Mijn vriend, en zijn nieuwe goede vriendin..

15-05-2019 11:44 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een frequent meelezer van de topics, voelde nooit echt de behoefte om me er echt in te mengen, maar nu pruttel ik over een kwestie waarvan ik heel benieuwd ben hoe jullie hier naar kijken..

Al 11 jaar heb ik een relatie met mijn vriend. Het eerste jaar was ik soms nog wel eens onzeker over mezelf en de relatie, maar het is langzaam gegroeid en al jaren wonen we samen en heb ik nooit enige angst of hersenactiviteit gehad over het feit dat mijn vriend mij niet meer leuk zou vinden en dat de relatie niet goed zat.

Tot ongeveer 1,5 maand geleden. Het kroop in mijn hoofd en nu wil het er niet uit. Ik ga volgende week langs de huisarts omdat ik ergens denk dat ik misschien een beetje gek word, aan de andere kant denk ik dat ik helemaal niet gek word en ben ik boos. Maarja, dat is wellicht ook wel het idee achter malle dingen in je hoofd, soms weet je dus niet dat ze er zijn.

Mijn vriend werkt al een flink tijdje op dezelfde werkplek. Daar werkt ook de bewuste collega en dus nu vriendin in kwestie. Zij gaan echter vaak borrelen, er is een nieuwe vriendschap ontstaan die mijn vriend zelf omschrijft als iets "wat hij nog nooit heeft meegemaakt, want het is zo leuk", zij bespreekt haar therapieën en relatieperikelen met hem, belt hem geregeld, appt uiteraard ook. Oja misschien goed te weten, ze is getrouwd en heeft kinderen, maar is doodongelukkig en zoekt haar heil continu overal, niet zozeer bij mijn vriend, maar bij iedereen die ze vast kan klampen. Intiatie van het contact komt dan ook vaker vanuit haar.

Nu word ik daar toch onzeker door en zaag ik hem dus al 1,5 maand hierover door. Niet expres, ik denk steeds hup zet je erover heen, maar als hij het weer over haar heeft of met haar gaat zitten appen, spring ik inwendig uit mijn vel en dus ook uitwendig.

Hij vindt dat een vriendschap moet kunnen. Dat ik hem dit moet gunnen. Hij probeert zijn best te doen door niet steeds met haar te appen als we samen zijn. Ik heb hem ook gevraagd om onze ruzies (die er overigens pas 1,5 maand zijn want hiervoor ging eigenlijk alles wel prima) niet met haar te bespreken. Of onze relatie. Nu zegt hij zijn best te doen maar is zij bijvoorbeeld ook al op de hoogte van het feit dat ik naar een psycholoog wil gaan (of wat dan ook maar helpt) want dat heeft hij haar al vrolijk zitten vertellen.

Andere signalen waar ik mijn hoofd over breek:
- alle foto's in de app naar mij, als van kijk eens ik ben nu hier, gaan ook naar haar
- de apps gaan 's nachts ook gewoon door
- hij heeft het ongeveer een miljoen keer per dag over haar, tot ik er gek van werd en nu houdt hij zijn mond wat meer, maar niet omdat hij (denk ik) minder aan haar denkt maar puur om rekening met mij te houden
- hij besteedt veel meer aandacht aan zijn haar en uiterlijk als ze werkt. Al is hij altijd wel ijdeltuiterig geweest dus misschien zit dat in mijn hoofd.
- hij begrijpt totaal niet dat ik er moeite mee heb

Hij blijft aangeven geen verliefde gevoelens te hebben. Hij heeft bijvoorbeeld überhaupt nog nooit bedacht hoe het zou zijn een relatie met haar te hebben. Het is een goede vriendschap. Nu heeft hij verder allemaal botte mannelijke vrienden, dus ik snap dat een goede band met iemand anders fijn kan zijn. Ik wil hem daarin ook niet te veel beperken, hij heeft recht op een eigen leven en ook vrouwelijke vriendschappen. Soms geloof ik hem een dagje. En dan besluipt me weer het gevoel dat er iets mis is. Ook omdat hij juist totaal niet naar mijn kant wil meeveren.

Nu ben ik natuurlijk een onbetrouwbaar vreselijk mens en heb in zijn tel gekeken, vandaar dat ik nu nog meer op de hoogte ben van de frequentie en inhoud van hun appgedrag. Waaronder dat hij wel onze ruzies bespreekt en een keer een screenshot van ons whatsapp gesprek :(

Het is niet dat ik op dit moment denk dat hij echt vreemdgaat. Maak me wel zorgen over hun contact en zijn gevoelens.

Wat te doen? Wat te doen?
Er met hem over praten.
Alle reacties Link kopieren
ik zou t ook lastig vinden. Ze hebben nog niets gedaan (gaan we maar vanuit) maar kunnen elkaar door die de hoeveelheid aandacht, wel steeds leuker gaan vinden. En natuurlijk is dat gras groener dan de vrouw waar je 11 jaar mee samen bent. Ik zou ook jaloers worden in jouw plek!

Ik zou met hem gaan praten en hem eerlijk zeggen wat dat contact met je doet. Niet hem beschuldigen van "jij doet dat en dat verkeerd".
Maar het bij jezelf houden; Als jij dit en dat doet dan voel ik mij... Denk dat dat beter werkt dan een huisarts inschakelen hierover.
Geef aan hoe je het wel zou hebben. Contact verbieden kan niet maar snachts appen en bepaalde persoonlijke info over jou doorvertellen, dat mag je wel tegenhouden denk ik.

En als hij t toch blijft doen en en schijt aan jouw mening heeft... dan zie je dan wel verder.
Dus ik zou es nadenken hoe je t wel zou willen...
Alle reacties Link kopieren
Hij vind het heerlijk om de redder in nood te zijn. Om nodig te zijn.
Ik zou er eens goed met hem over praten. Niet over henzelf, maar over de hoeveelheid tijd die hij in deze vriendschap steekt en de hoeveelheid informatie die hij deelt. En wat hij vind van alle energie die haar kant op gaat. Dat hij niet haar hulpverlener is en dag en nacht paraat hoeft te staan.

Allemaal heel leuk enzo dat het goed klikt, maar er zijn grenzen.
Dus even wat afspraken maken over wanneer te appen. En niet als moeder naar zoon, maar gewoon als volwassenen.

En ga eens mee op die borrel. Nodig haar en haar man uit bij jullie te eten. Of ga samen eens die kant op. Als het echt een vriendschap is, dan zou dat moeten kunnen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Hoe groot is het leeftijdsverschil tussen hen? Het weinige dat je over haar vertelt, lijkt het mij een labiele vrouw te zijn en hij is er serieus van in de wolken.

Ik versta compleet jouw verveeldheid, boosheid en beetje achterdocht.

Je bent helemaal niet gek, voor het probleem bij jullie moet JIJ zeker niet naar de dokter toe.

Ik vind het ook flauw om persoonlijke dingen tussen jou en hem (gesprekken, ruzies) allemaal aan haar door te vertellen.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 15-05-2019 13:10
Reden: dikke dt-fout!!!!
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi lise en koekie, bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om mijn epistel te lezen :)

We hebben deze maand veel gepraat. Soort van eindconclusie is dat hij vindt dat hij mag doen wat hij wil. Als hij wil appen, dan mag hij appen. Dat van de persoonlijke informatie ben ik dus op een criminele manier achtergekomen dus in die zin valt hem dat dus niet concreet te verwijten..

Hij zégt dat hij er rekening mee wil houden, maar in de praktijk betekent dat wel dat hij in principe blijft doen wat hij wil doen.. Want het moet maar kunnen.
En daar ben ik kwaad over maar aan de andere kant denk ik wel dat ik hem ruimte moet geven, dus het is een soort van engeltje en duiveltje op mijn schouder..
Ik zou er echt niet oké mee zijn dat mijn man onze meningsverschillen met een ander grondig bespreekt. Een screenshot sturen van een gesprek tussen ons zou mij echt een brug te ver gaan en dan zou ik echt héél kwaad worden.

Ik zou heel serieus met je vriend gaan praten, want contact met het andere geslacht is prima, maar als jij je er zo door voelt dan klopt er iets niet. Verder zou ik ook aangeven wat dit met jou doet en desnoods afspraken gaan maken over dit ‘vriendschappelijke’ contact.

Maarja aan de andere kant, straks gaat hij helemaal stiekem lopen doen. Want zoals hierboven ook al gezegd: Hij voelt zich nodig.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Doreia en mammezel!

Thanks voor de bemoedigende woorden.
Ik zou zo graag willen dat hij me begrijpt, maar hij wordt dus alleen maar gek van me.. Ze schelen een jaartje en ik denk dat het vanuit haar kant gewoon aandachtzoekerij is. En dat hij er inderdaad van in de wolken is. Maar dat moet kunnen..

En hoe meer ik erover praat.. hoe groter de afstand..
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat hij zoveel rekening met jou houdt., dat geapp 24/7 zou bij mij ook in het verkeerde keelgat schieten. Hij is 8 uur per dag op werk... hij lijkt wel meer aandacht aan haar dan aan jou te besteden. En jullie relatieproblemen bespreken is sowieso not done.
Alle reacties Link kopieren
Dit is niet goed, TO. Jouw vriend gaat emotioneel vreemd, voor een man is dat eigenlijk nog erger dan wanneer het om seks zou draaien, want dat zou nog betekenisloos kunnen zijn. Hij kan al verliefd op haar zijn zonder het zelf in de gaten te hebben. Dat maakt het ook lastig om er met hem over te praten, omdat hij al niet meer genoeg afstand heeft om er zelf helder op te kunnen reflecteren.

Ik weet niet wat je moet doen. Om te beginnen hem duidelijk maken hoe je je erover voelt natuurlijk, maar dat heb je al gedaan. Ik ben benieuwd of anderen een beter advies voor je hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je hier niet blij mee bent.

Dag en nacht appen vind ik sowieso niet gezond. Misschien als je puber bent, maar op deze leeftijd toch niet? Juist als je weet dat de ander een relatie heeft, respecteer je toch dat diegene s avonds en s nachts tijd met de partner doorbrengt?

Vooral over dat screenshot zou ik woest zijn. Dan weet je toch ook niet meer wat je hem via de app kunt toevertrouwen?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies zou zijn: elke keer als hij over haar begint, reageren met: het interesseert mij niet. Je kan op je kop gaan staan, hij beslist dat hij doet waar hij zin in heeft, zonder met jou rekening te houden.
Dit ga je niet winnen, ze werken met elkaar... Zij is ongelukkig in haar relatie, en jou vriend is een mooie bliksemafleider.
En dan maar hopen dat het overwaait.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tafellampje schreef:
15-05-2019 13:06
Hoi Doreia en mammezel!

Thanks voor de bemoedigende woorden.
Ik zou zo graag willen dat hij me begrijpt, maar hij wordt dus alleen maar gek van me.. Ze schelen een jaartje en ik denk dat het vanuit haar kant gewoon aandachtzoekerij is. En dat hij er inderdaad van in de wolken is. Maar dat moet kunnen..

En hoe meer ik erover praat.. hoe groter de afstand..
Natuurlijk is het aandachtzoekerij van haar. Hoe zij haar vuile was buiten hangt is te erg voor woorden.
En hij is er helemaal door gevleid en vind het toch een partij interessant.

Je kunt de strijd op dit moment niet van haar winnen. Daarvoor is hij al teveel om haar vinger gewikkeld. Je kunt wachten tot de energie op is en hij weer bij zinnen komt. Maar zeker mag je hem vragen om geen privé informatie over jou aan haar door te geven. Dat noemen ze namelijk roddelen en daar heb jij geen trek in.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Het is een lastige situatie. Ik vind het sowieso altijd lastiger als het om een relatief nieuwe vriendschap gaat, in tegenstelling tot een reeds bestaande vriendschap. Bij dat laatste weet je vaak beter wat je aan iemand hebt. Bij een nieuw ontstane vriendschap is er toch het risico dat er meer groeit, zeker als het contact zo intens is.

Ik heb eens in de positie van je vriend gezeten. Nou ja, in die zin dat ik bevriend raakte met een collega. Het klikte super goed en ik had het ook vaak over hem. Mensen dachten er van alles van maar het was puur platonisch. Mijn rvaring is dat een ontluikende vriendschap met iemand ook een beetje als een soort verliefdheid kan voelen; dat je iemand gewoon zo gaaf vindt en een zeldzame klik hebt.

Marr alles bij elkaar snap ik heel goed dat je alarmbellen gaan rinkelen.

Ik zou het zelf ook niet zo op prijs stellen als screenshots enzo worden gedeeld, zeker niet met een nieuwe vriendin. En dingen die echt over jou gaan, zoals je eventuele therapie, zijn al helemaal niet voor haar ogen bestemd.
Wat vond je verder van de toon van hun gesprekken?

Is je vriend het type Florence Nightingale dat heel graag iemand wil redden? Dan zou het ook kunnen dat dit intensieve contact hem op die manier een soort boost geeft. Ik vind het in ieder geval opmerkelijk dat hij een contact met een vastklamperig persoon met zulke issues zo leuk vindt. Niet dat ik deze dame wil degraderen tot slechts een labiel persoon, maar het contact lijkt wel erg veel om haar problemen te gaan.

Heb je haar wel eens ontmoet? of bijvoorbeeld aan je vriend voorgesteld om haar eens uit te nodigen?
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
15-05-2019 13:06
Fijn dat hij zoveel rekening met jou houdt., dat geapp 24/7 zou bij mij ook in het verkeerde keelgat schieten. Hij is 8 uur per dag op werk... hij lijkt wel meer aandacht aan haar dan aan jou te besteden. En jullie relatieproblemen bespreken is sowieso not done.
Ja, en natuurlijk is een ander spannender na al die jaren, daar kan ik ergens ook nog wel inkomen, maar die grenzen bepalen, dat is misschien hierin het lastigst, of althans, waar hij zich aan wil houden :-[
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
15-05-2019 13:08
Dit is niet goed, TO. Jouw vriend gaat emotioneel vreemd, voor een man is dat eigenlijk nog erger dan wanneer het om seks zou draaien, want dat zou nog betekenisloos kunnen zijn. Hij kan al verliefd op haar zijn zonder het zelf in de gaten te hebben. Dat maakt het ook lastig om er met hem over te praten, omdat hij al niet meer genoeg afstand heeft om er zelf helder op te kunnen reflecteren.

Ik weet niet wat je moet doen. Om te beginnen hem duidelijk maken hoe je je erover voelt natuurlijk, maar dat heb je al gedaan. Ik ben benieuwd of anderen een beter advies voor je hebben.
Dankje voor je reactie. Ja soms denk ik ook dat hij verliefd is, maar dat niet wil toegeven of het uberhaupt in de gaten heeft. Aan de andere kant vind ik dit soort gedachten ook wel weer een beetje paranoïde van mezelf..
Alle reacties Link kopieren
Je komt op mij niet onredelijk over. Maar jullie gesprekken over haar schieten zo ook niet op.
Ik zou het gesprek eens switchen naar jullie relatie, zonder haar erin te betrekken. Is hij nog tevreden en jij? Zouden er dingen beter kunnen etc. Misschien dat daar nog wat uit komt.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
15-05-2019 13:09
Ik snap dat je hier niet blij mee bent.

Dag en nacht appen vind ik sowieso niet gezond. Misschien als je puber bent, maar op deze leeftijd toch niet? Juist als je weet dat de ander een relatie heeft, respecteer je toch dat diegene s avonds en s nachts tijd met de partner doorbrengt?

Vooral over dat screenshot zou ik woest zijn. Dan weet je toch ook niet meer wat je hem via de app kunt toevertrouwen?
Hoi Moon Alisa, dank voor je berichtje. Nee ik heb er ook zo mijn bedenkingen bij. Vind ik ook. Ja ik ben ook vet woest, maar toegeven dat ik in zijn tel heb lopen snuffelen is helemaal mijn eer te na :nope:
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zouden alle alarmbellen afgaan. En ik weet eigenlijk ook niet wat je hier tegen kan doen. Dit komt op mij over als dieper dan vriendschap en ik denk niet dat je gek bent.
Alle reacties Link kopieren
Tafellampje schreef:
15-05-2019 13:24
Dankje voor je reactie. Ja soms denk ik ook dat hij verliefd is, maar dat niet wil toegeven of het uberhaupt in de gaten heeft. Aan de andere kant vind ik dit soort gedachten ook wel weer een beetje paranoïde van mezelf..
Als hij balans had gehad in contact en hij niet ook zijn vuile was buiten hing bij haar, of in elk geval bedachtzaam met informatie om zou gaan was je paranoide geweest. Nu is alles uit balans en is je relatie met je vriend niet veilig omdat hij blijkbaar álles met haar bespreekt. Dus kun jij niet meer jezelf bij hem zijn, want wat verteld hij haar allemaal?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
15-05-2019 13:14
Mijn advies zou zijn: elke keer als hij over haar begint, reageren met: het interesseert mij niet. Je kan op je kop gaan staan, hij beslist dat hij doet waar hij zin in heeft, zonder met jou rekening te houden.
Dit ga je niet winnen, ze werken met elkaar... Zij is ongelukkig in haar relatie, en jou vriend is een mooie bliksemafleider.
En dan maar hopen dat het overwaait.
Ja dat was in de eerste instantie mijn geweldige plan, wat je aandacht geeft groeit enzo, alleen zijn mijn hersens niet echt meer in staat tot negeren denk ik, dus ik heb die hoop een klein beetje opgegeven want ik wil accuut met spullen gaan gooien als het over haar gaat.

Grapje natuurlijk, maar niet reageren of blij reageren wil niet echt lukken..
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je bezorgdheid wel.
Zelf vind ik dat vriendschap tussen een man en vrouw moet kunnen.
Wel vind ik dat hij deze vriendin te veel aandacht geeft, veel te veel zelfs.

Stel dat deze vrouw jouw vriendin was, zou je vriend de frequentie van aandacht geven dan nog steeds normaal vinden.
Grote kans dat hij zich dan verwaarloosd zou voelen en je vragen het iets rustiger aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Tafellampje schreef:
15-05-2019 13:24
Dankje voor je reactie. Ja soms denk ik ook dat hij verliefd is, maar dat niet wil toegeven of het uberhaupt in de gaten heeft. Aan de andere kant vind ik dit soort gedachten ook wel weer een beetje paranoïde van mezelf..
Dat is helemaal geen rare of paranoïde gedachte, hoor. Verliefde gevoelens kun je tijdens je relatie voor een ander ontwikkelen, en ze kunnen ook gewoon weer overgaan, mits je ze niet rücksichtlos gaat najagen. Dus zelfs als hij verliefd zou zijn, is dat niet hopeloos voor jullie.

Ik heb de indruk dat jij jezelf een beetje wegcijfert. Je hebt het erover dat je hem een vriendschap met een vrouw gunt. Maar een vriendschap hoeft echt niet zo intensief en intiem te zijn zoals hij die nu met haar vormgeeft.

Er werd hier al eerder voorgesteld om haar te leren kennen, door haar bijvoorbeeld uit te nodigen. Dat vind ik een goed idee: als ze ziet met wie hij een relatie heeft, zal ze misschien wat meer afstand bewaren.
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_386147 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:47
99.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een vriendschap tussen man en vrouw kan zeker kunnen, maar hier zouden mijn alarmbellen ook bij gaan rinkelen. Dat ze dag en nacht appen, dat hij álles met haar bespreekt, ook dingen waarvan jij vraagt ze niet door te vertellen, de manier waarop hij haar op een voetstuk zet, dat hij letterlijk zegt zoiets nog nooit te hebben meegemaakt, dat hij werkelijk níéts snapt van jouw bedenkingen bij dit gedrag.

Wat je hiermee kunt, geen idee. Hij lijkt niet echt voor rede vatbaar. Maar je bent zeker niet onredelijk of overdreven jaloers.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven