Schoonfamilie inschakelen of afwachten?

01-07-2019 20:52 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Viva-forummers,

Trouwe meelezer hier.

Ik heb nu zelf erg veel behoefte aan jullie advies, want ik weet zelf niet meer zo goed wat ik hiermee moet doen.
Sorry alvast voor het lange verhaal.

Mijn vriend en ik gaan na een relatie van 4 jaar uit elkaar. Zijn beslissing: verstandelijk gezien zeker het beste, gevoelsmatig voor mij erg lastig.
Er is veel gebeurd en ik zit er momenteel behoorlijk doorheen (dat is ook een understatement).
Ik heb veel voor hem gedaan, (te)veel geaccepteerd (ten koste van mezelf soms).
Hij heeft nogal wat bagage vanuit het verleden. Communiceren was daardoor altijd wel een uitdaging. Hij is snel overprikkeld en heeft een behoorlijke gebruiksaanwijzing, waardoor een gesprek vaak niet mogelijk is.
Er is ook weinig begrip voor mijn gevoelens of wensen.
Hij wilde of kon (nog) geen hulp zoeken, het was (letterlijk) teveel gevraagd.

Deze moeizame communicatie blijft ook nu zo doorgaan. Hij heeft mij zelf nog om hulp gevraagd en geappt over wat zaken. Andersom werd ik geblokkeerd toen ik hem om iets vroeg. Dat is zijn manier om om te gaan met emoties of iets lastigs; niet. Door het letterlijk te blokkeren is het er niet.
Hij houdt dit gerust weken vol en komt dan een keer tot inzicht.
We moeten nog contact hebben om dingen te regelen: er staan nog heel veel spullen bij mij en we hebben samen twee huisdieren die hij graag wilde (ik heb twee jaar nee gezegd, had niks met deze dieren, hoewel ik ze nu erg lief vind). Ik vind dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Het is allemaal wel lekker makkelijk hoe hij met alles omgaat.

Hij gaat op een niet respectvolle manier met mij om nu (blokkeren, geen normaal gesprek, alles op zijn manier en zijn moment). En ik ben het inmiddels behoorlijk zat.
Zit er zelf behoorlijk doorheen door alles. Zoals gezegd is er de afgelopen maanden veel gebeurd en veel gezegd.

Ik werk fulltime en heb een vrij pittige baan, moest daarnaast alles zelf doen en dealen met zijn issues.
Ik zit zelf ook niet goed in mijn vel en heb het gevoel dat ik hier echt even weg moet.
Ik heb hartkloppingen, slaap slecht, het lukt me niet om goed voor mezelf te zorgen (huis op orde houden, gezond eten e.d.).

Mijn ex-vriend woonde bij mij en vanaf eind april hadden we een time-out en is hij vertrokken.
Vanaf dat moment ben ik hier alleen met de twee huisdieren.
Vanaf eind mei is het definitief over.

Door de manier waarop hij nu met mij omgaat wil ik zo snel mogelijk echt klaar zijn met hem en het kunnen afsluiten - het doet mij namelijk pijn op deze manier.
Daarnaast staat deze manier van met elkaar omgaan ver van mij af, ik vind niet dat je iemand met wie je een serieuze relatie hebt gehad op die manier kunt behandelen, zou dat zelf nooit doen.

We zouden in juli afspreken, zodat de huisdieren bij hem kunnen komen.
Uiteindelijk heeft hij eind juli een paar dagen vrij, waardoor de huisdieren dan tijd hebben om te wennen. Prima. Later dan ik verwacht had, maar voor mij oké.

Nu wil hij echter pas ergens in augustus afspreken. Want hij heeft tijd nodig om het huis in orde te maken e.d.

Ik vind dit niet redelijk. Eind juli is nog een hele maand. Tijd genoeg. Hij is al weg vanaf eind april en ik heb de hele maand juni al gegeven zodat hij zijn dingen kon doen.
Hij gaat sowieso altijd pas op het laatste moment beginnen.
Ik heb ook aangeboden om hem te helpen in huis, zodat alles op tijd klaar is.

Ik heb tot nu toe veel rekening gehouden met hem en met de beestjes.
Maar doordat er verder geen normale communicatie meer mogelijk is en het met mijzelf ook niet goed gaat wil ik vasthouden aan eind juli.
Ik moet dit afsluiten, hem niet nog zien of spreken en die afspraak pas “ergens in augustus” hebben.
Ik voel dat het met mijzelf steeds slechter gaat en ik wil nu eindelijk eens naar MIJN eigen grenzen kijken en rekening houden met wat nodig is voor mij.

Er valt echter niet met hem te praten.
Hij blokkeert me op whatsapp, reageert onredelijk of helemaal niet.

Ik twijfel nu of ik mijn schoonfamilie in moet schakelen om te bemiddelen. Ik heb een goede band met ze, zij zijn de enige mensen die tot mijn ex-vriend doordringen, van wie hij iets aanneemt.
Ze zullen mij begrijpen en aan mijn kant staan hierin; het zijn hele redelijke mensen die ook vinden dat je niet op deze manier met elkaar omgaat. Zij kennen ook zijn gebruiksaanwijzing.
Aan de ene kant wil ik ze er buiten laten; ik wil ze er niet mee opzadelen. En ik wil rekening houden met mijn ex en met onze beestjes.
Ik vind het ook niet netjes om ze erbij te betrekken; het is zijn familie. Ik krijg bovendien van hem de meest vreselijke verwensingen naar mijn hoofd als ik dit doe.
Ik wil er zelf ook niet met een nòg rotter gevoel op terugkijken in de toekomst.
Aan de andere kant gaat het momenteel zó ten koste van mijn werk, mijn gezondheid en mijn nachtrust dat ik het gewoon ook niet meer volhoud en voor mezelf moet gaan zorgen.
Bovendien ben ik bang dat van uitstel afstel komt en dat hoe langer hij hier weg is, hij het wel prima vindt. En mij alsnog alles in mijn eentje laat uitzoeken.

Eind juli ben ik hier al drie maanden alleen. Ik wil het afsluiten, heb genoeg rekening gehouden met hem.

What to do?

Sorry voor de mega-lange post. Bedankt als je er doorheen gekomen bent.
Op basis van de wet van wuilis weet ik in elk geval zeker dat onze relatie echt over is :)
walkie-talkie wijzigde dit bericht op 04-07-2019 15:29
Reden: Paar te herkenbare dingen verwijderd, om herkenning vanuit omgeving te voorkomen (zodat dit niet voor eeuwig op internet staat).
7.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me ook schuldig: ik probeer goed voor de beestjes te zorgen, maar omdat ik al de hele week fulltime werk en dus overdag weg ben voel ik me schuldig. Zeker als ik dan in de avond of in het weekend ook nog weg wil.
Ik heb niet veel zin of energie om elke dag met ze te spelen. En ze zijn zó lief en willen graag spelen.
Ik heb het even nodig om weg te gaan, maar voel me dan ook schuldig naar de beestjes.
Ik moet aan de ene kant erg om ze lachen en vind ze erg lief, knuffel ze graag.
Maar het is me allemaal gewoon teveel nu.
En ik heb het gevoel dat ik overal alleen voor sta.
Heb nog weinig vriendinnen, zit buiten mijn werk veel thuis en heb ook het gevoel dat ik dit moet oppakken om weer beter in mijn vel te komen.
Heb dus ook het gevoel dat ik echt even weg moet na alles; andere omgeving, mooi weer...
Trek het even niet meer zo.
Vind het ook niet eerlijk dat hij me hiermee zo lang mee opzadelt. Elke dag voor drie maanden de verzorging, alles in mijn eentje doen.

Heb geprobeerd op een normale manier te praten met mijn ex. Maar er is gewoon weinig ruimte voor mijn gevoelens en wensen.

Ik zou mijn schoonfamilie niet àlles willen vertellen; wat er speelde weten zij niet en dat ga ik ze ook niet vertellen.
Het gaat me puur om de manier van met elkaar omgaan en een afspraak voor eind juli.
Meestal zitten wij meer op één lijn en denken wij hetzelfde over dingen.

Overigens kan ik met eerste week augustus ook nog leven, maar mijn ex reageert dus nergens op en ik wil iets vastzetten.
Hij zegt alleen maar ‘ergens in augustus’ en dat hij zijn rooster nog niet weet en niks kan plannen.
En ik kan dan dus ook niks plannen (bovendien heeft hij volgens mij zijn rooster al wel en ligt hij nu gewoon dwars).
Alle reacties Link kopieren
Vragen of zus/moeder tijdelijk de diertjes in huis kan nemen?
Alle reacties Link kopieren
Ga op zoek naar een ander baasje voor ze, die er wel met liefde voor kan zorgen. Je ex kent duidelijk geen verantwoordelijkheid, dus het lijkt me niet in het belang van de dieren dat ze naar hem gaan.
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
01-07-2019 21:53
Vragen of zus/moeder tijdelijk de diertjes in huis kan nemen?
Dat gaan ze niet doen.
Ik wil eigenlijk vragen of ze met hem kunnen praten, zodat hij inziet dat een afspraak voor het laatste weekend van juli heel redelijk is en zodat we dit vast kunnen zetten.
Het is nog vier weken vanaf nu.
Alle reacties Link kopieren
Spullen zijn al weg? Zo niet: 20 dozen halen en alles bij zijn ouders laten bezorgen. Ruimt lekker op en dan is de last van die beesten te overzien terwijl je daarover tegen zijn ouders verteld dat hij tot volgende week de tijd heeft om te laten weten waar ze heen moeten omdat je ze anders gaat herplaatsen.
Tiswa schreef:
01-07-2019 21:54
Ga op zoek naar een ander baasje voor ze, die er wel met liefde voor kan zorgen. Je ex kent duidelijk geen verantwoordelijkheid, dus het lijkt me niet in het belang van de dieren dat ze naar hem gaan.
Ja, dit. Hij heeft tijd genoeg gehad.

Doe gewoon alsof hij vertrokken is naar weetikwaar en nooit meer terugkomt en regel dan naar je eigen inzicht hoe je het wil regelen.
*Sjaan* schreef:
01-07-2019 21:58
Spullen zijn al weg? Zo niet: 20 dozen halen en alles bij zijn ouders laten bezorgen. Ruimt lekker op en dan is de last van die beesten te overzien terwijl je daarover tegen zijn ouders verteld dat hij tot volgende week de tijd heeft om te laten weten waar ze heen moeten omdat je ze anders gaat herplaatsen.
En dit, en dan bij zijn eigen huis laten bezorgen.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
01-07-2019 21:54
Ga op zoek naar een ander baasje voor ze, die er wel met liefde voor kan zorgen. Je ex kent duidelijk geen verantwoordelijkheid, dus het lijkt me niet in het belang van de dieren dat ze naar hem gaan.
Maar dat breekt ook wel mijn hart 😢
Het zijn wel de liefste beestjes ever. Ze zijn echt heel lief en braaf...
Hij speelt wel veel met ze en is lief voor ze.
Ik vind sowieso dat hij me moet helpen en me hier nu niet alleen mee moet opzadelen. Hij wilde zó graag die diertjes...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat hij zijn dieren gaat ophalen.
Niet in juli en niet in augustus.
Zenzeo schreef:
01-07-2019 21:59
Ik denk niet dat hij zijn dieren gaat ophalen.
Niet in juli en niet in augustus.
Nee, dan had hij dat al lang gedaan.

Wat zijn het, honden?
Walkie-talkie schreef:
01-07-2019 21:56
Dat gaan ze niet doen.
Ik wil eigenlijk vragen of ze met hem kunnen praten, zodat hij inziet dat een afspraak voor het laatste weekend van juli heel redelijk is en zodat we dit vast kunnen zetten.
Het is nog vier weken vanaf nu.
Dit doen en reageert hij niet dan eind juli andere opvang zoeken. Als hij onaardig gaat doen tegen jou omdat je zijn familie inschakelt is dat alleen maar een extra bevestiging dat uit elkaar gaan de beste beslissing was.

En zoek hulp voor jezelf want als ik je openingspost lees vraag ik mij echt af waarom je zelf niet een punt hebt gezet achter deze relatie.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Sjaan en Cotweepuntnul en Zenzeo.
Ik schrik wel van jullie adviezen. Komt wel binnen.

Ik vind ook dat ze dit niet verdienen, ze zijn echt extreem lief en braaf.
Het zijn katten.
En ik voel me natuurlijk óók verantwoordelijk voor ze.
Vind het alleen te bizar dat hij zijn verantwoordelijkheid niet neemt, terwijl hij altijd al katten wilde, twee jaar gezeurd heeft, zo blij was.
Ik had nooit iets met katten.
Voelt idioot dat ik nu 15 jaar katten heb, terwijl ze er kwamen voor hem.
Maar ik kan ze toch ook niet herplaatsen, dat breekt mijn hart.....
en heb ik dat er ook nog bij.... het is al allemaal zóveel geweest. Zit hier gewoon te huilen....
Alle reacties Link kopieren
kippetje29 schreef:
01-07-2019 22:04
Dit doen en reageert hij niet dan eind juli andere opvang zoeken. Als hij onaardig gaat doen tegen jou omdat je zijn familie inschakelt is dat alleen maar een extra bevestiging dat uit elkaar gaan de beste beslissing was.

En zoek hulp voor jezelf want als ik je openingspost lees vraag ik mij echt af waarom je zelf niet een punt hebt gezet achter deze relatie.
Thanks.
En daar heb je helemaal gelijk in.
Ik weet dat ik daar mee aan de slag moet. Snap het zelf ook niet (fijne jeugd gehad, goede baan).
Ik probeer een doorverwijzing te regelen naar een psycholoog (alleen 4 maanden wachttijd).
Als de katten 15+ zijn komen er niet heel veel jaren bij, lijkt mij.
Walkie-talkie schreef:
01-07-2019 20:52
We moeten nog contact hebben om dingen te regelen: er staan nog heel veel spullen bij mij en we hebben samen twee huisdieren die hij graag wilde (ik heb twee jaar nee gezegd, had niks met deze dieren, hoewel ik ze nu erg lief vind). Ik vind dat hij zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Het is allemaal wel lekker makkelijk hoe hij met alles omgaat.


Mijn ex-vriend woonde bij mij en vanaf eind april hadden we een time-out en is hij vertrokken.
Vanaf dat moment ben ik hier alleen met de twee huisdieren.
Vanaf eind mei is het definitief over.

Door de manier waarop hij nu met mij omgaat wil ik zo snel mogelijk echt klaar zijn met hem en het kunnen afsluiten - het doet mij namelijk pijn op deze manier.

Ik had aangeboden dat hij juni kon gebruiken om te wennen aan een nieuwe baan en om een belangrijk gesprek voor te bereiden.
Vanaf 1 juli zou hij zijn huis in orde maken (een zooi), zodat de huisdieren bij hem kunnen komen. We zouden dan in juli afspreken.
Uiteindelijk heeft hij eind juli een paar dagen vrij, waardoor de huisdieren dan tijd hebben om te wennen. Prima. Later dan ik verwacht had, maar voor mij oké.

Nu wil hij echter pas ergens in augustus afspreken. Want hij heeft tijd nodig om het huis in orde te maken e.d.
Al die dozen met spullen en ook nog twee huisdieren die in feite van hem zijn. In jouw huis.

Die dozen kan je komende zondag bij hem voor de deur zetten. Wat een flauwekul dat jij als opslag moet fungeren.

Denk je dat je een ultimatum voor de dieren kunt stellen? Bv. uiterlijk vrijdag ophalen. Anders gaan ze zaterdag naar het asiel toe.
Alle reacties Link kopieren
Stuur hem nog één bericht met iets als 'dag Piet, ik wil graag onze oorspronkelijke afspraak van juli handhaven. Heb ik vóór 30 juli niets van je gehoord, dan ben ik helaas genoodzaakt om Klaartje en BOB te herplaatsen. '

Als hij je nog geblokkeerd heeft, stuur je dit via mail. Eventueel kun je dit ter kennisgeving aan je ex schoonouders mededelen. Hou het kort en zakelijk en geef zo min mogelijk argumenten.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
01-07-2019 22:10
Als de katten 15+ zijn komen er niet heel veel jaren bij, lijkt mij.
Sorry. Ze zijn pas 1 / 1,5.
Ik bedoelde; het voelt idioot dat ik nu nog 15 jaar in mijn eentje de verantwoordelijkheid voor katten heb.
Het was voor mij altijd duidelijk dat het zijn katten waren; hij wilde al zijn hele leven katten.
Maar ik ben natuurlijk ook verantwoordelijk. Ik wist hoe hij kan zijn.

Moet wel zeggen dat hij wel erg gek is met de katten.
Walkie-talkie schreef:
01-07-2019 22:06
Dank je wel Sjaan en Cotweepuntnul en Zenzeo.
Ik schrik wel van jullie adviezen. Komt wel binnen.

Ik vind ook dat ze dit niet verdienen, ze zijn echt extreem lief en braaf.
Het zijn katten.
En ik voel me natuurlijk óók verantwoordelijk voor ze.
Vind het alleen te bizar dat hij zijn verantwoordelijkheid niet neemt, terwijl hij altijd al katten wilde, twee jaar gezeurd heeft, zo blij was.
Ik had nooit iets met katten.
Voelt idioot dat ik nu 15 jaar katten heb, terwijl ze er kwamen voor hem.
Maar ik kan ze toch ook niet herplaatsen, dat breekt mijn hart.....
en heb ik dat er ook nog bij.... het is al allemaal zóveel geweest. Zit hier gewoon te huilen....
Ach, meisje toch.

Richt je eerst op die dozen bij je ex langsbrengen.
Begin daar maar mee, want die dozen met spullen hebben weinig emotionele waarde.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
01-07-2019 22:10
Als de katten 15+ zijn komen er niet heel veel jaren bij, lijkt mij.
Ze hebben nog zo'n 15 jaar voor de boeg (zo vat ik het op).

Zijn het waardevolle spullen, die bij jou staan, TO?
Dan kun je eisen dat hij eerst de katten ophaalt en daarna zijn spullen terugkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
[quote=miekemv post_id=30113169 time=1562011818 user_id=207752]
Dubbel
anoniem_370061 wijzigde dit bericht op 01-07-2019 22:18
66.42% gewijzigd
Walkie-talkie schreef:
01-07-2019 22:06
Dank je wel Sjaan en Cotweepuntnul en Zenzeo.
Ik schrik wel van jullie adviezen. Komt wel binnen.

Ik vind ook dat ze dit niet verdienen, ze zijn echt extreem lief en braaf.
Het zijn katten.
En ik voel me natuurlijk óók verantwoordelijk voor ze.
Vind het alleen te bizar dat hij zijn verantwoordelijkheid niet neemt, terwijl hij altijd al katten wilde, twee jaar gezeurd heeft, zo blij was.
Ik had nooit iets met katten.
Voelt idioot dat ik nu 15 jaar katten heb, terwijl ze er kwamen voor hem.
Maar ik kan ze toch ook niet herplaatsen, dat breekt mijn hart.....
en heb ik dat er ook nog bij.... het is al allemaal zóveel geweest. Zit hier gewoon te huilen....
Ach dat hoeft toch ook niet lieverd, je probeert het gewoon heel goed te doen, en dat doe je ook :hug:
Het is niet jouw schuld dat je nu opgezadeld bent met dieren die je niet wilt, dat heeft je ex gedaan. Het siert je dat je het zo goed wilt oplossen.

Het scheelt dat katten wat minder bewerkelijk zijn dan honden, maar goed ik houd zelf van katten ;-D ik zou het dus niet zo'n punt vinden om ze te hebben maar als je niet van katten houdt is het echt wat anders.
En als je dit niet vijftien jaar nog wilt, dan kun je ze echt wel laten herplaatsen als je daar een goed gevoel bij hebt.
Walkie-talkie schreef:
01-07-2019 22:14
Sorry. Ze zijn pas 1 / 1,5.
Ik bedoelde; het voelt idioot dat ik nu nog 15 jaar in mijn eentje de verantwoordelijkheid voor katten heb.
Het was voor mij altijd duidelijk dat het zijn katten waren; hij wilde al zijn hele leven katten.
Maar ik ben natuurlijk ook verantwoordelijk. Ik wist hoe hij kan zijn.

Moet wel zeggen dat hij wel erg gek is met de katten.
Ach zo. Maar ja het zijn levende wezens daar moeten jullie samen goed naar kijken wat het beste is.
Ik zou de katten lekker zelf houden!
Taralina schreef:
01-07-2019 22:17
Ik zou de katten lekker zelf houden!
Ja, maar als je geen kattenmens bent is dat niet heel relaxt misschien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven