Conflicten anders aanpakken

11-06-2019 22:33 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recent zijn mijn vriend en ik uit elkaar gegaan, de reden daarvoor is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Omdat ik denk dat we goed bezig waren.

Waar wij tegenaan liepen is dat onenigheden, soms groot, soms klein bijna altijd uitmond in ruzie.

Ik heb snel het gevoel afgewezen te worden bij kritiek, commentaar. Hij voelt zich snel aangevallen en heeft dan de neiging ontzettend gemeen en persoonlijk te worden om “te winnen”.

Of wij terug bij elkaar komen is nog maar de vraag, maar ik vraag mij desondanks af hoe je dit nu het beste aanpakt. Ook voor de toekomst.

Op internet lees je tips als loop een rondje, kom er later op terug, probeer elkaar te begrijpen..
klinkt allemaal super logisch, maar werkt het ook?

Zijn er hier mensen die eerst flink botste in hun relatie en een manier hebben gevonden daarmee om te gaan zodat er normaal gecommuniceerd kan worden als er moeilijke dingen besproken dienen te worden? Om zo veel irritaties te voorkomen?

Bedankt alvast!
Zoek eens uit waarom je je zo snel afgewezen doet en ga daar mee aan de slag :)
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Volwassen worden en je ervaring meenemen naar een volgende relatie.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Je doet het met zijn tweeën en als iemand vals wordt is het heel moeilijk om daarmee om te gaan. Misschien moet je dat ook niet willen. Het is ook niet normaal om zo frequent ruzie te hebben. Dan pas je gewoon niet goed bij elkaar. Weet ik allemaal na heel veel ervaringen.
Bij wat voor soort kritiek voel je je afgewezen?
Alle reacties Link kopieren
Dan zou je beide het patroon moeten doorbreken en op een andere manier met elkaar gaan communiceren. Ik zou zeggen, probeer eens met iemand hierover te praten, psycholoog of coach.
Denk dat zulke dingen best goed te veranderen zijn als je je bewust bent van het patroon en waarom je het doet
Alle reacties Link kopieren
Een rondje lopen werkt, omdat je jezelf de kans geeft om uit de (eerste) emoties te stappen, even op adem te komen, even te laten bezinken wat er is gebeurt en de tijd hebt om je af te vragen waar het eigenlijk over gaat en of het nou echt zo belangrijk is.

Veel ruzies is een hele goede reden om uit elkaar te gaan, je snel afgewezen voelen een hele goede reden om eerst dat op te lossen voor jezelf voordat je in een volgende relatie stapt. Succes
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
Redhat schreef:
11-06-2019 22:47
Een rondje lopen werkt, omdat je jezelf de kans geeft om uit de (eerste) emoties te stappen, even op adem te komen, even te laten bezinken wat er is gebeurt en de tijd hebt om je af te vragen waar het eigenlijk over gaat en of het nou echt zo belangrijk is.

Veel ruzies is een hele goede reden om uit elkaar te gaan, je snel afgewezen voelen een hele goede reden om eerst dat op te lossen voor jezelf voordat je in een volgende relatie stapt. Succes
Ik snap ergens dat dit iets is wat opgelost moet worden, maar betekent het dat ieder persoon in een goede relatie altijd ook blij is met zichzelf?

ik betwijfel namelijk of ik dat zelf ooit echt zal worden, maar dat belemmert mij dan dus altijd. Of ik moet iemand treffen die mijn onzekerheden accepteert en daar doorheen prikt.. Maarja dat is ook best veel gevraagd haha
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-06-2019 22:38
Je doet het met zijn tweeën en als iemand vals wordt is het heel moeilijk om daarmee om te gaan. Misschien moet je dat ook niet willen. Het is ook niet normaal om zo frequent ruzie te hebben. Dan pas je gewoon niet goed bij elkaar. Weet ik allemaal na heel veel ervaringen.
Bij wat voor soort kritiek voel je je afgewezen?
Dat verschilt, dat kan echt persoonlijke kritiek zijn tav mijn kledingstijl of uiterlijk. Maar ook je best doen met koken of iets leuks proberen te regelen en dan altijd het negatieve ervan ook nog even benadrukt krijgen.

Dan zie ik soms het grotere plaatje niet, en ben ik al snel beledigd.

Als ik dit type denk ik man, wat ben ik ingewikkeld
Alle reacties Link kopieren
Misschien halen jullie wel gewoon het ergste in elkaar naar boven als hij jouw onzekerheid vergroot en jij hem kennelijk triggert om zo gemeen te doen in ruzies. Had hij spijt van wat hij zei naderhand? Niet dat het veel uitmaakt, je partner moedwillig kwetsen om als winnaar uit een discussie te komen getuigt van weinig respect voor jou.

Denk dat het goed is dat het uit is. Als je onzekerheid je in een volgende relatie ook zo parten speelt met de kennis van nu, is het verstandig met jezelf aan de slag te gaan.
Heb zelf een relatie gehad waarin de wisselwerking met ex mijn onzekerheden en achterdocht uitvergroot werden, vond mezelf geen leuk mens zo. Bij nieuwe relatie was dat vanaf het begin geen issue, de communicatie was veel meer ontspannen en we doen moeite om elkaar echt te horen en begrijpen ipv alleen je eigen punt willen verdedigen tot dat de ander toegeeft.
Day89 schreef:
11-06-2019 23:03
Dat verschilt, dat kan echt persoonlijke kritiek zijn tav mijn kledingstijl of uiterlijk. Maar ook je best doen met koken of iets leuks proberen te regelen en dan altijd het negatieve ervan ook nog even benadrukt krijgen.

Dan zie ik soms het grotere plaatje niet, en ben ik al snel beledigd.

Als ik dit type denk ik man, wat ben ik ingewikkeld
Dat is toch ook echt niet leuk? Zei je vriend dan ook dat hij ‘gewoon eerlijk’ was, of iets in die trant? Je hoeft toch niet van alles het negatieve te benoemen? Ik denk niet dat ik zulke opmerkingen echt op mezelf zou betrekken (al ben ik veel te onzeker voor mijn leeftijd), maar het is niet leuk om te horen en niet (altijd) nodig om te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Day89 schreef:
11-06-2019 23:03
Dat verschilt, dat kan echt persoonlijke kritiek zijn tav mijn kledingstijl of uiterlijk. Maar ook je best doen met koken of iets leuks proberen te regelen en dan altijd het negatieve ervan ook nog even benadrukt krijgen.

Dan zie ik soms het grotere plaatje niet, en ben ik al snel beledigd.

Als ik dit type denk ik man, wat ben ik ingewikkeld
Wat voor dingen zei hij dan bijvoorbeeld?
diedietje schreef:
11-06-2019 22:46
Dan zou je beide het patroon moeten doorbreken en op een andere manier met elkaar gaan communiceren. Ik zou zeggen, probeer eens met iemand hierover te praten, psycholoog of coach.
Denk dat zulke dingen best goed te veranderen zijn als je je bewust bent van het patroon en waarom je het doet
Goed advies.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso zou ik niet van uit gaan dat een relatie goed is alleen omdat jij dat vindt. Dat soort zaken check je bij je partner. Je bent twee verschillende mensen.

Hoe kijk jij naar je eigen aandeel in al die ruzies?

Een strijd is er alleen wanneer er 2 mensen aan mee doen. Wanneer het alleen nog gaat om winnen en gelijk dan kun je ook het besluit maken om de strijd niet aan te gaan. Blijkbaar wil jij ook graag winnen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Day89 schreef:
11-06-2019 23:03
Dat verschilt, dat kan echt persoonlijke kritiek zijn tav mijn kledingstijl of uiterlijk. Maar ook je best doen met koken of iets leuks proberen te regelen en dan altijd het negatieve ervan ook nog even benadrukt krijgen.

Dan zie ik soms het grotere plaatje niet, en ben ik al snel beledigd.

Als ik dit type denk ik man, wat ben ik ingewikkeld
Of hij is gewoon geen aardige man
Zoals iemand anders al schreef; zoek een goede coach! Ik heb nog niet zo heel lang geleden een coach opleiding gedaan. Daarin hadden we het onder andere over de roos van Leary. Hoe jij reageert op de reactie van een ander heeft veel invloed op hoe een discussie verloopt.
Bijvoorbeeld (dit is dan wel zakelijk, prive is wel lastiger): Een klant is erg boos en komt verhaal halen. Op het moment dat jij gaat 'ja maren', wordt die klant nog veel bozer want hij voelt zich niet gehoord. Op het moment dat jij zegt: Goh, ik zie dat u boos bent, laten we eens kijken hoe we dit op kunnen lossen, zal de klant al wat rustiger worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven