ME-time opgeven voor WE-time

15-06-2019 12:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Sinds een maand ben ik aan het daten met een leuke jongen. Ik ben niet iemand die snel verliefd word en heb dan ook weinig ervaring met relaties, maar ik heb wel het gevoel dat het goed klikt. Als we afspreken zijn we enkele uren zoet en is het steeds heel leuk. We spreken 1 à 2 keer per week af, maar ik merk dat ik steeds met meer tegenzin vertrek en al wel eens een afspraakje verzet als ik die dag echt geen zin heb om weg te gaan. Ik ben altijd al graag op mezelf geweest, maar een relatie kan natuurlijk maar werken als je ook tijd samen spendeert. En daar wringt het schoentje. Ik heb altijd het beeld gehad van relaties dat je zoveel mogelijk tijd samen wil zijn, dolverliefd bent, tijd maakt voor elkaar, ... terwijl ik het juist heel moeilijk vind om tijd die ik altijd had voor mezelf, nu te investeren in het samenzijn met iemand. Hij is daar veel vlotter in, wil graag tijd met mij doorbrengen, stuurt heel de dag berichtjes, terwijl het voor al al snel wat te veel van het goede wordt. Ik ben best wel teleurgesteld in mezelf aangezien dat 1 à 2 keer per week afspreken me toch echt heel normaal lijkt om af te spreken en hij verder ook helemaal niet opdringerig is. Dus ik weet niet waarom ik het zo lastig heb om die Me-time deels op te geven om samen te zijn met iemand die ik best leuk vind.

Mensen die het herkennen of tips kunnen geven hoe ik over die drempel hen moet?

(ik vertrek vaak wel met tegenzin, maar eens ik bij hem ben is het steeds heel leuk! Ik probeer me dan tijdens het vertrekken ook hier op te focussen en dat helpt wel een beetje. Toch blijft het een drempel om af te spreken)
Alle reacties Link kopieren
Toch vind je het niet leuk genoeg om bij hem te zijn blijkbaar. Als het nu al met tegenzin gaat, wordt het waarschijnlijk niet beter op de lange duur.
Hoe ben jij verder sociaal gezien?
En qua stemming en zelfbeeld?

Het kan natuurlijk van alles zijn. Het is heel verleidelijk om te zeggen 'ooh, maar als je écht verliefd was zou je 5 dagen in de week bij elkaar willen zijn' maar mensen zijn verschillend. Het kan heel onschuldig zijn dat jij meer moet wennen, of dat jij meer op jezelf bent. Maar het kan ook te maken hebben met angst of onzekerheid of vermijding.

Misschien helpt het om niet teleurgesteld in jezelf, maar dit meer onderzoekend aan te gaan en te onderzoeken hoe je in elkaar zit en wat je gevoel echt is. Dat zal ook wat tijd nodig hebben, dus geef jezelf die!
Alle reacties Link kopieren
Is het dan niet vooral de tegenzin om de deur uit te moeten? Misschien hem thuis uitnodigen
Alle reacties Link kopieren
Hm... Ik ben wel benieuwd hoe je die me-time ziet. Dan ben je dus echt op jezelf, of bedoel je dan ook tijd met vriend(inn)en?
Ik herken dat zelf niet zo... ik ben idd zo iemand die het liefst met haar vriendje is. In die opbouwfase wilde ik hem dan ook graag zien en maakte daar ook tijd voor vrij,

Maar we wonen inmiddels samen en dat scheelt, we zijn dan vaak samen op momenten die niet ervaren worden als 'afspraak', maar ik kan er dan wel van genieten dat hij even gaat sporten en ik een uurtje alleen ben.
Alle reacties Link kopieren
Je HOEFT geen relatie he? Je mag ook alleen blijven, al dan niet met kat.
Alle reacties Link kopieren
Je vindt hem best leuk, maar je bent niet dolverliefd. Dat haal ik uit jouw bericht.
Die berichtjes die hij de hele dag stuurt, voelt dat niet als overweldigend? Zou het ook daar mee te maken kunnen hebben?
.
anoniem_362802 wijzigde dit bericht op 15-06-2019 20:22
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@tulnhek : ik denk dat het zeker deels te maken heeft met angst. Als ik naar mijn vorige date-ervaringen kijk was het altijd heel leuk tot het wat serieuze werd, dan zocht ik altijd redenen om maar geen relatie te starten (té dit, niet genoeg dat, ..). Dat de ander wou afspreken zag ik dat ook vaak als een vermindering van mijn onafhankelijkheid/vrijheid. Daar heb ik me deze keer heel bewust proberen boven te zetten! Anderzijds is het ook dat ik gewoon niet graag mijn huis uitga :-P) Ik heb hetzelfde gevoel als ik ga sporten of met vrienden heb afgesproken, het vertrekken is altijd moeilijk maar eens daar superleuk.

@vivinnetje : Me- time is voor mij echt op mezelf zijn, een avondje filmpje kijken, volledig mezelf zijn. Ik denk dat het heel anders is als je samenwoont! Nu zou ik inderdaad denken dat ik in de beginfase zoveel mogelijk bij hem wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
foeksia72 schreef:
15-06-2019 13:18
Je HOEFT geen relatie he? Je mag ook alleen blijven, al dan niet met kat.
Haha nee klopt. Maar als ik kijk naar eerdere date-ervaringen zie ik wel een beetje een zelfbescherming/zelfsabbotage bij mezelf. En zo gaan er volgens mij echt leuke mensen en ervaringen aan mij voorbij en dat wil ik niet langer. Dus ik wil nu graag bij mezelf op zoek gaan wat me zo tegenhoudt, hoe ik het anders kan aanpakken, etc.
Alle reacties Link kopieren
We zijn 1 á 2 keer per week enkele uren zoet en hij is wel leuk......maar...
Tja je bent niet enthousiast. Het klinkt alsof er vanuit jouw kant niet genoeg gevoelens zijn om hier een basis van te maken. Je bent jezelf aan het dwingen om het contact aan te houden. Eerlijk zijn en zorgen dat je beide verder kunt met je leven. Het schept ook weer ruimte om iemand te date waar je wel oprecht enthousiast van wordt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wel leuk is niet genoeg. Misschien moet je het van jezelf willen, een relatie? En dat je denkt ach, deze is best leuk. Maar hij voelt ook wel dat jij er niet helemaal voor gaat
Alle reacties Link kopieren
Dat tegen een afspraak opzien herken ik wel. Ik heb precies hetzelfde... dat je vooraf echt geen zin hebt, maar achteraf is het dan wel leuk geweest. Ik blijf ook liever thuis, hoewel er bij mij ook nog iets dubbels zit van niet alleen kunnen zijn, maar tegelijkertijd geen zin hebben in dingen buiten m'n comfortzone.

Ik herinner me nog wel dat een beginnende relatie ook nog niet ontspannen is. Net zoals afspraken met vrienden ook niet zijn, uitzonderingen daargelaten... maar zelf heb ik niet dat soort vriendschappen, ze kosten me over het algemeen energie. Je kunt dan nog niet jezelf zijn, dat moet groeien. Maar er komt een punt dat je allebei op de bank die serie kijkt en dat het volkomen ontspannen voelt. Zoiets dat je naast elkaar kunt zitten zwijgen. Eenmaal op dat punt, dan is het heel fijn om iemand om je heen te hebben. Maar goed... dat vergt wel iets van een investering.
Alle reacties Link kopieren
Marieke101 schreef:
15-06-2019 13:38
Dus ik wil nu graag bij mezelf op zoek gaan wat me zo tegenhoudt, hoe ik het anders kan aanpakken, etc.
Tja, misschien wil die knul helemaal niet meedoen aan jouw sociale experiment wanneer hij weet dat jij niet genoeg gevoelens voor hem hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit uit mijn vorige relatie, ik was vanaf het eerste moment benauwd. Hij wilde méér en ik minder tijd samen doorbrengen. Als ik zei dat ik tijd voor mezelf nodig had, vond hij dit moeilijk te accepteren. Had ik eindelijk een avondje alleen, wilde hij toch weer de halve avond facetimen. Omdat ik er niet aan toe was de relatie volledig te beëindigen, ben ik nog 2 jaar blijven hangen. Ik vond het vreselijk verstikkend. Uiteindelijk de brui er aangegeven, 2 dagen heel hard gehuild, en daarna was ik enorm opgelucht.

Een half jaar later de vent van mijn dromen gevonden met wie ik het oprecht heerlijk vind om onze vrije tijd samen door te brengen.

Bij mij was het destijds dus een teken dat de relatie niet goed zat, maar dat hoeft natuurlijk niet bij jou ook het geval te zijn. Sterkte met het maken van je beslissing!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-06-2019 13:46
Tja, misschien wil die knul helemaal niet meedoen aan jouw sociale experiment wanneer hij weet dat jij niet genoeg gevoelens voor hem hebt.
We hebben een openhartig gesprek gehad waarbij we allebei hebben aangegeven wat we zoeken in een ander, waar we staan, waar we moeilijkheden mee hebben, vorige relatie en date-ervaringen, ... . Dus hij is zelf ook wel op de hoogte dat het deel "gevoelens" voor mij moeilijker ligt en dat ik sterk moet wennen aan het idee van 'een ander in mijn leven' . Hijzelf geeft aan sneller (soms te snel) te zijn met gevoelens, maar nog nooit een relatie te hebben gehad waardoor hij aangeeft ook niet goed te weten waar hij zelf nood aan heeft. Maar ik heb wel het gevoel dat we er beiden realistisch en eerlijk instaan, dus 'sociaal experiment' zou ik het niet willen noemen
Marieke101 schreef:
15-06-2019 12:53
Hoi,

Ik heb altijd het beeld gehad van relaties dat je zoveel mogelijk tijd samen wil zijn, dolverliefd bent, tijd maakt voor elkaar, ... terwijl ik het juist heel moeilijk vind om tijd die ik altijd had voor mezelf, nu te investeren in het samenzijn met iemand. Hij is daar veel vlotter in, wil graag tijd met mij doorbrengen, stuurt heel de dag berichtjes, terwijl het voor al al snel wat te veel van het goede wordt. Ik ben best wel teleurgesteld in mezelf aangezien dat 1 à 2 keer per week afspreken me toch echt heel normaal lijkt om af te spreken en hij verder ook helemaal niet opdringerig is. Dus ik weet niet waarom ik het zo lastig heb om die Me-time deels op te geven om samen te zijn met iemand die ik best leuk vind.
Je geeft aan dat je een bepaald beeld hebt van een relatie en dit beeld komt op dit moment niet overeen met hoe jij het ervaart. Als jullie het leuk hebben samen, moet er dan iemand zijn die bepaalt hoe vaak per week je 'moet' afspreken wil het normaal zijn?
Zoals ik het lees is het voornamelijk nog wat onwennig tussen jullie en zijn jullie op de goede weg door erover te praten!
Alle reacties Link kopieren
Marieke101 schreef:
15-06-2019 13:55
We hebben een openhartig gesprek gehad waarbij we allebei hebben aangegeven wat we zoeken in een ander, waar we staan, waar we moeilijkheden mee hebben, vorige relatie en date-ervaringen, ... . Dus hij is zelf ook wel op de hoogte dat het deel "gevoelens" voor mij moeilijker ligt en dat ik sterk moet wennen aan het idee van 'een ander in mijn leven' . Hijzelf geeft aan sneller (soms te snel) te zijn met gevoelens, maar nog nooit een relatie te hebben gehad waardoor hij aangeeft ook niet goed te weten waar hij zelf nood aan heeft. Maar ik heb wel het gevoel dat we er beiden realistisch en eerlijk instaan, dus 'sociaal experiment' zou ik het niet willen noemen
Relatie en daten is meer dan een zakelijke deal...zoiets als gevoelens is wel vrij essentieel tenzij jullie een soort verstandelijke relatie kweken. Maar dan vraag ik mij wel af wat jij er dan uit haalt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je echt moet afvragen hoe graag je een relatie wilt.
Vind je dat je een relatie moet nemen omdat veel mensen een relatie hebben en dat dat bij het leven hoort of wil je niet alleen achterblijven?

Probeer bij jezelf na te gaan wat je motivatie is voor een relatie.
Zo krijg je misschien ook meer inzicht in die taaie terughoudendheid.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
15-06-2019 14:16
Relatie en daten is meer dan een zakelijke deal...zoiets als gevoelens is wel vrij essentieel tenzij jullie een soort verstandelijke relatie kweken. Maar dan vraag ik mij wel af wat jij er dan uit haalt?

Ik snap wat je bedoelt. Na een tijd ga je vooral rationeel nadenken "passen we bij elkaar of niet" en verdwijnen die gevoelens naar de achtergrond. En ik ben het met je eens dat iets van gevoelens wel elementair is voor een relatie. Anderzijds heb ik nu niet het gevoel dat ik mijn gevoelens kan vertrouwen, wat ik denk dat die voornamelijk worden gestuurd door angst voor het onbekende en zelfbescherming. En als ik alleen op gevoelens afga, ben ik bang dat ik iedereen ga afschieten nog voor ze beter te leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
Hij is niet iedereen hij is jouw date. Waarom mag je er van jezelf niets van vinden?

Wanneer je jezelf niet kunt vertrouwen dan is dat toch het eerste om aan te werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ben jij erg introvert? Dit zou een reden kunnen zijn. En dan is er niets mis mee.

Hoe vaak zou je hem zien als je helemaal je eigen zin zou kunnen doen?
Ook al ben ik verliefd, ik heb nog steeds een leven en krijg het benauwd van mensen die de godganse dag appen. Dus gek vind ik het niet dat je dat niet zo fijn vind.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
15-06-2019 14:42
Ben jij erg introvert? Dit zou een reden kunnen zijn. En dan is er niets mis mee.

Ik ben wel het toonbeeld van introvert zijn ja :A:
Alle reacties Link kopieren
De kunst is om me-time te hebben als je bij hem bent. Dus lekker je boek lezen terwijl hij in de keuken scharrelt. Lekker in de tuin ompielen terwijl hij aan zn auto sleutelt. Of weet ik veel. Doe gewoon je eigen ding terwijl je bij hem bent. Je hoeft niet de hele tijd handje-handje op de bank te zitten he.
Ik vind het juist wel goed van je. Ik val mezelf met terugwerkende kracht juist tegen hoe ik in het verleden veel me time heb opgegeven voor samenzijn met toenmalige relaties. En niet eens omdat ik geen nee durfde te zeggen (hoewel dat ook wel enigszins speelde) maar omdat ik er op de een of andere manier toch naar uitkeek. Ook als het niet eens gezellig was. :| Snap dat achteraf soms niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven