Niet officieel scheiden, wel uit elkaar, wie heeft ervaring?

12-06-2019 19:47 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik willen niet meer met elkaar verder. We hebben meerdere kinderen en een koopwoning. Scheiden willen/kunnen we eigenlijk niet om diverse redenen. Vandaar het plan om er een klein appartement/ studio bij te gaan huren en om en om bij de kinderen te gaan wonen (de kinderen blijven gewoon bij elkaar in de koopwoning wonen) en wij willen om en om in het huis en in het appartement gaan wonen, in elk geval tot dat het jongste kind een stuk ouder is, voordat we de officiële scheiding in zetten.
Dit om verschillende redenen:

- (belangrijkste) De kinderen kunnen bij elkaar in één huis blijven wonen, voor hen verandert er praktisch gezien niets, behalve dat wij er dan om en om zijn en niet altijd samen, maar dit levert de laatste tijd veel spanningen op dus beter voor hen. Er hoeft niet met spullen gesleept te worden, ze blijven altijd bij elkaar in het zelfde huis met hun eigen kamers en spulletjes.
- Financieel redden we het niet nu niet te gaan scheiden (ik in elk geval niet) , beide gaan we er dusdanig op inleveren dat het heel lastig is onszelf staande te houden allebei.
- We raken onze koopwoning en dus de opbouw in overwaarde niet kwijt en blijven voorlopig samen opbouwen (elk jaar dat we nog kunnen is meegenomen).
- Rust! Voor ons beide, voor de kinderen.
- We kunnen toch indien gewenst samen met hen de verjaardagen vieren etc.
- We hoeven de mentale zwaarte van een scheiding niet te doorstaan (de kinderen ook niet) , nu al spullen te gaan verdelen, beide grote woonruimte voor een gezin te gaan zoeken
- We kunnen toch beide ons eigen leven (relationeel) verder gaan opbouwen, verder met andere partner etc, iets dat we beide graag willen.

Zijn er meer mensen die in een zelfde soort constructie leven, dit gedaan hebben?
Wat zijn jullie ervaringen?
WIe heeft tips of ideeën om mee te nemen, of om over na te denken?
Wellicht belangrijke dingen waar wij niet aan gedacht hebben?
Alvast dank!
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
Ondersteboven19 schreef:
12-06-2019 19:52
Gea, ik volg de reacties met belangstelling, hoewel het hier financieel niet haalbaar lijkt.

En idd hier de vraag: hoe lang is zoiets houdbaar?
Wij willen dit zeker 3 jaar gaan doen, wellicht langer.. als het goed gaat misschien wel 10 jaar of langer.
Zolang we samen goede afspraken kunnen maken is dit voorlopig de beste optie, vooral voor de kinderen, en zij zijn voor ons prioriteit.
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren zijn ook uit elkaar, maar doen alles nog samen behalve neuken. Ik vind het maar een rare situatie.
gealach schreef:
12-06-2019 19:59
Wij vertrouwen elkaar volledig als het gaat om praktische zaken, geld en opvoeding.
Wij zijn al meer dan 15 jaar getrouwd geweest, ik zie hier geen enkel risico.
Wij waren ook 15 jaar getrouwd, dus dat zegt niks over vertrouwen. Mijn ex kan ik niet meer vertrouwen. Maar als jullie elkaar nog vertrouwen en duidelijk afspraken kunnen maken over de kinderen, de werkgelegenheid en de financiën kan het werken.
gealach schreef:
12-06-2019 19:59
Wij vertrouwen elkaar volledig als het gaat om praktische zaken, geld en opvoeding.
Wij zijn al meer dan 15 jaar getrouwd geweest, ik zie hier geen enkel risico.
Maar het is pas na een scheiding dat een aantal zaken of gedragingen boven komen.


Maar als je er zelf zo van overtuigd bent ... ga het proberen en ondervinden.

Maar zet financieel wel afspraken op papier.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
12-06-2019 20:01
Waarom moet het dan ook 2 grote woningen zijn? Waarom niet 2 gewone woningen?
Omdat wij meerdere kinderen hebben (uit privacy redenen wil ik niet zeggen hoeveel)
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
gealach schreef:
12-06-2019 19:53
Wij willen de kinderen hier nog niet in betrekken tot dat er praktische stappen kunnen worden gezet, wij weten zeker dat dit is wat zij het liefste willen, ook omdat ze dan in hun eigen omgeving, op hun eigen school kunnen blijven en hun vriendschappen in stand kunnen houden.
Ook omdat ze dan bij elkaar kunnen blijven, niet hoeven te verhuizen en er voor hen praktisch gezien heel weinig veranderd, veel minder dan bij een 'normale' scheiding.
Maar zijn er dan nog wel moment waarop ze beide ouders gewoon bij elkaar hebben, samen, want dat vinden kinderen toch wel leuk, lijkt me. Of maakt het dan niet uit wat de kinderen vinden of fijn zouden vinden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Maar wil man dit wel echt? Jij gaat buiten de deur wippen, jij wilt de scheiding 'uitstellen', omdat jij er anders financieel er teveel op achteruit gaat.

Ik denk dat dit echt een gevalletje: 'op de blaren zitten' het best voor jullie allebei is.

Kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid en structuur. Ik zie dat met deze situatie niet gebeuren aangezien er veel te veel losse eindjes zijn, die telkens bijde kanten blijven opgaan. Prima als je iemand anders ontmoet, kan gebeuren, maar ik denk dat wat je nu voor ogen hebt, niet heel slim is.
anoniem_651321ff337ba wijzigde dit bericht op 12-06-2019 20:04
0.18% gewijzigd
Financieel niet haalbaar ? Nu ga je toch ook twee keer lasten betalen ?
gealach schreef:
12-06-2019 19:55
We delen uiteraard niet meer hetzelfde bed.
Twee bedden in een studio-appartement? Ik wens je succes.

Voor de rest, zou ik alles juridisch goed uitzoeken en vastleggen, maar vind ik het bewonderingswaardig dat jullie in het belang van de kinderen birdnesting overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
12-06-2019 20:00
Het klinkt als een plan waar vooral één van de twee enthousiaster over is dan de ander, geen idee waarom ik dat denk, maar zo leest het. Het zou mij ook niet verbazen als dat diegene is die eigenlijk al een ander op het oog heeft.
Wij zijn beide even enthousiast, er is al een ander in het spel (bij mij) en mijn man is daarvan op de hoogte.
Hij wil ook graag verder. Het was zijn idee, en we willen allebei graag verder.
I was born to be real, not to be perfect..
gealach schreef:
12-06-2019 20:02
Wij willen dit zeker 3 jaar gaan doen, wellicht langer.. als het goed gaat misschien wel 10 jaar of langer.
Zolang we samen goede afspraken kunnen maken is dit voorlopig de beste optie, vooral voor de kinderen, en zij zijn voor ons prioriteit.
Als jullie zo goed met elkaar overweg gaan waarom gaan jullie dan niet samen verder als ouders ipv geliefdes in hetzelfde huis? Desnoods maak je een extra kamer als die er nog niet is.

Als alles Paarl en vree is dan zou ik t zonde van t geld vinden.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
12-06-2019 20:03
Maar zijn er dan nog wel moment waarop ze beide ouders gewoon bij elkaar hebben, samen, want dat vinden kinderen toch wel leuk, lijkt me. Of maakt het dan niet uit wat de kinderen vinden of fijn zouden vinden?
Wat de kinderen vinden staat voor ons binnen het haalbare en redelijke voorop.. altijd. Bij elkaar blijven is voor niemand goed.
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
12-06-2019 20:06
Als jullie zo goed met elkaar overweg gaan waarom gaan jullie dan niet samen verder als ouders ipv geliefdes in hetzelfde huis? Desnoods maak je een extra kamer als die er nog niet is.

Als alles Paarl en vree is dan zou ik t zonde van t geld vinden.
Omdat het niet haalbaar is, en te veel spanningen oplevert. We willen beide ons eigen leven gaan opbouwen uiteindelijk.
I was born to be real, not to be perfect..
Alle reacties Link kopieren
gealach schreef:
12-06-2019 20:08
Omdat het niet haalbaar is, en te veel spanningen oplevert. We willen beide ons eigen leven gaan opbouwen uiteindelijk.
Dan zou ik zeker niet nog meer nieuwe gedeelde financiën op de hals halen. Probeer dingen zo net mogelijk af te ronden, juist nu jullie nog relatief goed samen door één deur kunnen. Ga op eigen benen staan.
gealach schreef:
12-06-2019 20:08
Omdat het niet haalbaar is, en te veel spanningen oplevert. We willen beide ons eigen leven gaan opbouwen uiteindelijk.
Lieverd, dat gaat toch niet als je alle kanten nog aan elkaar verbonden bent (financieel, kinderen en huis) :wtf:
Het is toch veel fijner om je eigen woning te hebben? Kun je niet meer gaan werken, zodat je het kunt betalen?
gealach schreef:
12-06-2019 20:08
We willen beide ons eigen leven gaan opbouwen uiteindelijk.
Dat gaat toch niet als alles op papier het oude blijft?
Overigens scheiden in 2019 = 12 jaar alimentatie. Scheiden vanaf 2020 = 5 jaar alimentatie.
Alle reacties Link kopieren
gealach schreef:
12-06-2019 20:08
Omdat het niet haalbaar is, en te veel spanningen oplevert. We willen beide ons eigen leven gaan opbouwen uiteindelijk.
Door in hetzelfde huis te blijven wonen en alles te blijven delen?
Gatekeeper* schreef:
12-06-2019 20:15
Overigens scheiden in 2019 = 12 jaar alimentatie. Scheiden vanaf 2020 = 5 jaar alimentatie.
Wel fijn dat dit gaat veranderen. Ik vond het nogal wat die 12 jaar. Stel je voor dat je zolang iemand moet gaan onderhouden? Niet erg eerlijk ook, in 5 jaar kun je prima iets voor jezelf opbouwen.
Maya85 schreef:
12-06-2019 20:17
Wel fijn dat dit gaat veranderen. Ik vond het nogal wat die 12 jaar. Stel je voor dat je zolang iemand moet gaan onderhouden? Niet erg eerlijk ook, in 5 jaar kun je prima iets voor jezelf opbouwen.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Als je geen kans meer maakt op de arbeidsmarkt dan is t gewoon 12 jaar.
Gatekeeper* schreef:
12-06-2019 20:15
Overigens scheiden in 2019 = 12 jaar alimentatie. Scheiden vanaf 2020 = 5 jaar alimentatie.
Daarom denkt manlief misschien wel, ik bijt nog wel een halfjaar op mn onderlip...

Maar mocht tijd worden. Idioot eigenlijk, zo lang partner alimentatie, in 5 jaar moet je jezelf echt wel tot zelfstandig persoon weten te kunnen ontwikkelen.
Alle reacties Link kopieren
Vrienden blijven snap ik, maar ik denk dat het op den duur geen leuk iets is op deze manier. Plus de kids beseffen zich meer dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel, met goede afspraken op alle vlakken.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
12-06-2019 20:12
Het is toch veel fijner om je eigen woning te hebben?
Ja, zullen de kinderen ook vinden ; dat 1 woning het fijnst is ipv elke zoveel dagen te moeten verkassen. Dus waarom zou TO zichzelf voorop zetten ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven