Klikt niet tussen vriend en ouders

11-06-2019 13:06 255 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Ik heb sinds kort een nieuwe vriend, die laatst 2 nachten met mij mee naar mijn ouders ging. Wat bleek; mijn vriend en mijn ouders zijn totaal verschillend. Natuurlijk zag ik dit wel een beetje aankomen, maar mijn ouders vonden het niet fijn. Ik ben zelf vrij beschermend opgegroeid en hij heel vrij, en dit was te merken aan hoe hij zich in huis gedroeg. Hij gaat vaak zijn eigen gang, zoekt gewoon in de keukenkastjes wat hij nodig heeft, wil graag wat anders doen als hij hetgene wat de rest van het gezin doet niet leuk vindt, enzovoorts. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het viel mij natuurlijk ook op, en zou willen dat mijn vriend wat meer rekening houdt met hoe het bij ons thuis gaat. Dat hij niet zomaar van alles kan doen wat hij wil (wat hij wel van huis uit gewend is). Mijn ouders houden van samen wat drinken en een beetje kletsen, mijn vriend is dan al snel afgeleid en met zijn hoofd ergens anders waardoor mijn ouders hem ongeïnteresseerd vinden. Hij heeft mijn ouders ook niet bedankt voor het slapen etc, iets wat mijn ouders wel erg zouden waarderen.

Ik wil het hier wel met mijn vriend even over hebben, maar ik kan hem natuurlijk ook niet veranderen. Mijn ouders vinden hem in ieder geval niets voor mij, denken dat ik hier niet gelukkig van word en ik over me heen laat lopen.

Wat moet ik hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je ouders. Hij klinkt niet heel leuk. Sorry. Vrij opgevoed is prima maar als hij zich niet kan verplaatsen in een ander vind ik dat een gebrek aan opvoeding.

Prima als je zelf de kastjes opentrekt of je eigen plan maakt als de gastheer/gastvrouw duidelijk aangeven dat dat ok is. Dat peil je toch eerst neem ik aan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Hij komt ongeïnteresseerd over.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me de terughoudendheid van je ouders wel voorstellen. Het is prima als je anders bent, maar dat je je een beetje aanpast als je ergens op bezoek bent, er niet ongeïnteresseerd bij gaat zitten tijdens een gesprek, niet zomaar door iemands kastjes rommelt, dat lijken mij gewoon normale beleefdheidsnormen die bij jouw vriend een beetje lijken te ontbreken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Manieren zijn hem blijkbaar vreemd.
Zomaar bij mensen in keukenkastjes zoeken is gewoon een stap te ver.

Je bent te gast.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft niks met een vrije opvoeding te maken maar met fatsoen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders kregen altijd gelijk als ze een vriendje afkeurden.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-06-2019 13:22
Manieren zijn hem blijkbaar vreemd.
Zomaar bij mensen in keukenkastjes zoeken is gewoon een stap te ver.

Je bent te gast.
Vooral dit. Daar zou ik je vriend even op wijzen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor het eerst bij iemand komt dan ga je toch niet de keukenkastjes bijlangs? Echt brutaal, en ik had er ook iets van gezegd
Alle reacties Link kopieren
Hij klinkt inderdaad erg onbeschoft..

Nou ja "onbeschoft"

Bij mij ons werd je ook wel even apart aangekeken als je zo deed bij mijn ouderlijke huis .

Mijn vriend kwam ook uit een vrije gezin..

Vooral het niet geïnteresseerd lijken of in andere gedachte zitten is nog wel eens..
Maar hij is autist en soms doet die het gelukkig nu wel

Toen die voor het eerst sliep heb ik wel instructies gegeven met hoe hij zich een beetje aanpast..
Kastjes deed die gelukkig niet nee

Ja sinds een paar jaar gaat die wel gewoon naar de koelkast..

Ik denk dat ze sowieso erg blij waren / zijn met hem .

Mijn ex was enorm kletsmajoor en voelde zich erg snel thuis en deed ook kastjes open etc 😶



Ben zelf ook niet zo bij anderen thuis..
Wel toen bij hem thuis want omdat ik anders niks te eten had.. 😂

Het is gewoon iets met fatsoen idd
mamsvan wijzigde dit bericht op 11-06-2019 13:28
20.20% gewijzigd
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Loopt hij in het restaurant ook even achter de bar om zijn eigen biertje te tappen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik snap niet dat jij een vriend die je nog maar kort hebt uberhaupt mag laten logeren bij je ouders thuis! Snap jouw ouders heel goed dat ze daar niet van gediend zijn. Zij raken hun privacy kwijt en dan gedraagt die voor hen vreemde zich ook nog alsof ie thuis is. Had je hem niet beter alleen een keer op de koffie/borrel/eten gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Kan wel zijn dat hij 'vrij' is opgevoed, maar je krijgt toch wel manieren mee, of die ontwikkel je later zelf uit ervaring en voorbeelden dat het bij anderen soms anders gaat, en dat je rekening kan houden met anderen?
Ik snap je ouders wel. Komt 'ie daar voor de eerste keer en gaat (o.a) gelijk in keukenkastjes kijken. Dat vind ik wel onfatsoenlijk.
En verder wil hij dus zijn eigen gang gaan als het voor hém niet interessant is :-?
Hoe doet hij dat dan in zij relatie met jou, met anderen en in zijn werk?
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet vrij opgevoed. Dat is niet opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
He bah, voelde jij je niet heel ongemakkelijk?
Mijn ouders houden van samen wat drinken en een beetje kletsen

Dan doen ze dat maar als ze samen zijn. Verschrikkelijk dat opzitten en pootjes geven, ik snap dat hij dan afgeleid is.
Alle reacties Link kopieren
miss_musica schreef:
11-06-2019 13:23
Mijn ouders kregen altijd gelijk als ze een vriendje afkeurden.
Apart is dat he..


Bij ex (1)
Dit is beetje een flippo hoor
Die gaat je niet gelukkig maken hoor
Je bent niet jouzelf..

Bij ex (2)

Hij praat teveel..
Hij is wel aardig maar deze gaat je ook niet gelukkig maken.


Huidige vriend
Hij is wel stil.. hij is wel leuk ondanks dat die uit die hoek komt..(Rotterdam)


:)
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
drominique schreef:
11-06-2019 13:29
He bah, voelde jij je niet heel ongemakkelijk?
Jawel, ik wist niet zo goed wat ik met de situatie aanmoest. Ik had geen zin om constant mijn vriend te corrigeren, en daar was het ook niet gezelliger van geworden. Maar ik had wel steeds in mijn hoofd van oh dat vinden mijn ouders niet leuk. En dat bleek dus ook. Veel van de dingen die hij deed zou ik ook nooit bij anderen doen als ik te gast ben. Daar ga ik het dus nog wel even met hem over hebben, ben benieuwd hoe hij daarover denkt.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft niet meteen einde verhaal te zijn.
Als jouw vriend in staat is te begrijpen wat hij precies verkeerd heeft gedaan en als hij dan tot een zeker besef kan komen, dat zijn gedrag echt niet door de beugel kon.
Volgende stap is diep door het stof gaan en jouw ouders zijn welgemeende excuses aanbieden en beloven zich nooit meer zo onbeschoft te gedragen.
Vervolgens hopen, dat je ouders bereid zijn zijn excuses te aanvaarden.
Alle reacties Link kopieren
Oei, lastig. Dit was eigenlijk iets wat je op voorhand had moeten bespreken. Ik ben vanuit huis ook opgevoed dat je niet meteen zelf je drinken pakt of in de keukenkastjes gaat rommelen - dit doe je pas op het moment dat je ergens kind aan huis bent en er aangegeven wordt ''je weet het zelf wel te vinden''. Mijn moeder trok ook altijd haar wenkbrauwen op als ik vriendinnen/vrienden over de vloer had die dit deden.

Ik zou het gewoon aankaarten bij je vriend. Concreet benoemen wat je ouders niet zo fijn vinden en hem erop wijzen dat aanpassingen van zijn kant noodzaak zijn. Daarnaast vind ik snel afgeleid zijn tijdens een gesprek waardoor je ongeïnteresseerd overkomt ook wel een ding. Je wilt toch een goede indruk achterlaten als je je schoonouders voor het eerst ontmoet? Vraag eens naar hoe hij het weekend heeft ervaren en of hij zich kan vinden in het bovenstaande. Maar verder kunnen je ouders zich ook wel een beetje aanpassen. Dat zij drinken en kletsen super gezellig vinden betekend niet dat iedereen zo is. Dus dat zou ik ook zeker tegen hen zeggen. En wellicht kunnen jullie er de volgende keer allemaal op anticiperen door bijv. een drankje te doen terwijl je een bordspel speelt ofzo.
Hij is dus gewoon ronduit onbeschoft en heeft geen enkel respect voor de bewoners van het huis: jou ouders. Topgozer!
Alle reacties Link kopieren
Lovely678 schreef:
11-06-2019 13:36
Jawel, ik wist niet zo goed wat ik met de situatie aanmoest. Ik had geen zin om constant mijn vriend te corrigeren, en daar was het ook niet gezelliger van geworden. Maar ik had wel steeds in mijn hoofd van oh dat vinden mijn ouders niet leuk. En dat bleek dus ook. Veel van de dingen die hij deed zou ik ook nooit bij anderen doen als ik te gast ben. Daar ga ik het dus nog wel even met hem over hebben, ben benieuwd hoe hij daarover denkt.
Is dit je eerste vriend die je mee naar huis neemt? En/of wordt hij voor het eerst meegenomen door zijn vriendin?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-06-2019 13:32
Mijn ouders houden van samen wat drinken en een beetje kletsen

Dan doen ze dat maar als ze samen zijn. Verschrikkelijk dat opzitten en pootjes geven, ik snap dat hij dan afgeleid is.

Meen je dit? Hij is te gast in hun huis!
Hun huis, hun regels.
Dat betekent niet dat er geen rekening met elkaar gehouden hoeft te worden. Maar bij een eerste kennismaken, houd je gewoon je fatsoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap trouwens niet dat niemand er wat van gezegd heeft.
Ik zou er gelijk een 'zo hallo kan je het vinden' eruit gegooid hebben.
En denk daar dan de toon 'what the fuck ben jij aan het doen ' bij. :D
Alle reacties Link kopieren
Diediear schreef:
11-06-2019 13:37
Oei, lastig. Dit was eigenlijk iets wat je op voorhand had moeten bespreken. Ik ben vanuit huis ook opgevoed dat je niet meteen zelf je drinken pakt of in de keukenkastjes gaat rommelen - dit doe je pas op het moment dat je ergens kind aan huis bent en er aangegeven wordt ''je weet het zelf wel te vinden''. Mijn moeder trok ook altijd haar wenkbrauwen op als ik vriendinnen/vrienden over de vloer had die dit deden.

Ik zou het gewoon aankaarten bij je vriend. Concreet benoemen wat je ouders niet zo fijn vinden en hem erop wijzen dat aanpassingen van zijn kant noodzaak zijn. Daarnaast vind ik snel afgeleid zijn tijdens een gesprek waardoor je ongeïnteresseerd overkomt ook wel een ding. Je wilt toch een goede indruk achterlaten als je je schoonouders voor het eerst ontmoet? Vraag eens naar hoe hij het weekend heeft ervaren en of hij zich kan vinden in het bovenstaande. Maar verder kunnen je ouders zich ook wel een beetje aanpassen. Dat zij drinken en kletsen super gezellig vinden betekend niet dat iedereen zo is. Dus dat zou ik ook zeker tegen hen zeggen. En wellicht kunnen jullie er de volgende keer allemaal op anticiperen door bijv. een drankje te doen terwijl je een bordspel speelt ofzo.
Maar ik kan mij voorstellen dat ze hem even willen leren kennen, dus dat is dan vaak toch even iets drinken en kletsen? Gewoon op de bank/keukentafel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven