einde relatie na bijna 20 jaar

12-06-2019 13:23 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van bijna 37 jaar en mijn nu ex is een man van 40.
We hebben een dochter van 8 jaar die veel aan de papa hangt en dit omdat ik wat strenger ben. Ons relatie heeft veel ups en downs gekend, en dit van hevige ruzie, uitschelden tot overspel.

Alie jaren hebben we samengewoond, eerst een paar jaren in zijn appartement, na een hevige ruzie heb ik een appartement gehuurd en met ons dochter daar gaan wonen. Hij is bij ons komen wonen toen we het terug hadden bijgelegd. En zo leven we eigenlijk al enkele jaren, zijn appartement stond al die jaren leeg en ik heb daar geen sleutel van. Wel ging ik soms daar , maar altijd samen met hem.

Sinds enkele dagen heb ik hem gevraagd of het geen tijd werd om de grote stap te zetten, trouwen. Hij begon te praten over 10 jaar geleden, dat hij mij toen over trouwen begon en ik zei niet klaar voor te zijn, en omdat ik hem daar nu over begin moet hij ineens klaar zijn. Hij begon excuses te zoeken over van alles, over het verleden, of ik wil trouwen uit liefde of gewoon om getrouwd te zijn.... Allerhande excuses. Hij vroeg een dagje bedenktijd, iets dat ik al niet normaal vind als je al zolang samen bent, maar ik zei oké.

Gisteren vroeg ik hem of hij heeft kunnen denken erover, en weer begon hij over het verleden, over 10 jaar geleden... Wat ik van zijn uitspraken kon maken was dat hij eigenlijk helemaal niet wilt trouwen( of toch niet met mij), dat hij mij niet vertrouwd en dat hij denkt dat ik op zijn eigendommen uit ben. Ik heb niets voor mezelf terwijl hij enkele eigendommen heeft. Dus heb ik gisteren voor hem de beslissing genomen en gevraagd vandaag te vertrekken en mijn sleutel terug te geven. Hij wilt niet met mij trouwen, maar durft het niet zeggen, hij wilt gewoon zo verder leven, maar dat kan ik niet. Ik schaam mij eigenlijk dat we na zoveel jaren niet getrouwd zijn.

Wat mij ook zoveel pijn doet is het feit dat we al bijna 3 jaar aan het proberen zijn voor een tweede kind, maar het lukt niet doordat hij zeer zwakke zaad heeft en ik en endometriose. Hiervan ben ik geopereerd geweest, maar het kan nog altijd terug komen. Ondertussen hadden we ook 2 maal IUI gedaan, maar de dokter zei ons te stoppen omdat het zaad zo zwak is. Dus ons volgende stap was IVF, maar dat gaat nu allemaal niet door natuurlijk, ook had ik de indruk dat het hem allemaal niet zoveel deed. Nu ben ik bang dat ik nooit geen tweede kindje ga hebben, nooit getrouwd ga zijn, dat ik 20 jaar van mijn leven heb vergooid, buiten ons prachtige dochter. Ik ben zo boos. Als je niet met iemand wilt trouwen , waarom blijf je dan jaren met die persoon. Ik hem al enkele keren over trouwen gesproken, maar telkens wimpelde hij dat een beetje af en liet ik het rusten. Maar nu was ik vastberaden en nu weet ik na 20 jaar waar ik sta. Alles opnieuw beginnen.

Sorry voor het lange verhaal :-( .
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
12-06-2019 13:59
Ik snap het wel, TO. Voor sommige mensen is trouwen niet belangrijk, of ze willen gewoon echt niet trouwen omdat ze het met instituut niets hebben, en dat is helemaal prima. Echter als mijn partner als reden zou geven om niet te willen trouwen dat hij/zij mij niet vertrouwt en denkt dat ik achter zijn/haar bezittingen aanzit, dan zou ik ook niet meer in de relatie geloven.
Bedankt voor je reactie. Hij vertrouwd mij inderdaad niet, na zolang gaat hij mij nooit vertrouwen, en nu ik weet dat hij niet wilt trouwen ,weet ik genoeg. Ook al begrijp ik dat het voor bepaalde mensen nogal raar is.
Dede30 schreef:
12-06-2019 13:59
We hebben altijd graag een tweede kind gewild, toen we bezig waren met de behandelingen was alles goed tussen maar dat trouwen heeft me nooit los gelaten.
Oké iers specifieker: waarom een kind in een rommelende relatie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel raar dat hij zegt dat je op zijn bezittingen uit bent en ook dat je geen sleutel hebt van het andere appartement. En ook dat het zo lang al leeg staat. Het lijkt me dat je of verkoopt of verhuurt. Of je maakt er een vreemdgaan plekje van natuurlijk.

Ik vind het ook raar dat je allemaal conclusies verbind aan het niet nu willen trouwen die hij helemaal nooit heeft gezegd, het lijken allemaal je eigen interpretaties.

Qua kinderen heb je niet echt veel tijd dus ik zou goed nadenken wat je wil en op korte termijn een keuze maken: met je ex weer samenkomen en een IVF traject ingaan, alleen een kind (dan zou ik zo snel mogelijk hiermee starten), geen tweede kind of gaan daten en kijken of het er van komt
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
12-06-2019 14:02
Begrijp opzich dat je gewoon wil trouwen al heeft het niet echt een meerwaarde voor sommigen, als dat voor jou wel zo is dan is dat zo.

Hij laarmt dus merken dat hij niet wil vanwege het verleden dus het huwelijk betekend ook iets voor hem om die stap te nemen.
Hij wil dus niet zonder vetrouwen o.i.d het huwelijk aangaan.
Vraag me dan wel weer af waarom hij je geen sleutel van zijn appartement geeft, dan zou ik als vriendin ook eea kunnen denken, zou hè.

Maar goed, wilde hij wel bij je blijven zonder huwelijk?
Wat is de reden van geen sleutel hebben?
Hij wilt de relatie gewoon voortzetten zoals het nu is.
Waarom ik geen sleutel heb ik omdat ik al reeds zei dat die mij niet vertrouwd, hij is gefixeerd op zijn bezittingen. Maar hij gebruikt als excuus dat zijn moeder de tweede sleutel heeft. Terwijl die moeder nooit daar gaat, en als hij wilt dat ik een sleutel heb, zal hij die mij al lang gegeven hebben.
Dede30 schreef:
12-06-2019 13:51
Ik heb ons relatie zo eerlijk en goed mogelijk proberen te schetsen, dus ik begrijp dat jullie dit allemaal raar vinden en dat ik mss overdrijf , maar voor mij is trouwen wel belangrijk. Ik heb in al die jaren enkele keren over trouwen begonnen, maar ik heb het altijd laten rusten. Maar nu begint het mij hoe langer meer te storen.
Weet je nog dat jij 10 jaar geleden (toen jullie al 10 jaar samen waren!) ook niet klaar was om te trouwen?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
12-06-2019 14:13
Weet je nog dat jij 10 jaar geleden (toen jullie al 10 jaar samen waren!) ook niet klaar was om te trouwen?
Ik weet het nog heel goed, maar toen hij erover begon zat ons relatie niet zo lekker. En hij wist het ook, dus ik begrijp niet waarom hij er telkens over begon. Ondertussen zijn we niet 10 maar 20 jaar verder.
Ik zou eerst maar eens bedenken of je relatie goed is. Voordat je over trouwen begint. En voordat je aan een tweede kind begint.
Alle reacties Link kopieren
Met trouwen kan hij prima zijn bezittingen uitsluiten, daarvoor kunnen jullie huwelijkse voorwaarden opstellen. En nee, dat is wellicht niet romantisch, maar trouwen is een geromantiseerde zakelijke overeenkomst.

Wat is de reden dat je nu wel wilt trouwen? Jullie relatie klinkt als instabiel. Hebben jullie überhaupt wel iets geregeld als in samenlevingscontract en testamenten?

Waarom is een sleutel van zijn leegstaande appartement zo belangrijk voor jou? Wil je controle uitoefenen?

Dat wantrouwen van hem is vast niet nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Voor wie zou je je schamen dat je niet getrouwd bent? Wat voegt trouwen voor jou toe?
Trouwen doe je tegenwoordig toch sowieso niet meer in gemeenschap van goederen? Je moet nu juist naar de notaris of wie dan ook om te trouwen in gemeenschap van goederen. Dat van die sleutel slaat ook nergens op, want die kun je gewoon bij laten maken. En wie is er vreemdgegaan? en wanneer? Want als jij dat zelf bent geweest, snap ik wel waarom hij je niet vertrouwt.
Alle reacties Link kopieren
Dede30 schreef:
12-06-2019 14:16
Ik weet het nog heel goed, maar toen hij erover begon zat ons relatie niet zo lekker. [...] Ondertussen zijn we niet 10 maar 20 jaar verder.

Tien jaar later, en jullie relatie zit nog steeds niet zo lekker. Waarom wil je per se trouwen als je relatie nog steeds niet ideaal is? En, belangrijker nog, waarom ben je aan kinderen begonnen in zo'n slechte relatie?
Dede30 schreef:
12-06-2019 14:16
Ik weet het nog heel goed, maar toen hij erover begon zat ons relatie niet zo lekker. En hij wist het ook, dus ik begrijp niet waarom hij er telkens over begon. Ondertussen zijn we niet 10 maar 20 jaar verder.
Zo te lezen gaat de relatie nu ook niet lekker, dus ik begrijp niet waarom er nu persé getrouwd moet worden. Waarom is dat zo belangrijk voor je?
Van de ene kant is het natuurlijk onzin dat hij je geen sleutel van zijn appartement wil geven, maar van de andere kant: wat moet je daar? Het is zijn woning, jij woont er niet.
Jullie zijn 20 jaar samen en nu ineens is het een issue dat jullie niet getrouwd zijn en maak je het uit? Zeer bijzonder. Maar goed, jullie relatie klinkt sowieso niet zo oké.
Alle reacties Link kopieren
Laat dat kind maar zitten hoor.
lolly-pop schreef:
12-06-2019 14:33
Jullie zijn 20 jaar samen en nu ineens is het een issue dat jullie niet getrouwd zijn en maak je het uit? Zeer bijzonder. Maar goed, jullie relatie klinkt sowieso niet zo oké.
Ik snap ook best dat je wilt trouwens na 20 jaar dat je dat de kers op de taart vindt. Maar in jullie omstandigheden snap ik niet dat juist trouwen zo hoog op je lijstje staat.
Alle reacties Link kopieren
Waarom schaam je je dat jullie niet getrouwd zijn? Voor wie? De buitenwereld?

En je zit nu in of voor het IVF proces?
Meis, ben jij niet gewoon harstikke emotioneel van al die behandelingen?
Ik vraag me een beetje af of je wel helder denkt nu...? Niet verkeerd bedoeld, hoor!
Only dead fish go with the flow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven