Onzeker in (prille) relatie

09-06-2019 12:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toch maar weer een topic openen, omdat het me bezighoudt. Na 8 jaar heb ik weer een relatie. En dat is leuk. Maar soms ook moeilijk merk ik.

Ik geniet van het samenzijn en alles. Maar ik merk ook dat er bij mezelf wat onzekerheid opspeelt. En daar baal ik van.
Aan alles merk ik dat het goed zit. Maar toch zit ik regelmatig te piekeren en malen. Soms reageert hij even minder op de app. (Logisch heb ik ook wel eens) en dan denk ik: zou er iets zijn? Ik werk onregelmatige diensten in de zorg. En dan denk ik wel eens: gaat dat geen problemen opleveren? Of: wat als hij een andere leukere vrouw tegenkomt?
Ook weet ik soms niet hoe ik op dingen moet reageren. Afgelopen week vertelde hij dat hij 3 weken op vakantie gaat met een vriend. Ik vind dat vreselijk. Maar ik reageer dan luchtig: oh leuk. Ik durf dan niet te laten merken hoe moeilijk ik dat eigenlijk vind. Want ik wil hem niet afschrikken met emoties. En dat heb ik dus met meerdere dingen. Ik ben bang om afhankelijk en claimerig over te komen. En dan gedraag ik me maar wat koeltjes. Slaat nergens op, want hij is wel heel open over dingen.
En het ergste vind ik: steeds bang zijn dat het ineens over is. Ik heb dat meerdere keren met iemand meegemaakt. En dat heeft me toen pijn gedaan. Daarom denk ik steeds: het kan allemaal wel lijken of alles goed zit. Maar dat dacht ik bij die.vorige ook. En die hadden ook ineens een ander.
Straks komt hij naar mij. Ik heb heel veel zin om hem te zien. Maar in mijn achterhoofd speelt dan: misschien vertelt ie vanavond wel: "sorry Mick, Ik zie het niet meer zitten".

Gelukkig beheersen al deze dingen de prille relatie niet. Maar ik baal er wel van. Het lukt me wel aardig om de dingen re relativeren en bagatelliseren. En ik weet dat deze dingen er in zekere zin ook een beetje bij horen. Maar toch heb ik er meer last van dan ik wil.

Iemand hier ideeën over? Hoe ga ik hiermee om?
Oh, ik zou dat wel zeggen, van die vakantie. Het is toch ook niet zo leuk als je nieuwe liefde drie weken weg gaat. Dan ga je hem vreselijk missen. Het is echt niet gelijk claimerig als je dat zegt. Nu denkt hij misschien dat het jou niet boeit.
Ik snap jou wel. Je stort je er niet vol in omdat in het verleden je hart zo is gebroken. Ik doe dat ook en vind dat dus heel verstandig, maar misschien is het niet de beste manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik vanavond maar ga vertellen dat ik die vakantie toch wel een beetje moeilijk vind.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
09-06-2019 12:52
Ik denk dat ik vanavond maar ga vertellen dat ik die vakantie toch wel een beetje moeilijk vind.

Dat zou ik niet zo zeggen, maar zeggen dat je hem erg zal gaan missen.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
09-06-2019 12:52
Dat zou ik niet zo zeggen, maar zeggen dat je hem erg zal gaan missen.
Dit. Het is een vakantie hè, doe er gewoon enthousiast over, gun het hem. Zou nooit in mij opkomen om hem ermee op te zadelen dat ik het niet leuk vind. Wat hoop je daarmee te bereiken? Je wil toch dat hij plezier heeft? Of ben je bang dat er in die vakantie dingen gebeuren, TO?
Allereerst, leuk dat je weer een relatie hebt! En juist dat gegeven, dat dit na 8 jaar zo is zal je onzeker maken. Want nu heb er eindelijk eentje te pakken..dat wil je niet zomaar kwijt. Beste lijkt mij om het te zien zoals het is. Relaties kunnen eindigen, zoals je allang weet. En daarom moet je lekker genieten van alles wat er is, omdat het geen doel op zich is maar een fijne aanvulling van je leven. Je hebt maar weinig invloed op de ander, wel op je eigen handelen. Als jij geniet en gewoon jezelf bent, is dat zoals het moet zijn. Welke conclusie hij daar aan verbindt is aan hem. Als het voor hem niet past had de uitkomst niet anders geweest als jij je had aangepast. Iets wat je ook niet moet willen.
Uitspreken dat je hem gaat missen is heel normaal. Je bent gek op hem en dat kun je niet vaak genoeg laten blijken
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
09-06-2019 12:52
Dat zou ik niet zo zeggen, maar zeggen dat je hem erg zal gaan missen.
Ja dat ga ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Vind je het vreselijk dat hij weggaat omdat je hem gaat missen of omdat je ergens bang voor bent? Probeer échte dat stemmetje in je hoofd hard aan te pakken! Zonde als je niet een beetje los kunt laten en genieten. Ook zou ik een klein beetje ervan met hem delen, en dat je daaraan werkt en het verder wel bij jezelf houden als hij geen aanleiding geeft ergens toe.

Herken het wel wat maar ergens is het ook echt liefde om hem die vakantie van harte te gunnen. Geef wel aan dat jìj ook graag nog op pad met hem wil natuurlijk en dat je hem zal missen. Hoe lang zijn jullie nu samen?

Ik heb na acht jaar vrijgezel zijn nu bijna vier jaar een relatie. Hij had nog nooit een vriendin gehad en is heel autonoom dus dat was echt een test in het begin voor het loslaten van mijn onzekerheid. Nu vind ik het heerlijk dat we elkaar zo vrij kunnen laten maar dat hij het anderzijds ook heel serieus neemt als ik behoefte heb aan iets, of hem vaker wil zien (we latten).

Zolang je hem niet overspoelt en ook laat zien dat je hem zijn ruimte gunt kun je het best delen. En zet je blauwe vinkjes uit op Whatsapp. Wij bellen nu meestal en bespreken alleen praktische of grappige dingen op Whatsapp, gaf mij rust.

En.. geniet van je mooie prille relatie en heb veel mooie momenten samen!
Alle reacties Link kopieren
Ik gun hem die vakantie ook van harte. En ik ook nog 2 weken op vakantie in mijn eentje. Ik ben bang hem vreselijk te gaan missen. Maar dat laat ik niet aan hem merken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het inderdaad wel zeggen. Dat je het hem van harte gunt, maar dat je hem ook heel erg gaat missen.
Is toch logisch? En zal hij dus vast begrijpen. Zou juist raar zijn als je er geen problemen mee zou hebben!
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
09-06-2019 13:04
Ik gun hem die vakantie ook van harte. En ik ook nog 2 weken op vakantie in mijn eentje. Ik ben bang hem vreselijk te gaan missen. Maar dat laat ik niet aan hem merken.
Misschien ligt het aan mij maar ik vind juist het missen en naar het contact toeleven zo spannend en leuk aan een prille relatie! Snap het wel hoor dat drie weken gelijk erg veel is maar het zou zó zonde zijn om vijf weken te gaan kniezen terwijl je zoals ik lees een superleuke vriend hebt. Die blijft er wel heh en loopt het wel mis dan kun je dat zeker niet voorkomen met bang zijn. Zou wel als dat voorop blijft staan eens met iemand praten, kan ook een vriendin zijn ofzo. Het moet niet verlammen of de boel voor je bederven.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
09-06-2019 13:04
Ik gun hem die vakantie ook van harte. En ik ook nog 2 weken op vakantie in mijn eentje. Ik ben bang hem vreselijk te gaan missen. Maar dat laat ik niet aan hem merken.
Of ben je bang voor 'uit het oog, uit het hart' bij hem?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wees eerlijk over alles. Dit zijn wel punten waarop hij jou gerust in kan stellen natuurlijk. Het is een prille relatie en juist goed om het meeste nu al te bespreken waar jij moeite mee hebt. Liever dat je dit nu allemaal duidelijk hebt aangegeven dan dat het te laat is lijkt mij.
Ook dat je angst hebt dat hij jou verlaat of een ander ontmoet is begrijpelijk. Had het zelf ook elke x maar doordat het in je hoofd zit en continu terug blijft komen maakt je onzeker.
Jij kent hem goed genoeg om te weten hoe je hem kan vertrouwen. Maar laat het niet overheersen waardoor je wantrouwig wordt en in je hoofd verschillende scenario’s verzint.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
09-06-2019 13:37
Of ben je bang voor 'uit het oog, uit het hart' bij hem?
Ook dat wel een beetje. Maar hij was laatst ook een dag of 10 op vakantie en toen liep alles goed: veel contact en bellen.
Hij is iig een levensgenieter! Je weet nu dat hij graag en vaak op vakantie wil en dat dit mogelijk vaker zal voorkomen. Ook wat dat betreft en met oog op de toekomst handig om te weten. Of dat ook past
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
09-06-2019 15:01
Hij is iig een levensgenieter! Je weet nu dat hij graag en vaak op vakantie wil en dat dit mogelijk vaker zal voorkomen. Ook wat dat betreft en met oog op de toekomst handig om te weten. Of dat ook past
Ik heb hem weer gezien het weekend en onzekerheden zijn weer weg. Gelukkig.

Hij is inderdaad een levensgenieter, heeft een brede sociale kring etc. Net als ik. Doordat ik zo lang alleen ben (geweest) heb ik echt een eigen leven opgebouwd. Veel alleen gereisd.En ga in september weer 2 weekjes alleen weg. En volgend voorjaar verre reis met een vriendin. (Dingen die ik allemaal al gepland had). Hij gaf aan niet bepaald te springen bij het idee dat ik alleen 2 weken ga backpacken in een niet al te standaardland. Maar dat hij weet dat ik dat leuk vind en hij me Dat gunt. Ik gun hem ook die vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Een week verder...

Eigenlijk waar ik tegenaan loop en wat me wel eens onzeker maakt is het schakelen tussen afstand en nabijheid. De ene dag zien we elkaar, slaapt hij hier etc. En de andere dagen zien we elkaar niet. We hebben meestal wel meerdere momenten per dag what'sapp contact. Maar soms ook een dagje wat minder. Zoals gisteren en vandaag. En ik merk dat ik dat moeilijk vind. En dat ik door die afstand ga denken: zit het allemaal nog wel goed? Ik moest gisteren werken en ging 's avonds met een vriendin uit eten. Hij ging een avondje naar een festival. Hij heeft sinds gisterenavond laat even nergens op gereageerd. Op zich niet erg. Maar ik merk dat me dat nu een beetje paniek geeft. Zit het nog wel goed?
Een week of 6 terug, Toen we nog aan het daten waren, appten we continu. Als hij dan ergens was kreeg ik selfies en berichtjes. Nu niet meer. Logisch op zich. Je blijft niet zoals in het begin continu appen etc. Maar ik had ook weer niet verwacht dat het zo snel anders zou zijn. En dan vraag ik me af: is dat normaal?
Verder loopt ons contact gewoon goed. Maar ik schiet dan al in het denken: "wat nou als sommige dingen nu na 2 maanden al zo anders zijn, hoe is het dan over nog eens 2 maanden?

En die vakantie... hoe gaat dat dan ?

Ik zit nu thuis op de bank en mis hem ineens. Ik heb zin om hem een bericht te sturen of te bellen. Maar dat doe ik dan weer niet. Want dan ben ik weer bang te claimerig te zijn.

Leuk zo'n relatie maar het brengt soms echt onzekerheid met zich mee.

Kan iemand me even helpen relativeren?
Alle reacties Link kopieren
Adem in adem uit. :hug:

Hij reageert even nergens op? Hoeveel apjes heb je al gestuurd?

Vrijwel alle mannen die ik ken haten appen en doen het liever enkel functioneel. En in het begin als ze nog daten dan doen ze het express meer omdat ze bang zijn dat de vrouw anders snel de aandacht verliest.

Ik zou echt jezelf even beetpakken want wat hij doet is het heel normaal. Je hoeft je pas zorgen te maken wanneer je ineens 2 of 3 dagen niks hoort.

Misschien eens vragen aan hem of hij niet liever af en toe belt ipv de hele dag zo nu en dan een appje sturen.

En als je met vriendinnen uit eten bent dan leg je toch je telefoon aan de kant? Of is dit nu heel gek?

Die vakantie gewoon zelf ook leuke dingen gaan doen.
Mijn vriend ging 3 weken op vakantie toen we elkaar net 2 maanden kende. Ik heb hem vreselijk gemist en hij appte ook niet elke dag. Vond ik toen ook niet leuk want we appte ervoor wel elke dag. Ach hij was zich van geen kwaad bewust en wilde mij vooral niet wakker maken. Hij zat ook aan de andere kant vd wereld.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Trien. Ik maak me waarschijnlijk zorgen om niets idd. Dus dit is normaal waarschijnlijk. Ik ben heel lang alleen geweest dus ik weet even niet meer zo g9ed hoe het werkt allemaal...

En ja, ik was uit eten en mijn telefoon zat gewoon in mijn tas.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
16-06-2019 11:14
Bedankt voor je reactie Trien. Ik maak me waarschijnlijk zorgen om niets idd. Dus dit is normaal waarschijnlijk. Ik ben heel lang alleen geweest dus ik weet even niet meer zo g9ed hoe het werkt allemaal...
Ik ook hoor. Bijna 4 jaar voor ik mn vriend leerde kennen. En had al helemaal nooit gedate met een man die zich volwassen gedroeg wat uiteindelijk een relatie werd.

Maar fijne is hier wel dat vriend dingen vraagt en uitlegt. Hij vraagt er gewoon om om minder te appen. Daardoor zie je ook dat hij je niet negeert.
Vreselijk als je zo in een relatie zit. Niets wat je tikt klinkt alsof je in een relatie zou moeten zitten.

Dat heeft niets met lang alleen zijn te maken maar met jouw onzekerheid.

Heb je therapie? Of al gehad voor dit?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-06-2019 11:42
Vreselijk als je zo in een relatie zit. Niets wat je tikt klinkt alsof je in een relatie zou moeten zitten.

Dat heeft niets met lang alleen zijn te maken maar met jouw onzekerheid.

Heb je therapie? Of al gehad voor dit?
Dit vind ik dan wel weer wat overdreven. Omdat ik wel eens onzeker ben?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
16-06-2019 11:42
Vreselijk als je zo in een relatie zit. Niets wat je tikt klinkt alsof je in een relatie zou moeten zitten.

Dat heeft niets met lang alleen zijn te maken maar met jouw onzekerheid.

Heb je therapie? Of al gehad voor dit?
Goh de meeste mensen moeten even vertrouwen in elkaar krijgen. Je moet elkaar leren kennen.

En de adviezen die hier op viva voorbij komen zijn ook vrij tegenstrijdig.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
16-06-2019 11:53
Dit vind ik dan wel weer wat overdreven. Omdat ik wel eens onzeker ben?
Er moet er altijd 1 ff bitchen, de rest zal spoedig volgen.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
16-06-2019 11:53
Dit vind ik dan wel weer wat overdreven. Omdat ik wel eens onzeker ben?
Ik heb aan deze site wel veel gehad om gewoon eens het eens en ander bij te leren. Ik had geen idee hoe daten werkte en bleef vooral altijd hangen aan mannen die gewoon echt niet goed voor me waren. En dan was je zo weer een jaar verder.

https://mannengeheim.nl/

Ik heb nu echt een hele leuke vriend. waar ik al bijna 2 jaar mee samen ben en waarvan ik oprecht kan zeggen dat ik er nu nog steeds op een gezonde manier gek op ben. En waarbij is vooral niet bang hoef te zijn wat ik vertel, zeg of voorstel.

Het klopt gewoon :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven