Woedeaanval vriend

02-08-2019 16:19 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend kan soms enorm boos worden en alle controle verliezen, het komt voor mij dan onverwacht.
De laatste keer hadden we een gesprek waar ik niet positief reageerde op zijn idee.
Ik was geïrriteerd omdat we het al eens eerder hadden besproken en ik toen ook al had aangegeven dat ik dat niks vond. Mijn toon was defensief waardoor hij totaal flipte. Schreeuwen, met spullen gooien, woedend de deur uit en met piepende banden weggereden. Ik stond erbij en ik keek ernaar. Vervolgens kwam hij terug en schreeuwde nog wat en ging weer weg.
Ik heb toen gezegd dat als hij zo weggaat en wegblijft de relatie wat mij betreft voorbij is. Ik vind dit echt onvolwassen (tokkie)gedrag.
Uiteindelijk is hij teruggekomen en hebben we beide zeer geëmotioneerd gepraat. De welbekende rode knoppen vanuit de jeugd zijn ingedrukt en dat doet pijn.
Onze relatie is op alle vlakken superfijn, we zijn dolverliefd op elkaar en zien echt een toekomst samen.
Alleen deze uitbarstingen die af en toe voorkomen, trek ik slecht. Hij zegt dan dat hij mijn toon en negatieve houding soms niet trekt. (Dit is overigens maar zelden het geval).
Dat mag natuurlijk en daar ga ik ook zeker op letten, maar dan nog vind ik zijn reactie buiten proportie. Ik weet (en hij ook) dat zijn woedeuitbarsting weinig met mij te maken heeft, maar ik merk dat ik toch een beetje bang word om mezelf te kunnen zijn. Soms kan ik alles stom vinden of ben ik mopperig omdat ik ongesteld moet worden oid, maar het overgrote deel ben ik gewoon opgewekt en vrolijk.
Hoe ga ik hier mee om? Overdrijf ik dat ik het buiten proportie vind?
anoniem_8866 wijzigde dit bericht op 03-08-2019 09:55
0.28% gewijzigd
Ik zou een andere vriend zoeken

Ook niet goed voor zoon. Hij is niet zijn vader?
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 02-08-2019 16:24
44.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je overdrijft zeker niet.

In mijn ervaring wordt dit alleen maar erger. Dat je een beetje bang wordt om jezelf te zijn zou genoeg reden moeten zijn om er een punt achter te zetten. Mijn ex was ook zo, wat een opluchting voelde ik toen dat uit was..
nee je overdrijft niet
Alle reacties Link kopieren
Beetje moe word ik dat alles tegenwoordig herleid wordt naar de jeugd, de rode knoppen.

Jouw vriend moet zich gaan leren beheersen is niet normaal hoe hij zich gedraagd waardoor jij op je tenen gaat lopen en ergens geeft hij jou ook nog eens de schuld van zijn bizarre woedeaanval.

Ik zou sowieso de volgende keer weglopen voordat die gek een keer de grens overgaat.
sjaantje37 wijzigde dit bericht op 02-08-2019 16:26
0.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier heel slecht tegen kunnen, dat explosieve zou voor mij heel onveilig voelen. De enige manier om die woedeaanvallen te voorkomen is dus altijd lief en vrolijk zijn, hem altijd naar de mond praten, kortom, op eieren lopen om de lieve vrede te bewaren. Dat is toch geen doen?

Tenzij hij bereid is hiermee aan de slag te gaan, denk ik dat zoiets wel een dealbreaker kan zijn. Met een tikkende tijdbom is het niet lekker leven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat een afknapper. Voor mij zou het einde relatie zijn om eerlijk te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, je overdrijft niet.
Hij moet wat met die woede en rode knoppen gaan doen, anders gaat het van kwaad tot erger.
Nu is het nog 'jouw houding', straks is het omdat je aardappels hebt gekookt i.p.v. de rijst die hij wilde maar je niet gevraagd heeft te koken.
Blijkbaar kan hij dat niet alleen, dus hulp lijkt me geen overbodige luxe (zegt iemand die niet snel 'therapie!!' roept ;-D ).
Life is a bitch (and I'm helping her).
Nee, je overdrijft niet. Ja, het is buiten proporties.

Iedereen heeft wel eens een boze bui die achteraf niet zo handig is, maar de reactie van jouw vriend is op geen enkele manier goed te praten.

Inmiddels merk jij dat je je laat intimideren door zijn buien.

Iedereen mag een mindere dag hebben, of het nou komt door een slechte jeugd of door een ongesteldheid, dat is begrijpelijk, Maar met deuren slaan, met spullen gooien, met gierende banden vertrekken en vervolgens de schuld bij een ander leggen? Nee.

Als hij vindt dat jij op zijn rode knoppen drukt, zou hij eens aan die rode knoppen die zulk extreem gedrag lanceren, gaan moeten werken.

Stel dat jullie later kinderen hebben die op zijn rode knoppen drukken omdat kinderen nou eenmaal kinderen zijn... oh, er is al een zoon? Leuk voorbeeld, zulk gedrag...
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:19
[knip]
Hij zegt dan dat hij mijn toon en negatieve houding soms niet trekt. (Dit is overigens maar zelden het geval).
[knip]

Ik vind dat je niet overdrijft.
Als hij iets wat jij doet niet trekt, dan kan hij dat zeggen. Ga jij dan door, dan kan hij dat nogmaals herhalen en zeggen dat hij even wat anders gaat doen tot jij gekalmeerd bent, en dan een rondje gaan lopen, op zolder gaan knutselen of iets anders doen.
Om meteen, als jouw toon hem niet bevalt, over de rooie te gaan, spullen te vernielen en als een maniak rond te gaan rijden is een overtrokken reactie waar hij alleen verantwoordelijk voor is. Als hij echt zo weinig zelfbeheersing heeft dat hij dit niet kan voorkomen, dan lijkt het mij een goed idee dat hij een therapie gaat volgen om te leren zijn emoties op een normale manier te uiten.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Ladida1981 schreef:
02-08-2019 16:23
Je overdrijft zeker niet.

In mijn ervaring wordt dit alleen maar erger. Dat je een beetje bang wordt om jezelf te zijn zou genoeg reden moeten zijn om er een punt achter te zetten. Mijn ex was ook zo, wat een opluchting voelde ik toen dat uit was..
Dit. Helemaal mee eens. Het wordt alleen maar erger, en jij merkt dat je jezelf begint te beperken om die buien te voorkomen, wat eigenlijk een beloning voor zijn gedrag is.
Alle reacties Link kopieren
De keuze voor mij zou zijn: of hij gaat op een soort woedebeheersings-cursus, of ik vertrek.
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:19
Mijn vriend kan soms enorm boos worden en alle controle verliezen
...
Onze relatie is op alle vlakken superfijn, we zijn dolverliefd op elkaar en zien echt een toekomst samen.
Echt, dit matcht toch totaal niet?

Dump hem en zoek een leuke vent, dit wordt nooit beter.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je overdrijft niet. Zo'n uitbarsting is niet te rechtvaardigen denk ik. Kunnen jullie praten over hoe jullie willen dat het gesprek verloopt, op een rustig moment? Wat handige momenten om dingen uit te spreken zijn, wat jullie 'triggers' zijn, jullie grenzen zijn, dat soort dingen. Wellicht is hulp voor zijn verleden te overwegen. Nu is er te weinig te zeggen of dat een goed idee is denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ok, je wordt bang, kan jezelf niet zijn, zoekt (een deel van) de oorzaak bij jezelf van zijn ongeoorloofd gedrag. Hij zoekt de oorzaak bij jou en bij zijn verleden. Ik lees nergens dat hij er iets aan wil doen...

Maar 'onze relatie is op alle vlakken superfijn'


Niet dus he...dit ene ondermijnt echt alles hoor.

Dus wat mij betreft: of hij zoekt hulp hiervoor of daar is de deur
Onze relatie is op alle vlakken superfijn, we zijn dolverliefd op elkaar en zien echt een toekomst samen.

Eh nee is die niet.

En echt waarom zou je hier een toekomst mee willen. Maar goed ik geef het op, dit soort topics zijn er mij teveel. Ik snap echt niks van mensen die zo graga een relatie willen dat genoegen nemen met zo'n type.

De drama zal wel lekker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je overdrijft niet hoor. Bizar dat hij zich zo uit. Als jullie samen verder willen zoek dan nu hulp voordat het nog meer uit de hand loopt. Ik lees dat er een kind in beeld is.....zeker ook voor zijn voorbeeld is het goed om dit te stoppen, zo snel mogelijk!
Ik zou samen naar de huisarts gaan en zorgen dat hij of jullie doorverwezen worden en hulp krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik moeilijk vind, is dat hij het niet zo erg lijkt te vinden als ik. Als ik zeg dat ik zijn reactie buiten proportie vind en dat ik hier niet tegen kan, zegt hij dat voor hem hetzelfde geldt wat betreft mijn houding als ik negatief of defensief ben.
Ik heb gezegd dat hij dus blijkbaar graag een vriendin wil die hem naar de mond praat en op alles ja en amen zegt. Maar hij zegt dat ie dat niet wil.
anoniem_8866 wijzigde dit bericht op 02-08-2019 16:35
22.87% gewijzigd
Pergamon schreef:
02-08-2019 16:29
De keuze voor mij zou zijn: of hij gaat op een soort woedebeheersings-cursus, of ik vertrek.
Dit.

Je had al eerder aangegeven dat je dit gedrag niet tolereert. Hij laat dit gedrag nu weer zien en komt er mee weg omdat hij de schuld bij jou legt.

Waar en wanneer leg jij je grens?
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:33
Wat ik moeilijk vind, is dat hij het niet zo erg lijkt te vinden als ik. Als ik zeg dat ik zijn reactie buiten proportie vind en dat ik hier niet tegen kan, zegt hij dat voor hem hetzelfde geldt wat betreft mijn houding als ik negatief of defensief ben.
Hoeft ook niet. Hij moet het er ook niet mee eens zijn als jij hem dumpt.
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:33
Wat ik moeilijk vind, is dat hij het niet zo erg lijkt te vinden als ik. Als ik zeg dat ik zijn reactie buiten proportie vind en dat ik hier niet tegen kan, zegt hij dat voor hem hetzelfde geldt wat betreft mijn houding als ik negatief of defensief ben.
Ik heb gezegd dat hij dus blijkbaar graag een vriendin wil die hem naar de mond praat en op alles ja en amen zegt. Maar hij zegt dat ie dat niet wil.
Ik vind het moeilijk dat je zo naief bent.
Alle reacties Link kopieren
Laat me raden hij heeft een slechte jeugd gehad?
Donder hem eruit en hij neemt maar weer eens contact op als hij zijn woede uitbarstingen onder controle heeft en dan zie jij wel of je nog trek in hem hebt.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:33
Wat ik moeilijk vind, is dat hij het niet zo erg lijkt te vinden als ik. Als ik zeg dat ik zijn reactie buiten proportie vind en dat ik hier niet tegen kan, zegt hij dat voor hem hetzelfde geldt wat betreft mijn houding als ik negatief of defensief ben.
Nee, dat klopt. Als hij het net zo erg zou vinden, zou hij er wel wat aan doen. Maar hij ploft, legt de schuld bij jou en alles blijft zoals het is.

Natuurlijk moet je je eigen aandeel in de gaten blijven houden. Maar negatief/defensief gedrag is peanuts vergeleken met explosies, deur dichtgooien, met spullen smijten en met gierende banden vertrekken.

Maar je kunt waarschijnlijk praten als brugman, dit zal er bij hem niet in gaan. Hij ziet geen eigen aandeel, hij kan alleen naar jou wijzen.

En dit verandert niet vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ben het met iedereen eens die zegt dat dit gedrag niet normaal is.
Wat een idioot gedrag en als dat al vaker voorgekomen is, begrijp ik niet dat je dolverliefd kunt zijn en dan ook nog een toekomst samen ziet. Wat een afknapper zou dit voor mij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ruby-Ann schreef:
02-08-2019 16:33
Wat ik moeilijk vind, is dat hij het niet zo erg lijkt te vinden als ik. Als ik zeg dat ik zijn reactie buiten proportie vind en dat ik hier niet tegen kan, zegt hij dat voor hem hetzelfde geldt wat betreft mijn houding als ik negatief of defensief ben.
Ik heb gezegd dat hij dus blijkbaar graag een vriendin wil die hem naar de mond praat en op alles ja en amen zegt. Maar hij zegt dat ie dat niet wil.
Nou, dan heb je toch je antwoord? Hij ziet er zelf absoluut geen kwaad in, stelt zijn buitenproportionele woede gelijk aan jouw tegenspraak en zal er dus echt niks aan gaan veranderen. Dus dat wordt óf ieder woord op een goudschaaltje leggen en vooral heel lief blijven lachen, óf zo nu en dan een peuterdriftbui van een volwassen vent moeten aanschouwen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven