Ik ben het alcohol gebruik van mijn vriend meer dan zat

23-06-2019 14:25 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld dat hij niet dagelijks drinkt blijft het alcoholgebruik van mijn partner iets wat me steeds meer gaat tegenstaan.

Gisteren, maar ook vorige week zaterdag was het weer eens zo ver. En ja, we hadden een bruiloft en een groots feest van een vriend die 40 werd. Maar dan drinkt hij zó veel dat hij scheel kijkt, met dubbele tong praat. Hij lijkt wel een halve gare.

Om vervolgens de hele nacht te liggen draaien, snurken en praten in zijn slaap. Ik jaag hem sowieso de slaapkamer uit maar ik hoor hem een verdieping hoger ook nog.

De volgende dag vind ik de stank die om h heen hangt niet de harden. Overigens komt hij dan wel om een normale tijd als de kinderen wakker zijn gewoon uit bed. Die merken, zo klein als ze zijn, nog niks.

Alcohol is altijd een ding, zo heb ik hem jaren geleden ook gezegd dat onze relatie klaar is als hij alleen beneden thuis zit te drinken. Daar kon hij inkomen. Maar verder grijpt hij iedere gelegenheid aan om iets te drinken. Wijntje bij het eten, biertje op het terras. We wonen in de stad om de hoek van alle terrassen dus het gaat gewoon om teveel en te vaak.

En daarbij, ik wil gewoon geen relatie waarin ik als een soort van oppas moet fungeren. Ik walg van de enorme hoeveelheden drank die hij wegwerkt en zoals hij er op die afgelopen feestjes bij staat veracht ik hem.

Ik wil gewoon niet meer met hem op pad, ik wil niet meer de maat aangeven.

Overigens drink ik zelf wel alcohol, een wijntje in het weekend aan tafel, in een restaurant of een keer met vriendinnen.

De aantallen van mijn partner echter liggen in dit soort weken echt op trieste records. Hij is geen student meer, heeft verantwoordelijkheid in het leven.

Welke opties zijn er mbt hulp? Hij is niet dag dagelijks afhankelijk maar verlies gewoon compleet maat in het sociale leven.

Ik heb mijn partner vanmorgen ook gezegd dat hoe ik hem de afgelopen twee weekenden heb gezien + de oppas functie die hij me aanmeet dat ik ernstig twijfel aan onze relatie en dat iig onze liefdes relatie zo naar de knoppen gaat, ik verlies zo mijn respect.
Alle reacties Link kopieren
Over welke hoeveelheden gaat het?
Hoe vaak drinkt hij per week?
Waarom mag hij niet in z'n eentje drinken?

Ik lees veel gezeur, maar ik snap ook dat als het echt vaak gebeurd, het vervelend en onaantrekkelijk is. Hebben jullie al eerder concrete afspraken gemaakt? Bijv. max. 5 glazen per dag, en enkel in het weekend? Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar ook wel klaar mee zijn. Hulp heeft geen zin als hij het niet wil. Heeft hij al eens een zelftest betrouwbaar ingevuld?

Waarom mag hij niet thuis in zijn uppie drinken? Of bedoel je dat hij niet mag drinken als jij niet thuis bent.

Jij kunt naar de huisarts om jouw zorgen te bespreken. Wellicht heeft hij/zij tips.
Dumpen.
Hoe reageerde hij dan toen je dit vanochtend vertelde?
Alle reacties Link kopieren
stoppen met die oppasfunctie te accepteren. Alleen wat betreft het autorijden, zorg dat hij dat niet kan na zo'n avond.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
23-06-2019 14:48
stoppen met die oppasfunctie te accepteren. Alleen wat betreft het autorijden, zorg dat hij dat niet kan na zo'n avond.
Ik zou ook geen taxi gaan spelen of zijn gaan sleutels afnemen, serieus.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
23-06-2019 14:48
stoppen met die oppasfunctie te accepteren. Alleen wat betreft het autorijden, zorg dat hij dat niet kan na zo'n avond.
Rijden met drank op doet hij nooit. Hij is of in onze eigen stad en pakt de fiets en daar buiten reserveert hij altijd een student chauffeur.
Alle reacties Link kopieren
Financeissues schreef:
23-06-2019 14:55
Rijden met drank op doet hij nooit. Hij is of in onze eigen stad en pakt de fiets en daar buiten reserveert hij altijd een student chauffeur.
Dan is hij in ieder geval verstandig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat me het meest stoort is dat hij het niet over ziet.

Dus je hebt twee weekenden leuke en bijzondere feestjes. Prima dat je drinkt maar niet tot dat je met dubbele tong lalt en scheel kijkt.

En dan tussen de feestjes in bij het iets afgeven bij een vriend weer uren bier drinken. Vrijdag met mijn schoonvader op het terras even 2 pilsjes.

Dan kom je van zaterdag tot zaterdag op 40 bier ofzo? Gênant toch voor een kerel van 37 en vader van 5 kinderen. Je kunt toch doseren, halveren, een keer nee zeggen en alcohol vrij bestellen tussen zulke feestjes in?
Alle reacties Link kopieren
Buiten de hoeveelheden (die geef je niet, dus kan ik niet over oordelen) een aantal dingen die jij zegt snap ik niet. Mijn partner drinkt ook meer dan ik wenselijk vind, maar ik ben een geheelonthouder en kom uit een omgeving waarin zelden tot niet wordt gedronken. Mijn kader is dus anders wat dat betreft. (Mijn partner komt uit een omgeving waarin regelmatig drinken volstrekt normaal is)

Mijn partner zit na een drukke week soms best in zijn eentje met een biertje op de playstation. Ik vind dat geen probleem. Ik zit dan zelf lekker in een luie stoel met een "vrouwenserie" en iets lekkers. Voor mij is dat chips (gewoon uit de zak - heeeerlijk) of een gebakje, voor hem is dan een biertje. Tot zover prima.

In de jaren dat wij samen zijn, heb ik hem wellicht 2-3x dronken gezien. Dat resulteert dan in hard gesnurk, maar ik ben die twee keer zelf gewoon elders gaan liggen. Hij had een feestelijke avond gehad en ik vond het niet charmant (allesbehalve) maar wel prima.

Moet er wel bij zeggen dat mijn partner dit dus niet (al te) regelmatig doet, helemaal meedraait in ons huishouden etc en extreem hard werkt. Die drankjes zijn mijn ontspanning niet, maar hij geniet er van. Ik ga 'm geen glaasje Whiskey ontzeggen omdat ik alcohol zelf heel stom vind. Er zijn ook avonden dat we met vrienden weg zijn en hij het "gewoon" bij twee wijntjes houdt en nog helemaal prima de deur uit stapt.

Als hij wekelijks zo zou zijn, dan zou ik er ook geïrriteerder over zijn. Idem voor de oppasfunctie: daar zou ik me niet op regelmatige basis voor lenen. Wel in de frequentie waarop ik lekker op een terras ga zitten met een taartje (dat is dus mijn geniet moment - en daar heeft mijn partner weer niks mee). Houden jullie je wat dat betreft wel een beetje in balans? Dat jij ook je leuke dingen kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Met de fiets ben je overigens net zo strafbaar. Raar, maar waar.
Alle reacties Link kopieren
Financeissues schreef:
23-06-2019 15:00
Wat me het meest stoort is dat hij het niet over ziet.

Dus je hebt twee weekenden leuke en bijzondere feestjes. Prima dat je drinkt maar niet tot dat je met dubbele tong lalt en scheel kijkt.

En dan tussen de feestjes in bij het iets afgeven bij een vriend weer uren bier drinken. Vrijdag met mijn schoonvader op het terras even 2 pilsjes.

Dan kom je van zaterdag tot zaterdag op 40 bier ofzo? Gênant toch voor een kerel van 37 en vader van 5 kinderen. Je kunt toch doseren, halveren, een keer nee zeggen en alcohol vrij bestellen tussen zulke feestjes in?
Wij hebben thuis inderdaad van die alcohol-vrije (of zeer lage alcohol) biertjes in huis voor "door de weeks". Vriend zegt dat die prima te drinken zijn. Vriend bestelt ook zeer regelmatig een grote fles spa rood als hij wat meer drinkt. Dat wisselt hij af. Naast zijn biertjes in de kroeg met vrienden drinkt hij dat ook zo een liter water (of meer) weg. Moet wel zeggen dat mijn vriend sowieso veel vocht per dag drinkt (zweet makkelijk en veel)
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het lees zit je vriend al dik in de gevarenzone als het gaat om een alcoholverslaving.
De hoeveelheden zijn al langere tijd voer voor discussie en toch is het elke keer weer raak.
Dat hij niet altijd hoeft te drinken is geen garantie dat er geen probleem is, hij kan geen maat houden en dat is al zorgelijk genoeg.
Waarschijnlijk ziet hij dit helemaal niet zo en ben jij de zeurkous.
Ik denk dat jij aan de noodrem moet trekken en advies moet gaan inwinnen.
Dit gedrag stopt echt niet met de vraag of het wat minder kan....
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
thee schreef:
23-06-2019 15:01
Met de fiets ben je overigens net zo strafbaar. Raar, maar waar.
Klopt, en met een fiets kun je ook de sloot in of tegen iemand aanrijden maar de gevolgen zijn waarschijnlijk niet zo erg dat er een trauma arts moet opdraven voor degene die je aangereden hebt. Hoewel als het die kant op gaat dan is die fiets ook geen goed idee. Heel slecht idee zelfs.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alcohol is altijd al een issue geweest en toch in 5 jaar 4 kinderen (of andersom?) , las ik een keer. Je bent een beetje laat met opvoeden dan. Van hem.
Alle reacties Link kopieren
Waarom 'mag' hij zich niet dronken drinken als hij dat wil, hij staat de volgende ochtend toch klaar voor jou en de kinderen? Waarom vind je dat jij zeggenschap hebt over hoeveel hij drinkt?

Als dit topic ging over een man die zijn vrouw 'walgelijk' vindt omdat ze 1x per week te veel eet zou heel Viva op haar kop staan.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
23-06-2019 15:16
Alcohol is altijd al een issue geweest en toch in 5 jaar 4 kinderen (of andersom?) , las ik een keer. Je bent een beetje laat met opvoeden dan. Van hem.
Bedankt voor je enorm nuttige bijdrage
Alle reacties Link kopieren
Tja TO, alsof ik mijn verhaal lees. Na 15 jaar was het klaar en zit ik nu, hierdoor, in een heel nare scheiding.
Ergens ben ik blij als ik er straks weg ben, dit niet meer meemaak.
Maar straks ben ik er niet meer bij als hij alleen met de kinderen is. Wat gebeurd er dan?
Helaas in de afgelopen maand al een heel nare gebeurtenis gehad waarbij ik nog redelijk in de buurt was.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
23-06-2019 15:00
Buiten de hoeveelheden (die geef je niet, dus kan ik niet over oordelen) een aantal dingen die jij zegt snap ik niet. Mijn partner drinkt ook meer dan ik wenselijk vind, maar ik ben een geheelonthouder en kom uit een omgeving waarin zelden tot niet wordt gedronken. Mijn kader is dus anders wat dat betreft. (Mijn partner komt uit een omgeving waarin regelmatig drinken volstrekt normaal is)

Mijn partner zit na een drukke week soms best in zijn eentje met een biertje op de playstation. Ik vind dat geen probleem. Ik zit dan zelf lekker in een luie stoel met een "vrouwenserie" en iets lekkers. Voor mij is dat chips (gewoon uit de zak - heeeerlijk) of een gebakje, voor hem is dan een biertje. Tot zover prima.

In de jaren dat wij samen zijn, heb ik hem wellicht 2-3x dronken gezien. Dat resulteert dan in hard gesnurk, maar ik ben die twee keer zelf gewoon elders gaan liggen. Hij had een feestelijke avond gehad en ik vond het niet charmant (allesbehalve) maar wel prima.

Moet er wel bij zeggen dat mijn partner dit dus niet (al te) regelmatig doet, helemaal meedraait in ons huishouden etc en extreem hard werkt. Die drankjes zijn mijn ontspanning niet, maar hij geniet er van. Ik ga 'm geen glaasje Whiskey ontzeggen omdat ik alcohol zelf heel stom vind. Er zijn ook avonden dat we met vrienden weg zijn en hij het "gewoon" bij twee wijntjes houdt en nog helemaal prima de deur uit stapt.

Als hij wekelijks zo zou zijn, dan zou ik er ook geïrriteerder over zijn. Idem voor de oppasfunctie: daar zou ik me niet op regelmatige basis voor lenen. Wel in de frequentie waarop ik lekker op een terras ga zitten met een taartje (dat is dus mijn geniet moment - en daar heeft mijn partner weer niks mee). Houden jullie je wat dat betreft wel een beetje in balans? Dat jij ook je leuke dingen kan doen?
Wat een onzinnig stuk over een partner die 1 x per jaar wat (te veel) drinkt.
Hier schiet TO toch niks mee op.
En dan die taartjes...... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-06-2019 14:43
Hoe reageerde hij dan toen je dit vanochtend vertelde?
Dit. En ik ben ook benieuwd: voeren jullie hier een gesprek over of lees je hem de les?
eva-luna schreef:
23-06-2019 15:16
Je bent een beetje laat met opvoeden dan. Van hem.
Waarom zou je je partner willen opvoeden?

TO als jouw partner het probleem niet ziet zal hij er ook niet zo snel iets aan gaan doen.
Ik begrijp alleen niet waarom hij niet thuis beneden mag drinken.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
23-06-2019 15:19
Waarom 'mag' hij zich niet dronken drinken als hij dat wil, hij staat de volgende ochtend toch klaar voor jou en de kinderen? Waarom vind je dat jij zeggenschap hebt over hoeveel hij drinkt?

Als dit topic ging over een man die zijn vrouw 'walgelijk' vindt omdat ze 1x per week te veel eet zou heel Viva op haar kop staan.

dit meen je toch niet he?
Dat ie zo nu en dan wel es zoveel drinkt dat ie dronken wordt, is toch niet zo schokkend? Wat heeft z'n leeftijd daar nou mee te maken? Ik vind jouw gedrag t.a.v. hem meer onaantrekkelijk dan zijn gedrag. Daarnaast zeg je zelf dat ie de volgende dag wel gewoon vroeg uit de veren is voor jullie kids, nou prima toch?

Overigens schets je nu de situatie waarin dit 2 weekenden achtereen gebeurd is, maar dat zal vast een exces zijn. Zijn overige drankgebruik vind ik niet heel schokkend. Doordeweeks drinkt ie immers al niet en verder gaat het meer om een biertje hier of daar.

En ik ben opgegroeid met een alcoholist, dus ik weet echt wel het een en ander over overmatig drankgebruik. Het klinkt voor mij meer alsof jij je giga stoort aan hem. Misschien kun je daar iets aan doen?
eva-luna schreef:
23-06-2019 15:16
Alcohol is altijd al een issue geweest en toch in 5 jaar 4 kinderen (of andersom?) , las ik een keer. Je bent een beetje laat met opvoeden dan. Van hem.
En dit! Eerst 5 kinderen met em op de wereld zetten en dan beginnen te miepen. Dat snap ik écht totaaaaal niet :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven