Gebruikt worden in vriendschap of niet?

29-04-2019 18:51 245 berichten
Even een topic om te polsen hoe andere mensen hier tegenaan kijken, ik twijfel namelijk een beetje aan mezelf.

Het gaat om een vriendschap tussen mij en een gezin, man, vrouw en kind.

Ik heb heel veel voor ze gedaan en ben daarin mijn eigen grenzen over gegaan.

Nu is er iets groots waarbij verwacht wordt dat ik ze weer help, maar ik heb er gewoon geen zin meer in. Het is altijd meer meer meer en de koek is op.

Disclaimer: de OP stond eerst vol details die het verhaal erg herkenbaar maken. Toen had ik het nodig van me af te schrijven, bij nader inzien is het zo te herkenbaar.
In het mod topic daarom gevraagd om het topic te verwijderen, maar ik moet dan eerst een mail sturen welke posts dan precies herkenbaar zijn, met datum en tijdstip. Te veel moeite en ik weet niet eens meer welk emailadres aan dit account is gekoppeld. Daarom even zo.

Voor degenen die destijds hebben meegeschreven, het is heerlijk rustig in mijn leven zonder deze parasieten :)
anoniem_63c1db6b0b36d wijzigde dit bericht op 22-08-2019 07:57
73.29% gewijzigd
Je bent niet verplicht om haar te helpen. Maar het zou wel netjes zijn.
Appje met succes en blokkeren. Wat een uitzuigers.
Alle reacties Link kopieren
Hmmmm, een scheve verhouding lijkt het me inderdaad, maar daar heb jij ook aandeel in. Zo te lezen heb jij je ook nooit uitgesproken, of aangegeven dat ze zelfstandiger moesten worden. Is ook een leerproces voor beide kanten....

Dan kan je alsnog doen toch?
kopjechino schreef:
29-04-2019 18:53
Je bent niet verplicht om haar te helpen. Maar het zou wel netjes zijn.
Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Laten gaan, 100%. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets erin sluipt, maar deze situatie is echt niet oké. Doe maar gauw een stapje terug :)
Laten gaan. Tijd voor jezelf en je eigen familie nu.
kopjechino schreef:
29-04-2019 18:53
Je bent niet verplicht om haar te helpen. Maar het zou wel netjes zijn.

Na drie jaar spreekt ze vast genoeg Nederlands om elders om hulp te gaan vragen. TO is meer dan netjes geweest.
Zarah schreef:
29-04-2019 18:54
Hmmmm, een scheve verhouding lijkt het me inderdaad, maar daar heb jij ook aandeel in. Zo te lezen heb jij je ook nooit uitgesproken, of aangegeven dat ze zelfstandiger moesten worden. Is ook een leerproces voor beide kanten....

Dan kan je alsnog doen toch?
Klopt, ik kan heel moeilijk nee zeggen. Om het nu precies op dit moment te doen, voelt een beetje lullig.

Ik heb haar na het laatste telefoontje overigens nog twee keer geappt, en hem ook een keer of alles gelukt is met de formulieren. Van beiden geen reactie.
Geen aandacht meer aan besteden.
Lekker laten gaan, niet meer appen.
Star² schreef:
29-04-2019 18:56
Na drie jaar spreekt ze vast genoeg Nederlands om elders om hulp te gaan vragen. TO is meer dan netjes geweest.
anoniem_63c1db6b0b36d wijzigde dit bericht op 22-08-2019 07:58
34.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is er geen formulierenbrigade in de buurt? Of algemeen maatschappelijk werk?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Rookgordijn1 schreef:
29-04-2019 18:59
Ze hebben ook een contactpersoon bij vluchtingenwerk voor administratieve dingen kwam ik laatst achter.. Maar dan moeten ze daar met de bus heen en het is makkelijker als ik daar kom denk ik?
Waarom twijfel je nog?
Hebben ze wel eens iets voor jou gedaan zonder wat terug te verwachten?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen contact meer opnemen. En als zij dan weer bellen of appen alleen omdat ze je nodig hebben, dan weet je genoeg en zou ik ook niet meer reageren.
Alle reacties Link kopieren
Tja zij vindt jouw hulp wel makkelijk wat logisch is en jij bent blijkbaar niet zo goed in je grenzen aangeven.

Zij heeft die kamer zelf gevonden dus het is ook weer niet zo dat ze zelf helemaal geen iniatief neemt.

Ik kan mij voorstellen dat ze onzeker is om die papieren daarvoor zomaar te tekenen als ze de taal niet goed begrijpt.

Ik vind dat je haar daarvoor eigenlijk niet kunt laten vallen en daar samen met haar naar kijken.

Ze kan toch bij jou komen als je je niet zo lekker voelt en geen puf hebt om naar haar te gaan.

De verhoudingen zijn inderdaad aardig scheef gegroeid. Dus als jij afstand wil nemen dan snap ik dat. Ik zou haar wel uitleggen waarom. Maar die kamer is belangrijk. Onderdak is toch de basis.
Zarah schreef:
29-04-2019 18:54
Hmmmm, een scheve verhouding lijkt het me inderdaad, maar daar heb jij ook aandeel in. Zo te lezen heb jij je ook nooit uitgesproken, of aangegeven dat ze zelfstandiger moesten worden. Is ook een leerproces voor beide kanten....

Dan kan je alsnog doen toch?
Dit dus, verwijs haar door naar hulpverlenende instanties. Daarmee is zij ook geholpen, wordt er geen misbruik van jou gemaakt en blijft er misschien een vriendschap over.
Alle reacties Link kopieren
Lekker laten gaan dan. Je hebt 2x geappt.
Als ze je nodig heeft weet ze je echt wel te vinden. Maar waarschijnlijk heeft ze al een andere ezel voor haar karretje gespannen.

Haar helpen is prima, zelfs als het niet in balans is. Het is de houding, de vanzelfsprekendheid waar het op fout loopt.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Ze zien jou niet als vriendin, ze zien jou als een soort hulpverlener. Daarom is het geen echte wederkerige vriendschap. Daarbij vind ik ook dat ze te hoge eisen stellen aan jouw dienstbaarheid en eigenlijk wordt het w tijd dat je ze dat gaat vertellen...maar dat weet je zelf ook wel toch?
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn wel erg gemakzuchtig. Lijkt mij dat jij genoeg gedaan hebt.
Trouwens als jij ziek bent etc. en er wordt alleen op gereageerd dat dat niet handig is, dan zou het voor mij wel klaar zijn.
Cum non tum age
Moire schreef:
29-04-2019 19:00
Waarom twijfel je nog?
Hebben ze wel eens iets voor jou gedaan zonder wat terug te verwachten?

Nee
Rookgordijn1 schreef:
29-04-2019 19:06
Nee
Is het voor jou dan een vriendschap?
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het eigenlijk dat je dit een vriendschap noemt? Heb je weinig echte vrienden?
Rookgordijn1 schreef:
29-04-2019 19:06
Nee
Dan weet je toch voldoende, geen contract meer opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
29-04-2019 19:00
Waarom twijfel je nog?
Hebben ze wel eens iets voor jou gedaan zonder wat terug te verwachten?
Zij heeft daar toch meermaals gegeten en een gezellige avond gehad.

Is het dan zo gek dat je ook even gevraagd wordt om naar een bepaalde brief te kijken als je de taal niet zo goed machtig bent en to wel?

Dat ze steeds meer gaan verwachten is niet terecht. Daar mag en moet to haar grenzen gaan aangeven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven