Hij is ziek, hoe moet ik me opstellen?

16-05-2019 05:04 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay! Ik zit in een situatie waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet. Er is een jongen die ik al een tijdje ken. Ongeveer twee maanden geleden hebben we voor het eerst gezoend en nummers uitgewisseld en begonnen we een beetje met appen. Ik vond hem interessant en leuk, maar ik heb hier verder niet zoveel over nagedacht op dat moment. Elke keer als we elkaar weer tegenkwamen was het gewoon gezellig, we zoenden soms, maar het appcontact werd na een tijdje minder. Ongeveer een maand geleden kwam ik hem weer tegen tijdens het uitgaan en bleven we een tijdje praten. Hij vertelde toen dat hij de dag daarvoor te horen had gekregen dat hij lymfklierkanker had en de komende weken zouden bestaan uit allerlei onderzoeken om te kijken hoe erg het was. Dit gesprek was vrij heftig en ik ben hier erg van geschrokken. Ik heb hem de dag erna geappt en toen bleven we weer een tijdje appen en hield hij mij redelijk op de hoogte van zijn onderzoeken en dergelijken. Toen ik hem daarna weer tegenkwam hebben we weer gezoend, maar hij zei toen ook dat hij het lastig vond met mij nu en dat hij bang was dat ik uit medelijden me met hem bezig bleef houden en dat het anders was gelopen als hij nooit ziek was geworden.

Vorige week kreeg hij de best mogelijke uitslag (stadium 1, geen uitzaaiingen, met chemo kon hij er in 4 maanden vanaf zijn), en die avond ben ik voor het eerst met ben mee naar huis gegaan. We hebben seks gehad en de dag erna ben ik eigenlijk de hele dag gebleven, en het was oprecht mega gezellig. Op die manier gezellig dat ik er helemaal van in de war ben, ik heb dit niet zo snel bij iemand. We hebben erg gelachen, maar ook heel goed gepraat. Hij zei wel weer dingen over dat ik niet bij hem moest zijn uit medelijden en dat hij het lastig vond om mijn intenties in te schatten. Ik heb hem zo goed mogelijk proberen uit te leggen dat ik hem oprecht leuk vind, maar ik snap zijn gedachtegang ook heel goed. En eerlijk is eerlijk, als hij niet ziek was geworden was het waarschijnlijk inderdaad niet zo gelopen, want dan had ik hem niet geappt en was dat contact niet hersteld. Maar dat ik me nu om hem bekommer is niet omdat ik hem zielig vind, maar wel omdat ik oprecht wil weten hoe het met hem gaat, en op die manier zijn we dichter naar elkaar toegegroeid.

Ik heb hem die avond geappt omdat hij iets leuks te doen had, hij reageerde goed maar het gesprek was wel na 3 zinnen afgelopen. Zijn chemo begon twee dagen later dus ik heb hem toen daarover geappt, maar ik krijg echt het minimale terug en hij start het gesprek verder niet. Ik ben benieuwd hoe het met hem gaat maar ik wil me in deze situatie absoluut niet opdringen en ik snap het ook heel goed dat hij andere dingen aan zijn hoofd heeft. Ik ben bang dat hij bang is dat hij ‘te veel’ is voor mij op dit moment, dus ik wil hem laten zien dat ik er voor hem ben, maar aan de andere kant kan het natuurlijk ook prima zo zijn dat hij gewoon geen behoefte aan mij heeft en het zag als een eenmalig iets, en dan moet ik juist mijn mond houden. Ik merk dat ik het lastig vind om me hierin goed op te stellen, wat zouden jullie doen? Ik heb hem wel net een berichtje gestuurd om te vragen hoe de afgelopen dagen zijn gegaan, maar ik voel me daardoor wel juist weer wat opdringerig.
Alle reacties Link kopieren
Laat het een beetje aan hem over. Je hebt nu interesse getoond, wacht voor nu gewoon even zijn reactie af.
Hij is net begonnen met chemo, dus hij heeft wel even andere dingen aan zijn hoofd. Kan best zijn dat er nog niet echt een balans is in zijn medicatie, en dan kan het zijn dat hij hondsberoerd of zwaar uitgeput in bed ligt. Misschien vindt hij het psychisch erg zwaar en heeft hij behoefte aan wat rust.
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat heftig.. en wat knap hoe je er zo over spreekt.

Ik kan me ook goed voorstellen dat je het lastig hiermee hebt. Daarbij kan ik me ook heel goed voorstellen dat hij misschien in een nog lastiger parket zit. Is het een idee dat je gewoon af en toe een appje stuurt om te vragen hoe het gaat?

Want.. wat als hij niet antwoord? Is dit erg? Lijkt me dat je gewoon zelf wil weten hoe het met hem gaat (kan ik me goed voorstellen tenminste). En als hij niet antwoord betekend dat ook niet dat hij het niet op prijs stelt dat je iets stuurt.

Succes komende tijd (zowel voor jou, als voor hem)👍🏻
Ijgjngjncfy hhhg
Wat een lastige situatie. Ik zou eerlijk gezegd niet gissen, maar het gewoon vragen.
Je weet niet waar hij nu behoefte aan heeft.

Ik zou hem laten weten dat je er graag voor hem wil zijn, als hij je nodig heeft en wanneer hij daar behoefte aan heeft.
Dus je betrokkenheid laten blijken, maar het initiatief bij hem laten.
De vraag "hoe gaat het", is een lastige en heel open vraag, waar iemand het misschien lastig vindt om op te antwoorden.
Chemo is verschrikkelijk, hij heeft geen behoefte aan bezig zijn met een telefoon.
In jouw positie zou ik hem een kaartje sturen. Zo één waar een postzegel op moet. En daar met de hand op schrijven wat je hier schrijft. Dat je er voor hem wil zijn en je betrokken voelt. Maar dat je jezelf niet wilt opdringen. Dat hij terecht kan bij je als hij daar behoefte aan heeft. En dat je het ook helemaal snapt als hij zich nu enkel en alleen richt op beter worden en niet op andere zaken.

Door het te sturen per post is het meer vrijblijvend voor hem wanneer hij het opent. En door te schrijven met de hand komt de tekst persoonlijker aan.
Als hij met chemo is begonnen dan zou ik maar niets van hem verwachten.
De kans dat hij veel last van bijwerkingen krijgt is enorm groot.
Ik vind het wel opmerkelijk dat deze jongen een dag na zijn diagnose gewoon lekker aan het uitgaan was alsof het niets is. Gek ook, omdat ze je na een diagnose meestal meteen opnemen in het ziekenhuis. Ik vind het maar een raar verhaal en vraag mij af of jij niet enorm in de zeik wordt genomen. Helaas zijn er mensen die liegen dat ze kanker hebben om ergens vanaf te komen.
Ik zou oppassen voor deze jongen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sterk het gevoel dat jullie elkaar eigenlijk héél erg leuk vinden. Stuur hem een kaartje en laat het verder bij hem.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat heftig.. en wat knap hoe je er zo over spreekt.

Ik kan me ook goed voorstellen dat je het lastig hiermee hebt. Daarbij kan ik me ook heel goed voorstellen dat hij misschien in een nog lastiger parket zit. Is het een idee dat je gewoon af en toe een appje stuurt om te vragen hoe het gaat?

Want.. wat als hij niet antwoord? Is dit erg? Lijkt me dat je gewoon zelf wil weten hoe het met hem gaat (kan ik me goed voorstellen tenminste). En als hij niet antwoord betekend dat ook niet dat hij het niet op prijs stelt dat je iets stuurt.

Succes komende tijd (zowel voor jou, als voor hem)
Ijgjngjncfy hhhg
Zo, Hatchi, dat is nogal een bewering, al moet ik toegeven dat ik bij het lezen ook direct dacht: en wat als hij dit verzint? Maar daar zou ik primair even niet vanuit gaan. Mocht hij dit verzinnen dan komt TO daar vroeg of laat wel achter.
Alle reacties Link kopieren
Ik herinner me je vorige topic waarin je ook niet zo goed wist wanneer wel en niet contact te zoeken en waar dat je heel erg bezig hield.

Kun je niet met jezelf en hem afspreken dat je de komende vier weken sowieso iedere avond thuis slaapt, alleen. (ik vermoed dat hij geen behoefte heeft aan meer, maar dat je ook niet bij hem thuis voor hem gaat zorgen, zeg maar). En bijv twee keer per week bij hem op bezoek. En één keer per dag appen of bellen hoe het gaat. En dan je daar ook echt aan houden.

Anders denk ik dat je weer wekenlang met je telefoon loopt en je afvraagt hoe je wat moet opvatten, als hij wel appt, als hij niet appt, als hij even ligt te slapen en niet online is, etc.

Ik heb het zelf ook wel eens hoor. Maar baken het af. En niet dat je MOET bellen, maar max 1 x bellen en niet meer. Dus.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
16-05-2019 06:40
Als hij met chemo is begonnen dan zou ik maar niets van hem verwachten.
De kans dat hij veel last van bijwerkingen krijgt is enorm groot.
Ik vind het wel opmerkelijk dat deze jongen een dag na zijn diagnose gewoon lekker aan het uitgaan was alsof het niets is. Gek ook, omdat ze je na een diagnose meestal meteen opnemen in het ziekenhuis. Ik vind het maar een raar verhaal en vraag mij af of jij niet enorm in de zeik wordt genomen. Helaas zijn er mensen die liegen dat ze kanker hebben om ergens vanaf te komen.
Ik zou oppassen voor deze jongen.
Ik weet niet hoe dat met lymfklierkanker zit, maar ik had borstkanker en kon na de diagnose gewoon weer naar huis. Tot aan de behandeling moet je nog een paar keer op en neer voor van alles, maar ik ben nooit opgenomen. Ken ook niemand die bij diagnose meteen werd opgenomen.
Dat lijkt me dus geen indicatie dat ie zou liegen (hoop ik dan toch).
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren
Heb je Gevoel voor Tumor al gezien? Recente serie op Netflix Dat gaat ongeveer precies over jouw situatie.

Mensen die zeggen dat je tijdens chemo 'niet met je telefoon bezig bent' en hier geen behoefte aan hebt is onzin. Weet ik uit ervaring.
Dit is zo per persoon anders. Vraag het hem inderdaad. Leg uit wat je moeilijk vindt. Stuur een appje, vraag of je hem mag bellen een keer. Stuur een kaartje. Laat weten dat je er bent. Zeg niet 'laat het me weten als ik iets kan doen', dat is zo'n dooddoener. Bied het aan. Hij zegt wel nee als hij er geen behoefte aan heeft!
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
16-05-2019 07:15
Ik weet niet hoe dat met lymfklierkanker zit, maar ik had borstkanker en kon na de diagnose gewoon weer naar huis. Tot aan de behandeling moet je nog een paar keer op en neer voor van alles, maar ik ben nooit opgenomen. Ken ook niemand die bij diagnose meteen werd opgenomen.
Dat lijkt me dus geen indicatie dat ie zou liegen (hoop ik dan toch).
Precies dat. Kan wel anders zijn per kanker, maar laten we uitgaan van eerlijkheid
Mijn broer kon na zijn diagnose lymfklierkanker ook gewoon direct naar huis hoor. Of hij toen trek had in een biertje in de kroeg weet ik niet, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Iedereen heeftnu eenmaal zijn eigen manier om met dingen om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
16-05-2019 06:40
Als hij met chemo is begonnen dan zou ik maar niets van hem verwachten.
De kans dat hij veel last van bijwerkingen krijgt is enorm groot.
Ik vind het wel opmerkelijk dat deze jongen een dag na zijn diagnose gewoon lekker aan het uitgaan was alsof het niets is. Gek ook, omdat ze je na een diagnose meestal meteen opnemen in het ziekenhuis. Ik vind het maar een raar verhaal en vraag mij af of jij niet enorm in de zeik wordt genomen. Helaas zijn er mensen die liegen dat ze kanker hebben om ergens vanaf te komen.
Ik zou oppassen voor deze jongen.
Nou ja, wat een aannames.
En wat jij zegt over opnemen na de diagnose slaat ook kant noch wal. Ik vind dat je een beetje voorzichtig moet zijn voordat je zo'n post plaatst.

To, ik vond die suggestie over de handgeschreven kaart een hele goede. En tot zover doe jij het goed, in mijn ogen.
Ik vind het kaartje ook een goede tip! En het mooie aan een kaartje is dat hij er ook na - bij wijze van - een maand nog op kan reageren zonder dat dat heel vreemd is. Bij digitaal contact is er sneller een soort impliciete tijdspanne waar binnen je moet reageren zonder dat het ongemakkelijk wordt.
Because schreef:
16-05-2019 07:36
Nou ja, wat een aannames.
En wat jij zegt over opnemen na de diagnose slaat ook kant noch wal. Ik vind dat je een beetje voorzichtig moet zijn voordat je zo'n post plaatst.

To, ik vond die suggestie over de handgeschreven kaart een hele goede. En tot zover doe jij het goed, in mijn ogen.
Beste Because,

Ik denk dat jij ook wat voorzichtig moet zijn met jouw post.
Zo te horen heb jij geen kennis van zaken, dus voordat je aankomt zetten met je ‘kant noch wal’ over dat opnemen, zou je misschien ook kunnen bedenken dat iemand dat zegt, omdat er wel kennis van zaken is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle lieve en uitgebreide reacties! Dat kaartje is een goeie tip inderdaad, dat vind ik leuk om te doen.
Ik neem dit mee, zitten erg bruikbare tips tussen!

Hij liegt niet hoor, hij heeft een duidelijke bobbel in zijn hals die je kan zien en voelen, en ik kreeg foto’s van het kamertje waar hij een keer een middag moest doorbrengen, en van hem aan de chemo afgelopen maandag. Hij wordt voor zover ik weet helemaal niet opgenomen, en dat biertje in de kroeg past juist bij hem. Hij is 25, hij werkt zelf achter de bar, dat is zijn leven en afleiding. Daarbij belde hij met z’n moeder waar ik naast lag en ken ik zijn vrienden. Was het maar een leugen :’).
Alle reacties Link kopieren
Het zou heel normaal en begrijpelijk zijn als hij zijn hoofd al vol genoeg heeft.
Maar omdat hij zo nadrukkelijk bezig is met jouw intenties, kan het ook zijn dat hij je aan het testen is. Kijken of jij de kans aangrijpt om 'weg te komen ' als hij zich wat meer terugtrekt.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi, ik denk dat wel of niet direct opnemen in het ziekenhuis heel verschillend is per diagnose en per patiënt.
Ik ken héél erg nabij meerdere mensen die de diagnose kanker kregen ( longkanker, lymfeklierkanker en alvleesklierkanker ) en deze zijn allen gewoon naar huis gestuurd na de diagnose.
Een van hen ging de dagen erna gewoon naar feestjes ( had er twee in de week gepland staan) en zei toen ik er naar vroeg dat hij zijn zinnen wilde verzetten en er even niet aan wilde denken nog.

Het zal per persoon verschillen hoe deze ermee omgaat.
De ene wil veel praten erover, de ander sluit zich op in huis.
En deze jongen ging stappen.
Kan allemaal.

Chemo kan je zowel fysiek als psychisch erg naar van worden. Dus dat hij nu misschien geen zin heeft te reageren is ook goed mogelijk.
Dat kan zijn doordat hij te ziek is, of door twijfels over je oprechtheid.
Of gewoon omdat niet iedereen 24/7 met zijn telefoon bezig is.
Stuur hem idd een kaartje.
Met de opmerking dat je hem mist, dat hem écht erg leuk vind en de vraag of je hem op mag zoeken als hij zich redelijk voelt.
Telefoonnummer erbij en afwachten dan maar. Dan ligt de bal even bij hem.
Is nu ook beter gezien de situatie waar hij in zit.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
16-05-2019 07:51
Beste Because,

Ik denk dat jij ook wat voorzichtig moet zijn met jouw post.
Zo te horen heb jij geen kennis van zaken, dus voordat je aankomt zetten met je ‘kant noch wal’ over dat opnemen, zou je misschien ook kunnen bedenken dat iemand dat zegt, omdat er wel kennis van zaken is.
Nou, mijn eerste gedachte bij jouw post was ook wat een onzin over dat opnemen.
Wellicht dat dat in jouw geval wél gebeurd is, maar in de ( helaas) vele gevallen die ik van zeer nabij meemaak heb ik dat niet eerder gezien.
Het zal patiënt afhankelijk zijn vermoed ik.
Bij een zeer direct levensbedreigende situatie of verzwakt iemand wordt er wél opgenomen. Maar het is eerder uitzondering dan standaard wat jij schrijft
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet helemaal snap.. Zelfs al zou hij liegen (hoogst onwaarschijnlijk). Dan is het toch nog steeds mooi dat jij als persoon beslist om een kaartje voor iemand te schrijven, waarvan jij denkt dat het diegene goed zal doen.

Het siert je als persoon dat je op deze manier om iemand geeft en aan iemand denkt. Ongeacht of doe persoon daar ook om vraagt/behoefte aan heeft.

Nou dit is mijn laatste reactie. Heel veel plezier met het uitzoeken met het kaartje ;)
Ijgjngjncfy hhhg
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
16-05-2019 07:51
Beste Because,

Ik denk dat jij ook wat voorzichtig moet zijn met jouw post.
Zo te horen heb jij geen kennis van zaken, dus voordat je aankomt zetten met je ‘kant noch wal’ over dat opnemen, zou je misschien ook kunnen bedenken dat iemand dat zegt, omdat er wel kennis van zaken is.
Helaas heb ik juist in mijn privekring teveel ervaring.... en bovendien werk ik zelf iedere dag met kankerpatiënten. Ik heb dus wel degelijk kennis van zaken
Alle reacties Link kopieren
Je bent al heel lief geweest, nu nog een kaartje zou ik veel vinden... misschien over een tijdje anders

Je kunt er voor hem zijn door er voor hem te zijn op het moment dat hij er behoefte aan heeft, lees; wanneer hij contact opneemt en wanneer jij er dan nog behoefte aan hebt.

Want momenteel is hij niks van jou en jij niet van hem. Misschien is het ook gewoon zinnig om door te daten in plaats van jezelf gaan reserveren.
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven