Wat te doen?

04-05-2019 18:31 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik hebben besloten om na 12 jaar huwelijk uit elkaar te gaan. De afgelopen jaren liep het al niet meer lekker en man is vorig jaar vreemdgegaan, wat voor mij de druppel was. De scheiding is nog niet ingediend, maar ik heb wel al een ander huis gevonden voor mij en ons kind waar we in juni heen kunnen verhuizen, en man gaat voor zijn werk een jaar op een buitenlandse vestiging werken. Dat heeft hij wel eerder gedaan en het kwam toevallig nu zo uit. Ik heb overigens een ander huis omdat ik in mijn eentje de kosten voor onze woning niet kan dragen. Gelukkig gaat het tussen man en mij in goed overleg. Weinig meningsverschillen en we maken er het beste van. Ik denk dat de praktische en financiële kwestie van de scheiding ook niet heel veel problemen tussen ons zal opleveren en dat we samen vriendschappelijk ouders kunnen blijven voor onze dochter.

Tot zover prima.

Ik heb daarnaast sinds een jaar of twee een nieuwe kennis/vriendin. We wonen bij elkaar in de buurt en klikken heel goed. Doen veel leuke dingen samen en ze is fantastisch voor me in de steun mbt de scheiding. Vriendin heeft al 20 jaar een beste vriend (vrijgezel). Altijd puur platonisch geweest en ik kende hem uit verhalen van haar en ook van sporadische etentjes met een gemeenschappelijke vriendengroep. Hij is vrij introvert, maar we konden altijd gezellig kletsen samen als ik hem tegen kwam. Vriendin viel het wel al op dat hij normaal met iedereen zo gesloten is maar met mij niet. Verder nooit bij nagedacht.

Ergens in maart hadden we dus weer eens een etentje bij vriendin thuis en opeens dacht ik: goh wat ben jij leuk eigenlijk. Hij hielp me gezellig met koken, speelt een bordspel met mijn dochter, en we kletsen gewoon veel samen. Hij weet ook van mijn huwelijksproblemen en scheidingsplannen, en ik was laatst bij vriendin toen hij er ook was en hij is heel geduldig en probeert me dan te steunen erin en op te vrolijken.

Van de week was ik toevallig met dochter voor een doktersafspraak in de buurt waar hij werkt, dus ik had hem geappt en hebben we geluncht in een leuk tentje in de stad. Ondanks dat hij heel druk was en in het weekend door moet werken, maakt hij er toch tijd voor. En dan is alles gewoon zo gezellig en ontspannen en leuk.

Ik lijk nu dus wel een ongeduldige verliefde puber. Ik heb 1001 dingen te doen, maar zit aan de keukentafel te zwijmelen… En ik word zooooo onzeker. Vindt hij me wel leuk? Misschien ziet hij me gewoon als leuke kennis? Hij appt me namelijk niet. Hij is bijna 50 en vindt appen onnodig tenzij het functioneel is (zegt ie zelf zo), maar ja denk ik dan, als je me leuk vindt dan app je me toch? Of bel me? Maar ik hoor nooit wat eigenlijk. Ja, als ik een vraag stel of zoals van de week, als ik app om te lunchen, dan antwoordt hij wel, maar zo kort. En dan vind ik mezelf zo puberaal!

Maar goed, ik moet het even kwijt hier. Ik wil het vriendin niet vertellen omdat, ja omdat ik het zelf niet eens snap. Ik moet eerst verhuizen, en scheiden, en dan eens een nieuwe draai voor mij en mijn dochter vinden. Maar mijn hoofd zit ergens anders. Ik wil hem zien.

Lieve vivalezers en -lezeressen, help mij. Graag een schop onder mijn kont en/of een mening over wat te doen. Mening of glazen bol over of hij me leuk vindt wordt ook gewaardeerd overigens ;-)
Alle reacties Link kopieren
deathbychocolate schreef:
31-07-2019 09:25
en op een gegeven moment kwam het gesprek op stiefouder zijn en de rol daarvan, en hij zei letterlijk dat een stiefouder veel kan toevoegen aan een het leven van een kind en dat hij daar zeker voor open zou staan, ondanks dat hij zelf geen kinderen heeft (leuk om te horen voor mij toch? ;-) )

Nee. Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje vreemd om daarover te beginnen als er nog niet eens een echte date is geweest.

Wees daar heel voorzichtig mee: mannen die te happig zijn om stiefvader te spelen voor je dochter.

Je betrekt je dochter teveel in dit verhaal. Ja 'ze vindt hem zo fantastisch en hij heeft zoveel aandacht voor haar'. Dat is precies hoe grooming werkt: je pakt de moeder in, je pakt de dochter in.

Ik zeg niet dat dit hier aan de hand is, maar los van je rare vriendin, zou dit eerst om jou en hem moeten draaien.

Jij en je dochter zijn na zo'n heftige periode erg kwetsbaar voor foute types.
Alle reacties Link kopieren
Ze zag zichzelf misschien als de leukere vrouw van jullie twee. Of jou om allerlei redenen niet als 'partij'. Dat dan moeten bijstellen is soms zuur of bedreigend.
Het hoeft niet te betekenen dat ze hem leuk vindt.

Maar ik denk eerlijk gezegd wel dat ze op een bepaalde manier wat op je neerkijkt. Sommige mensen, vooral als ze zichzelf snel vergelijken met anderen, vinden dat heel prettig in een vriendschap. Dat is dan beter voor hun ego. Dat klinkt een beetje naar, maar als het alternatief is dat jezelf regelmatig de mindere voelt, dat is ook niet bevorderlijk voor de vriendschap.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
12-08-2019 16:45
Nee. Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje vreemd om daarover te beginnen als er nog niet eens een echte date is geweest.

Wees daar heel voorzichtig mee: mannen die te happig zijn om stiefvader te spelen voor je dochter.

Je betrekt je dochter teveel in dit verhaal. Ja 'ze vindt hem zo fantastisch en hij heeft zoveel aandacht voor haar'. Dat is precies hoe grooming werkt: je pakt de moeder in, je pakt de dochter in.

Ik zeg niet dat dit hier aan de hand is, maar los van je rare vriendin, zou dit eerst om jou en hem moeten draaien.

Jij en je dochter zijn na zo'n heftige periode erg kwetsbaar voor foute types.
Bedankt voor je reactie en je blijk van zorg. Ik moet zeggen dat ik hier zelf nog nooit aan gedacht heb, en ik kan me voorstellen dat op basis van de informatie die ik hier deel je dit kan denken. Ik zal altijd bij een eventuele nieuwe partner dit in mijn hoofd houden, maar in zijn geval denk ik echt niet dat dit speelt. Het werd gezegd in de context van dat hij zelf graag kinderen had gewild, en dat het met zijn exen waarmee hij lange relaties heeft gehad om verschillende redenen niet zo heeft mogen zijn. Overigens was dochter de laatste keren dat ik hem zag er niet bij.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
12-08-2019 16:52
Ze zag zichzelf misschien als de leukere vrouw van jullie twee. Of jou om allerlei redenen niet als 'partij'. Dat dan moeten bijstellen is soms zuur of bedreigend.
Het hoeft niet te betekenen dat ze hem leuk vindt.

Maar ik denk eerlijk gezegd wel dat ze op een bepaalde manier wat op je neerkijkt. Sommige mensen, vooral als ze zichzelf snel vergelijken met anderen, vinden dat heel prettig in een vriendschap. Dat is dan beter voor hun ego. Dat klinkt een beetje naar, maar als het alternatief is dat jezelf regelmatig de mindere voelt, dat is ook niet bevorderlijk voor de vriendschap.
Apart dat je dit uit mijn verhaal haalt. Ik heb hier nog nooit zo naar gekeken.
Vriendin is altijd bezig met uiterlijk en heeft een onzekerheid over haar kleine cupmaat. Ze is best knap om te zien en dat vindt ze ook belangrijk. Ik vond dat wel grappig altijd, zelf heb ik dat een stuk minder. Vriendin is erg slank, ik ben wat voller. Ik ben echter wel de afgelopen maanden 10 kilo afgevallen (door een gezondere levensstijl). Als ik jouw post zo lees kan dat misschien een reden zijn? Bedankt voor je input. Niet quoten svp.
Alle reacties Link kopieren
Kloddertje schreef:
12-08-2019 16:28
Bespreek leuke man niet meer met vriendin. Je hebt je richting haar keurig opgesteld, verder niet te groot (meer) maken en en kijk verder gewoon maar hoe het contact met de leuke man zich verder ontwikkeld.
Ik denk dat ik dit maar ga doen ja. Dank je dat je zegt dat ik het toe haar goed gedaan heb. Dat vind ik belangrijk. Verder houd ik maar wat afstand en heb het niet over hem. Ik wacht wel tot hij terug is en dan spreken we wel weer af en ga ik eens kijken of ik een wat concreter antwoord van hemzelf kan krijgen ;-)
Ik ben benieuwd, veel succes :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Ben ik toch nog even.

Net bij vriendin geweest en die heeft hem gevraagd of hij iets in mij ziet en dat is niet zo. Het gesprek was over de telefoon, en dus vrij kort en ze had verder niet veel details. Maar ik merk toch dat het me wat doet.

Gister met broer van vriendin (ook een vriend van me) wezen lunchen en hij weet niets van de situatie, maar zei toevallig wel over de vriendschap van vriendin en leuke man dat als leuke man een relatie heeft, ze vrij weinig van hem hoort eigenlijk. Het zou wel verklaren waarom ze zo doet als ze doet.

Maar ze zou toch niet keihard tegen me liegen?

Tekenen dat leuke man mij ook wel ziet zitten zijn dat hij hoewel hij introvert is tegen mij open is, interesse toont in me, vragen stelt, dingen onthoudt over mijn leven, privé dingen deelt over zijn leven, zijn angsten, zijn exen. Dat hij opeens vaker in ons dorp te vinden is (bij vriendin waar ik ook regelmatig kom), het leuk vindt als ik mee op dat reisje ga, en positief reageerde op mijn opmerking om eens samen te shoppen. Hij niet van terrasjes oid houdt, maar met mij wel afspreekt in drukke koffietentjes, en zo gezellig met mijn dochter omgaat. En überhaupt soms alleen afspreekt met me.

Als ik het allemaal zo opschrijf kan ik me gewoon niet voorstellen dat hij me niet leuk vindt…

Aan de andere kant krijg ik die twijfel, ja ik hoor niet zoveel van hem, ik contacteer hem meestal en dan reageert hij, ik initiateer afspraken. Ik schoof dat af op zijn introvertere karakter maar nou twijfel ik dus.

Maar ik kan me dus ook zo niet voorstellen dat vriendin hierover echt zo hard zou liegen. Ondanks het ingezette ontmoedigingsbeleid wat mijns inziens toont dat ze me als een bedreiging voor de vriendschap met hem ziet, en de verklaring hiervoor van haar broer.

Ik vind het maar moeilijk. Iemand enige feedback?
Alle reacties Link kopieren
Vertrouw op je eigen gevoel en niet op dat van je vriendin.
En heb het er gewoon over met die man. Is wel met de deur in huis vallen natuurlijk, maar dan is het tenminste uit de lucht en bespreek je het met degene waar het over gaat. En niet via een vriendin die wel of niet zit te ontmoedigen.
Anders heb je over 5 jaar misschien een gesprek met die man waarin hij zegt dat hij je wel degelijk zag zitten maar dat hij voorzichtig wilde zijn of dat hij door die vriendin dacht dat jij hem niet leuk vond.
Zou toch zonde zijn.
En als dan blijkt dat hij je echt alleen leuk vindt als gewone vriendin weet je dat ook weer, hoef je ook niet over die emotionele glijbaan heen.
Wat je dochter betreft: die heeft waarschijnlijk al lang in de gaten wat er speelt bij jou. Kinderen zijn niet achterlijk :-)
Alle reacties Link kopieren
Eens. Gewoon afspreken en zeggen: hé, ik vind je leuk en ik kreeg het idee dat je mij ook leuk vond. Zit ik ernaast?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
deathbychocolate schreef:
14-08-2019 16:32
Net bij vriendin geweest en die heeft hem gevraagd of hij iets in mij ziet en dat is niet zo. Het gesprek was over de telefoon, en dus vrij kort en ze had verder niet veel details.

Was je bij dat gesprek, heb je hem dat echt horen zeggen?

En misschien heeft hij dat wel gezegd, maar eerder om je vriendin niet voor het hoofd te stoten.

Nav wat je schrijft kan ik me bijna niet voorstellen dat hij niks in je ziet.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties!! Doet me zo goed om andere meningen hierover te horen. Ik ga zo ontzettend twijfelen aan mijzelf.

Jullie hebben gelijk ik moet zelf met hem praten hierover. Alleen is hij dus nog drie weken op vakantie en ik denk niet dat dit over de app kan. Maar het scenario van ekiM zou ook zo zonde zijn.

Ik was trouwens niet bij het gesprek nee. Ze vertelde dat ze hem tussen dat ik daar zondagavond was en nu had gesproken en gevraagd had of hij meer in mij zag. Hij reageerde daar dus ontkennend op en ze zei dat hij vervolgens wel iets doorhad dat ik hem dan leuk vond ofzo en daarna vroeg. En zij zei toen zoiets van ja ze vindt je een mooi persoon, maar dat ben je toch ook. En toen moest hij ophangen want er zat een zwerver in zijn portiek haha beetje vaag allemaal dus.

Ze wist ook niet meer exact hoe en wat hij zei.

Daarna zaten we nog wat thee te drinken met broer (die kwam na ons gesprek over leuke man erbij) en dan heeft ze het over hem (leuke man deed dit, leuke man zei dat) en over hun reisje. Vond ik op zich ook niet echt heel emphatisch.

OH en ze vroeg me of het niet een idee was voor me om mannen te gaan daten, volgens haar was ik daaraan toe en dat is toch leuk….

OF dat hele gesprek heeft niet plaatsgevonden, OF hij heeft ook door dat ze het moeilijk heeft met ons contact, OF hij vindt me dus echt niet leuk.

Ik zou het heel erg vinden als ze tegen me liegt. En ik zou het ook niet zo leuk vinden als hij me niet ziet zitten….
Het is toch anders als 2 vrienden samen een relatie krijgen dan 1 van jullie apart met iemand die ze niet kent. Niet dat je dat moet weerhouden hoor. Maar ik zie wel wat dat voor consequenties voor haar heeft. Dan moet zij straks bij jullie op bezoek. Nu is zij de hoofdpersoon dan krijgt ze een bijrol.
Je hebt het haar verteld en zie gewoon hoe het loopt met deze man. Als hij zich wat van het ontmoedingsbeleid aantrekt is hij gewoon niet zo leuk als dat hij leek en als hij je echt niet ziet zitten op die manier kom je daar ook vanzelf wel achter.

Ik heb ook een relatie met iemand die mij kinderen al kende (langer dan ik zelfs) en heb ze een tijdje apart gehouden op gezamenlijke bijeenkomsten kwam hij wel. Ik heb er nooit over gelogen en als ze vragen hadden open geweest. Met een maand of 3 hadden ze het door. Toen kwam hij gewoon wat vaker eten of op de koffie tot dat hij hier introk steeds wat verder opgebouwd. De kinderen vinden hem nog steeds leuk. Ik vond het makkelijker omdat ik hem al kende en ook zijn achtergrond. Voelde veiliger dan een vreemde in ons leven laten (nooit zover laten komen).
Ik denk dat er niks anders opzit dan af te wachten tot hij terug is van vakantie. Spreek dan met hem af.

Dit niet via de app of de tel bespreken, maar dat had je zelf ook wel bedacht.

En er zo min mogelijk over praten met vriendin, al denk ik dat ze er zelf wel weer over begint.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, misschien zit er wel love in the air :flirting:
Leuk dat je zulke uitgebreide antwoorden geeft To.

Maar ze wil dus dat je met mannen gaat daten, andere mannen? Probeert ze je weg te lokken?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor het delen van je eigen ervaring SjakS. Fijn dat het bij jou zo goed gaat :-) Ik begrijp op zich ook wel hele positie van vriendin hoor, en ik wil haar gevoelens ook respecteren en zal mocht het wat worden hun vriendschap echt niet in de weg staan. Maar als ze echt tegen me zou liegen hierover zou dat wel een dingetje voor me zijn eigenlijk...

Ja AOF ik ben echt zo blij met reacties zoals de jouwe hier op het forum. Dat jullie meedenken met me en dat ik wat feedback krijg. Ik ben op zich best een zelfverzekerd en stabiel persoon normaal, maar op de een of andere manier gaat het zo onder mijn huid zitten en ik word hier erg onrustig van. Dus hier schrijven helpt mij ook om mijn gedachten te ordenen. Lief dat je zo meeleeft.

Wat ze zei over andere mannen daten was op zich wel in een context die logisch was want het gesprek met broer ging daarover, maar het voelde toch weer als een nieuwe ontmoediging met leuke man. Maar ja ik kan ook overgevoelig reageren nu natuurlijk.
Ik heb overigens het spel meegespeeld en gezegd dat het jammer is van leuke man en dat er meer mannen rondlopen in de wereld dus wie weet dat ik wel op date ga met iemand binnenkort, gevraagd of broer nog leuke vrijgezelle vrienden had, dat idee. Dus ik denk/hoop dat ze denkt dat ik klaar met leuke man ben na haar bericht en er zelf niet meer op terug komt, anders dan dat hij in haar verhalen steeds aan bod komt zeg maar. We shall see.
Alle reacties Link kopieren
Toch denk ik dat je vriendin hem leuker vind dan ze werkelijk zegt.

Ik heb ook een beste vriend en als mijn vriendin hem leuk zou vinden dan wens ik hun alle geluk van de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je vriendin niet zo leuk overkomen, dat ben ik wel met je eens. Empathisch is in elk geval niet het eerste woord dat me bij haar gedrag te binnen schiet. Probeer het onderwerp bij haar even te laten rusten en zelf uit te vinden wat hij wil. Als hij zo introvert is gaat hij misschien ook niet direct bij je vriendin over jou lopen zwijmelen, zeker als hij het idee heeft dat het bij haar wat gevoelig ligt!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat zij het heel raar heeft aangepakt. Ze had zich erbuiten moeten houden. Eerlijk gezegd zou ik haar ook niet helemaal vertrouwen en het dus zeker zelf nog met hem bespreken, al is het wel vervelend dat je dat nu niet gewoon op je eigen tempo kunt doen. Het zou mij niet verbazen als ze er bewust tussen zit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ook ben je nog zo zelfverzekerd, soms is het gewoon fijn om wat feedback te krijgen en wat ervaringen uit te wisselen. Dan kan je de situatie van een andere kant bekijken, verschillende perspectieven en dat meenemen, niks mis mee. Leuk en leerzaam juist.

Maar 3 weken duren wel lang zo.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de nieuwe reacties.

Ik laat het allemaal maar even los en misschien zijn die drie weken juist wel goed om het allemaal wat te laten bezinken. Denk niet dat iets wat ik nu ga doen enige invloed gaat hebben op de uitkomst van het geheel. Hij vindt me leuk of niet. En wat iemand ook al schreef: als gedrag van vriendin hem daarin zou beïnvloeden dan is hij helemaal niet zo leuk als ik dacht. Ik app hem wel als hij weer in NL is, en als hij dan wil afspreken dan heb ik het er met hem over. En als hij niet af wil spreken dan is het ook duidelijk.

Ik denk dat ik ook even wat minder intensief contact ga hebben met vriendin. Wat de uitkomst met die man ook moge zijn, ik vind het gewoon niet zo sjiek hoe ze hiermee omgaat. Ik wil de vriendschap niet verbreken en ook geen ruzie, dus misschien na die paar weken als de emoties allemaal wat eruit zijn dat ik dan kijk hoe ik het zie/voel.

Nogmaals dank iedereen :redrose:
Nou als hij z'n oren laat hangen naar die vriendin, das idd niet zo aantrekkelijk, je gaat je afvragen naar wie hij nog meer z'n oren laat hangen en hoe vaak.

Nu maar afwachten dan.. :jump:
Alle reacties Link kopieren
Ja daarom, dan was hij toch niet wie ik dacht dat hij was... en dan is het probleem eigenlijk ook opgelost :)
Alle reacties Link kopieren
Nog even een korte update, gewoon omdat ik dat bij topics die ik volg hier op viva ook leuk vind om te lezen.

Met de man is het niets geworden, en ik denk ook niet meer dat het erin zit. Ik heb hem uiteindelijk gecontacteerd (nadat hij weer in NL was) en leuk gekletst maar toen ik vroeg of hij wat af wilde spreken wilde hij dat wel maaarrrrrr werk was druk en hij wist niet wanneer dat dan kon. Tja. Als je me zo lang niet gezien hebt, en dan zo reageert dan denk ik niet dat je mij ziet zitten. Ja wel vriendschappelijk, en ik hoop/denk ook dat we dat wat we aan vriendschap hebben wel voort kunnen zetten. Maar voor nu is het het beste als ik het loslaat. Helaas, wel jammer. Ik denk dat hij bepaalde karaktertrekken heeft die ik gemist heb in mijn huwelijk en dat is op zich wel leerzaam want mocht ik ooit toe zijn aan de volgende relatie, dan weet ik dat ik bij een nieuwe partner daarnaar moet kijken. Maar voorlopig richt ik me op mijn leven samen met mijn dochtertje en ga niet actief op zoek.

Met vriendin loopt het ook wel weer, maar toch is er fundamenteel iets veranderd in mijn gevoel naar haar toe. Dat ze me het niet gunde. Losstaand van dat het niets is en wordt, maar dat zij dat niet voor mij wilde. Ja dat vind ik niet zo leuk. Dus ik zie haar minder. Ze blijft ook maar doorgaan over die man, dat zij wel met hem op vakantie gaat en hij haar dan zooooooo nodig heeft emotioneel (ik kan het ook niet helemaal volgen), maar goed. Ik heb het losgelaten (of ik doe mijn best in ieder geval ;-)), maar het steekt ergens toch dat ze aan mijn gevoel hierin voorbij gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou van vriendin gewoon even afstand nemen. Dit is namelijk een dingetje dat toch onwillekeurig tussen jullie in is komen te staan. En hem moet je voorlopig niet meer zien, want jouw gevoel voor hem moet verdwijnen als je open wilt komen te staan voor een andere relatie.

Ik denk dat jouw vriendin de waarheid heeft gesproken toen ze hem direct heeft gevraagd of hij iets in jouw ziet.
Omdat zijn houding in jouw richting is veranderd: dit keer is het eerst dat hij een voorstel van jou impliciet afwees. Hij wilde wel MAAR.... hij had het druk. Hij had er dus geen zin in, want anders had hij die afspraak wel al vastgelegd voor later, omdat hij voorlopig niet kon. Of hij had er zelfs iets voor afgezegd. Wat er al aan gevoel in jouw richting bij hem in zit, het zal nooit veel zijn. In ieder geval niet genoeg.

Jouw vriendin moet ook nog zichzelf gaan uitvinden. OF ze heeft wel meer gevoel voor hem dan ze erg in heeft, of ze vindt in hem een bepaalde mate van erkenning want ze kennelijk mist in haar leven. Hij is een soort van reserve. Mocht ze namelijk een relatie krijgen met een andere man, zal de vriendschap met hem op een laag pitje komen te staan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je update! Jammer dat het met de man in kwestie niets wordt en dat je vriendin ook nog steeds zo tactloos is. Nouja, zo leer je mensen wel kennen. Wat Iones zegt, wellicht is het niet eens bewust gedrag van haar. Sommige mensen vinden het moeilijk om achter hun eigenlijke motieven voor hun gedrag te komen of proberen die niet eens te achterhalen. Zij heeft de aandacht van deze man blijkbaar nodig.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven