Hardlopen

16-07-2019 22:42 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man loopt hard, 1 marathon en veel halve marathons. Het lijkt wel een verslaving, om de dag moet hij lopen. Inmiddels ook op zaterdag. Het draait vooral om zijn planning lijkt het wel. Een gesprek hierover ontaard constant in discussies. Elk zijn zin begint met IK: Ik wil hardlopen, Ik vind het fijn ,Ik word er een beter mens van.
Mijn punt is dat het veel tijd kost, en dat er weinig rekening wordt gehouden met het feit dat er nog een thuissituatie is. Hij voelt dit als een aanval op zijn sportleven . Ik kom er niet doorheen, en hij eerlijk gezegd niet meer bij mij. We hebben ook nog 2 kids, dus het moet beter in de communicatie, maar heel eerlijk weet ik even niet meer hoe...
Is dit iets nieuws? Als het ten koste gaat van jullie gezinsleven én jullie relatie (jullie zijn meer dan ouders) dan zou ik toch echt met hem gaan praten. Hij heeft ook een verantwoordelijkheid naar jou en het gezin
Alle reacties Link kopieren
Ik sport ook om de dag
Soms elke dag
Waarom zou dat niet kunnen?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
16-07-2019 22:47
Ik sport ook om de dag
Soms elke dag
Waarom zou dat niet kunnen?
Waarschijnlijk omdat dan het huishouden en de zorg van de kinderen en/of weet ik wat alleen op de schouders van TO terecht komt.
Alle reacties Link kopieren
Om hoeveel tijd gaat het? Hoe lang traint hij?
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
16-07-2019 22:48
Waarschijnlijk omdat dan het huishouden en de zorg van de kinderen en/of weet ik wat alleen op de schouders van TO terecht komt.
Tenzij hij elke avond 3 uur gaat hardlopen zie ik nog steeds het probleem niet.
Maar goed, ik heb dan ook geen kinderen en het huishouden doe ik/we in het weekend
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Een idee:

Maak een overzicht van hoeveel hij hardloopt. Leg dat naast de tijd dat hij slaapt, werkt, tijd besteed aan jou, aan de kinderen, aan vrienden, ...
Zoek eventueel uit hoe jou tijd nu is, hoeveel tijd je hebt voor de kinderen en hoeveel tijd je met je man besteed.

Zeg dan iets als: "Dit is het nu, je hebt zoveel tijd voor mij en voor het gezin en dat is te weinig voor mij want ik heb dit en dit nodig. Je besteed zoveel tijd aan je hardlopen en zeker op deze en deze momenten ben je nodig voor je gezin of voor mij of voor..."

eventueel daarbij: "ik heb nu zoveel tijd nodig voor de kinderen maar die tijd heb ik niet, en wij hebben nu samen zoveel tijd maar voor mij is dat te weinig. Je kan die tijd winnen door minder hard te lopen (of te werken of te slapen?!) maar die tijd heb ik wel nodig. Wat denk jij?"

Praat vanuit de situatie waar je naartoe wilt en welke verandering nodig ("we hebben zoveel tijd nodig voor de kinderen dus als je zoveel tijd extra besteed daaraan dan"). Niet vanuit wat hij nu laat ("je bent teveel aan het hardlopen en daardoor doe je te weinig aan dit en dat").
Alle reacties Link kopieren
Wil hij dan op een vaste tijd van de dag ofzo? Het fijne nou juist van hardlopen is dat je dat kunt doen als jou dat uitkomt. Als hij het een beetje zo plant dat jij met de kinderen en huishouden niet overal alleen voor opdraait lijkt het me geen probleem. Maar ik heb een beetje het idee dat het andersom is nu. Dat zul je toch moeten bespreken. En als dat niet werk moet jij ook maar om de dag gaan sporten zonder ergens rekening mee te houden, liefst steeds net iets eerder dan hij. En als hij er problemen mee heeft, zeg je gewoon dat je er een beter mens van wordt.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
16-07-2019 22:55

eventueel daarbij: "ik heb nu zoveel tijd nodig voor de kinderen maar die tijd heb ik niet, en wij hebben nu samen zoveel tijd maar voor mij is dat te weinig. Je kan die tijd winnen door minder hard te lopen (of te werken of te slapen?!) maar die tijd heb ik wel nodig. Wat denk jij?"

Praat vanuit de situatie waar je naartoe wilt en welke verandering nodig ("we hebben zoveel tijd nodig voor de kinderen dus als je zoveel tijd extra besteed daaraan dan"). Niet vanuit wat hij nu laat ("je bent teveel aan het hardlopen en daardoor doe je te weinig aan dit en dat").
Dank je, goed om even een ander inzicht te krijgen, heb ik wel even nodig 😊
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
16-07-2019 22:55
Wil hij dan op een vaste tijd van de dag ofzo? Het fijne nou juist van hardlopen is dat je dat kunt doen als jou dat uitkomt. Als hij het een beetje zo plant dat jij met de kinderen en huishouden niet overal alleen voor opdraait lijkt het me geen probleem. Maar ik heb een beetje het idee dat het andersom is nu. Dat zul je toch moeten bespreken. En als dat niet werk moet jij ook maar om de dag gaan sporten zonder ergens rekening mee te houden, liefst steeds net iets eerder dan hij. En als hij er problemen mee heeft, zeg je gewoon dat je er een beter mens van wordt.
Ben inmiddels zo ver dat ik dat bijna dat laatste zou doen, alleen is dat voor de kids niet handig en dus doe ik het niet. 🙈
Alle reacties Link kopieren
JackyS01 schreef:
16-07-2019 23:07
Dank je, goed om even een ander inzicht te krijgen, heb ik wel even nodig 😊
Okay, hoop dat het helpt :) . Wil je laten weten hoe het gaat?
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
16-07-2019 22:55
En als dat niet werk moet jij ook maar om de dag gaan sporten zonder ergens rekening mee te houden, liefst steeds net iets eerder dan hij. En als hij er problemen mee heeft, zeg je gewoon dat je er een beter mens van wordt.
:rofl:
Maar ik krijg inderdaad ook het idee dat hij het TO wel op deze manier heeft opgedrongen.

Terwijl even overleggen wat nou het handigst is qua combineren met het gezinsleven een hele kleine moeite is. Die moeite niet nemen vind ik veel asocialer dan een tijdrovende hobby hebben.
Om hoeveel uur gaat het dan op zo'n dag? En begint hij om 7 uur 's ochtends in het weekend of liefst midden op de dag?

Dat lijkt mij nogal verschil maken.

Duurlopen schijnt verslavend te zijn, wel killing voor je knieën dus het houdt ook vanzelf een keer op. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja een lange afstandloper traint veel en ook lang. Dit kost inderdaad heel veel tijd. Zeker als je steeds je persoonlijke records wilt breken of min of meer steeds wilt evenaren.

Een tandje minder trainen vanwege het gezin zou je af moeten kunnen spreken. Dan maar geen records.

En: een duurloper wordt je niet zo maar. Vermoedelijk is hij dit al lang. Vandaar dat ik me afvraag, waarom is dit ineens een groot probleem voor je geworden en was het daarvoor niet of minder?
Alle reacties Link kopieren
JackyS01 schreef:
16-07-2019 23:10
Ben inmiddels zo ver dat ik dat bijna dat laatste zou doen, alleen is dat voor de kids niet handig en dus doe ik het niet. 🙈
Zou hij serieus gewoon weg gaan en de kinderen alleen thuis laten? Dan is het wel heel erg inderdaad. Ik ga ervan uit dat ze nog vrij klein zijn.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
16-07-2019 23:29

En: een duurloper wordt je niet zo maar. Vermoedelijk is hij dit al lang. Vandaar dat ik me afvraag, waarom is dit ineens een groot probleem voor je geworden en was het daarvoor niet of minder?
Misschien omdat er 2 kinderen bij zijn gekomen die ook tijd vragen? Ook begrijp ik dat het meer wordt. Eerst liep hij de zaterdag niet, nu wel.
Hetvrijewoord schreef:
16-07-2019 23:25
Om hoeveel uur gaat het dan op zo'n dag? En begint hij om 7 uur 's ochtends in het weekend of liefst midden op de dag?

Dat lijkt mij nogal verschil maken.

Duurlopen schijnt verslavend te zijn, wel killing voor je knieën dus het houdt ook vanzelf een keer op. ;-)
mwah... dat kun je prima een jaar of 40 volhouden hoor :-D
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een sportverslaving dus. Zoals met elke verslaving is het puur egoïsme en draait alles om de verslaving. De verslaving is het belangrijkste in hun leven. Topsporters zijn ook egoïstisch. Ze moeten wel, want anders zouden ze niet zo goed worden. Maar de omgeving moet wel opofferen.
lattemachiato schreef:
16-07-2019 22:55
En als dat niet werk moet jij ook maar om de dag gaan sporten zonder ergens rekening mee te houden, liefst steeds net iets eerder dan hij. En als hij er problemen mee heeft, zeg je gewoon dat je er een beter mens van wordt.
:HA:

Of juist op de andere dagen ongevraagd weggaan en net zolang wegblijven als hij doet.
En hoeveel uren is hij dan weg en op welke tijden?
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
16-07-2019 23:45
Gewoon een sportverslaving dus. Zoals met elke verslaving is het puur egoïsme en draait alles om de verslaving. De verslaving is het belangrijkste in hun leven. Topsporters zijn ook egoïstisch. Ze moeten wel, want anders zouden ze niet zo goed worden. Maar de omgeving moet wel opofferen.
Het lijkt idd op een verslaving. En dat maakt het praten erover extra lastig. Ik lijk dan echt een zeikwijf op een gegeven moment en dat wil ik al helemaal niet...
Alle reacties Link kopieren
JackyS01 schreef:
16-07-2019 23:53
Het lijkt idd op een verslaving. En dat maakt het praten erover extra lastig. Ik lijk dan echt een zeikwijf op een gegeven moment en dat wil ik al helemaal niet...
Dat er enige begrip van zijn kant ontbreekt is dus ook een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Begrip of besef?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een ander soort manier van communiceren proberen?

Een beetje meeveren, complimenten en erkenning geven en dan benoemen wat jij van hem nodig hebt om het huishouden en/of tussen jullie relatie weer beter in balans te krijgen.

Benoem dat je het fijn voor hem vindt dat hij bezig is met sporten/zijn conditie/fit blijven, dat je waardering hebt voor zijn doorzettingsvermogen, geef er een draai aan. En dan aangeven dat je het gevoel hebt dat je hem mist als man, als steun in het huishouden, hulp met de kids, waar je ook mee zit. Let op: hier moet je niet gaan "maar-en" (ik vind het goed van je, maar...). Daarmee ontkrachtig je de complimenten die je daarvoor gaf.

Geef aan dat je het idee hebt dat jij wat meer ballen in de lucht probeert te houden en dat je zijn hulp wel kan gebruiken. Vraag vervolgens of hij ideeën of suggesties heeft om dit samen op te lossen.

Op deze manier ben jij niet het "zeikwijf die hem zijn plezier en zijn sport misgunt", maar geef je hem de gelegenheid om na te denken over een oplossing.

Soms is het de toon die de muziek maakt, dus wellicht is deze tactiek het overwegen waard?

Succes!
owlyone wijzigde dit bericht op 17-07-2019 10:53
8.20% gewijzigd
Consistency compounds.
Alle reacties Link kopieren
Om hoeveel tijd gaat het nou precies??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven