Hij weigert uit elkaar te gaan, wat nu?

13-04-2019 09:06 580 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van meelezer naar TO, nu heb ik ook eens advies nodig, maar toch ook een beetje bang voor de reacties.

De situatie: ik woon al 15 jaar samen met mijn vriend (geen samenlevingscontract oid), we hebben 3 jongens (13,12,10) waarvan hij de erkende vader is, en ik wil uit elkaar. Het loopt al langer niet lekker tussen ons, we hebben erover gesproken, ik heb relatietherapie voorgesteld (wil hij niet aan), en ik hebt het echt gehad. 2 weken geleden heb ik het hem gemeld, dat ik dus uit elkaar wil, maar hij doet alsof zijn neus bloed en er niets is gebeurd.
Hoe krijg ik hem in beweging? Welke stappen kan ik zetten?
Ik wil dus: de kinderen informeren en naar de mediator voor het ouderschapsplan, familie informeren, naar de hypotheker om te kijken wat de mogelijkheden zijn om het huis over te nemen (ik denk dat ik het kan betalen).
En hij doet niets! Hij stapt gewoon naast mij in bed, doet normaal tijdens ontbijt/avondeten (wat ik voor de kinderen dan wel rustig vind), maar er gebeurt niets. En als ik niets doe, zie ik de situatie zo nog wel een jaar duren.
Wat nu?
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt hij dan als je zegt dat je wil scheiden?
Waarom wil je niet meer verder met hem? Kun je nog investeren?
Waarom moet je hem in beweging krijgen? Jij wil uit elkaar, dus jij moet zorgen dat je andere woonruimte vindt. Wat maakt dat jij denkt recht op het huis te hebben terwijl de scheiding jouw idee is? Als hij het huis kan betalen dan kan hij daar ook voor willen vechten natuurlijk om daar zelf te kunnen blijven wonen.
Begin eens met uitzoeken hoe je het aan moet pakken. Jullie hebben niks geregeld, dat kan consequentie hebben voor bepaalde zaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen gezin en kan me dit moeilijk voorstellen dus vandaar mijn onwetendheid... ik vraag me namelijk af waarom je niet een nieuwe woning zoekt, en als je die gevonden heb laat je iedereen weten dat jullie relatie ten einde is gekomen.
De kinderen zijn ook oud genoeg om zelf te kiezen of ze bij hun vader in huis willen blijven of met hun moeder mee gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet op hem te wachten. Ga je inlezen, informeren. Maak een plan en informeer hem wat je gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Jij kan actie ondernemen. Waarom moet hij actie ondernemen wanneer jij uit elkaar wil?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wil je dat hij vertrekt? Of ben je zelf op zoek naar woonruimte?

En zoek een advocaat en goede mediator mbt de kinderen/omgang en alimentatie.

Als hij dat niet wil vertrek je zodra je woonruimte hebt en laat je je advocaat het verder afhandelen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 09:37
5.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zal zelf moeten vertrekken.
Uh, wat moet hij doen dan? Jij wil dit, dus hup, aan de slag!
Wat heb je zoal zelf gedaan om aan de relatie te werken? Waarom is de koek nu echt op?
Is er een ander?
Ik zou met hem gaan zitten, nog een keer vertellen dat jij de relatie beëindigt en wat jouw volgende stappen zijn. Dus gewoon beginnen met de scheiding. Je kunt de stappen een beetje in de toekomst plannen zodat hij tijd heeft om in beweging te komen. En ik zou als eerste stappen dingen plannen waar je hem niet voor nodig hebt, dan ziet hij dat het menes is en dat zijn passiviteit geen invloed heeft.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 13-04-2019 09:38
0.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan zul je dus zelf het initiatief moeten nemen. Plan een afspraak bij de mediator en deel hem mede wanneer die afspraak is en dat je verwacht dat hij meegaat. Anders ga je alleen. Plan een afspraak bij een hypotheker, neem alle papieren mee van de woning en jouw inkomsten. Zeg je man wanneer jij het de kinderen gaat vertellen. Jij wil scheiden, regel het dan ook.

Jij wil in de woning blijven, maar hij waarschijnlijk ook? Ga zsm naar een hypotheekadviseur om te zien wat er mogelijk is. Het kan zomaar zijn dat degene die in de woning blijft de ander moet uitkopen. Zijn die middelen er?
dahlia74 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 09:40
23.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
13-04-2019 09:31
Wat zegt hij dan als je zegt dat je wil scheiden?
Waarom wil je niet meer verder met hem? Kun je nog investeren?
Hij zegt dat hij niet uit elkaar wil, waarschijnlijk om financiele redenen want ik verdien meer, hij houdt iig niet meer van mij zoals ooit. En ik ook niet meer zoals ooit van hem.
En ik ben klaar met investeren. Ik loop al meer dan een jaar te trekken aan een dood paard. En ik heb niet het gevoel dat hij mij serieus neemt.
Alle reacties Link kopieren
Wie staat / staan er op het koopcontract ?

Mosterd na de maaltijd, maar wat ontzettend dom om geen samenlevingscontact te hebben, zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-04-2019 09:31
Waarom moet je hem in beweging krijgen? Jij wil uit elkaar, dus jij moet zorgen dat je andere woonruimte vindt. Wat maakt dat jij denkt recht op het huis te hebben terwijl de scheiding jouw idee is? Als hij het huis kan betalen dan kan hij daar ook voor willen vechten natuurlijk om daar zelf te kunnen blijven wonen.
Qua recht, dat hebben we allebei evenveel. Het huis is van ons samen.
Maar, hij kan het niet betalen van zijn salaris, en ik dus wel. Vandaar dat ik wil dat hij vertrekt.
Ik wil het huis van hem overkopen (zijn deel dan) zodat de kinderen iig hun huis houden.
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk wil je dat je partner zijn koffer pakt en dat jij lekker kan blijven zitten waar je zit? Zo werkt het niet. Het is net zo goed ZIJN (t)huis. Dus waarom kijk je niet zélf uit naar andere woonruimte? Kan je vertrekken wanneer je wil, met jóuw gepakte koffers. JIJ wilt toch weg? Regel het dan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:40
Hij zegt dat hij niet uit elkaar wil, waarschijnlijk om financiele redenen want ik verdien meer, hij houdt iig niet meer van mij zoals ooit. En ik ook niet meer zoals ooit van hem.
En ik ben klaar met investeren. Ik loop al meer dan een jaar te trekken aan een dood paard. En ik heb niet het gevoel dat hij mij serieus neemt.
Hoe komt het dan dat de liefde over is?
Ik heb het idee dat je een stuk achterwege laat.
anoniem_371845 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 09:44
5.45% gewijzigd
Hij doet dus net zoveel als jij.

Waarom moet hij dingen gaan doen, jij wil toch dat jullie uit elkaar gaan? Aan jou om zaken uit te gaan zoeken dan.
Alle reacties Link kopieren
Bijnasoms schreef:
13-04-2019 09:33
Ik heb zelf geen gezin en kan me dit moeilijk voorstellen dus vandaar mijn onwetendheid... ik vraag me namelijk af waarom je niet een nieuwe woning zoekt, en als je die gevonden heb laat je iedereen weten dat jullie relatie ten einde is gekomen.
Zie hiervoor dus, ik wil er graag blijven wonen (en kan het betalen en hij niet).
Alle reacties Link kopieren
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:40
Hij zegt dat hij niet uit elkaar wil, waarschijnlijk om financiele redenen want ik verdien meer, hij houdt iig niet meer van mij zoals ooit. En ik ook niet meer zoals ooit van hem.
En ik ben klaar met investeren. Ik loop al meer dan een jaar te trekken aan een dood paard. En ik heb niet het gevoel dat hij mij serieus neemt.
Dan zou ik gewoon een heel zakelijk plan op tafel leggen:

- Jij kan de hypotheek niet alleen betalen, ik ben bereid om je uit te kopen als je dat goed vindt. Je krijgt dan drie maanden om een andere woonruimte te zoeken en we gaan op dinsdag de 12e om half negen naar de notaris.
- We hebben dan en dan een afspraak bij een mediator om een plan voor de kinderen op te stellen.

etc. Meer kan je niet doen, maar dan wordt het wel heel concreet voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Nummer987 schreef:
13-04-2019 09:40
, hij houdt iig niet meer van mij zoals ooit.
.
Dat zegt hij ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-04-2019 09:34
De kinderen zijn ook oud genoeg om zelf te kiezen of ze bij hun vader in huis willen blijven of met hun moeder mee gaan.
Ja, volgens mij mogen ze vanaf 10 jaar hun mening geven.
Ik zou de voorkeur hebben voor co-ouderschap. Hij is namelijk geen slechte vader voor de jongens!
Staat hij ingeschreven voor sociaal huur?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven