geen kinderen

12-07-2019 18:36 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
heehee ,

ik hoef al sinds ik jong ben als vrouw zijnde geen kinderen. ik ben er niet geschikt voor om moeder te worden, ik heb er geen behoefte aan en ik zie mijn toekomst niet met een kind erbij. ik heb een vriend die er hetzelfde over denkt.

alleen als mensen me dit vragen en ik gewoon zeg ‘nee ik wil geen kinderen’ , lijkt het alsof ik een schande ben voor de wereld. ik krijg vaak hele preken over waarom ik een kind MOET nemen. is het raar dat ik geen kinderen wil? ik dacht dat tegenwoordig normaal was als je geen kinderen wilde, maar het lijkt alsof je dan meteen een vreselijk voorbeeld bent voor ‘de vrouw’.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-07-2019 16:57
En er zijn mensen die daar gewoon helemaal geen zin/behoefte aan hebben. Om welke reden dan ook. Lekker boeiend voor hen dat jij dat wil wilde.
Huh? Waarom een sneer?
Ik dacht dat het topic zo verliep, dat mensen ervaringen uitwisselen waarom wel/geen kinderen. De redenen daarvoor geven. Althans, ik zag dat veel mensen dat deden.
Waarom ben je dan zo onaardig als ik weergeef hoe het voor mij is?
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
13-07-2019 14:37
Het lastige is dat veel mensen die vragen waarom je geen kinderen wilt, eigenlijk vragen waarom geen leven wilt zoals zij.
Dat maakt dat de redenen die kindvrijen geven al snel persoonlijk worden opgevat en moeders zich gaan verdedigen door allerlei pluspunten te noemen of door simpelweg vanuit een verhevenheid gaan vertellen dat het gevoel/wens/mening van de kindvrije onjuist is. In zo’n gesprek kun je het als kindvrije nooit goed doen.
Ik denk dat mensen het vooral vragen omdat je iets anders kiest dan gebruikelijk. Net als dat je zou zeggen, "ik wil geen man/ vrouw. Nooit. Ik ben overtuigd single en dat zal ik altijd zo voelen." De meeste mensen willen wel graag een relatie, dus dat zou nieuwsgierig maken. Waarom dan niet?

Denk dat mensen altijd verwonderd zijn als iemand andere keuzes maakt dan de mainstream van oudsher doet. Dat is toch ook niet erg?

Het is wél gek, als ze de keuze vervolgens veroordelen, of hun eigen keuze per definitie beter vinden. Dat begrijp ik niet. Ieder zijn eigen beslissingen!

Maar nieuwsgierig zijn naar elkaars beslissingen vind ik mooi en menselijk.
Onbevangen schreef:
13-07-2019 17:02
Kan me voorstellen dat dat contact idd anders wordt dan, als je zelf geen kinderen hebt en jouw vrienden wel. Logisch dat de aandacht natuurlijk vooral naar die kinderen gaat. Maar in ieder geval leuk en lief dat ze je uit blijven nodigen voor feestjes. Je hoeft je ook niet verplicht te voelen om altijd te komen natuurlijk. En wanneer die kinderen op de leeftijd komen dat ze ook zelf dingen gaan ondernemen zal dat ook weer veranderen (denk ik).
:-] Dat klopt.
Je hebt me door, ik ben een pleaser en ik voel me snel verplicht om in te gaan op uitnodigingen...
Wel een idee om daar een beetje mee op te passen want ik voel me niet echt op mijn gemak bij dat soort feestjes...
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
13-07-2019 17:24
Ik denk dat mensen het vooral vragen omdat je iets anders kiest dan gebruikelijk. Net als dat je zou zeggen, "ik wil geen man/ vrouw. Nooit. Ik ben overtuigd single en dat zal ik altijd zo voelen." De meeste mensen willen wel graag een relatie, dus dat zou nieuwsgierig maken. Waarom dan niet?

Denk dat mensen altijd verwonderd zijn als iemand andere keuzes maakt dan de mainstream van oudsher doet. Dat is toch ook niet erg?

Het is wél gek, als ze de keuze vervolgens veroordelen, of hun eigen keuze per definitie beter vinden. Dat begrijp ik niet. Ieder zijn eigen beslissingen!

Maar nieuwsgierig zijn naar elkaars beslissingen vind ik mooi en menselijk.
Als iemand zoiets gewoon een keer uit interesse vraagt dan vind ik dat ook helemaal niet raar.
Maar bewust single of kindloos zijn vind ik eigenlijk niet echt ongebruikelijk. Ik ken er zat in mijn directe omgeving. Ik zou ook wel moe worden van die vragen en opmerkingen die je dan krijgt.
Waar is TO eigenlijk? Druk aan het oppassen o.d.? ;)
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 18:08
3.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zou echt oprechte niewsgierigheid de reden zijn dat mensen gaan vragen waarom je geen kind wil ?
Of zegt het meer over de manier waarop we over de rol van de vrouw denken?
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
13-07-2019 17:24
Ik denk dat mensen het vooral vragen omdat je iets anders kiest dan gebruikelijk. Net als dat je zou zeggen, "ik wil geen man/ vrouw. Nooit. Ik ben overtuigd single en dat zal ik altijd zo voelen." De meeste mensen willen wel graag een relatie, dus dat zou nieuwsgierig maken. Waarom dan niet?

Denk dat mensen altijd verwonderd zijn als iemand andere keuzes maakt dan de mainstream van oudsher doet. Dat is toch ook niet erg?

Het is wél gek, als ze de keuze vervolgens veroordelen, of hun eigen keuze per definitie beter vinden. Dat begrijp ik niet. Ieder zijn eigen beslissingen!

Maar nieuwsgierig zijn naar elkaars beslissingen vind ik mooi en menselijk.
Toch vind ik het vergelijkbaar met iets bijvoorbeeld niet lusten. Kun je ook niet uitleggen vaak. Maar daar wordt toch minder over doorgevraagd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-07-2019 17:57
Toch vind ik het vergelijkbaar met iets bijvoorbeeld niet lusten. Kun je ook niet uitleggen vaak. Maar daar wordt toch minder over doorgevraagd.
Ergens gaat die vergelijking ook mank want wel of geen kinderen krijgen is veel meer een beladen onderwerp dan iets wel of niet lusten.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
13-07-2019 18:00
Ergens gaat die vergelijking ook mank want wel of geen kinderen krijgen is veel meer een beladen onderwerp dan iets wel of niet lusten.
Ja, maar dat bedoel ik dus.
Waarom is dat zo veel meer beladen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Heel irritant ja.
Alsof een leven zonder kinderen een vreselijk leven is.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-07-2019 18:01
Ja, maar dat bedoel ik dus.
Waarom is dat zo veel meer beladen?
Moeilijk te zeggen. Er komt meer gevoel bij het krijgen van kinderen. Meer mensen zijn ermee bezig; bijna iedereen ergens wel, of je ze krijgt of niet. Het onderwerp is diverser. Sommige mensen krijgen kinderen terwijl ze niet 'echt' willen. Sommige mensen willen wel maar krijgen ze niet. Sommige mensen zorgen niet zo goed voor hun kinderen om welke reden ook. Sommige mensen hebben spijt van kinderen.
Misschien betrekken ze de keus van de ander op zichzelf. Wat de achtergrond van beiden ook is.

Dat zijn dingen die niet zo naar voren komen met eten. Maar of gevoelens bij deze omstandigheden het onderwerp zo beladen maken, ik weet het niet.

Ik ben vrij gevoelig voor eigen keus dus als ik mensen andere mensen zie veroordelen op wel of geen kinderen krijgen zal ik eerder 'in het harnas gaan' tegen de mensen die veroordelen, of de veroordeelden nu wel of geen kinderen willen.
permis schreef:
13-07-2019 16:52
Maar algemeen genomen denk ik dat het als stel wat leuker is om twee blij personen (met alle voordelen van dien) te zijn PLUS die levensfases van het ouderschap te beleven, dan alleen die blije personen te zijn, altijd in dezelfde rollen.

Misschien heb je het niet door met met name dit gedeelte in je post is nogal lullig naar mensen toe die bewust geen kinderen willen.
Je vult heel erg in dat het leven als stel leuker is met kinderen dan zonder. En dat zijn juist de vooroordelen waar mensen zonder kinderwens dus vaak tegenaan lopen.
Daardoor raken mensen geïrriteerd en krijg je dus een sneer terug. Want je hebt het misschien niet door, maar je post komt best wel over als een sneer naar of een bepaalde verhevenheid boven mensen zonder kinderwens.
JIJ vind het leven leuker als ouder. Niet stellen in het algemeen.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
13-07-2019 16:52
Ik wilde graag kinderen, vooral om de verschillende fases in het leven door te maken. Kleine kindertijd is zo voorbij, waarom iedereen daar bij dit onderwerp altijd zo op focust is me een raadsel. Maar die tijd vond ik wel grappig.
het betekende veel dingen weer voor het allereerst doen- dat maak je anders niet meer zo vaak mee, boven de 25.

En zo'n pakweg 35 jaar van je leven als ouder zijn je kinderen ook volwassen mensen. Mensen met wie je een band hebt zoals je die niet met een ander hebt.
Misschien kom je nog in de fase als grootouders, weet iets bóvennop het leven met je werk, partner, reizen, etc.
Kortom ik vind het verrijkend om een leven lang door nieuwe fases te gaan. En een relatie te hebben die onvergelijkbaar is met andere relaties, die rol als moeder te hebben.

Tuurlijk, er zullen mensen zeggen nou ik vond die band met kinderen niks. Dat kan natuurlijk.
Maar algemeen genomen denk ik dat het als stel wat leuker is om twee blij personen (met alle voordelen van dien) te zijn PLUS die levensfases van het ouderschap te beleven, dan alleen die blije personen te zijn, altijd in dezelfde rollen.
permis schreef:
13-07-2019 17:18
Huh? Waarom een sneer?
Ik dacht dat het topic zo verliep, dat mensen ervaringen uitwisselen waarom wel/geen kinderen. De redenen daarvoor geven. Althans, ik zag dat veel mensen dat deden.
Waarom ben je dan zo onaardig als ik weergeef hoe het voor mij is?
Permis, je vroeg waar de 'sneer' vandaan komt. Ik denk een reactie op het dikgedrukte gedeelte. Je kunt het interpreteren als dat het leven van een stel gewoon leuker is als je alle die levensfases (ouders, grootouders) doorloopt. Dus als algemene stelregel. Terwijl ik denk, dat jij bedoelt dat het voor jou/jullie leuker was/is om al die ouder/grootouder-fases te doorlopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
permis schreef:
13-07-2019 17:18
Huh? Waarom een sneer?
Ik dacht dat het topic zo verliep, dat mensen ervaringen uitwisselen waarom wel/geen kinderen. De redenen daarvoor geven. Althans, ik zag dat veel mensen dat deden.
Waarom ben je dan zo onaardig als ik weergeef hoe het voor mij is?
Sneer? Gewoon mijn mening.

Wat iemand al net tikje. Je onderste stukje is nu precies waar dit topic over gaat.

En ja, ik heb zelf kinderen maar vind dat echt zo raar en bekrompen. En eerlijk... alsof je het erom doet.
Alle reacties Link kopieren
Onbevangen schreef:
13-07-2019 17:40
Zou echt oprechte niewsgierigheid de reden zijn dat mensen gaan vragen waarom je geen kind wil ?
Of zegt het meer over de manier waarop we over de rol van de vrouw denken?
Op je eerste vraag denk ik dat mensen misschien geneigd zijn dat de jouw keuze die zo anders is als die van hen, die mogelijk afkeurt. Want zo lijkt het namelijk. Ze schieten vaak zo in de verdediging terwijl je alleen jouw zienswijze weergeeft en niet oordeelt over hen.

En jouw tweede vraag, ik denk dat in onze cultuur wordt het moederschap nog altijd als het hoogst haalbare voor vrouwen beschouwd wordt.
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
13-07-2019 17:18
Huh? Waarom een sneer?
Ik dacht dat het topic zo verliep, dat mensen ervaringen uitwisselen waarom wel/geen kinderen. De redenen daarvoor geven. Althans, ik zag dat veel mensen dat deden.
Waarom ben je dan zo onaardig als ik weergeef hoe het voor mij is?
Nee hoor, het topic ging niet over wel of geen kinderen, maar over de impertinente vragen die je krijgt als je geen kinderen wilt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
13-07-2019 18:51
Nee hoor, het topic ging niet over wel of geen kinderen, maar over de impertinente vragen die je krijgt als je geen kinderen wilt.
En dat.
nou ik ben single en kinderloos op 33e.
Dan ben je ook voor sommige een mysterieus mensje.

Ik zag laatst op Jinek een dame met 2 homo's, ze hadden een kind al en ze was weer zwanger. Dat is dus voor sommige ook not done..

Denk idd mens eigen, nieuwschierig zijn.

Ik mis kinderen niet nu. Ja als ik denk hoezo dat dan. Denk ook omdat je veel.meer vrijheid en tijd overhoudt.
Vooral van baby tot tiener ben je constant bezig, hoor en zie ik bij andere.
En je staat anders in het leven. Ik ben alleen verantwoordelijk voor mezelf en mijn katten en planten....
Alle reacties Link kopieren
Leven en laten leven. Het is voor sommige mensen echt heel moeilijk.
Onbevangen schreef:
13-07-2019 17:40
Zou echt oprechte niewsgierigheid de reden zijn dat mensen gaan vragen waarom je geen kind wil ?
Of zegt het meer over de manier waarop we over de rol van de vrouw denken?
Ik denk dat ze vinden dat je jezelf iets ontzegt, verloochent misschien zelfs wel. Dat ze het voelen als het uiten van een vorm van bezorgdheid. Of er zit een onderhuidse ontevredenheid die ze projecteren. Maar de keren dat ik de vragen kreeg, ervoer ik het vooral als het eerste.
Vixxen schreef:
13-07-2019 18:18
Misschien heb je het niet door met met name dit gedeelte in je post is nogal lullig naar mensen toe die bewust geen kinderen willen.
Je vult heel erg in dat het leven als stel leuker is met kinderen dan zonder. En dat zijn juist de vooroordelen waar mensen zonder kinderwens dus vaak tegenaan lopen.
Daardoor raken mensen geïrriteerd en krijg je dus een sneer terug. Want je hebt het misschien niet door, maar je post komt best wel over als een sneer naar of een bepaalde verhevenheid boven mensen zonder kinderwens.
JIJ vind het leven leuker als ouder. Niet stellen in het algemeen.
Yep. Plus de OP heeft toch echt meer betrekking op de bemoeienis met de keuze om geen kinderen te willen. En bevatte geen vraag om uit te wisselen over de keuze wel/geen kind.

Mosterd.
Alle reacties Link kopieren
LaCasa schreef:
13-07-2019 19:03
Leven en laten leven. Het is voor sommige mensen echt heel moeilijk.
Die term hoor ik in mijn omgeving vooral in het kader van overlast: de overlastgevende buren roepen dat te pas en vooral te onpas.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Persoonlijk merk ik dat het juist aan het veranderen is. Mensen durven/kunnen/willen er open over zijn dat het leven met kinderen ook niet zaligmakend is. Er is steeds meer begrip dat je niet voor kinderen kiest.

Mijn leven zou niet leuker zijn met kinderen. Mijn huidige leven zou niet haalbaar zijn met kinderen. Daarom is het een bewuste keuze om geen kinderen te willen. Naast dat ik ‘het’ gevoel om kinderen te willen überhaupt nooit heb gehad. Voor mij zijn er ook veel andere argumenten tegen, bijvoorbeeld het milieu en de toekomst.

Wanneer je mensen vraagt waarom ze wel graag kinderen wilden, kan niemand goede argumenten geven, behalve dat het een gevoel is. Daar kan ik dan weer niets mee. Voor mij is het puur iets biologisch, je instinct zegt je te moeten voortplanten om je genen in leven te houden.
permis schreef:
13-07-2019 17:18
Huh? Waarom een sneer?
Ik dacht dat het topic zo verliep, dat mensen ervaringen uitwisselen waarom wel/geen kinderen. De redenen daarvoor geven. Althans, ik zag dat veel mensen dat deden.
Waarom ben je dan zo onaardig als ik weergeef hoe het voor mij is?
Ik vond jouw post ook irritant en zelfs ongepast, wederom een bloemlezing over hoe geweldig kinderen zijn terwijl dit topic daar niet over gaat.
Als ik er aan denk wat ik allemaal zou kunnen doen of had kunnen doen zonder kinderen... dan kan ik me juist heel goed voorstellen dat ik ook een heel blij persoon had kunnen zijn met een hele blije partner zonder kinderen. Het is gewoon een totaal ander pad wat je bewandelt, en je kunt helaas niet halverwege keren.

Tenminste.... het pad van 'geen kinderen' heeft heel lang nog een mogelijke afslag, en omdat er ook zo veel mensen zijn die pas op latere leeftijd kinderen krijgen, is het voor andere mensen vaak niet duidelijk (en ook onbegrijpelijk) dat je echt echt echt die afslag niet gaat nemen.

Maar goed, ik denk dat beide wegen fantastisch en verschrikkelijk kunnen zijn en kijk het liefst naar hoe iemand zijn pad bewandelt en hoe dat pad er uit ziet. Het is hartstikke leuk om daarover te praten met mensen omdat iedereen het anders beleeft. Het maakt niet uit welk pad het is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven