Radeloos

13-06-2019 23:12 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben iemand die graag van zich af schrijft en ik zit momenteel in een moeilijke positie.

Ik heb al een tijdje een relatie met iemand waar ik nu ook mee samen woon en af en toe hebben we ruzie over de meest domme dingen maar waar het vooral aan ontbreekt is communicatie. Mijn partner drinkt en niet zo'n beetje ook en laatst probeerde ik hem daarop te wijzen. Niet om met vingers te wijzen of om boos te zijn....

Maar omdat ik wil helpen en ik bang ben dat hij en zijn omgeving kapot gaat aan de drank. Er wordt nu sinds die ruzie niks meer gezegd en ik doe daarin mee omdat ik liever alle tranen en geschreeuw vermijd.

Ik wil helpen en ik weet niet meer hoe en ik verlies mezelf hierin helemaal.

Ik ben wanhopig op zoek naar ideeën want ik raak in deze strijd twee mensen kwijt op deze manier. Ik zie hem strijden tegen de lust van drank wat niet haalbaar is en ik probeer als een boze stiefmoeder er boven op te zitten en te hopen dat hij nog gezond is de volgende dag.

Hij wil mijn hulp niet en wordt gelijk boos wanneer ik over de drank begin.
Ik ben dan de boosdoener en ik heb het gedaan. Ik zit dit nu ook te schrijven en te denken... wat heb ik hierin fout gedaan? Wat kan ik anders doen?

In een relatie hoor je elkaar te vertrouwen en gevoelens en zorgen te kunnen delen. Ik heb niet echt het gevoel alsof daar nog ruimte voor is.
waarom blijf je bij een alcoholist
Alle reacties Link kopieren
dumpen!
Een alcoholist kan je niet helpen als hij zelf niet wil stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Dat vraag ik mij ook af: waarom blijf je in deze situatie?
De enige manier om een einde te maken aan zijn drinkgedrag is dat hij dit zelf inziet.
Als jij van deze situatie hopeloos wordt, wordt het tijd om een heel krachtig en duidelijk ultimatum te stellen: de drank weg of ik ben weg. Aan hem de keuze. Kiest hij de drank boven jou, dan weet je genoeg...
Only dead fish go with the flow
Littleblueeyes schreef:
13-06-2019 23:12
Maar omdat ik wil helpen en ik bang ben dat hij en zijn omgeving kapot gaat aan de drank.

Ik ben wanhopig op zoek naar ideeën want ik raak in deze strijd twee mensen kwijt op deze manier.
Je vertelt het alsof het over anderen gaat, maar JIJ bent die omgeving. Als jij er aan kapot gaat moet je voor jezelf kiezen en weggaan.

Wat bedoel je met twee mensen kwijt raken?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je zijn hulpverlener aan het worden bent, terwijl je voor jezelf moet gaan zorgen voor je jezelf helemaal kwijtraakt :hug:
Hulp aan een verslaafde opdringen werkt niet, jij wilt dat hij stopt voor jou en voor jullie relatie, maar hulp heeft alleen effect als hij zelf ziet dat hij een probleem heeft en naar een professional of naar bv AA gaat.

Lees dit eens, voor jezelf: https://www.manjakamman.nl/codependency ... een-ander/

Sterkte.
nounou
Heb jij al die diagnoses uit je andere topic?
Ga weg bij deze man en ga serieus in behandeling.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
14-06-2019 00:03
Heb jij al die diagnoses uit je andere topic?
Ga weg bij deze man en ga serieus in behandeling.

Dit
Alle reacties Link kopieren
En toen jullie nog niet samenwoonden, dronk hij niet?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Je zegt twee mensen helpen? Nou, eentje wil duidelijk niet geholpen worden en denkt geen probleem te hebben. En zolang hij daarvan overtuigd is, gaat hij echt geen ander gedrag vertonen. Dus tijd om voor de enige te zorgen die wel radeloos is.

Jezelf dus. Wat heb jij nodig om prettig te leven en hoe kun je daarvoor zorgen. Geen alcoholische, doodzwijgende partner om je heen? Nu de partner die je hebt dat wel geworden is, is het aan jou. Hij wil niet, dat is zíjn goed recht. Maar dan is het nu tijd om voor jezelf op te komen. Wat heb jij nodig en hoe kun je daar zelf voor zorgen, nu je weet dat je die ander niet kunt veranderen.

En dat antwoord weet je wel. Het is je hier ook al verteld. Neem als de volwassene die je bent de regie over je eigen leven terug en maak je los van hem. Ben je bang voor een scène? Nou en. Ben je bang dat je je verhaal niet kunt doen, kijk dan of er iemand ‘stand by’ kan staan om je te helpen herinneren aan wat goed voor jou is. Ben je bang voor je eigen veiligheid dan zorg je dat die stand-by heel dichtbij is.

En nee, maak er geen manipulatie van, hoop hebben dat hij hierdoor op miraculeuze wijze wel ineens een Topgozer wordt is niet eerlijk. Het is kiezen voor jezelf. Net zoals hij dat doet.
Alle reacties Link kopieren
Bezig zijn met de problemen van een ander leidt lekker af van de problemen die jezelf hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jullie leven samen in een soort illusie. Hij denkt dat hij geen drankprobleem heeft en jij denkt dat het feit dat je zijn vriendin bent automatisch betekent dat je hem/moet kan helpen.

Jullie negeren daarmee beiden de pijnlijke werkelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je dan gaan samenwonen??
Alle reacties Link kopieren
Hij houdt meer van de drank dan van jou. Jij mag erbij, maar dan moet je je plaats weten en niet op zijn grote liefde gaan schelden want dan gaat hij je straffen door te zwijgen totdat je hem en Nummer één je excuses hebt aangeboden en je er niet mee bemoeit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
wat heb ik hierin fout gedaan? Wat kan ik anders doen?
Vroeger als jouw mamma tegen je zei dat je iets niet mocht doen dan was jij waarschijnlijk erg gehoorzaam want zij bedoelde het goed en zij wist het beter, maar zo werkt dat niet in de volwassen wereld.

Je moet je hersens voor jezelf gebruiken en niet anderen erop gaan wijzen wat ze volgens jou verkeerd doen. Terwijl je je eigen leven nieteens op orde kan krijgen wil je anderen met waarheden als koeien om de oren gaan slaan, zodat ze jouw droomleven kunnen creëren en jou gelukkig maken. Je overschat jezelf vreselijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hoi TO,

Hier een ervaringsdeskundige, ik ben zelf bekend met alcoholproblemen.
(Niet praktiserend, toen ik erachter kwam dat ik er niet goed mee on kon gaan ben ik gelijk gestopt met drinken, ik drink nu al meer dan twee jaar geen druppel meer)

Je hebt niks verkeerd gedaan en inderdaad, je bent zn vriendin, niet zn hulpverlener of therapeut.
Alcoholisme is een erg gecompliceerde ziekte. (Ja, verslaving is een ziekte heeft de wetenschap ontdekt, is iets in de hersenen)
Ik weet dat dit moeilijk is wanneer je gevoelens hebt voor iemand, maar een alcoholist kan alleen geholpen worden en 'genezen' wanneer hij zelf in gaat zien dat hij een probleem heeft en dat tig keer van anderen horen gaat helaas niet helpen daarbij. Hij moet het echt zelf zien.
Mijn advies: duidelijk 1x zeggen dat jij denkt dat hij een alcoholprobleem heeft wat jij niet op kan lossen en dan gelijk tijdelijk/voorlopig afstand nemen van hem en weggaan.
(Ik hoop dat je ergens terecht kan tijdelijk, bij familie of vrienden?)
Erg lastig en niet leuk, ik weet het, maar 'pappen en nathouden' helpt niet bij dit soort 'ziektes', het spijt me.
Hij moet gaan beseffen wat zijn alcoholisme (Niet hij maar de ziekte) aanricht.

Je kunt trouwens ook naar de website van de jellinekkliniek gaan, dat raad ik je echt aan.
Je kunt daar met deskunigen chatten voor advies.
(Mij zelf heeft het destijds erg goed geholpen, nogmaals dit is een ingewikkelde en complexe aandoening en het kan lang duren voordat je als alcoholist zelf gaat zien dat je problemen hebt met drinken. Ontkennen is een symptoom)

Heel veel sterkte TO!
Alle reacties Link kopieren
Phoebemeaculpa schreef:
14-06-2019 08:20
Hoi TO,

Hier een ervaringsdeskundige, ik ben zelf bekend met alcoholproblemen.
(Niet praktiserend, toen ik erachter kwam dat ik er niet goed mee on kon gaan ben ik gelijk gestopt met drinken, ik drink nu al meer dan twee jaar geen druppel meer)

Je hebt niks verkeerd gedaan en inderdaad, je bent zn vriendin, niet zn hulpverlener of therapeut.
Alcoholisme is een erg gecompliceerde ziekte. (Ja, verslaving is een ziekte heeft de wetenschap ontdekt, is iets in de hersenen)
Ik weet dat dit moeilijk is wanneer je gevoelens hebt voor iemand, maar een alcoholist kan alleen geholpen worden en 'genezen' wanneer hij zelf in gaat zien dat hij een probleem heeft en dat tig keer van anderen horen gaat helaas niet helpen daarbij. Hij moet het echt zelf zien.
Mijn advies: duidelijk 1x zeggen dat jij denkt dat hij een alcoholprobleem heeft wat jij niet op kan lossen en dan gelijk tijdelijk/voorlopig afstand nemen van hem en weggaan.
(Ik hoop dat je ergens terecht kan tijdelijk, bij familie of vrienden?)
Erg lastig en niet leuk, ik weet het, maar 'pappen en nathouden' helpt niet bij dit soort 'ziektes', het spijt me.
Hij moet gaan beseffen wat zijn alcoholisme (Niet hij maar de ziekte) aanricht.

Je kunt trouwens ook naar de website van de jellinekkliniek gaan, dat raad ik je echt aan.
Je kunt daar met deskunigen chatten voor advies.
(Mij zelf heeft het destijds erg goed geholpen, nogmaals dit is een ingewikkelde en complexe aandoening en het kan lang duren voordat je als alcoholist zelf gaat zien dat je problemen hebt met drinken. Ontkennen is een symptoom)

Heel veel sterkte TO!
Ik ben hier helemaal mee akkoord. Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar het kan jaren duren voor hij dit probleem onder ogen kan of durft zien. En er dan ook nog eens iets aan zal doen. Wat ga jij dan al die tijd doen? Je moet in de eerste plaats aan jezelf denken in deze situatie. Zeker als je hier spreekt over het verliezen van twee personen en die tweede jezelf is. Zorg voor jezelf. Zoals hier al werd gezegd, je bent zijn partner en niet zijn therapeut, partners kunnen vaak heel weinig doen in deze situatie, dus kies voor jezelf. Deze relatie heeft op deze manier heel weinig toekomstperspectief.

Heel veel sterkte TO :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven