Van samenwonen naar latten

05-08-2019 09:48 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik wonen nu een jaar samen, hebben twee jaar een relatie. Zij is 25 en ik ben 23. Wij waren al een tijdje op zoek naar een nieuw en groter appartement voor ons samen. Uiteindelijk heb ik die gevonden door middel van geluk hebben met een loting. Momenteel wordt deze woning nog gebouwd, midden september ga (ik) er in wonen.

Nu kwam zij gisteren thuis na elkaar twee weken wat minder te hebben gezien en gaf zij aan het super fijn te vinden om op deze manier het gevoel te hebben dat het elkaar zien "specialer" is. Zij gaf aan haar vrijheid en eigen plekje te missen, niet het idee te willen hebben om thuis te "moeten" komen. En dat het samenwonen haar momenteel bekneld. Zij is bang dat als dit gevoel zo door gaat dat onze relatie vroeg of laat voorbij is en dat vind ik jammer.

Zij gaf aan het niet fijn te vinden dat ik alles in het nieuwe huis betaal ( zij heeft geen geld, ik heb veel gespaard de afgelopen jaren ). Zij is bang het gevoel te krijgen dat zij op visite is bij mij. Dit gevoel wil ik niet bij haar opwekken en mij maakt het niet uit dat ik de inboedel betaal, daar heb ik tenslotte voor gewerkt. Wij hebben nu ook samen de halve inrichting al gekocht/gekozen. Twee weken geleden gaf zij aan het heel graag te willen proberen in het nieuwe huis en er meer open voor te staan.

Al met al gaf zij gisteren dus aan dat zij haar eigen kamer wil gaan huren en niet meer samen wil wonen met mij, wel wil zij heel graag onze relatie behouden. Ik zelf wilde juist heel graag samen gaan wonen in het nieuwe huis en het er echt "ons" huis van maken. Anderzijds wil ik niet voorbij gaan aan haar gevoel en waardeer ik haar eerlijkheid naar mij toe. Ik zag dat zij het er duidelijk zwaar mee had en het idee had mij teleur te stellen, ze was erg emotioneel.

Ik heb geen keuze en dat roept allerlei emoties en vraagtekens bij mij op. Nu ben ik benieuwd of dames de gevoelens die mijn vriendin heeft herkennen en hoe ik mij het beste kan opstellen. Ik heb mijn vriendin gevraagd om mij nu wat tijd te geven om haar keuze te laten bezinken. Zij vertelde mij weer mij alle ruimte te willen geven maar had niet verwacht dat ik het zo vervelend zou vinden. Tot 10 september hebben wij onze huidige appartement nog en in augustus gaan wij nog 8 dagen op vakantie.

Thanks voor de reacties alvast!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt voor mij als het begin van het einde.
Denk dat haar gevoel minder was geworden bij het samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als zichzelf losweken om het doorhakken van de knoop minder heftig te maken.

Maar wij kennen haar niet en hebben alleen jouw verhaal.

Je kunt niet anders dan haar gewoon laten gaan.

Ik zou denk ik op vakantie gaan en daar kijken hoe het gaat en er nog eens goed over praten, wat ze nou voelt. Of je gaat met een vriend en dan heeft ze tenminste echt 'afstand' om goed te bedenken wat ze wil.
Alle reacties Link kopieren
23 en dan al samenwonen...pfff...geniet eerst eens van je leven en kijk met een jaar of 5/6 maar eens of je je wil settelen met een vaste partner.
Je hebt je hele leven nog voor je.
Ik denk dat zij dit wellicht ook zo voelt nu.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
05-08-2019 09:50
Klinkt voor mij als het begin van het einde.
Denk dat haar gevoel minder was geworden bij het samenwonen.
Zij geeft aan dat haar gevoel hetzelfde is. Alleen dat zij zich vaker geïrriteerd voelt met het samenwonen en het minder leuk vind om mij te zien als wij elkaar elke dag zien.
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
05-08-2019 09:50
Klinkt voor mij als het begin van het einde.
Denk dat haar gevoel minder was geworden bij het samenwonen.
Zij geeft aan dat haar gevoel hetzelfde is. Alleen dat zij zich vaker geïrriteerd voelt met het samenwonen en het minder leuk vind om mij te zien als wij elkaar elke dag zien.
Alle reacties Link kopieren
ik ben pro latten. Met samenwonen komen zoveel dingen ineens in een relatie... financien, huishouden, de hele tijd bij elkaar en daardoor minder speciaal etc.
Maar van samenwonen naar latten klinkt wel als een stap terug. Ik denk dat het alleen kan als jullie er beide achter staan.

Verder vraag ik me af hoe jullie de toekomst zien? Willen jullie graag trouwen en kinderen? En wil ze dat dan doen met latten of in de toekomst wel samenwonen?
Ik zou dit soort dingen goed en eerlijk bespreken.
Ik snap je vriendin wel. Ik moest er op mijn 23ste ook niet aan denken om al samen te wonen. Kom je net onder het juk van je ouders vandaan, kun je je aan de volgende persoon gaan conformeren. Ik had daar toen totaal geen zin in.
Als je van d'r houdt, laat het lekker op z'n beloop. Jullie zijn jong en flexibel. Vind uit wat voor jullie samen en individueel werkt.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
05-08-2019 09:56
Klinkt als zichzelf losweken om het doorhakken van de knoop minder heftig te maken.

Maar wij kennen haar niet en hebben alleen jouw verhaal.

Je kunt niet anders dan haar gewoon laten gaan.

Ik zou denk ik op vakantie gaan en daar kijken hoe het gaat en er nog eens goed over praten, wat ze nou voelt. Of je gaat met een vriend en dan heeft ze tenminste echt 'afstand' om goed te bedenken wat ze wil.
Dat zie ik inderdaad ook wel gebeuren. Ik ga haar in ieder geval alle ruimte geven die zij nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
05-08-2019 09:58
ik ben pro latten. Met samenwonen komen zoveel dingen ineens in een relatie... financien, huishouden, de hele tijd bij elkaar en daardoor minder speciaal etc.
Maar van samenwonen naar latten klinkt wel als een stap terug. Ik denk dat het alleen kan als jullie er beide achter staan.

Verder vraag ik me af hoe jullie de toekomst zien? Willen jullie graag trouwen en kinderen? En wil ze dat dan doen met latten of in de toekomst wel samenwonen?
Ik zou dit soort dingen goed en eerlijk bespreken.
Mhm ja, ik denk dat het voor haar te snel te serieus geworden is met dit samenwonen. En ja door elkaar iedere dag te zien werd het voor haar meer normaal dan leuk en wellicht is zij daar nog niet klaar voor of wil zij dit niet met mij.

Ik ben er geen tegenstander van om apart van elkaar te gaan wonen, voorheen ging dit ook prima. Maar het roept meer vragen en onzekerheid bij mij op. Ik denk dat het enige wat ik kan doen is afwachten en haar ruimte geven die zij zoekt.

In de toekomst ziet zij ons wel weer een keer samen wonen als wij samen blijven, echter denk ik dat zij dit nu zegt als een soort pleister op de wond. Kinderen en trouwen ziet zij niet zitten en hoeft van mij ook niet perse.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
05-08-2019 09:58
Ik snap je vriendin wel. Ik moest er op mijn 23ste ook niet aan denken om al samen te wonen. Kom je net onder het juk van je ouders vandaan, kun je je aan de volgende persoon gaan conformeren. Ik had daar toen totaal geen zin in.
Als je van d'r houdt, laat het lekker op z'n beloop. Jullie zijn jong en flexibel. Vind uit wat voor jullie samen en individueel werkt.
Haha ja ik vind het ook k*t dat zij zich zo voelt. Maar goed uiteindelijk hebben wij het geprobeerd en werkte het voor haar niet op dit moment in haar leven.
Ik snap wel dat je er onzeker van wordt hoor. Is ook niet een heel leuk bericht toch?
Alle reacties Link kopieren
Begin van het einde inderdaad. Accepteren en je nieuwe huis maar jouw smaak gaan inrichten.

Rot voor je. Maar op deze leeftijd ook niet raar dat niet alles voor altijd is.
Alle reacties Link kopieren
Maelstrom schreef:
05-08-2019 10:10
Ik snap wel dat je er onzeker van wordt hoor. Is ook niet een heel leuk bericht toch?
Heeft niet mijn voorkeur nee. Maar uiteindelijk liever dat zij eerlijk is dan dat zij daar met mij gaat wonen terwijl het eigenlijk niet goed voelt.

Had er meer vrede mee kunnen hebben als ik er ook zo over dacht. Maar ik vind het samenwonen juist wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
05-08-2019 10:21
Begin van het einde inderdaad. Accepteren en je nieuwe huis maar jouw smaak gaan inrichten.

Rot voor je. Maar op deze leeftijd ook niet raar dat niet alles voor altijd is.
Ik ben er ook een beetje bang voor. Ga inderdaad nu met mijn huis aan de slag.. En dan maar zien hoe het loopt.
Zit nu alleen nog in dubio met mijzelf. We moeten nog ruim 5 weken samen wonen. En ik weet niet of ik dat nog wel zo leuk vind nu..
Alle reacties Link kopieren
Ze is nog niet toe aan een vaste relatie. Ze wil niet meer samenwonen, niet trouwen en geen kinderen. Maak er een fwb van en zoek een partner die wel met jou samen wil zijn.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-08-2019 10:29
Ze is nog niet toe aan een vaste relatie. Ze wil niet meer samenwonen, niet trouwen en geen kinderen. Maak er een fwb van en zoek een partner die wel met jou samen wil zijn.
Mhm ja dit is wel een eye opener. Als ik zometeen niet meer samen woon met mijn vriendin, wat is de inhoud nog van de relatie?
Zij vindt het leuk om leuke dingen te doen en elkaar af en toe te zien zonder druk. Ik heb anderzijds ervaren hoe fijn het voor mij is om mijn leven met iemand te delen en samen te wonen.
Male1996 schreef:
05-08-2019 09:57
Zij geeft aan dat haar gevoel hetzelfde is. Alleen dat zij zich vaker geïrriteerd voelt met het samenwonen en het minder leuk vind om mij te zien als wij elkaar elke dag zien.
Klinkt als geen langdurige relatie. Houd de eer aan jezelf en verbreek de relatie.
Ze wil dus lekker haar eigen gang gaan zonder daarbij het gevoel te hebben gecontroleerd te worden. Jullie relatie gaat dus qua intimiteit weer een stapje terug, waar ze eerder nog zei later op de avond thuis te komen heb je nu geen idee meer waar je vriendin uithangt. Zie jij dit ook zitten?

Vind het wel een gekke beredenering dat ze niet erbij in wil komen wonen omdat ze dan het gevoel heeft dat ze op visite is doordat jij alles betaald. Dat is toch juist de situatie die nu ontstaat? Als ze met je mee verhuisd zou zijn hadden jullie neem ik aan samen alle meubels uitgezocht. Iets klopt er niet aan dit verhaal.

Ik zou haar na de vakantie alle ruimte geven en er zelf een punt achter zetten.
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft niet het begin van het einde te betekenen. Ze heeft wat meer ruimte voor zichzelf nodig. En daar is niets mis mee. Jullie zijn nog ontzettend jong. Geniet lekker van het vrije leven zonder al die romslomp van het samenwonen erbij.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
05-08-2019 11:10
Ze wil dus lekker haar eigen gang gaan zonder daarbij het gevoel te hebben gecontroleerd te worden. Jullie relatie gaat dus qua intimiteit weer een stapje terug, waar ze eerder nog zei later op de avond thuis te komen heb je nu geen idee meer waar je vriendin uithangt. Zie jij dit ook zitten?

Vind het wel een gekke beredenering dat ze niet erbij in wil komen wonen omdat ze dan het gevoel heeft dat ze op visite is doordat jij alles betaald. Dat is toch juist de situatie die nu ontstaat? Als ze met je mee verhuisd zou zijn hadden jullie neem ik aan samen alle meubels uitgezocht. Iets klopt er niet aan dit verhaal.

Ik zou haar na de vakantie alle ruimte geven en er zelf een punt achter zetten.
Het gevoel dat zij lekker haar eigen gang wil gaan zonder daarbij het gevoel te hebben dat ik het vervelend vind als zij niet thuis komt heb ik ook. Die beredenering doet iets met mijn vertrouwen.. En voor mij is dat qua intimiteit een stap terug. Ik weet niet of ik dat zie zitten, dat moet ik gaan ervaren denk ik.

De meubels e.d. hadden wij grotendeels al samen uitgekozen. Wel gaf zij vanaf het begin al aan het niet fijn te vinden dat ik zoveel te zeggen heb over het huis, het op mijn naam staat, alle spullen door mij betaald zijn etc.

Eigenlijk heb ik twee keuzes; Mij hierin schikken en zien hoe het verder gaat. Of ermee stoppen.
Het is niet de standaard maar sommige mensen zijn nou eenmaal niet standaard.
Ik ben ook na samenwonen weer gaan latten omdat dat voor ons gewoon beter werkt. Ja de halve wereld zal daar wel wat van vinden maar so what.
Ik vind het dus zeker niet het begin van het einde.

En hoezo wat blijft er voor relatie over? Je kan een hele leuke en goede relatie hebben zonder samen te wonen!
Alle reacties Link kopieren
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
05-08-2019 09:56
23 en dan al samenwonen...pfff...geniet eerst eens van je leven en kijk met een jaar of 5/6 maar eens of je je wil settelen met een vaste partner.
Je hebt je hele leven nog voor je.
Niet iedereen heeft daar per se behoefte aan, hé? Alsof je niet zou kunnen genieten van je leven als je op jonge leeftijd gesetteld bent... Iedereen is anders. Zelf ben ik 23 en woon ik al vier jaar samen met mijn partner van 31. Ik zou niet anders willen en geniet volop. Juist het daten en single leven vond ik geen ruk aan. Ik bedoel maar, iedereen is anders!

TO, het klinkt niet heel positief. Het komt over als alvast afstand nemen, zodat het later minder moeilijk is om de relatie te verbreken.
Male1996 schreef:
05-08-2019 11:17
Het gevoel dat zij lekker haar eigen gang wil gaan zonder daarbij het gevoel te hebben dat ik het vervelend vind als zij niet thuis komt heb ik ook. Die beredenering doet iets met mijn vertrouwen.. En voor mij is dat qua intimiteit een stap terug. Ik weet niet of ik dat zie zitten, dat moet ik gaan ervaren denk ik.

De meubels e.d. hadden wij grotendeels al samen uitgekozen. Wel gaf zij vanaf het begin al aan het niet fijn te vinden dat ik zoveel te zeggen heb over het huis, het op mijn naam staat, alle spullen door mij betaald zijn etc.

Eigenlijk heb ik twee keuzes; Mij hierin schikken en zien hoe het verder gaat. Of ermee stoppen.
Dus als ik het goed begrijp heeft zij wel degelijk de meubels met jou samen uitgezocht waardoor sommige dingen misschien niet helemaal jou smaak zijn, maar laat ze je daar nu mee zitten. En dan ook nog beweren dat het voelt alsof zij op visite komt. Is ze soms teleurgesteld dat de helft ervan niet op haar naam staat?

Het lijkt mij dat deze hele wending al een hele domper op je nieuwe huisje zet, ik zou haar grof gezegd niet nog meer leukigheid ervan verpesten. Succes met je overweging TO.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
05-08-2019 11:21
Het is niet de standaard maar sommige mensen zijn nou eenmaal niet standaard.
Ik ben ook na samenwonen weer gaan latten omdat dat voor ons gewoon beter werkt. Ja de halve wereld zal daar wel wat van vinden maar so what.
Ik vind het dus zeker niet het begin van het einde.

En hoezo wat blijft er voor relatie over? Je kan een hele leuke en goede relatie hebben zonder samen te wonen!
Daar zit zeker wat in, ik denk dat het alleen werkt als je er echt allebei achter staat en voor wil gaan.

Ik twijfel alleen aan de intentie en dat maakt mij onzeker; Is het echt door de punten die zij benoemd. Of gaat het haar er meer om dat het op deze manier makkelijker gaat zijn om afscheid van mij te nemen. Hoe vaak ga ik haar nog zien, ik werk onregelmatig en zij werkt zes dagen in de week. Hoe is die switch bij jullie geweest na het samenwonen te gaan latten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven