Relatie niet kunnen betalen

20-04-2019 21:55 569 berichten
Nooit gedacht dat ik hier zelf ooit een topic zou openen. Ik weet ook eigenlijk niet goed wat ik hiermee wil. Ik ben best bang voor jullie reacties. Ik denk namelijk dat ik een beetje heel erg dom ben geweest de laatste tijd.

Ik heb nu sinds 1,5 jaar een lat-relatie. We hebben elkaar via kennissen leren kennen en de vlam sloeg eigenlijk meteen in de pan. Ik was al jaren alleen, heb zelfs als (bewust) alleenstaande moeder een kind gekregen (5). Hij is een aantal jaar geleden gescheiden, geen kinderen. We waren allebei vrij snel smoorverliefd, zijn gaan daten en nu ongeveer sinds een jaar komt vriend ook hier thuis over de vloer en heeft hij mijn kind leren kennen. Kind en vriend zijn echt dol op elkaar. Vriend heeft vanaf het begin aangegeven een serieuze relatie met mij te willen en ziet nog steeds een toekomst met mij.
Ik zou dat ook heel erg graag willen, ik hou heel veel van vriend, maar de laatste tijd komt er steeds vaker het besef dat ik het gewoon niet kan betalen. Ik zie gewoon geen andere uitweg meer dan de relatie te verbreken.

We werken allebei fulltime, maar mijn vriend verdiend gewoon veel meer dan ik. We zijn financieel absoluut niet gelijkwaardig. Vriend heeft daardoor een veel hogere levenstandaard dan ik. Kosten voor uit eten gaan enzo betalen we om en om, dus dat loopt heel gelijk op. Al begin ik de laatste maanden wel te merken dat vriend zich qua keuze restaurants en uitjes enzo een beetje aan mij heeft aangepast. Niet dat we elke keer bij de McDonalds zitten, maar als vriend met zijn familie of vrienden uit eten gaat dan is dat echt wel in een chiccer restaurant dan waar wij naartoe gaan.

Ik ben altijd van mening geweest dat je als vrouw gewoon je eigen broek op moet houden. Noemde mezelf altijd een feministe. Ik vond mezelf altijd totaal gelijkwaardig aan de man en alles zou altijd 50/50 gaan. Vriend staat er trouwens ook zo in, vind ook heel sterk dat alles gelijkwaardig moet zijn qua geld. Geeft aan mij als gelijkwaardige te zien qua andere dingen. We waren het er ook over eens dat alles 50/50 zou gaan.
Maar nu begint vriend vaker over de toekomst, hij wil het liefst over een tijd samen een huis kopen, gaan samenwonen en trouwen. En nu komt het er dus eigenlijk op aan en betrap ik mezelf erop dat ik misschien helemaal niet zo van dat 50/50 ben. Ik wil gewoon zó graag bij mijn vriend blijven. Ik hou van hem, ik wil met hem oud worden. Maar de levensstijl die hij gewend is, het type huis waarin hij wil wonen, hoe ga ik daar in godsnaam de helft van dragen financieel? Dat kán niet van mijn huidige salaris.

Mijn vriend wil maar niet snappen dat ik carrière technisch aan mijn plafond zit. Die vind dat ik mezelf naar beneden haal en dat ik er qua werk gewoon de schouders onder moet zetten zodat ik nog een paar keer promotie maak. Maar het zit er écht niet in. Ik heb hbo gedaan en verdien echt helemaal niet slecht, heb al jaren een hele leuke baan. Maar meer dan dit gaat het gewoon niet worden.

Ik heb eigenlijk m’n kop in het zand gestoken de laatste tijd. Ik zag dit al aan komen, dat het hier op zou gaan klappen. Tegen beter weten in, ben ik toch in de relatie gebleven. Wel met de laatste tijd dus een stemmetje in m’n achterhoofd dat we dus eigenlijk niet goed bij elkaar passen. Want met hoe wij er qua financiën in staan, dat lukt alleen als je allebei zo’n beetje hetzelfde binnen haalt. En dat is dus niet zo bij ons. Volgens mij zit er niks anders op dan toch uit elkaar gaan. Maar ik vind het wel héél erg verdrietig allemaal.

Nou ja, het is wel een heel erg lang verhaal geworden. Wet van Wuiles is dan van toepassing, hè. Dus misschien tegen beter weten in, wil ik jullie toch vragen naar wat jullie hier nou van vinden.
Wat niet gaat dat gaat niet. Je moet niet krom gaan liggen om aan zijn standaarden te blijven voldoen. Sowieso klinkt hij niet erg realistisch, soms heb je nu eenmaal het plafond in je functie bereikt en is het dan ook gewoon goed zo.
Nou de basis van een relatie is in mijn optiek communicatie.

Open het gesprek eens met hoe hij dat voor zich dan ziet, trouwen samenwonen. Misschien wil hij wel helemaal niet dat jij mede-eigenaar word van het huis omdat het eerder ook eens is misgegaan in zijn relatie...
Ik zou er toch eens met hem over praten. Dat je echt gek op hem bent en graag samen verder wilt maar dat je aan je financiële plafond zit.

Zou het een optie zijn dat hij het huis koopt dat hij wil, waar hij dan de aflossing van betaalt, en jij alleen de helft van de rente? Alle andere kosten natuurlijk wel 50/50 maar het huis is dan echt van hem. Dus ook alle investeringen in het huis zouden dan voor zijn rekening zijn.
Mochten jullie uit elkaar gaan, dan heb je geen gedoe over het huis, want dan is het duidelijk dat jij weg moet. Mocht je niet uit elkaar gaan, dan maakt het verder niet veel uit, dat hij later een huis bezit en jij niet.
Denk je dat zoiets zou kunnen werken?

Als je dat niet ziet zitten, dan zul je hem duidelijk moeten maken dat je zo niet met hem verder kunt. Dat het naar rato moet gaan worden bijv. en dat je anders genoodzaakt bent de relatie te verbreken. Als hij echt niet naar rato wilt, dan weet je genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Weet hij wat jij verdient? Hebben jullie het daar al eens echt goed over gehad, hoe jullie het financieel voor je zouden zien in de toekomst?

Ik zou niet meteen denken aan uit elkaar gaan - eerst maar eens een goed gesprek. En dan eerlijk zijn over wat je hierboven schrijft: dat je misschien wel te hard ‘alles 50-50 is heilig in een relatie’ geroepen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Oehh lastig, zelf zou ik helemaal niet mijn geld uit willen geven aan dure chique restaurants maar eet veel liever bij een eetcafe. Als hij meer/luxer wil zou ik toch duidelijk maken dat hij dat dan mag betalen, dat ik daar het geld niet voor heb of aan wil uitgeven.

Ongelijkheid in financien is best wel een dingetje. Je hebt gewoon een leuke baan waar je happy in bent, dus ook al zou je misschien hoger op kunnen en meer kunnen verdienen, misschien wil je dat helemaal niet.

Blijf toch trouw aan jezelf, ga niet teveel uitgeven om met hem mee te gaan en leg het dan bij hem neer wat hij daar mee doet.
Waarom moet alles 50/50? Het is toch niet heel raar dat diegene die meer verdient wat meer bijdraagt?
Utakar schreef:
20-04-2019 22:02
Nou de basis van een relatie is in mijn optiek communicatie.

Open het gesprek eens met hoe hij dat voor zich dan ziet, trouwen samenwonen. Misschien wil hij wel helemaal niet dat jij mede-eigenaar word van het huis omdat het eerder ook eens is misgegaan in zijn relatie...
Ik dacht dus dat we zo goed konden praten over alles, maar nu er een hindernis is vind ik dat wel tegenvallen, eerlijk gezegd. Het lijkt wel alsof hij me maar niet wil geloven als ik zeg dat ik m’n plafond heb bereikt. Hij blijft me maar overtuigen dat ik (volgens hem dan) meer in m’n mars heb.
Marlouse schreef:
20-04-2019 22:05
Ik dacht dus dat we zo goed konden praten over alles, maar nu er een hindernis is vind ik dat wel tegenvallen, eerlijk gezegd. Het lijkt wel alsof hij me maar niet wil geloven als ik zeg dat ik m’n plafond heb bereikt. Hij blijft me maar overtuigen dat ik (volgens hem dan) meer in m’n mars heb.
Maar als je een gesprek gaat voeren staat de conclusie niet op voorhand al vast he...

Hij staat er anders in. Ik vind het persoonlijk fijn dat mijn partner mij stimuleert en motiveert het maximale eruit te halen, ik denk dat hij nu bij je iets vergelijkbaar probeert te doen. Maar vraag eens door op zijn uitspraken, hoe ziet hij dat dan voor zich hoe je je verder zou kunnen ontwikkelen.

Want nu merk ik vooral dat jij je niet gehoord voelt in het gesprek, maar denk dat bij hem vergelijkbaar is. Iemand moet die impasse doorbreken, en ik zou dat proberen als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Héél jammer als het hier op stuk zou moeten lopen. Als tegendeel....als jij het hem uitlegt en hij daar géén begrip voor zou hebben, snap ik 'm niet. Je laat je droomvrouw niet lopen omdat je, veel, meer verdiend dan haar. Ondanks dat jij probeert het hem.naar z'n zin te maken.
Stel hem de vraag.....
En als hij negatief antwoordt; zijn verlies.....
Alle reacties Link kopieren
Het zou toch wel treurig zijn als jullie het hierop zouden laten klappen.
Praat met elkaar over wat jullie belangrijk vinden. Is dit het ‘thuis’ voelen bij elkaar, of is het chique etentjes en een duur huis?
Kies de soort relatie waar jij je prettig bij voelt. Is dat niet hetzelfde wat hij wil, dan passen jullie inderdaad niet bij elkaar.
Ik vraag me overigens wel af of hij nooit serieuze tegenslag heeft gehad. Een ernstige ziekte of een overlijden van een naaste bijvoorbeeld zorgt er toch wel vaak voor dat prioriteiten veranderen....
Alle reacties Link kopieren
Marlouse schreef:
20-04-2019 22:05
Ik dacht dus dat we zo goed konden praten over alles, maar nu er een hindernis is vind ik dat wel tegenvallen, eerlijk gezegd. Het lijkt wel alsof hij me maar niet wil geloven als ik zeg dat ik m’n plafond heb bereikt. Hij blijft me maar overtuigen dat ik (volgens hem dan) meer in m’n mars heb.
Is meer kunnen gelijk aan meer geld in zijn ogen? Dat hoeft niet he?
Alle reacties Link kopieren
Marlouse schreef:
20-04-2019 22:05
Ik dacht dus dat we zo goed konden praten over alles, maar nu er een hindernis is vind ik dat wel tegenvallen, eerlijk gezegd. Het lijkt wel alsof hij me maar niet wil geloven als ik zeg dat ik m’n plafond heb bereikt. Hij blijft me maar overtuigen dat ik (volgens hem dan) meer in m’n mars heb.
Dan moet je het feitelijker vertellen: dat jij prima tevreden bent met waar je nu staat qua carrière en dat het dit is.
Als hij zo gebeten is op een vrouw die meer verdient, passen jullie op dit punt niet bij elkaar.
Als hij wel 50/50 met jou willen blijven doen, moet hij zijn standaard omlaag schroeven tot jouw niveau.
Marlouse schreef:
20-04-2019 22:05
Ik dacht dus dat we zo goed konden praten over alles, maar nu er een hindernis is vind ik dat wel tegenvallen, eerlijk gezegd. Het lijkt wel alsof hij me maar niet wil geloven als ik zeg dat ik m’n plafond heb bereikt. Hij blijft me maar overtuigen dat ik (volgens hem dan) meer in m’n mars heb.
Maar waarom moet je dan perse meer promotie en meer gaan verdienen, wat is er mis met jouw levensstandaard? Ik moet er niet aan denken dat ik word gepusht om meer te verdienen, als ik tevreden ben met mijn huidige baan en leven. Ik zou toch het gesprek maar eens aangaan om te kijken wat hij wil en verwacht, en als hij ook vasthoudt aan 50/50 en zijn levensstijl, dan houdt het gewoon op...en dan moet je je ook afvragen of zijn liefde voor jou wel zo diep ging. En mss valt het reuze mee.
Alle reacties Link kopieren
Voer gewoon een gesprek met die man. Denk je dat alle echtelieden alles 50/50 doen? Naar rato is veel zinniger als je niet hetzelfde verdient. Bij ons wisselen de inkomsten van beiden, de ene keer draag ik meer bij, de andere keer hij.

Weet je zeker dat hij van je financiële plaatje weet? Ik kan me niet voorstellen dat als hij met je wil trouwen, hij je zo makkelijk zou laten gaan omdat je niet genoeg kan bijdragen aan een huis.
Such fun!1
RikM schreef:
20-04-2019 22:03
Waarom moet alles 50/50? Het is toch niet heel raar dat diegene die meer verdient wat meer bijdraagt?
Ik vind die vriend echt een kronkel hebben inderdaad.
' ik kan een huis van drie ton betalen dus wil alleen maar samenwonen in een huis van zes ton', bij wijze van.
Zo werkt het toch niet?
Je hebt toch geen partner om je inkomsten te verdubbelen?
Beetje armoedige manier om een relatie te zien.
Er worden in dit topic al zat andere manieren genoemd om bij samenwonen het eerlijk te verdelen en de hypotheek te regelen.
Ik wil wel echt samen een huis kopen en niet alleen de helft van de rente betalen. Dan zou ik wel qua levensstandaard gelijkwaardiger zijn en mee kunnen op dure vakanties e.d. maar ik stop liever m’n geld in stenen dan in luxe. Ik vind het idee om m’n geld ‘te verbrassen’ i.p.v. er verstandig mee omgaan en wat opbouwen niet prettig. Ik ben best wel een beetje truttig qua geld uitgeven. Neem nooit veel risico qua financiën, heb ook een hele veilige hypotheek.
Nou ja, de laatste maanden leef ik wel op te grote voet eerlijk gezegd. Ik ben te veel aan het interen op m’n spaargeld om mee te kunnen doen aan alle leuke dingen. Voel me daar heel stom om. Vind het zó onverstandig. Ik ken mezelf daar niet goed in terug.

We hebben het er best wel regelmatig over. Ik heb begin van het jaar aangegeven niet op zomervakantie te kunnen samen. We zijn al gaan skiën eind vorig jaar en dat kostte best veel. Vriend heeft niet aangeboden om het dan te betalen en aan de ene kant vind ik dat heel normaal. Maar aan de andere kant steekt het ook wel.
Vriend reageert heel teleurgesteld dat ik niet op vakantie wil/kan, heeft dan echt de pest in. Maar als ik dan voorstel om iets goedkoops te boeken in eigen land, dan is dat ook weer geen oplossing. En daar word ik dan weer pissig om.
Hij zegt dat hij zo veel van me houdt, maar samen op de camping in Lutjebroek is dan weer teveel gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Je kan gerust samen een huis kopen. Dat wil niet zeggen dat jij evenveel hypotheek betaalt als je vriend. Je kan ook een andere verdeling kiezen. Als hij bv 2 x zoveel verdient als jij zou hij voor 66 2/3e en jij voor 33 1/3e deel eigenaar kunnen worden. Dat kan je bij de notaris laten vastleggen. Jij betaalt dan ook maar 33 1/3e deel van de hypotheek.

Mochten jullie uit elkaar gaan dan kan hij je uitkopen. Dat geld kan jij dan besteden aan een goedkoper huis.

Verder kan je bespreken dat je rest van de kosten naar rato betaalt. Als je vriend dat niet wil dan weet je waar je aan toe bent met hem, dan wordt het niks.

De kosten voor je kind kan je volledig voor jou houden. Kleding, clubjes, kadootjes e.d betaald je dan zelf. Krijg je nu kindgebonden budget? Dat raak je kwijt als je samen gaat wonen. Je kan dit ook uitleggen aan je vriend.

Ik zou het onvoorstelbaar vinden als een relatie op geld zou stuklopen als jullie zoveel van elkaar houden.

Wat vakanties betreft, jullie kunnen samen een minder dure vakantie uitzoeken en hij kan daarnaast bv met vrienden nog iets kunnen doen.
MarindaH schreef:
20-04-2019 22:16
Voer gewoon een gesprek met die man. Denk je dat alle echtelieden alles 50/50 doen? Naar rato is veel zinniger als je niet hetzelfde verdient. Bij ons wisselen de inkomsten van beiden, de ene keer draag ik meer bij, de andere keer hij.

Weet je zeker dat hij van je financiële plaatje weet? Ik kan me niet voorstellen dat als hij met je wil trouwen, hij je zo makkelijk zou laten gaan omdat je niet genoeg kan bijdragen aan een huis.
Dit inderdaad.
Een gelijkwaardige verdeling betekent niet dat je altijd alles 50/50 moet doen. Waarom denken jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je vriend wel erg weinig begrip voor je heeft. Hij houdt eigenlijk weinig rekening met je. Weet hij wel wat jij verdient? Zo aardig is hij dus helemaal niet. Hij hoeft echt niet alles voor je te betalen maar naar rato betalen zou ik heel redelijk vinden. Zo kan hij toch de vakanties doen die hij wil en kan jij mee zoals hij zo graag wil.

Ik vind hem behoorlijk egocentrisch, hij houdt weinig rekening met jou.
Hoewel ik altijd vind dat je als partners ieder zelf je eigen broek zou moeten kunnen ophouden ben ik niet overtuigd van het ieder precies de helft betalen.

Misschien wel als je nog heel jong bent en de relatie nog heel pril is maar naarmate de tijd verstrijkt zou voor mij die grens vervagen.

Gelukkig zit mijn man er ook zo in. Wij delen zorg, huishouden en de verantwoordelijkheid voor inkomen. Geen van drie precies evenredig. Ieders mogelijkheden in waarde gelaten.
Alle reacties Link kopieren
- Gelijkwaardig is niet hetzelfde als 50/50.

- Als jij dit niet eens kan bespreken zoals jij het hier beschrijft, zou ik inderdaad nog maar niet gaan samenwonen.

- Ook bijzonder dat jij liever de relatie verbreekt dan dat je hierover duidelijk communiceert. O_O

Gelijkwaardigheid is dat jullie beide jullie input kunnen geven aan deze relatie. Als hij dan gewoon bij zijn eigen standpunt blijft dat je maar meer moet gaan verdienen, 'want dat kan best', dan zet hij de relatie al op een ongelijk punt. Dat jij dit issue niet eens kan bespreken, doet hetzelfde.
Marlouse schreef:
20-04-2019 22:20

Hij zegt dat hij zo veel van me houdt, maar samen op de camping in Lutjebroek is dan weer teveel gevraagd.

Ai!

Even de schouders eronder, kamperen kun je leren hoor!
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-04-2019 22:33
13.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marlouse schreef:
20-04-2019 22:05
Ik dacht dus dat we zo goed konden praten over alles, maar nu er een hindernis is vind ik dat wel tegenvallen, eerlijk gezegd. Het lijkt wel alsof hij me maar niet wil geloven als ik zeg dat ik m’n plafond heb bereikt. Hij blijft me maar overtuigen dat ik (volgens hem dan) meer in m’n mars heb.
Vertel hem eerlijk dat je met hem wil praten. Zeg dat je hier vaker over gehad hebt met hem maar dat hij je niet serieus neemt en dat je nu voor een keuze staat.
Leg het uit. Geef aan dat het heel simpel is: hij kan het mooier maken wat het is maar de feiten liggen op tafel en ter bescherming van jekind en jouw moet je een keuze maken, met hem. 50/50 zal niet kunnen hoe jullie bedacht hebben. Financieel kan je 30/40% maar bij dragen om bij elkaar te blijven en om een toekomst op te bouwen.. of jullie komen niet uit hiermee en je zal het zonder hem moeten doen. Om niet in geld problemen te komen want dat 50% bijdragen zal je schulden opbouwen.

Eigenlijk is het heel simpel. Komen jullie niet uit financieel dan moet je kiezen voor je kind. Hoe spijtig het is. Ben zelf van mening dat geld niet tussen de liefde mag komen.
Onze denkwijze is ook 50/50% maar door afbetaling van schulden van hem was het ook 40/60 % verhouding geworden. Ik ben beetje ouderwets dat ik het logisch vind dat de man ook meer geld in het laatje brengt dan een vrouw maar om mijn relatie hierdoor te voor gaan breken.. daar was de liefde te groot voor.

Eigenlijk zeg ik er mee als hij twijfelt of hij dit ook wil dan zou ik me afvragen of de liefde wel groot genoeg is. Ondanks je een voorstander bent van gelijke verdeling.
Alle reacties Link kopieren
Maar verwacht hij ook dat alles 50/50 blijft? Of vul jij dit voor hem in? En misschien kan jij ook wel meer, maar dat betekent niet dat je opeens ook een baan met bijbehorend salaris gevonden hebt natuurlijk.

Verder vind ik persoonlijk dat een relatie om meer draait dan geld. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Je kan alles mooi 50/50 verdelen, maar iemand kan zijn baan verliezen, ziek worden enz.
Ik zeg niet dat je afhankelijk van hem moet worden, maar er is ook nog zoiets als bijdragen naar draagkracht.

Hebben jullie al eens open kaart gespeeld op financieel gebied? Wie verdient wat en hoe verhoudt zich dit tot de plannen die jullie hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven