Gedoe over uitnodiging bruiloft

16-04-2019 10:07 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij gaat over anderhalve maand trouwen. Dat weet ze al een jaar. Ongeveer een half jaar geleden hebben we met 4-en (het aanstaande bruidspaar, vriend en ik) een etentje gehad en toen zijn we al uitgenodigd met het verzoek om de dag vrij te houden.

Nu komt de uitnodiging, en blijk alleen ik uitgenodigd. Ik vind dit nogal vreemd. Vriend en ik zijn best een tijdje samen, hij kent het bruidspaar best goed, we zijn wel eens met 4-en wat gaan eten en drinken. Ik heb voorzichtig navraag gedaan, en ik blijk ingedeeld in de groep 'studievrienden' die zijn uitgenodigd zonder partner want niet alle partners kent ze even goed.

Het gedoe zit 'm erin dat mijn vriend na het etentje waarin we wel waren uitgenodigd best wel veel moeite heeft gedaan om een al gepland vriendenweekend een week op te schuiven. Dat is na veel gedoe gelukt, en nu blijkt het allemaal verloren moeite. Mijn vriend kan prima leven met niet worden uitgenodigd op een bruiloft van een vriendin van mij, maar hij is nu nogal geïrriteerd over het feit dat hij veel moeite heeft gedaan om ergens bij te kunnen zijn en nu niet meer welkom is.

Nu heeft hij een ander plan gemaakt voor dat weekend, om een vriend te gaan opzoeken die in het buitenland werkt. Dat betekent dat hij van vrijdagavond tot zondagavond weggaat. Nu is de bruiloft op zaterdag en op zondag is er een familiebrunch van mijn oma waar hij mee naar toe zou gaan. Dat gaat nu dus ook niet door en daar baal ik dan weer van.

Alles bij elkaar kost me dit veel energie. Vriend trekt nu gewoon zijn eigen plan (snap ik, maar wel jammer). Ik moet nu in mijn eentje naar een bruiloft waar ik door al dat gedoe al niet zoveel zin meer in heb. En zojuist kwam er een appje binnen, ik moet gaan meeschrijven aan een leuk lied voor het bruidspaar.

Nu overweeg ik om gewoon zaterdagavond naar mijn ouders te gaan, dan ouderwets als gezin naar oma d'r verjaardag en zondagavond gewoon weer naar huis. Rustig, geen spanningen en gezeur. Alleen vrees ik dat dit wel weer zal worden uitgelegd als 'vriendschap kennelijk niet belangrijk'.

Iemand tips / advies?
Gewoon niet naar die bruiloft gaan als je gedegradeerd bent tot studievriend. Ik zou die vriendin ook kwalijk nemen dat ze jouw vriend eerst zijn weekendplannen heeft laten verschuiven en dan alsnog niet welkom is. Goede reden om deze vriendschap te laten verwateren en al zeker die bruiloft niet meer te sponsoren met 'n envelop en deelname aan een vrijgezellengedoetje.
Ik zou er ook geen zin meer in hebben. Jij mag je eigen plan net zo goed trekken, het is een uitnodiging en geen verplichting om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, daar komt gezeik van met je vriendin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je wil nu dus ook niet naar de bruiloft gaan?
Voor dat meeschrijven aan dat lied zou ik ook bedanken.
Trek je terug uit die hele bridezillashit.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je baalt, het is ook stom. Maar als je nu helemaal niet gaat, is het een deuk in je vriendschap. Je kunt je er ook overheen zetten, toch gaan, lief lachen en de dag erna alleen naar je oma. En bedenk dat bruiloften soms gekke dingen doen met mensen. Over een tijdje is ze weer normaal.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie toen specifiek beiden uitgenodigd? Of is dit een misverstand geweest? Ik zou het gewoon benoemen. En wel gaan.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
16-04-2019 10:12
Ik snap dat je baalt, het is ook stom. Maar als je nu helemaal niet gaat, is het een deuk in je vriendschap. Je kunt je er ook overheen zetten, toch gaan, lief lachen en de dag erna alleen naar je oma. En bedenk dat bruiloften soms gekke dingen doen met mensen. Over een tijdje is ze weer normaal.
Dit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pandax schreef:
16-04-2019 10:12
Ik snap dat je baalt, het is ook stom. Maar als je nu helemaal niet gaat, is het een deuk in je vriendschap. Je kunt je er ook overheen zetten, toch gaan, lief lachen en de dag erna alleen naar je oma. En bedenk dat bruiloften soms gekke dingen doen met mensen. Over een tijdje is ze weer normaal.
Dat waag ik te betwijfelen. Deze indeling zegt precies waar ze staat, ze hoort niet bij de intimi maar slechts bij de studievrienden. De verwijdering wordt alleen maar groter als ze getrouwd is en wellicht een kind neemt. Investeer hier niet meer in. Hoe sneller je accepteert dat vriendschappen verdwijnen, hoe eerder je je op de vriendschappen kunt richten die wél wederzijds even belangrijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Weet jij zeker dat jij alleen bent uitgenodigd? Of stond alleen jouw naam op de kaart, en is er door omstandigheden vergeten de naam van je vriend er ook op te zetten. De kaarten worden soms door een ander daadwerkelijk gestuurd, en die weet misschien niet de naam van je partner, of de lijst was niet duidelijk.

Het gaat om een goede vriendin? Doe dan niet zo moeilijk, en ga eens praten. Misschien is er een goede reden waarom je vriend niet is uitgenodigd.

Wanneer het een goede vriendin is, dan ken je vast veel meer mensen op de bruiloft. Ga er gewoon heen, en ga genieten. Het is niet jouw dag, maar de dag van het bruidspaar. En ga zondag naar de brunch. Jammer, dat je vriend daar niet bij is, maar het zij zo.

Of je gaat niet naar de bruiloft, en dan is de kans erg groot dat dit einde van de vriendschap is. Is dat het waard?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
16-04-2019 10:12
Zijn jullie toen specifiek beiden uitgenodigd? Of is dit een misverstand geweest? Ik zou het gewoon benoemen.
Dit inderdaad.
En wel gaan.
Mja, als het zo moet... laat dan maar.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
“ het is niet jouw dag “ vind ik altijd zo’n flauwe.
Dat het hun dag is maakt het nog niet oke om lomp en ongastvrij en zo te zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare streek van je vriendin, zeker als jullie nog met zijn vieren uit eten zijn geweest en jullie toen al samen zijn uitgenodigd en de dag vrij moesten houden. Heel raar om zo'n uitnodiging dan weer deels in te trekken.

Overigens vind ik het ook raar van je vriend dat hij nu ook meteen maar niet meer meegaat naar die brunch terwijl dat wel was afgesproken en hier totaal los van staat. Hij kan toch elk ander weekend die vriend in het buitenland opzoeken?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mss een heel gek idee hoor, maarre...... bespreek het met je vriendin.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
16-04-2019 10:18
“ het is niet jouw dag “ vind ik altijd zo’n flauwe.
Dat het hun dag is maakt het nog niet oke om lomp en ongastvrij en zo te zijn.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
16-04-2019 10:18
“ het is niet jouw dag “ vind ik altijd zo’n flauwe.
Dat het hun dag is maakt het nog niet oke om lomp en ongastvrij en zo te zijn.
Van je vrienden moet je het hebben... :A:
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
dan bel je vriendin: Begrijp ik uit de uitnodiging goed, dat Piet niet is uitgenodigd?
zo nee: Fijn, we komen
zo ja: Oh wat jammer, hij had na jullie uitnodiging tijdens ons etentje voor jullie bruiloft een vriendenweekend verzet.
Dan is het aan bruidspaar hem alsnog uit te nodigen, of jou alleen te laten komen.
En ja, ik zou dan wel alleen gaan. Je hebt vast een leuke avond met wederzijdse vrienden
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
16-04-2019 10:22
Mss een heel gek idee hoor, maarre...... bespreek het met je vriendin.
madelief030 schreef:
16-04-2019 10:07
Ik heb voorzichtig navraag gedaan, en ik blijk ingedeeld in de groep 'studievrienden' die zijn uitgenodigd zonder partner want niet alle partners kent ze even goed.
Volgens mij heeft ze het wel al besproken. Al had ik haar er ook wel aan helpen herinneren dat ze vriend al had uitgenodigd en haar verteld dat hij speciaal voor haar een heel vriendenweekend heeft verzet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Is die bruiloft ver weg? Als je er een eind voor moet rijden of van plan was een hotelovernachting te boeken zou ik het laten. Is het redelijk in je eigen buurt dan zou ik wel (even) gaan. Misschien is het best gezellig, zie je nog wat anderen die je kent en blijf je zelfs wat langer. Misschien is er weinig aan en ben je zo weer weg. Als het op redelijke afstand is dan zou ik toch even je gezicht laten zien ipv in je irritatie (die ik overigens wel snap hoor) blijven hangen.

En zondag gewoon naar je oma's brunch, ook al gaat je vriend niet mee.
blijfgewoonbianca schreef:
16-04-2019 10:18
“ het is niet jouw dag “ vind ik altijd zo’n flauwe.
Dat het hun dag is maakt het nog niet oke om lomp en ongastvrij en zo te zijn.
Dit. Iemand eerst uitnodigen en dan de uitnodiging intrekken is dermate lomp en ongastvrij dat ik ook geen zin meer zou hebben in die bruiloft.
Voor mij was mijn bruiloft ook niet “ mijn dag” maar juist een feest dat ik wilde delen met geliefden en dierbaren. Dus ik zou aangeven dat je “ helaas verhinderd bent”. En niet gaan. Het gezeur met je vriendin bestaat al, want jij hebt vast ook een mening over haar actie van je vriend “ ontuitnodigen” die maakt dat je anders naar de vriendschap kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het nu al voorzichtig nagevraagd, maar volgende keer misschien iets stelliger vragen met ook het verhaal van jullie gezamenlijke etentje eerder en dat jouw vriend daarop zijn weekend heeft verplaatst om bij de bruiloft te kunnen zijn?

Voor nu zou ik het niet nóg een keer gaan vragen. Ik zou niet meewerken aan het lied (geen tijd oid) maar wel naar de bruiloft gaan. En volgende keer gelijk iets assertiever.
Ik zou gewoon lekker naar mijn ouders gegaan zijn.
Als iets meer stress dan plezier geeft haak ik meestal snel af en kies ik voor mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-04-2019 10:23
Volgens mij heeft ze het wel al besproken. Al had ik haar er ook wel aan helpen herinneren dat ze vriend al had uitgenodigd en haar verteld dat hij speciaal voor haar een heel vriendenweekend heeft verzet.
Voorzichtig navraag gedaan vind ik toch iets anders dan het bespreken.
Ik dacht meer aan wat lilalinda schrijft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-04-2019 10:23
Volgens mij heeft ze het wel al besproken. Al had ik haar er ook wel aan helpen herinneren dat ze vriend al had uitgenodigd en haar verteld dat hij speciaal voor haar een heel vriendenweekend heeft verzet.
Niet echt besproken. Want wie weet heeft vriendin het wel helemaal niet zo ervaren dat ze vriend ook heeft uitgenodigd? En daarnaast, ze heeft niet gezegd 'hey, vriend heeft nu al z'n plannen verzet want tijdens dat etentje heb je ons beiden uitgenodigd?'

Ik snap nooit dat er meteen radicale keuzes zoals niet gaan worden gemaakt, ivm gewoon even de lucht te klaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven