Omgaan met verschil in kinderwens.

20-03-2019 11:05 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Na een tijdje meegelezen te hebben op dit forum wil ik jullie graag om advies vragen.
Mijn vriend en ik zijn anderhalf jaar samen. Vriendlief is voorheen getrouwd geweest en heeft co-ouderschap over zijn 2 dochters. Tussen ons gaat het erg goed, er is vanaf het begin af aan een hele goede klik. Ook met zijn dochters is er een goede klik. Er is echter één dilemma wat ons al een tijdje bezig houd: ik heb namelijk een kinderwens en mijn vriend denkt niet nog meer kinderen te willen. Toen we elkaar leerden kennen was mijn vriend pas net gescheiden en dacht vrij positief over meer kinderen, hij gaf aan het voor nu niet te willen maar stond er in de toekomst wel voor open. Het afgelopen jaar heeft mijn vriend veel voor zijn kiezen gehad, veel gedoe rondom het co-ouderschap, moeten verhuizen en andere omstandigheden. Enkele maanden terug heeft hij aangegeven dat hij zeker weet geen kinderen meer te willen maar hij hoopt dat dit gevoel weer bij hem terugkomt omdat hij het mij heel erg gunt.
We vinden het beide lastig om met deze situatie om te gaan. Mijn vriend omdat hij mij niks wil onthouden maar me ook niet kwijt wil. Ik omdat ik niet goed weet wat ik moet in deze situatie. Het liefste wil ik hem wat meer tijd geven, we kennen elkaar nog relatief kort en er is veel gebeurd. Ik denk dat dit meespeelt in mijn vriends gevoel nu. Ook omdat hij aangeeft dat hij hoopt dat zijn gevoel bijdraait. We voelen ons erg goed bij elkaar en ik wil dat niet nu al opgeven. We kunnen over alles praten alleen dit onderwerp vinden we beide lastig aan te kaarten omdat het al snel een beladen gesprek wordt.

Zouden jullie eens met ons mee willen denken?
En dan vooral over hoe je het beste met elkaar hierover in gesprek blijft? Maar ook ervaringen en tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Als wensen zo uit elkaar liggen dan gaat dat gegarandeerd voor verdriet zorgen
Daar zou ik, hoe leuk ik de ander ook vind, nooit voor kiezen.

Ik zou dus de relatie verbreken.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je
Alle reacties Link kopieren
Hallo Selderij,
Hoe oud ben je? Want vanaf een bepaalde leeftijd, heb je de luxe niet meer om te "wachten tot hij bijdraait". En sorry, maar ervaring leert me dat ze zelden bijdraaien … Hij kan het je gunnen zoveel je wil, maar de kans is heel groot dat je je kinderwens opzij zal moeten zetten als je met deze man verder wil. Zijn zijn kinderen niet voldoende voor je?
Uit de openingspost
We kennen elkaar relatief kort en er is veel gebeurd.
En hoe kunnen we met elkaar hierover in gesprek blijven?
----
Ik vind je nog al dwingerig overkomen.
Bij mij zou nee nee zijn.
Als je partner zich laat steriliseren weet je zeker dat hij geen behoefte aan kinderen meer heeft.
Ik vind je vriend erg verstandig. Het is aan jezelf of dat je kinderen wil, of bij je vriend wil blijven.
Narkomeid1981 schreef:
20-03-2019 11:13
Hallo Selderij,
Hoe oud ben je? Want vanaf een bepaalde leeftijd, heb je de luxe niet meer om te "wachten tot hij bijdraait". En sorry, maar ervaring leert me dat ze zelden bijdraaien … Hij kan het je gunnen zoveel je wil, maar de kans is heel groot dat je je kinderwens opzij zal moeten zetten als je met deze man verder wil. Zijn zijn kinderen niet voldoende voor je?

Dat wordt volgens mij inderdaad bedoeld met "ik wil hem wel tijd geven". TO, wil jij bijdraaien? Wil jij tijd nemen om te denken over een leven zonder kinderen (van jezelf)? Waarschijnlijk niet en daarom vind ik het niet eerlijk dat je dat wel van hem vraagt.

Met kinderen is er geen tussenweg. Als jouw kinderwens heel sterk is en je ongelukkig wordt van een leven zonder kinderen, is dit niet de man voor jou. Maar besef dat jouw wens om kinderen te krijgen net zoveel waard is als zijn wens om geen kinderen (meer) te krijgen.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 20-03-2019 11:21
0.15% gewijzigd
Vriend was net gescheiden, begrijp ik goed dat jullie binnen een jaar zijn gaan samenwonen na de scheiding?
De kinderen moeten aan van alles wennen.
Alle reacties Link kopieren
Verschil in kinderwens is onoverbrugbaar, jullie gaan elkaar niet gelukkig maken
Je kunt beter nu een streep onder je relatie zetten, dan over een paar jaar.
Ja, hier ervaring en ik kan je maar 1 advies geven, verbreek de relatie zsm als jij je kinderwens niet kan/wil opgeven!

Hij gaat niet bijdraaien en dat is zijn goed recht, net zoals het jouw goed recht is wél kinderen te willen. Zoals je zelf zegt, jullie hebben een relatief korte relatie, beter nu verbreken dan over een paar jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat altijd zo mooi: we kunnen over alles praten, behalve over lastige onderwerpen. Hoe kan je dan met droge ogen beweren dat je over alles kunt praten?

Mijn tip is om hem los te laten. Jij wil kinderen, hij niet meer. En natuurlijk zegt hij dat hij hoopt dat zijn gevoel verandert: hij wil jou nu niet kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het ook niet erg positief in. En uiteindelijk moet je je ook realiseren dat jij het meest te verliezen hebt. Hij heeft al hetgeen jij graag wilt. Ik zou in een nieuwe relatie ook niet weer kinderen willen. Puur omdat ik het genoeg vind wat ik heb. Maar als dat voor jou niet afdoende is vraag ik me sterk af of dat in de toekomst wel gaat veranderen. Ik zou mn vruchtbare jaren toch liever anders besteden dan wachten op een partner die daar niet op zit te wachten en ook al kinderen heeft.

Je geeft zelf aan pas 1,5jr samen te zijn. Ik vind dat persoonlijk genoeg tijd om te bepalen of je een kindloos leven voor je zou zien, anders zonde om meer van je jaren in die relatie te gaan steken want het is toch best een grote wens voor de meesten.

Om je vraag trouwens te beantwoorden over het in gesprek blijven hierover. Vraag hem gewoon hoe groot de kans is dat hij binnen nu en x aantal jaar wel kinderen erbij zou willen? Daaruit kan je voldoende opmaken.
Hij zegt zeker te weten dat hij geen kinderen meer wil, maar hoopt dat dat nog veranderd. Weet hij het nou wel zeker of niet?
Hij moet eerlijk zijn naar zichzelf en naar jou. Als hij niet wil en jij wel is er helaas geen toekomst voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
20-03-2019 11:23
Ja, hier ervaring en ik kan je maar 1 advies geven, verbreek de relatie zsm als jij je kinderwens niet kan/wil opgeven!

Hij gaat niet bijdraaien en dat is zijn goed recht, net zoals het jouw goed recht is wél kinderen te willen. Zoals je zelf zegt, jullie hebben een relatief korte relatie, beter nu verbreken dan over een paar jaar.
Eens. Ik denk ook dat de kans vrij klein is dat hij nog gaat bijdraaien, ik denk dat hij dat vooral roept omdat hij bang is dat je anders weggaat. Het wordt er echt niet makkelijker op, over een paar jaar roep je waarschijnlijk dat je niet een relatie van vijf jaar weg wil gooien en voelt het dilemma nog groter.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
julius schreef:
20-03-2019 11:24
Ik vind dat altijd zo mooi: we kunnen over alles praten, behalve over lastige onderwerpen. Hoe kan je dan met droge ogen beweren dat je over alles kunt praten?

Mijn tip is om hem los te laten. Jij wil kinderen, hij niet meer. En natuurlijk zegt hij dat hij hoopt dat zijn gevoel verandert: hij wil jou nu niet kwijt.

Het klinkt idd misschien heel raar, maar ik begrijp wat zij bedoelt te zeggen. Ook ik had dat destijds in onze relatie over exact hetzelfde issue.

Wij konden ook over alles praten, ook pijnlijke of minder leuke zaken, maar dit onderwerp is gewoon zo zwaar bepalend voor een relatie dat dat het moeilijk maakt. Als je zielsveel van elkaar houdt en dit probleem staat tussen jullie in, maakt dat het moeilijk is (voor beide partijen) hierover te praten. Er valt namelijk geen water bij de wijn te doen.
Hij doet er verstandig aan geen nieuw kind meer te nemen en zijn kinderen een tweede leg aan te doen. Hopelijk denkt hij dus in de eerste plaats aan de belangen van zijn kinderen ipv aan het jou gunnen van 'n 'liefdesbaby'. Ga voor een man die nog geen kind heeft als jouw kinderwens belangrijker is dan je relatie.
Misschien kunnen Kwiet en jij elkaar steunen. Ze heeft exact hetzelfde probleem.
Alle reacties Link kopieren
Tja, hij weet zeker dat hij het niet wil, maar hoopt dat zijn gevoelens veranderen omdat het jou gunt.

Dus als hij wel met jou een kind wil, dan doet hij het alleen om jou een plezier te doen, niet omdat hij er zelf 100% achter staat.

Je moet niet aan kinderen beginnen als je er beiden niet voor 100% achter staat.

Als jij toch perse een eigen kind wil, ga op zoek naar een man die ze ook echt wil.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
redbulletje schreef:
20-03-2019 11:47
Hij doet er verstandig aan geen nieuw kind meer te nemen en zijn kinderen een tweede leg aan te doen. Hopelijk denkt hij dus in de eerste plaats aan de belangen van zijn kinderen ipv aan het jou gunnen van 'n 'liefdesbaby'. Ga voor een man die nog geen kind heeft als jouw kinderwens belangrijker is dan je relatie.
Vetgedrukte slaat nergens op. Appels met peren vergelijken. Een kind kun je van iedere man krijgen als je wil, zelfs van een ONS (bij wijze van spreken). Het is heel normaal om een kind te willen van iemand waarmee je in een liefdevolle relatie zit, is gewoon de natuur hoor. (Uitzonderingen daargelaten uiteraard)
anoniem_22918 wijzigde dit bericht op 20-03-2019 11:54
1.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
20-03-2019 11:46
Het klinkt idd misschien heel raar, maar ik begrijp wat zij bedoelt te zeggen. Ook ik had dat destijds in onze relatie over exact hetzelfde issue.

Wij konden ook over alles praten, ook pijnlijke of minder leuke zaken, maar dit onderwerp is gewoon zo zwaar bepalend voor een relatie dat dat het moeilijk maakt. Als je zielsveel van elkaar houdt en dit probleem staat tussen jullie in, maakt dat het moeilijk is (voor beide partijen) hierover te praten. Er valt namelijk geen water bij de wijn te doen.
Het gaat inderdaad niet over of je er over kunt praten. Het gaat om dat het onoverbrugbaar is. Het is Of zwart Of Wit, er bestaan geen grijstinten waarin je elkaar tegemoet kunt komen
Daarom is deze relatie ook eindig.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-03-2019 13:10
Reden: Ongepast
96.23% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
lilalinda schreef:
20-03-2019 11:54
Het gaat inderdaad niet over of je er over kunt praten. Het gaat om dat het onoverbrugbaar is. Het is Of zwart Of Wit, er bestaan geen grijstinten waarin je elkaar tegemoet kunt komen
Daarom is deze relatie ook eindig.

Klopt! Heel triest en moeilijk, maar wel realiteit helaas.
viva-amber schreef:
20-03-2019 11:54
[...]

Onnodig deze reactie.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-03-2019 13:11
Reden: Quote ongepast
20.16% gewijzigd
Misschien vind je herkenning in dit topic:
relaties/plots-wil-hij-geen-kinderen-me ... ges/439238
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zou na mij ook geen kinderen meer met een ander willen, en ik ook niet. Weer die baby tijd en rompslomp en gebroken nachten. Ik snap wel dat hij daar geen zin meer in heeft, buiten het gedoe met zijn eigen kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven