Ruzie over geld en huis.

26-07-2019 09:41 574 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Dames,

Dit is de eerste keer dat ik wat plaats na lang mee te hebben gelezen.
Graag ik wil jullie advies en inzichten.

Mijn vriend en ik nu zijn nu zo'n ander half jaar samen. Na een tijd vrijgezel te zijn weggeweest kwam ik hem tegen op een datingsite. Het was mijn oude jeugdliefde van ruim tien jaar terug en het klikte meteen weer!

Na een half jaar relatie en wat omstandigheden is hij mij komen intrekken, gaat super goed!
Volgende week verhuis ik naar hem dit omdat zijn huis iets groter is. In de buurt een baan gezocht, prima zou je zeggen.

Nu is het zo dat wij samen een huis willen gaan kopen in deze vreselijk dure huizenmarkt.
Zijn huis is een fijn huis (stukje groter dan de mijne). Maar in een vreselijke buurt. Waar je op de dag vaak wordt aangesproken en 's avonds binnen moet blijven.

Nu werkt mijn vriend in een kleine winkel van zijn ouders. Dit zo'n 60-70 uur per week. Daarnaast werk ik drie dagen en twee thuis als zzper.

Ik heb het afgelopen half jaar meermaals aangegeven dat er opslag of overname van de zaak in moet zitten.
Dit beaamt hij maar gaat het gesprek met zijn ouders amper aan. Of laat zich erg snel afschepen.
Vriend is 35 werkt er al zo'n 20 jaar en en vader wordt 64.
Hij verdient veel en veel te weinig voor de uren dat hij maakt. En ook over overname valt niet te praten met zijn ouders. Evenmin als over opslag. Mijn vriend doet ontzettend veel voor de winkel en beschouwt het als zijn eigen kind. Helaas wordt dit door zijn vader als normaal gezien en kan ie soms nog een trap nakrijgen ook. De zaak loopt goed en zit geen hypotheek of hoge huur op het pand. Want natuurlijk aanzienlijk scheelt in de kosten.

Maar het punt is mijn vriend heeft wel enkele keren om opslag of overname gevraagd. Maar dit wordt meteen afgekapt en vriend doet niets en vraagt niets meer. En morgen gaat ie het vragen. Maar morgen blijft maar morgen.

Vorige week zijn wij bij een financiël adviseur geweest. En deze man beaamde dat er met dit salaris weinig kan. En dat er zeker wat bij kan gezien de uren. Maar hoe ik ook aandring hij vraagt en doet thuis niets. Ik heb het idee dat hij bang is voor de reactie van zijn ouders en graag de lieve vrede wil bewaren.

Nu begin ik om hem af te knappen. Wat ik heel erg vind. Het is een goede man, lief betrouwbaar etc.
Maar het feit dat hij niet zijn ouders serieus aanspreekt over de de toekomst van de zaak. Vind ik vreselijk slap. Ik ben bijna 34 en heb een kinderwens maar op deze manier wordt het allemaal lastig.

Wat kan ik nog doen zonder mijn geduld maar nog meer mijn respect voor hem niet te verliezen?

Sorry voor het lange verhaal!!
In elk geval zou ik voorlopig maar even blijven latten...
Alle reacties Link kopieren
Hij kan toch zeggen dat het een opslag/overname gaat worden en dat hij anders weg gaat. Nou dan kijk je maar wat die ouders doen in het ergste geval zoekt hij een nieuwe baan met een beter salaris. In het huidige economische klimaat is een baan vinden ook niet zo lastig meer.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
26-07-2019 10:26
In elk geval zou ik voorlopig maar even blijven latten...
Dit ja.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
26-07-2019 10:26
In elk geval zou ik voorlopig maar even blijven latten...
Dit, en financieel alles gescheiden houden.
Alle reacties Link kopieren
Samen met je schoonouders om tafel. We willen graag een huis kopen en een gezin stichten, kan Koos opslag krijgen, anders zal hij elders een baan moeten zoeken.
ik geef mn bek ook maar een douw
DeMessias schreef:
26-07-2019 10:27
Hij kan toch zeggen dat het een opslag/overname gaat worden en dat hij anders weg gaat. Nou dan kijk je maar wat die ouders doen in het ergste geval zoekt hij een nieuwe baan met een beter salaris. In het huidige economische klimaat is een baan vinden ook niet zo lastig meer.
Ik denk dat het idee van overname en opslag niet bij vriend vandaan komt maar TO. Zij wil kopen en aan een kind en is boos dat vriend er bij oudere niet over durft te beginnen.

Hun zaak is niet jouw zaak TO.
Alle reacties Link kopieren
Vreemd zeg, het gros van de ouders zou een gat in de lucht springen als blijkt dat een kind de zaak wil overnemen en ook er helemaal voor wil gaan

Willen ze niet met pensioen? Zijn ze bang dat ze elkaar niks te zeggen hebben?
Zijn ze bang dat vriend heel de winkel gaat veranderen? Kunnen ze dus niet loslaten?

Hij moet het gesprek echt aangaan, en als ze star blijven misschien zelf iets opstarten. Dit is geen doen zo

Vooral het totale gebrek aan vertrouwen van zijn ouders vind ik respectloos
Ik heb een vriendin die ook ooit in zo’n soort situatie zat. Zij heeft er voor gekozen om de relatie te verbreken (niet alleen daarom). Nu, jaren later, is zijn situatie nog altijd hetzelfde.
Ik zou als ik jou was ook wat kordate stappen verwachten en als die niet komen, eieren voor m’n geld kiezen.
Madeliefjees schreef:
26-07-2019 10:31
Samen met je schoonouders om tafel. We willen graag een huis kopen en een gezin stichten, kan Koos opslag krijgen, anders zal hij elders een baan moeten zoeken.
Vriendin van zoon van 1,5 jaar die jou even komt vertellen wat je met je zaak moet doen?
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat jij een kinderwens hebt moet t maar even allemaal anders? Blijkbaar was vriend best tevreden totdat jij kwam.
Ik snap dat t een frustrerende situatie is, maar je kunt niet verwachten dat dingen ineens veranderen omdat jij in beeld komt. Als je vriend er zélf echt last van had, had-ie al lang een andere baan gezocht, lijkt me.

Slecht idee om te gaan samenwonen in een situatie waar je ontevreden over bent en waar nog geen oplossing voor in zicht is, in elk geval.
Overigens ook niet goed als hij echt onredelijk weinig verdient. Dat is echter zijn gevecht.
Ik zou me niet mengen in de relatie die hij met zijn ouders heeft. Blijkbaar is hij hier oké mee, dus dat heb je gewoon te accepteren. Als je daar niet mee kunt leven, is het einde relatie.

Wat geld betreft: een andere manier om een huis te kunnen kopen is met een schenking van zijn (of jouw, natuurlijk) ouders. Zijn ouders zouden daar het geld voor moeten hebben. Of wellicht zijn ze eerder genegen zelf te investeren in onroerend goed.

Overigens, hebben zijn ouders al kleinkinderen? Als ze die graag willen hebben van hun zoon, kan je vriend ze daarmee wellicht overtuigen (stamhoudertje voor opa; de beste man klinkt wel of hij daar gevoelig voor is).
Alle reacties Link kopieren
zimi schreef:
26-07-2019 10:34
Vriendin van zoon van 1,5 jaar die jou even komt vertellen wat je met je zaak moet doen?
Nee, samen het gesprek aangaan. En als vriend dat niet wil, je conclusies trekken. Dan blijft TO gewoon in haar eigen huis.
ik geef mn bek ook maar een douw
Dit maak ik van dichtbij mee, iets andere situatie. Maar daar is het nooit goed gekomen, en zelfs na 20 jaar niet. Hij durft niet tegen zijn vader in te gaan, hoe mondig hij anders ook is.

Ik weet niet of het bij jullie zo loopt, maar houd er rekening mee dat dit zomaar altijd zo kan blijven. En dan is de vraag: ga je verder met zo iemand.
Helaas hebben niet alle ouders het beste met hun kinderen voor, ook al zien die ouders dat wellicht anders.

In feite wordt je vriend uitgebuit door zijn ouders...
Phineas schreef:
26-07-2019 10:37
Ik zou me niet mengen in de relatie die hij met zijn ouders heeft. Blijkbaar is hij hier oké mee, dus dat heb je gewoon te accepteren. Als je daar niet mee kunt leven, is het einde relatie.

Wat geld betreft: een andere manier om een huis te kunnen kopen is met een schenking van zijn (of jouw, natuurlijk) ouders. Zijn ouders zouden daar het geld voor moeten hebben. Of wellicht zijn ze eerder genegen zelf te investeren in onroerend goed.

Overigens, hebben zijn ouders al kleinkinderen? Als ze die graag willen hebben van hun zoon, kan je vriend ze daarmee wellicht overtuigen (stamhoudertje voor opa; de beste man klinkt wel of hij daar gevoelig voor is).

Soms moet iemand even wakker worden geschud en juist van een buitenstaander horen dat de ontstane situatie niet normaal is. Als TO en vriend verder willen heeft TO ook iets te vinden.

Als vriend niet durft kan ze nu bijna haar toekomst uittekenen. Vraag is of ze dat wil.
Je loopt 10 passen vooruit.
Je hoeft ook niet meteen te gaan kopen in een oververhitte huizenmarkt.
zimi schreef:
26-07-2019 10:34
Vriendin van zoon van 1,5 jaar die jou even komt vertellen wat je met je zaak moet doen?
Dit. To kan natuurlijk ook zelf meer geld gaan verdienen als ze zaken wil die ze niet kan betalen.
Ik zou blijven latten en me hierin niet mengen.
Begrijp je probleem, niet verhuizen en zeker samen geen huis kopen.
Volgende week bij hem intrekken terwijl je op hem aan het afknappen bent, lijkt me niet verstandig.

Wat die overname van de zaak betreft, jou vriend ziet het als zijn kindje waardoor het geld misschien niet zo belangrijk voor hem is. Die vader is 64 en wil nog niet denken aan overname en dat is hij ook niet verplicht. Natuurlijk zou hij zijn zoon meer mogen betalen, maar zolang als zoon dat accepteert, omdat hij daar graag werkt?
Grote kans dat ze geen extra pensioen hebben opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Goedenmorgen,

Wat fijn dat jullie zo met mij meedenken!!

Mijn vriend wil net zo goed als ik een huis kopen met een kindje. Wat dat betreft zitten wij op een lijn.

Maar hij kan niet de moed vinden om serieus om de tafel te gaan zitten.
Hij heeft wel terloops gevraagd.
Maar dit wordt dan snel afgekapt en daar blijft het bij.

Op verjaardag met teveel bier worden er dingen gezegd die niet door de beugel kunnen. Zoals ik verkoop de winkel aan die en die.
Dit vimd ik vreselijk voor hem hij doet zo ontzettend veel! Zonder zijn hulp zal de zaak gesloten moeten worden.
Vader heeft last van heup etc.

Maar mijn vriend komt totaal niet vppt zichzelf op. Ook een bijvoorbeeld een dag later na het incident niet.
2019 schreef:
26-07-2019 10:40
Grote kans dat ze geen extra pensioen hebben opgebouwd.
Als je een goed lopend bedrijf hebt, dan kan dat een leuk pensioen zijn
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt rammelende eierstokken en daarom moet alles nu in de versnelling. Is jouw huis een koophuis? Is zijn huis een koophuis? Zo ja, wat is er aan overwaarde en is er eigen vermogen? Besef dat als je vriend de zaak overneemt dat zijn ouders zich waarschijnlijk nog steeds mengen in bepaalde zaken. En dat hij nog steeds weken van 70 uur maakt. Is dat iets waar je rekening mee houdt? Je voedt je kinderen grotendeels alleen op. Houdt privevermogen apart in verband met mogelijke aanspraak bij faillissement. Besef ook dat jij je bij je schoonouders niet populair zult maken ook al zijn je motieven deels begrijpelijk. Laat je vriend niet kiezen. Laat hem zelf beslissingen nemen. Hij moet het zelf ook allemaal willen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
26-07-2019 10:40
Grote kans dat ze geen extra pensioen hebben opgebouwd.
Extra pensioen? Ik denk juist helemaal geen pensioen. Pa denkt misschien te kunnen cashen bij overname met goodwill e.d. Of verkoop pand of verhuur pand.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
SweetFirefly schreef:
26-07-2019 10:50
Extra pensioen? Ik denk juist helemaal geen pensioen. Pa denkt misschien te kunnen cashen bij overname met goodwill e.d. Of verkoop pand of verhuur pand.
Dat denk ik ook.
En misschien kan vriend een opleiding gaan doen voor in de toekomst ander werk te gaan zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven