Hoe verder? (wil weg bij partner)

22-04-2019 01:05 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb zojuist een account aangemaakt omdat ik een voor mij prangende hulpvraag heb, misschien kunnen jullie mij verder helpen.

Mijn situatie in het kort (ik laat details weg ivm eventuele herkenning): heb een jarenlange relatie met mijn partner, de vader van ons 11 jarige kind. Deze relatie is sinds enige jaren steeds onhoudbaarder geworden. Kind begint hier steeds meer last van te krijgen - wij willen weg. Partner zal dit niet accepteren, een geweldsuitbarsting, of erger, is niet ondenkbaar en dit houdt mij o.a. in z'n grip, ik neem dit zeer ernstig.

Wij zijn bekend bij Veilg Thuis i.v.m. een eenmalig voorval. Verder geen contact met de organisatie - uiteraard wel contactpersoon beschikbaar mocht dit nodig zijn. Ik ga hen niet benaderen met mijn hulpvraag overigens, hier heb ik mijn redenen voor.

Goed, waar ik tegenaan loop is: ons kind heeft een (gediagnosticeerde) aandoening en is, naar wat ik inschat, niet goed opgewassen tegen een -voor mijn kind naar alle waarschijnlijkheid- pittig verblijf in een 'blf. van mijn lijf'. Ik heb mij ingelezen over de velerlei ervaringen van vrouwen tijdens hun verblijf (en ook van inmiddels volwassen personen die er verbleven hebben als kind) - ik ben erg bang dat dit voor mijn kind een schokkende ervaring zal zijn (zo'n 75% v/d ervaringen waren verre van positief).
Ook heb ik begrepen dat je na enige tijd enkele woningen toegewezen zult krijgen via hen, waarvan je er één zult moeten accepteren.
Hier komt mijn tweede angst: wat als dit woningen in een grimmige probleemwijk zijn (niet ondenkbaar); ik zie het niet voor me dat mijn kind alleen thuiskomt in dat geval terwijl ik ergens werk tot 17.00u. Mijn kind is kwetsbaarder dan een gemiddeld kind - dit scenario grijpt me naar de keel.

Ik loop dus voor mezelf vast op de optie 'blf van mijn lijf opvang' (misschien is mijn doembeeld onterecht).
Ik heb overigens op dit moment, sinds kort, geen inkomen door omstandigheden - partner heeft vaste baan.

Mijn "hulpvraag" aan jullie: ik zou het 'opvanghuis' willen skippen. Zelf elders 'onderduiken'; iets tijdelijk onderhuren, wat ik financieel enkele maanden zou kunnen opbrengen. Maar om aan een baan te komen of zelfstandige te worden, heb ik een officieel woonadres nodig - wat onderhuur niet is. Iets huren lukt nu niet - geen inkomen - een uitkering aanvragen (om i.i.g. even inkomen te hebben) kan ik pas aanvragen als ik een officieel woonadres heb.

Dat is wat ik meen 'te weten'. Maar misschien zie ik e.e.a. over het hoofd en hebben jullie concrete tips over 'hoe nu verder' buiten de opvanghulp om.
Wie kan mij misschien verder helpen met ervaringen, inzichten, kennis hierover etc?
N.b. ik zal niet veel in de gelegenheid zijn te reageren - partner is vrij momenteel.

Dank alvast voor jullie eventuele hulp/ meedenken (dit houdt me doorlopend bezig nl.).
Alle reacties Link kopieren
Vooraleerst: :hug: Het klinkt knap beroerd.

Is er geen mogelijkheid om binnen je huidige situatie werk te vinden? Als vertrek niet accuut is, is goed voorbereid vertrek eenvoudiger lijkt me.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ok, dus je verkeert in een onveilige situatie met geweldsuitbarstingen maar vindt de route via Veilig Thuis niet veilig?

Ok.. dat klinkt me wat gek in de oren eigenlijk. Realiseer je dat alles wat op internet verschijnt niet objectief is. Verre van.

Je zult een keuze moeten maken. Ik snap niet goed waarom de normale route niet zou kunnen: je zoekt vanuit je huidige positie een baan, dan heb je inkomen, dan kun je op zoek naar een woning.

En hoezo is een ‘achterstandswijk’ erger dan een huiselijk geweld situatie?

Waarom willen ‘jullie’ weg? Wat voor gesprekken heb jij met je kind dat ‘jullie’ wegwillen?
Geloof niet alles wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er heel veel details missen hier want ik kan mij niet voorstellen dat VT onveiliger zou zijn dan je thuissituatie.

Zaken als een baan en huis zoeken gaan niet zo snel. Als je niet ingeschreven staat bij de woningbouw duurt het vaak jaren en als je particulier wilt huren moet je vaak een werkgeversverklaring overleggen.

Kun je tijdelijk even bijkomen bij een familielid of vriend(in)?

Heb je al een afspraak met de huisarts gemaakt?

Ik weet het verder ook niet. Uit ervaring weet ik wel dat weggaan het beste is wat ik ooit gedaan heb. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
La-Gamine schreef:
22-04-2019 07:16
Ok, dus je verkeert in een onveilige situatie met geweldsuitbarstingen maar vindt de route via Veilig Thuis niet veilig?

Ok.. dat klinkt me wat gek in de oren eigenlijk. Realiseer je dat alles wat op internet verschijnt niet objectief is. Verre van.

Je zult een keuze moeten maken. Ik snap niet goed waarom de normale route niet zou kunnen: je zoekt vanuit je huidige positie een baan, dan heb je inkomen, dan kun je op zoek naar een woning.

En hoezo is een ‘achterstandswijk’ erger dan een huiselijk geweld situatie?

Waarom willen ‘jullie’ weg? Wat voor gesprekken heb jij met je kind dat ‘jullie’ wegwillen?
lijkt mij ook geen hogere wiskunde... zet belang van jouw kind voorop, de rest is bijzaak...
:hug: bij
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Jeetje , wat een lastige situatie.

Is het ,met behulp van politie oid , mogelijk om de partner uit huis te zetten? Ik begrijp dat dit , vanwege je angst , lastig is.
Als jij het huis “opgeeft”, ontneem je jezelf nl de mogelijkheid om woningruil te doen . Met een huis creeer je , in samenwerking met de woningstichting , mogelijkheden .

Je hoeft je niet afhankelijk op te stellen van een Blijf van mijn lijf huis. Wat betreft de mogelijke woningen die zij je op termijn aanbieden .
Schrijf je vandaag nog in bij verschillende woningstichtingen zodat je punten op kunt bouwen. Mocht je x tijd bij een blijf van mijn lijf huis zitten. Dan heb je zelf ook mogelijkheden gecreëerd.

Woon je nu in een regio waar je redelijk gemakkelijk een huurwoning kunt krijgen ? Of is het ontzettend lastig ?
Is het mogelijk dat je naar een regio verhuisd waar je “gemakkelijker “, aan een woning kunt komen ?
Alle reacties Link kopieren
Je houdt er wel een aparte denkwijze op na. Volgens mij is elke andere situatie beter dan de situatie waarin je nu verkeert. Je maakt je druk om problematische woonwijken terwijl je nog niet eens uit huis bent. De snelste en veiligste manier lijkt me toch die van Veilig Thuis. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Als er slechts een eenmalig incident is geweest waar veilig thuis betrokken is geweest en die geen noodzaak hebben gezien voor verdere hulp dan kan je niet zomaar onderduiken met je kind.

Dat zal dan worden gezien als het ontrekken van je kind aan het ouderlijk gezag van vader. En dat kan heel erg in het nadeel van jou en je kind uitpakken.

Dus je zal of moeten samen werken met de instanties waarbij ik mij afvraag of je wel zomaar in dat blijf van mijn lijf huis terecht kan en met behulp van hen andere woonruimte regelen.

Of je zal toch gewoon ingeschreven moeten staan tot je aan de beurt bent voor een woning /een Loting woning krijgt. Dan kun je op dat adres een uitkering aanvragen / werk regelen en je zal toch een buffertje moeten sparen / lenen bij familie of vrienden waar je van kan leven tot je uitkering rond is als je geen werk kan vinden.
Je hebt tot voor kort gewerkt geef je aan. Dan is er hopelijk recht op ww uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Maak eens een afspraak met de politie in je wijk. Die kunnen je helpen om je veiligheid te behouden als je vertrekt.

Heb je geen familie waar je in huis kunt voor een paar maanden? Dan ga je daarheen vanuit daar werk zoeken?
Sta je wel ingeschreven bij de woningstichting anders zo snel mogelijk regelen.

Sterkte
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Je kunt veilig thuis ook anoniem om tips vragen (je kunt daarbij je nummerherkenning in je telefoon uitzetten). Je vraagt het dan niet aan je contact persoon. Wel erg dat veilig thuis niet veilig voelt.

Je kunt ook naar je huisarts en daar bespreken wat er aan de hand is maar ik denk dat die ook naar veilig thuis verwijst.

Je zou ook naar de politie kunnen gaan en aangifte kunnen doen als er sprake is van mishandeling. Daar weten ze vast ook de weg naar hulp/bescherming.

Denk je dat in je eigen omgeving wonen nog mogelijk is met je (dan ex-) man in de buurt of denk je dat je echt verder weg zal moeten om veilig te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Met woningbouw/ maatschappelijk werk praten voor een andere woning op jou naam?
Huur dan opzeggen en samen met kind verhuizen?
Uitkering aanvragen bij aanvang nieuwe huurwoning?

Ik begrijp dat het dilemma hoe vertel ik mijn man dit zonder dat je gevaar loopt.

Misschien intussen tijd bij familie logeren?
Alle reacties Link kopieren
Wat Sugarmiss ook al aangeeft; je hebt de formele instanties nodig om een veilig vertrek voor jezelf en jouw kind te kunnen realiseren. Je mag niet zomaar onderduiken met een kind, want dat is kindontvoering. Alleen met behulp van instanties (polite, Blijf van mijn Lijf, Veilig Thuis) mag en kan dat wel, als zij daar tenminste een noodzaak voor zien.

Als je op eigen houtje handelt, dan loop je het risico dat jij straks in de bak zit en jouw kind alleen bij vader woont. Dat wil je - neem ik aan - toch ook niet laten gebeuren? Dan is een BvmL-huis of een slechte buurt nog altijd te verkiezen boven dat soort ellende, lijkt mij zo.

Kortom, ga met hen in gesprek. Zij kunnen jou ook goed helpen bij het opstellen van een plan voor de praktische zaken. En als je niet teveel aan locatie hangt, dan is er in dorpjes vaak meer mogelijkheid om te huren in niet al te slechte buurten. Als ik het zo lees, dan zou dat voor jouw kind ook een prettigere omgeving kunnen zijn (wat overzichtelijker, meer sociale controle, enz).
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
22-04-2019 08:18
Heb je geen familie waar je in huis kunt voor een paar maanden? Dan ga je daarheen vanuit daar werk zoeken?
Als je bij familie woont, dan heb je een veilig onderdak, en daarmee vervalt de urgentie voor hulp en woonruimte. Alhoewel het een prima oplossing lijkt, worden problemen daardoor dus vaak juist groter.
Alle reacties Link kopieren
Ben je bij familie veilig denk je of juist makkelijk te vinden?

De posts van sugarmiss en nummerzoveel zijn wel erg belangrijk!
Waarom heb je niet meteen een uitkering aangevraagd toen je zonder werk kwam te zitten?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-04-2019 08:28
Als je bij familie woont, dan heb je een veilig onderdak, en daarmee vervalt de urgentie voor hulp en woonruimte. Alhoewel het een prima oplossing lijkt, worden problemen daardoor dus vaak juist groter.
Of het onderdak bij familie veilig is, is maar de vraag. De kans is realistisch dat ex haar daar weet te vinden, met alle mogelijke gevolgen van dien. Het zal niet de eerste ex zijn die ook de familie tot wanhoop drijft.

TO, op internet lees je vooral vaak negatieve verhalen. Als men een positieve ervaring heeft is men dat veel minder geneigd om te vertellen. Daarnaast doet een veilig thuis wat zei denken dat goed is en dat kan zomaar niet overeen komen met de wensen van de vrouw. Ook veilig thuis kan niet toveren en de leukste huizen in de leukste buurten voor je vinden bijvoorbeeld. Dus wellicht dat de wensen van de hulpvrager niet altijd realistisch zijn.

TO, handel in het belang van je kind. Elke dag dat je kind in een onveilige situatie zit beschadigt hem/haar verder.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet acuut is zal veilig thuis ook andere opties hebben dan een opvanghuis. De tijd dat je allemaal de gezamenlijke opvang door ging is wel een beetje voorbij.

Neem toch contact op, of anders met maatschappelijk werk. Heb je zelf helemaal geen netwerk waar je tijdelijk kunt verblijven?

Als je niet in de duurste regio hoeft te verblijven kun je ook best in normale sociale woningbouw wijken terecht. Een woning krijgen in groningen of zeeland is toch makkelijker.

Probeer vast iets qua inkomen en financiën te regelen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
In jouw situatie krijg je nooit de woning van je dromen en dat hoeft ook niet. In een achterstandswijk kan je ook prima wonen. Vind je niet leuk misschien maar is gevolg van je eigen keuzes. Overigens heb je niet zomaar een woning. Er is nood dus reken maar op een paar jaar. Tijdelijk op een camping of in onderhuur doen anderen ook. Je kind kan natuurlijk bij zijn vader blijven
Alle reacties Link kopieren
En je kunt wel een uitkering aanvragen zonder woonadres.
https://www.sociaalverhaal.com/dakloos-en-uitkering/
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
S-Meds schreef:
22-04-2019 08:58
Je kind kan natuurlijk bij zijn vader blijven
:wtf:
Er is ook geen urgentie meer bij scheiding. Ook niet met kind. Er os immers een huis dus kind staat niet op straat.
Alle reacties Link kopieren
Je zal echt eerst een inkomen moeten hebben voordat je aan een woning kunt komen.
Sta je ingeschreven als woningzoekende? Reageer je al op woningen? Hoe hoog of laag eindig je?

En hoe urgent is het probleem echt als je een situatie die je zelf als onveilig bestempeld prefereert boven een ‘achterstandswijk’?
Zoals al geschreven wordt: de woningnood is hoog, de wachttijden lang. Met een urgentie zal je moeten accepteren wat er op korte termijn langs komt en geschikt is.
Alle reacties Link kopieren
keukenstoel schreef:
22-04-2019 08:24
Met woningbouw/ maatschappelijk werk praten voor een andere woning op jou naam?
Huur dan opzeggen en samen met kind verhuizen?

Want de man is geen medehuurder? Het contract staat niet op zijn naam? En waarom zou de woningbouw haar een andere woning geven op haar naam?
Er zijn vele woningzoekenden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
22-04-2019 08:46
Waarom heb je niet meteen een uitkering aangevraagd toen je zonder werk kwam te zitten?

Zelf ontslag genomen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven