Hoe maak je ruzie?

22-05-2019 08:04 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
of nou ja...eigenlijk; hoe komt het weer goed?

7 jaar zijn mijn vriend en ik samen en eigenlijk is er nooit echt ruzie. Wel eens wat woorden, maar dat is vrij snel weer goed.
Maar nu ligt het anders...een paar weken geleden hebben we goed ruzie gehad.....Ik zal het proberen uit te leggen (maar wil niet teveel in detail treden i.v.m. herkenbaarheid)

Het begon allemaal bij mijn ouders. Zij hielpen ons ergens mee. Ze bleven ook 2 weekenden bij ons logeren. Het eerste weekend ging goed, was gezellig, niks aan de hand. Iedereen vulde elkaar goed aan.

Het tweede weekend was anders....Vanuit het niets had mijn vriend commentaar op mijn ouders. Dat vond ik niet eerlijk en terecht, dus nam het voor mijn ouders op.
Dat vond vriend weer niet kunnen, want wij (vriend en ik) zijn samen 1 en volgens hem moet ik het dan voor hem opnemen.
Maar ik was het niet met hem eens, dus nam het ook niet voor hem op.

Ouders gingen de volgende dag weg (zoals gepland) Echt uitgesproken was de ruzie niet en het zat me niet lekker. Bij mijn ouders zat het ook niet lekker en die wilden het er nog over hebben, maar daar had vriend geen behoefte aan.
Dat vond ik jammer en heb dat ook gezegd. Toen kwam van het een het ander...vanuit het niets. Laat ik voorop stellen dat ik ook niet rustig bleef, maar vriend heeft mij behoorlijk gekwetst met verschillende opmerkingen....Ik ben even naar buiten gegaan om even rustig te worden....Die dag hebben we geen woord meer met elkaar gesproken.

Daarna begonnen we wel weer met elkaar te praten, maar niet meer over het voorval....Het werd weer iets normaler tussen ons, maar er blijft natuurlijk wel een bepaalde spanning hangen.....

Dus afgelopen weekend hebben we het er weer over gehad.....Het gesprek begint rustig, maar uiteindelijk toch weer ruzie....
Dat hij mij gekwetst heeft lijkt hij niet te willen zien...Hij vindt dat hij alleen maar zijn eigen mening heeft gegeven en dat dat moet kunnen.....
Dat is natuurlijk ook zo, maar ik vind dat hij nu erg onredelijk was.......

We doen nu weer "normaal" tegen elkaar, maar zolang dit niet uitgesproken wordt blijft het natuurlijk toch tussen ons in hangen.....

Ik wil dat het weer goed komt, ik wil er ook over praten, maar ja hoe doe ik dat?
Dan zeggen ze wel eens, praten zonder verwijten? Maar hoe doe ik dat dan? Ik kan wel zeggen hoe ik me voel, maar dat komt wel door hem......
Ik houd mij nooit aan de gangbare regels met ruzie. Zo heb ik de regels wel eens toegepast 'How to talk to kids'. En geweldloze communicatie. Maar het voelt dan zo onecht en dan spreek ik niet de nodige emoties uit.
Er is een veilige setting nodig en een goede basis om ruzie te kunnen maken.

Als je het fijner vind om je goed voor te bereiden wat ik goed kan begrijpen. Dit is in ene heel erg nieuw. Dan zou ik het vooral bij jezelf houden.

'ik vind.. en de jij verwijzingen weglaten. Houdt het persoonlijk en dicht bij jezelf. Maak je emoties zichtbaar en vraag zonder oordeel naar hoe hij de situatie heeft ervaren en of er een reden is dat hij het niet goed wilt maken.
Ruzie is niet meteen slecht. De een maakt het zo weer goed de ander heeft tijd nodig. Geef hem ook de ruimte om zijn emoties er te mogen zijn. Zie in dat hij anders omgaat met deze situatie dan jij en dat er geen paniek hoeft te zijn.
Vervelende en moeilijke situaties horen in het leven.

Ik heb de eerste twee jaar megaveel ruzie gehad met mijn vriend. Veel opgekropte stukken kwamen er uit. Ik kan geen dingen onder het tapijt schuiven. Beiden zijn we als personen ontzettend gegroeid hierdoor en we hebben een immens sterke band ontwikkelt. Ruzie hoeft niet altijd iets negatiefs te zijn. Hoe je omgaat met de ruzie is belangrijk.

Verder: reageer niet van uit emotie. Onderdruk je emotie ook niet, maar doorvoel het en spreek het daarna op een rustige manier uit als je dat goed voor je voelt.
Ik vind..juist wel toepassen;)
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je bereiken? Gewoon alleen je gevoel uiten, gelijk krijgen, erkenning? Dat maakt nogal uit. Niet alles wat je wil kun je ook krijgen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Soms zeggen we gewoon sorry en blijven we van mening verschillen. Dat kan natuurlijk. En ouders over de vloer is altijd gevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
22-05-2019 08:26
Wat wil je bereiken? Gewoon alleen je gevoel uiten, gelijk krijgen, erkenning? Dat maakt nogal uit. Niet alles wat je wil kun je ook krijgen.
Wat ik wil bereiken....tja, sowieso dat het weer goed komt en dat dit niet meer tussen ons in blijft staan.....Mijn gelijk krijgen...nee dat niet direct, maar wel dat hij (h)erkend dat hij mij gekwetst heeft met de woorden die hij tegen mij heeft gezegd
Vriend die onterecht commentaar heeft op mijn ouders die bij mij klussen doen had zelf zn spullen mogen pakken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2019 08:41
Vriend die onterecht commentaar heeft op mijn ouders die bij mij klussen doen had zelf zn spullen mogen pakken.

Spullen pakken is heel drastisch, maar ik zou het ook beslist niet waarderen als mijn partner kritiek heeft op mijn (helpende) ouders.

Een beetje meer info zou echter ook wel op zijn plaats zijn: als afgesproken is dat de slaapkamer groen geverfd zal worden, en schoonvader verft hem op eigen houtje wit, begrijp ik enige opschudding.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
22-05-2019 08:51
Spullen pakken is heel drastisch, maar ik zou het ook beslist niet waarderen als mijn partner kritiek heeft op mijn (helpende) ouders.

Een beetje meer info zou echter ook wel op zijn plaats zijn: als afgesproken is dat de slaapkamer groen geverfd zal worden, en schoonvader verft hem op eigen houtje wit, begrijp ik enige opschudding.
spullen pakken vanwege 1 ruzie ga ik niet doen.
ik wil niet teveel details geven ivm herkenbaarheid,. maar mijn ouders hebben niets gedaan wat tegen de afspraak in was....het ging alleen in een andere volgorde dan wat vriend in gedachten had, maar hij was zelf niet met deze klus bezig, dus had er ook geen last van.
Alle reacties Link kopieren
ouders die bij je logeren, dat is ook niet niks hoor.

en mag hij uberhaupt geen commentaar op ze hebben, of alleen als je het met hem eens bent?

verder kan ik weinig zeggen aangezien je inhoudelijk zo weinig weggeeft
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-05-2019 08:41
Vriend die onterecht commentaar heeft op mijn ouders die bij mij klussen doen had zelf zn spullen mogen pakken.
To wil niet in detail treden dus is het niet duidelijk of het commentaar onterecht was of niet.
Huur de volgende keer een klusjesman in.
Alle reacties Link kopieren
En voel je je terecht gekwetst of heeft hij gewoon zijn gevoel geuit over iets wat hem dwars zit en voel je je onterecht aangevallen?

Kortom als jij het vaag wil houden kan niemand er iets zinnigs over zeggen.
itismee schreef:
22-05-2019 08:54
spullen pakken vanwege 1 ruzie ga ik niet doen.
ik wil niet teveel details geven ivm herkenbaarheid,. maar mijn ouders hebben niets gedaan wat tegen de afspraak in was....het ging alleen in een andere volgorde dan wat vriend in gedachten had, maar hij was zelf niet met deze klus bezig, dus had er ook geen last van.
En jouw ouders hadden maar zijn gedachten moeten lezen? :fortune:

Verder had hij het gewoon moeten uitpraten met jouw ouders.
Alle reacties Link kopieren
ouders sliepen 2x2 nachten bij ons vanwege de afstand....en er moest behoorlijk wat gebeuren, dus dit kon ook niet anders.
De band tussen ouders en vriend is altijd heel goed geweest.

Het komt er op neer dat zij spullen hadden meegenomen (die van ons waren maar ivm plaatsgebrek altijd bij hen hebben gestaan) Nu wij de ruimte hebben hebben ze deze spullen meegenomen. We zouden dat ook dat weekend opruimen (is ook gebeurd)
Dat hij daar een ander idee over heeft, vind ik nog niet zo'n probleem, maar dat hij daarover tekeer gaat vind ik wat anders....

Maar goed , op zich maakt dat voor mijn vraag niet echt uit wat er is gebeurd.....Mij zit het meer dwars dat hij later tegen mij tekeer is gegaan en hele nare dingen heeft gezegd....daar wil ik het over hebben, zonder weer ruzie te krijgen....
Alle reacties Link kopieren
die nare dingen die hij heeft gezegd... waren dat scheldwoorden of waren ze zo naar omdat ze misschien een beetje waar zouden kunnen zijn?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
22-05-2019 09:02
die nare dingen die hij heeft gezegd... waren dat scheldwoorden of waren ze zo naar omdat ze misschien een beetje waar zouden kunnen zijn?
scheldwoorden....:-(
Alle reacties Link kopieren
itismee schreef:
22-05-2019 08:54

...het ging alleen in een andere volgorde dan wat vriend in gedachten had, maar hij was zelf niet met deze klus bezig, dus had er ook geen last van.
Is of zou het eindresultaat van de klus anders kunnen zijn door de volgorde van de klus te veranderen..

Bij behangen is het bijvoorbeeld zo dat de naden van het behang veel meer opvallen als je aan de verkeerde kant van de kamer begint en geen rekening houdt met de licht inval.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
22-05-2019 09:03
Is of zou het eindresultaat van de klus anders kunnen zijn door de volgorde van de klus te veranderen..

Bij behangen is het bijvoorbeeld zo dat de naden van het behang veel meer opvallen als je aan de verkeerde kant van de kamer begint en geen rekening houdt met de licht inval.
nee hoor, ging alleen om spullen die opgeruimd moesten worden....Het waren nogal veel spullen, maar die waren in 1 dag opgeruimd
Ik zelf heb een vreselijke hekel aan achteraf gesprekken over ruzies. De weinige keren dat mijn man en ik ooit ruzie hebben, zeg ik een poos later als mededeling wat mij gekwetst heeft, wat hij er daarna mee doet moet hij zelf weten. Andersom net zo. Voor ons werkt dat prima zo, maar het is niet volgens de ruzie 'regels'.
Alle reacties Link kopieren
Het is een keuze om er aan vast te houden of niet. Je kan er ook voor kiezen om het los te laten.

Is er gescholden? Of is er fysiek iets gebeurd?

Je zou hem kunnen zeggen dat je er over na hebt gedacht en dat je schelden en op de man niet langer accepteert. Dat je weg zal gaan uit het gesprek wanneer dat gebeurt en dat het gesprek ook daar stopt. Geef aan je boodschap mbt inhoud is prima maar ik accepteer de vorm op deze manier niet. Dus geef hem aan dat hij zijn mening kan geven zonder te schelden omdat gesprekken anders direct klaar zijn.

Laat dat excuus voor wat het is maar neem je maatregelen.
Wanneer het blijft gebeuren dat zou ik de relatie heroverwegen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-05-2019 09:11
64.19% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
7 jaar samen en nooit echt ruzie. Hij heeft je dus ook nooit eerder uitgescholden of wel?
Alle reacties Link kopieren
Pikstraf. Zal m leren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Abundance-of-Freedom schreef:
22-05-2019 09:10
7 jaar samen en nooit echt ruzie. Hij heeft je dus ook nooit eerder uitgescholden of wel?
nee hij heeft me nooit uitgescholden. Tuurlijk wel eens woorden gehad, maar dan was het altijd vrij snel goed. Zonder echt uit te praten, maar op de een of andere manier kan ik wat er nu is gebeurd niet zomaar loslaten....
Tsja, je vriend had het beter anders aan moeten pakken en zeker niet moeten gaan schelden. Dat jij het voor je ouders opneemt kan ik me wel voorstellen, toch had ik dat zelf niet zo openlijk gedaan.

Wat hier helpt is het voorval naderhand even rustig bespreken, waarbij we beiden kunnen aangeven wat niet lekker ging en wat anders had gekund. Soms zijn we het dan nog steeds niet met elkaar eens, maar kunnen we wel meer begrip opbrengen voor de ander en bereiken we soms zelf een compromis.

Mijn man en ik vinden dat we elkaar echt wel een spiegel mogen voorhouden en de ander mogen aanspreken op dingen die de ander wellicht beter anders had kunnen aanpakken. Zolang het maar op een nette manier gaat en het niet belerend of vervelend wordt.

En hoe wij ruzie maken, tsja. Dat komt vrij weinig voor. We praten het daarna wel direct uit. We willen niet met een vervelend gevoel gaan slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven