hoe de mensen in jouw omgeving op je reageren... of doe je dan wel normaal?
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het persoonlijk zo’n afknapper vinden dat ik de vriendschap een stille dood liet sterven. Wil je dat niet dan zou ik voortaan alles maar dan ook alles apart afrekenen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-03-2019 23:53
Jij wil ze dus minder gaan zien omdat ze in jouw ogen niet dankbaar genoeg zijn voor wat jij hun opdringt wat ze helemaal niet willen hebben en in ruil voor wat jij ze opdringt mogen ze niet de helft van de rekening bij je terugvragen als jullie iets gezamenlijk doen.

Mensen die zo moeilijk doen over geld als jij daar zou ik ook geen trek in hebben.

Ik betaal wel gewoon voor mij zelf. Dan komt een ander niet te kort en ik ook niet. Dat is nog altijd het eerlijkst.

En als je dan toch de gulle gever uit wil hangen dan moet je gewoon niets terug verwachten.

Het is op fora doorgaans gebruikelijk te lezen wat daadwerkelijk in de OP staat en daar op te reageren, en niet vol in de emotie te schieten op een verhaal dat zich in jouw hoofd afspeelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven