Gedoe kraamvisite

03-06-2019 19:41 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat ik een topic als deze zou moeten openen maar helaas... De hormonen zitten hoog en de energie is laag, dus ik kan wel wat feedback/steun whatever gebruiken. Ik vraag me namelijk echt af of ik nou gek ben.

In het najaar verwachten wij ons tweede kindje. Zeer gewenst, en de familie kijkt er ook naar uit. De vorige keer was het eerste kleinkind voor alle opa's en oma's. Mijn moeder heeft het helaas niet meer mee mogen maken. Toen ik net bevallen was, vond ik het zelf fijn om mijn vader het eerst te zien. Hij was op dat moment gelukkig weer met iemand samen, maar het gemis van mijn moeder was op dat moment duidelijk voelbaar. Zij zijn in de middag na de geboorte langs geweest(mijn jongere broer was daar ook bij, ook ivm meerijden). Mijn schoonouders zijn diezelfde avond langsgekomen, samen met zwager + vriendin.

Nu was ik er deze keer nog niet mee bezig geweest over hoe of wat. Maar het blijkt dat schoonmoeder weken geleden al een keer met mijn man gebeld heeft. Over dat ze zich gepasseerd en tweederangs voelde de vorige keer. Ze vond het ook niet leuk dat ik 'erin had gewreven' dat mijn vader eerst geweest was(ik zal dit gerust verteld hebben, hoe ze bij het erin wrijven komt is mij een raadsel). Ze wil deze keer als eerste mogen komen. Volgens mijn man is er zelfs een opmerking à la 'anders was ze er wel klaar mee', voorbij gekomen. Ze stonden immers altijd voor ons klaar etc(dit is overigens wederzijds, mijn man doet veel voor het bedrijf van zijn vader). Dat klopt overigens, ze heeft, zeker in een bepaalde periode, veel opgepast, iets wat ze wel heel graag doet. Daarnaast hebben we geld mogen lenen(wat gelukkig bijna afgelost is).

Dit hele verhaal komt voor mij volkomen uit de lucht vallen. Ik ben me van geen kwaad bewust geweest toen ik aangaf dat ik graag eerst mijn vader even wilde zien. Het gemis van mijn moeder op dat moment maakte dat ik dat graag wilde, daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien. Mijn schoonouders waren, vlak daarna en apart(ook vanwege de rust) net zo welkom. Ze heeft die avond nog gebeld dat t haar allemaal wat had overdonderd, en of ze de dag erna nog even langs mocht komen. Vond ik prima en leuk ook. Ze is altijd veel betrokken geweest bij ons(mee met trouwjurk passen, binnenkort gaat ze mee naar een echo en ze is zo'n beetje de eerste die nieuwtjes en leuke filmpjes van onze zoon doorkrijgt).
Ik vind het heel pijnlijk om deze verwijten over de vorige keer jaren later nog eens te moeten krijgen. Er wordt een hoop ingevuld over hoe ik dingen bedoeld zou hebben, en er wordt veel persoonlijk aangetrokken. Verder vind ik het heel naar dat ze nu van ons eist om straks de eerste te mogen zijn. Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. Ik vind alleen de manier waarop dit gaat ontzettend naar en ik zie nu ontzettend tegen de kraamtijd op. Iets dergelijks is in het verleden ook voorgekomen, en toen heb ik het ook geaccepteerd. Ze gaat voor mij nu weer een grens over, en daar voel ik me helemaal niet oke bij, ook omdat ik bang ben dat het vaker voor gaat komen. Man voelt zich klemgezet, want die wil zijn moeder graag tevreden houden, maar vindt dit ook niet fijn.

Ik hoop op tips om te kunnen relativeren. Het liefst hou ik iedereen tevreden, maar ik zou zo graag zelf bepalen hoe de eerste dagen met ons kindje eruitzien.
Alle reacties Link kopieren
Laat je vriend even terugbellen:
Zeg ma, ik heb er even over nagedacht. Jullie en de pa van TO komen tegelijk. En verder wil ik er geen woord meer over horen
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je best een goede relatie hebt met je schoonouders. Het beste lijkt het mij, om het gewoon open te gooien. Zeg eerlijk, joh, ik ben enorm geschrokken van hoe jullie het beleefd lijken te hebben.

Denk je dat je in een gesprek kunt aangeven wat je hierboven schrijft? Dat je op dat moment je moeder heel erg miste. Dat je ze waardeert om wat ze doen met oppassen en dergelijke. En dat ze ook nu weer meer dan welkom zijn.

Na een gesprek kan het best dat bij hen ook de toon veranderd.
Alle reacties Link kopieren
"Wellicht had ik daar sowieso wel voor gekozen. "

Nou klaar toch!? Niet meer van maken dan het is. Genieten van je kraamtijd ipv hier nu al een heel probleem van te maken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
lilalinda schreef:
03-06-2019 21:32
Laat je vriend even terugbellen:
Zeg ma, ik heb er even over nagedacht. Jullie en de pa van TO komen tegelijk. En verder wil ik er geen woord meer over horen
Dit. Christus nog aan toe zeg.
Zucht.... :hug: allereerst voor jou.
Waarom zijn er toch altijd weer mensen die denken het bijzonderste moment, de geboorte van een baby, naar zich toe te kunnen trekken alsof zij ergens recht op hebben! Ik vind dit echt respectloos van jouw schoonmoeder.
Ik snap dat jullie ook wel de lieve vrede willen bewaren, en zo te lezen gaan er ook veel dingen wel goed met haar. Maar misschien kan je man nog eens aan haar uitleggen waarom dat moment met jouw vader nou net zo speciaal was... begrijpt ze dat echt niet?! Haar probleem.
Misschien kun je er nu voor kiezen om dit keer iedereen tegelijk uit te nodigen voor eens eerste kennismaking. En dan op een moment dat júllie er aan toe zijn! Of dat nou 3 uur of 3 dagen na de geboorte is.
En ik zou dit echt mooi door je man laten bespreken met haar. Ze heeft zich tot hem gericht, dus let him do the talking..
Succes
Alle reacties Link kopieren
"daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien."

Maar misschien wil je man wel eerst zijn ouders zien. Het is ook zijn kind hè.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
MarijeMarije schreef:
03-06-2019 21:32
Het klinkt alsof je best een goede relatie hebt met je schoonouders. Het beste lijkt het mij, om het gewoon open te gooien. Zeg eerlijk, joh, ik ben enorm geschrokken van hoe jullie het beleefd lijken te hebben.

Denk je dat je in een gesprek kunt aangeven wat je hierboven schrijft? Dat je op dat moment je moeder heel erg miste. Dat je ze waardeert om wat ze doen met oppassen en dergelijke. En dat ze ook nu weer meer dan welkom zijn.

Na een gesprek kan het best dat bij hen ook de toon veranderd.
Dit vind ik eigenlijk ook wel knap als je dat zou kunnen! Maar bij mij zou de frustratie (en hormonen) ook de pan uit rijzen.
Overigens vind ik dan nog steeds dat zij zich na zo’n gesprek nog steeds moeten gaan aanpassen
Precies wat MarijeMarije zegt. Ik vind het een erg overdreven reactie van je schoonmoeder overigens. Zit er haar niet meer dwars? Heerlijk, dingen opengooien, doen!
Nouschi schreef:
03-06-2019 21:40
"daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien."

Maar misschien wil je man wel eerst zijn ouders zien. Het is ook zijn kind hè.
Ja, maar zij ligt daar met het bloed nog aan haar knieën en mist haar moeder. Ik vind toch echt dat voor 1x in haar leven, haar stem gehoord mag worden ipv dat alles en iedereen over haar behoeften heen dendert.
lilalinda schreef:
03-06-2019 21:32
Laat je vriend even terugbellen:
Zeg ma, ik heb er even over nagedacht. Jullie en de pa van TO komen tegelijk. En verder wil ik er geen woord meer over horen
Hier sluit ik me ook bij aan.

Wist niet dat er ook al een pikorde van grootouders bij eerst bezoek was. Ik zit te denken... ik zou eigenlijk niet eens meer weten wiens ouders eerst waren bij na de geboorte van onze kinderen. Snap niet dat dat een issue moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat je het nu helemaal even niet trekt om haar meteen te moeten zien, als je net bevallen bent.

Laat je man zeggen dat ze je geen stress moet opleveren tijdens je zwangerschap.
Nouschi schreef:
03-06-2019 21:40
"daarbij lijkt het me als kraamvrouw niet heel vreemd om eerst je eigen ouder(s) te willen zien."

Maar misschien wil je man wel eerst zijn ouders zien. Het is ook zijn kind hè.
Precies wat ik dacht .
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
03-06-2019 21:42
Ja, maar zij ligt daar met het bloed nog aan haar knieën en mist haar moeder. Ik vind toch echt dat voor 1x in haar leven, haar stem gehoord mag worden ipv dat alles en iedereen over haar behoeften heen dendert.
Nou inderdaad.
Ik snap het van beide kanten, leg uit dat het moment toen zo fragiel was voor jou maar dat er nu niet meer zoveel lading op ligt en niemands ouders voor de ander zijn ouders gaat.
Niet teveel ove piekeren.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
03-06-2019 21:42
Ja, maar zij ligt daar met het bloed nog aan haar knieën en mist haar moeder. Ik vind toch echt dat voor 1x in haar leven, haar stem gehoord mag worden ipv dat alles en iedereen over haar behoeften heen dendert.
Klopt.
En toch heb ik bij mijn 2e eerst mijn schoonouders laten komen. Want dat zijn de ouders van mijn man en hij wilde ook trots zijn kind laten zien. Terwijl mijn eigen moeder vlak voor de zwangerschap was overleden en ik dus precies snap hoe gevoelig het dan kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je helemaal. Mijn moeder overleed ook tijdens een zwangerschap en ik had hetzelfde als jij.

Misschien kan je het nu oplossen door je schoonouders te laten oppassen op jullie oudste als de baby zich aandient? Jij belt je vader en tegelijkertijd kan je man zijn moeder bellen. Zo worden ze tegelijkertijd gebeld. Je oudste zal de baby natuurlijk als eerste mogen zien (?) dus dan kan je schoonmoeder dat combineren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
03-06-2019 21:44
Hier sluit ik me ook bij aan.

Wist niet dat er ook al een pikorde van grootouders bij eerst bezoek was. Ik zit te denken... ik zou eigenlijk niet eens meer weten wiens ouders eerst waren bij na de geboorte van onze kinderen. Snap niet dat dat een issue moet zijn.
Bij eerste lag beeb in het ziekenhuis, dus met zijn alleen naar toe gereden
Bij tweede weet ik het ook echt niet meer
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
03-06-2019 21:42
Ja, maar zij ligt daar met het bloed nog aan haar knieën en mist haar moeder. Ik vind toch echt dat voor 1x in haar leven, haar stem gehoord mag worden ipv dat alles en iedereen over haar behoeften heen dendert.
We hebben het nu over de tweede bevalling.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Waarom niet jouw vader en zijn ouders tegelijk?
Alle reacties Link kopieren
Liptongreen, maak het niet groter dan het is. Je hebt haar niet zelf gesproken, maar het via je man gehoord (die er misschien ook een interpretatie bij heeft). Het zijn verder fijne mensen lees ik in je bericht. Geef ze dan even het voordeel van de twijfel. Doe geen aannames, ga niet erger maken dan het is, probeer het klein te houden. Je hebt nog heel veel jaren met elkaar te maken (met ook nog een gezamenlijke zaak volgens mij), dus doe moeite om eruit te komen. En ga niet, zoals veel mensen hier aanraden, in je recht staan en de boel op de spits drijven.
MarijeMarije schreef:
03-06-2019 21:45
Klopt.
En toch heb ik bij mijn 2e eerst mijn schoonouders laten komen. Want dat zijn de ouders van mijn man en hij wilde ook trots zijn kind laten zien. Terwijl mijn eigen moeder vlak voor de zwangerschap was overleden en ik dus precies snap hoe gevoelig het dan kan zijn.
Want als de schoonouders een half uur later komen kijken, dan is er niks meer om trots te laten zien? Joh, die baby is er als het goed is nog zeker een jaar of tachtig.

Na een bevalling mag het nog echt eventjes gaan om de behoeften van de moeder die net urenlang een topprestatie heeft geleverd en vaak nog maar net gehecht is en niet om een opdringerige schoonmoeder die per se EERST moet, omdat ze zich anders achtergesteld voelt. Alsjeblieft zeg.
Alle reacties Link kopieren
Iemand moet toch als eerste komen, of willen ze met de hele familie tegelijk komen?
Tis geen wedstrijd zeg..
Jou bevalling, jou regels, en niet de regels van schoonmoeder.

Mijn schoonouders waren al op bezoek terwijl mijn ouders nog niet eens wisten dat ons kind geboren was. Reden: ze waren weer eens niet bereikbaar voor een paar uur lang (O mobiel vergeten, ligt nog thuis).
Nou prima, iemand moet als eerste komen dus schoonfamilie was al onderweg. Tegen de tijd dat we mijn ouders bereikt hadden was schoonfamilie uitgekeken en was mijn familie onderweg.
Alle reacties Link kopieren
No wat dat ik afspraken ging maken over wie er als eerste langs mocht komen! En al helemaal niet op deze manier. Je moet nog even en je moet je hier niet de hele zwangerschap druk over gaan maken hoor!
Ik denk dat ze het niet eens verkeerd bedoeld, maar ze had beter kunnen zeggen dat ze het jammer vond dat ze niet als eerste kon komen.
Als het voor haar belangrijk is (en je verder goed met haar overweg kan) dan eventueel het gesprek met haar aangaan en uitleggen waarom jij juist je vader er zo graag als eerste bij wilt hebben en dat jullie misschien als compromis je vader en haar samen kunnen laten komen? Weet niet of er onderling ook goed contact is tussen de families.
Maar het is jouw bevalling, jouw kind en jouw kraamtijd! Laat niemand dat verpesten!
Nouschi schreef:
03-06-2019 21:47
We hebben het nu over de tweede bevalling.
Ja dus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven