Vriend heeft moeite met verleden

07-06-2019 13:08 422 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch maar weer een topic geopend, steeds als ik denk dat het goed gaat popt er toch weer iets op waar ik me niet goed raad mee weet en graag jullie mening over zou willen weten.

Ik heb sinds ongeveer een jaar een relatie. In het begin heb ik mijn vriend verteld over mijn vorige langere relatie met een dominante man die mij na het beëindigen van de relatie nog een paar jaar is blijven bestoken met brieven en mails. De reden dat ik dit aan hem verteld heb is dat ik nog iets had ontvangen terwijl ik al een relatie met hem had en wilde gewoon eerlijk zijn over wat er speelde. Inmiddels is het rustig (afkloppen...), maar soms komt het onderwerp nog wel naar voren.

Mijn vriend had er in het begin veel moeite mee dat ik zo lang in die relatie ben blijven hangen en volgens hem heb ik in die periode niets opgebouwd en is het verloren tijd. Ik ben het met hem eens dat ik er te lang in ben blijven hangen, maar heb ook al meerdere keren aangegeven dat ik er veel van heb geleerd en dat er ook goede momenten waren. Hij lijkt alleen erg de nadruk te leggen op het negatieve en laatst kwamen we weer op het onderwerp en kreeg hij een norse uitdrukking en keek de andere kant op terwijl we praatten (we zaten in de auto). Ik heb aan het begin van de relatie gezegd dat ik het jammer vond dat het allemaal zo gelopen was en er geen afsluitend gesprek is geweest met mijn ex (dit was door zijn stalk gedrag gewoon geen optie meer), hij kwam hier nu op terug en het bleek dat hij dit opvatte als dat ik dit (2 jaar na het eind van de relatie) nog steeds zou willen. Ik heb hem (hopelijk) kunnen overtuigen dat dit absoluut niet het geval was, maar ik vind het ergens toch vreemd dat hij hier nu na meer dan een half jaar ineens mee kwam en daar zo nors bij keek.

Verder vind ik ook dat ik me niet steeds moet verdedigen en uitleggen waarom ik zo lang in die relatie ben blijven hangen, ik heb ook al eerder aangegeven dat ik het er niet meer over wil hebben. Mijn vriend heeft dus gezegd dat hij er veel moeite mee heeft/had, maar dit stukje van mij wil accepteren. Dit voelt voor mij eigenlijk alsof er van alles aan mij mankeert en ik blij moet zijn dat hij me toch nog wil ondanks dat.

Voor de duidelijkheid, we hadden al een paar maand hier niet meer over gesproken, het is dus niet zo dat we hier wekelijks discussies over hebben, maar doordat het nu van de week weer terugkwam voel ik me er niet prettig bij.

Nu is hij wel vaker wat zwaar op de hand (trekt dingen in het negatieve ook m.b.t. situaties van zijn volwassen kinderen), dus ik zie het als iets wat bij hem hoort. Bovendien wilde zijn moeder vroeger scheiden van zijn vader en heeft dit nooit gedaan (moeder werd mishandeld), dus wellicht dat dit er achter zit, het voelt heel erg als projectie van iets.
Waar het mij om gaat is dat hij hiermee dealt zonder dat hij er regelmatig op terugkomt.

Het klinkt cliché, maar hij doet verder heel veel moeite voor me, is heel attent en maakt duidelijk dat hij gek op me is, maar het voelt alsof dit een beetje tussen ons in staat soms. Ik krijg dan ook zo'n gevoel van 'graag of niet'...
Ik denk dat jij jouw eerder geleerde lessen opnieuw in de praktijk moet brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ananas schreef:
07-06-2019 13:10
Ik denk dat jij jouw eerder geleerde lessen opnieuw in de praktijk moet brengen.
Das mooi gesteld!

Ik ben ook bang dat het wederom verloren tijd is en dat je weinig opbouwt
Alle reacties Link kopieren
Wat een zeur zeg, hier zou ik echt geen zin in hebben. Hij wil jouw verleden accepteren? Hij doet net of je een crimineel bent.

Ik zou hem de keuze geven erover op te houden of te vertrekken. Dit gaat echt helemaal nergens over..
Alle reacties Link kopieren
Waar bemoeit hij zich mee?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het punt niet; wat is er zo moeilijk voor hem? Hij accepteert je gewoon zoals je bent, inclusief verleden, en anders maar niet. Deze relatie was voor jóu een lastige ervaring; niet voor hem hoor, kom nou zeg.

Wat verwacht hij hierin nou van jou dan? Je kunt er nu toch niks meer aan doen? Klinkt meer als een manier om jou te manipuleren - je begint immers al het gevoel te krijgen dat er iets aan je mankeert!
En wat aanmatigend van hem om een oordeel over jou te hebben als 'dat je niets hebt opgebouwd'. Tja, relaties eindigen wel vaker; dat is niet per se verloren tijd.

Ik zou er op geen enkele manier meer op ingaan als hij er weer over begint. Dit hoofdstuk is gesloten en hij heeft het er maar mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
Beetje narcistische trekken heeft je vriend onderschat dat niet zo is hij heel lief en zo maakt hij je geestelijk volledig klein.
Alle reacties Link kopieren
Het zegt iets over hem, niet over jou. Hij heeft hier zoveel moeite mee, dus hij mag zelf uitvogelen waarom en hoe ermee om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat arrogant van hem om te denken dat hij iets te zeggen heeft over jouw verleden. Iedereen heeft wel eens keuzes gemaakt die ze niet nog eens zullen maken, wie denkt hij dat hij is om jou daarvoor te veroordelen? Persoonlijk zou mij zulk gedrag dusdanig tegen staan, dat ik zonder hem verder zou gaan. Als jij wel met hem verder wil, zou ik hem heel duidelijk maken dat hij op moet houden met zijn veroordelende houding.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor hem is gebeurd is zijn zaak niet, hij moet een streep zetten onder zijn ouwe koeien gedrag. Het verleden kan niet veranderd worden, op de toekomst heb je wel invloed.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Verloren tijd tja... in het begin weet je niet hoe een relatie afloopt toch? Misschien is dit met hem ook wel verloren tijd. Of misschien gaat het meer om dat je geniet van alle tijd, zodat het nooit verloren tijd is.

Ik zou hem duidelijk maken dat je verleden nou eenmaal gelopen is zoals het is en je er niets meer aan kan veranderen. Dat je nu, achteraf gezien, mogelijk eerder andere keuzes had gemaakt, maar dat dat verder niet veel toevoegt. Want gedaan is gedaan. Hij moet leren jou te accepteren inclusief verleden en als hij dat niet kan, dan heeft het geen toekomst.
Wat kan jouw vriend overdrijven, 'dat stukje van mij accepteren'. Alsof hij zelf nooit een keuze heeft gemaakt die achteraf niet verstandig bleek.
Alle reacties Link kopieren
Iemand die jou nú iets verwijt ergens over, in een tijd dat hij nog niet eens in beeld was, is geen leuke man.

En daarbij, je bent hem géén verantwoording schuldig!
doreia* wijzigde dit bericht op 07-06-2019 13:36
22.63% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Beseft je vriend wel dat hij zelf ook vrij dominante trekjes heeft? Hij bepaalt hoe jij terug moet kijken op deze relatie en veroordeeld jou op hoe jij toen in de relatie stond.
Jij hoeft je niet te verdedigen over je verleden en hij kan niet oordelen over iets waar hij niet bij was.
Alle reacties Link kopieren
je vriend is een zeikerd, die jou een schuldgevoel aanpraat
Doe jezelf een lol en zoek een leukerd
Alle reacties Link kopieren
Wat een rare man. Snap dat niet dat je nu weer dezelfde fout maakt door zolang te blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
Het voelt voor mij inderdaad alsof ik me moet gaan verdedigen en daar heb ik helemaal geen trek in. En dan op iets terug te komen wat ik in het begin van de relatie heb gezegd met zo'n bozig gezicht vind ik eigenlijk nogal vreemd.

Wat ik bij mezelf bemerk is dat ik er veel beter boven kan staan en wil op een krachtige manier eenmalig duidelijk maken dat ik hier niet van gediend ben.

Hij had eerder een opmerking over een bepaalde eigenschap van mij dat menig man daar niet tegen zou kunnen, maar dat hij het wel kon accepteren. Ik heb toen gezegd dat iemand die dat niet zou kunnen sowieso ook niet bij mij zou passen.

Familieleden van hem (zeer naaste) hebben mij gewaarschuwd dat hij op zich een hart van goud heeft, maar ook moeilijke trekken heeft en dat ik wel tegengas moet geven. Ik vind het zelf wat ver gaan om hen daar meer over te vragen, ik vind dat ook niet helemaal normaal, maar dat ze me waarschuwen zegt wel iets. Hem veranderen kan ik niet, maar kan wel zorgen dat ik duidelijk mijn grenzen aangeef.

Mijn idee is om hem te zeggen dat ik het er niet meer over wil hebben, dat als hij er een probleem mee heeft hij daar maar zelf mee moet dealen en mij er niet meer mee lastig moet vallen. Ik wil ook niet dat bepaalde onderwerpen taboe worden binnen onze relatie, maar ik voel me hier gewoon niet prettig bij.
Huh? Ik lees niks geks van jou.
Ik heb geprobeerd mij in zijn schoenen te verplaatsen: Gaat het er om dat hij vind dat jij geen 'ruggengraat' had omdat hij vond dat je het eerder af moest breken?
Maar zelf heeft hij kinderen van een ander? En hij is niet meer bij diegene begrijp ik? Ook niet zo handig van hem, nobel van jou dat je dat zeer aanwezige stukje verleden van hem accepteert.
Verder vind ik ook dat ik me niet steeds moet verdedigen en uitleggen

Dit! Stoppen daarmee en als hij er weer over begint zeggen dat hij moet kappen met zijn gezeur erover.
Wat een verspilde energie.
Alle reacties Link kopieren
Hij had eerder een opmerking over een bepaalde eigenschap van mij dat menig man daar niet tegen zou kunnen, maar dat hij het wel kon accepteren.

Het sluipt erin. Dit zegt hij en zo plant hij kleine zaadjes in je hoofd die je langzaam moet doen gaan geloven dat hij de enige is die je zou willen hebben.

Ik vind dit alarmerend. Hij heeft kritiek op je 'zijn'.
Je hoeft de strijd niet aan te gaan he? Je kunt ook bedanken voor het afgelopen jaar en er klaar mee zijn. Altijd op je hoede moeten zijn en je ruimte verdedigen is doodvermoeiend.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Het voelde voor mij ook inderdaad als een vorm van manipulatie, wilde even checken of ik niet overdrijf, maar ik merk dat de meesten het ook niet normaal vinden.

Hij prijst mij ook wel altijd, als ik iets nieuws aan heb of in het algemeen over mijn uiterlijk, maar hij zegt ook dat ik in eerste instantie niet zijn type was. Op een feestje kwamen we een vrouw tegen waarvan hij aangaf dat dat zijn type wel was, maar dat hij ook tevreden moet zijn met wat hij heeft. En schoonheid zit van binnen.

Het zijn af en toe van die tegenstrijdige signalen.
Alle reacties Link kopieren
Sunshine585 schreef:
07-06-2019 14:13
Het voelde voor mij ook inderdaad als een vorm van manipulatie, wilde even checken of ik niet overdrijf, maar ik merk dat de meesten het ook niet normaal vinden.

Hij prijst mij ook wel altijd, als ik iets nieuws aan heb of in het algemeen over mijn uiterlijk, maar hij zegt ook dat ik in eerste instantie niet zijn type was. Op een feestje kwamen we een vrouw tegen waarvan hij aangaf dat dat zijn type wel was, maar dat hij ook tevreden moet zijn met wat hij heeft. En schoonheid zit van binnen.

Het zijn af en toe van die tegenstrijdige signalen.
ik vind het meer kutopmerkingen
Alle reacties Link kopieren
Wat een klootzak!

ook dat zijn weer zaadjes die hij plant.

'je bent mijn type niet, maar toch moet ik er maar tevreden mee zijn'
WAT!?

'Schoonheid zit van binnen' HO WACHT, wát zei je daar?!

Hij is niet lief. Hij is geniepig en knabbelt heel langzaam maar gestaag als een houtworm aan je fundament, je zelfvertrouwen en je eigenwaarde.

Laat hem alsjblieft zijn eigen type zoeken!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Luister naar de signalen en lees de opmerkingen hierboven nog een paar keer door.

Er valt niks te veranderen aan het verleden. Jouw verleden notabene en het gaat hem helemaal niks aan!
Ik zou hier gauw klaar mee zijn. Ik kan sowieso al niet tegen dat kinderachtige gedrag van norse bekken trekken. Het lijkt mij helemaal geen leuke vriend eerlijk gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven