Introverte mensen leren kennen

07-08-2019 10:59 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je leest tegenwoordig best vaak dat er zoveel eenzame mensen zijn. Ik kan mezelf daar ook wel onder scharen, ook al heb ik een gezin en werk... ik heb geen vrienden, hoogstens wat vrienden via mijn vriend die ik eigenlijk alleen zie omdat mijn vriend mijn vriend is. Ik ben introvert en ben wel graag op mezelf, maar daarnaast verlang ik ook wel naar verbinding. Ik ben vrij passief in initiatief nemen. En ik denk ook nog dat ik uit straal dat ik met rust gelaten wil worden. Dan gebeurt er op dat vlak ook niet zo veel natuurlijk. Dit komt ook voort uit angst. Dat inzicht heb ik inmiddels en is iets waarin ik stappen te maken heb.

Een paar jaar geleden was er een website waar we onze persoonlijke verhalen posten... en waar mensen dan vervolgens op reageerden. Bijna zoals het Viva-forum maar dit was een klein besloten clubje en de verhalen waren zo persoonlijk dat je elkaar na jaren wel goed gaat kennen. Ik zat elke avond wel op die site en ik had zoveel aan die mensen en zij aan mij. Ik vond het een fijne manier van contact hebben en ik vond het ook niet moeilijk om mezelf open te stellen, daar waar ik dat IRL dus wel lastig vind.

De site is helaas opgeheven en er is nog even geprobeerd elders verder te gaan, maar het was het niet meer hetzelfde en de vervolgsite is uiteindelijk een stille dood gestorven. Ik zoek nog steeds naar iets anders waarbij ik me kan aansluiten, maar dat heb ik nooit meer gevonden... Misschien kent iemand hier iets met een soortgelijke opzet?
Ik ken enkel sites om echt op zoek te gaan naar vrienden; denk aan Vrienden voor Vrienden, vriendin.nl,... Daar worden ook groepjes aangemaakt voor 'introverte mensen'. Uit eigen ervaring weet ik helaas dat daar niet veel tot stand komt.

Succes, TO..
niloe schreef:
07-08-2019 11:08
Ik ken enkel sites om echt op zoek te gaan naar vrienden; denk aan Vrienden voor Vrienden, vriendin.nl,... Daar worden ook groepjes aangemaakt voor 'introverte mensen'. Uit eigen ervaring weet ik helaas dat daar niet veel tot stand komt.

Succes, TO..
Niet om grappig te doen, maar het zijn niet voor niks introverte mensen.
Denk toch dat je meer baat hebt bij real life vriendschappen.
Daar kan je best een beginnetje mee maken via zo een forum dat je daar het eerste contact legt en na een tijdje bv een keer af te spreken of eerst eens een keer te skypen om te kijken of de klik er ook echt is.
RL vriendschappen zijn doorgaans wat blijvender en je leert je sociale skills op te krikken. Daarnaast is het volgens mij ook een stuk gezonder voor een relatie om beiden een eigen vriendenkring te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lichtelijk off topic, maar wilde je even een hart onder de riem steken.

Want ben je op zoek naar nieuwe vrienden of echt slechts naar introverte vrienden?

Ik ben ook grotendeels introvert maar mijn vrienden zou ik eerder extrovert noemen. Ik ben de stille grinnik, zij de overdreven lachers, maar toch kan ik door hun energie ook echt wel uit m'n schulp komen. Bovendien kennen ze me al jaren en weten ze dat ik soms best een beetje overprikkeld of wat stiller kan zijn. En dat vinden ze prima (ik krijg ook nooit de vraag van ze of ik boos of moe ben als ik eventjes stil ben)

Als jij een stil muisje bent en je gaat op zoek naar andere stille muisjes, kan het best gezellig zijn hoor, maar het kan ook wel heel stil worden. Bovendien geef je zelf al aan dat je passief bent en dat je uitstraalt dat je met rust gelaten wil worden.

Ik denk, als ik jou verhaal lees, dat het echt niet uitmaakt of jouw nieuwe vrienden introvert of extravert zijn. Volgens mij is het belangrijker dat ze jou snappen 💕
Alle reacties Link kopieren
Waarom zoek je juist introverte mensen?. Je zegt dat je graag wat contacten wilt, waar moeten dat dan ook introverte mensen zijn?. Ik denk dat je het jezelf daar juist moeilijker mee maakt. En voor de contacten maakt het toch niet uit? Ik neem aan dat je ook IRL wilt gaan afspreken met deze nieuwe contacten? Dan is het toch handiger als de ander ook niet zo introvert is?
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
07-08-2019 11:19
Waarom zoek je juist introverte mensen?. Je zegt dat je graag wat contacten wilt, waar moeten dat dan ook introverte mensen zijn?. Ik denk dat je het jezelf daar juist moeilijker mee maakt. En voor de contacten maakt het toch niet uit? Ik neem aan dat je ook IRL wilt gaan afspreken met deze nieuwe contacten? Dan is het toch handiger als de ander ook niet zo introvert is?

Goeie vraag. Dat is inderdaad niet persé een must, maar extraverten heb ik genoeg om me heen (vrienden van mijn vriend)... alleen, die ontloop ik een beetje. Ik heb gemerkt dat ik moeilijk kan omgaan met de sociale norm waaraan je moet voldoen volgens de gemiddelde extravert. Denk ik een kleinschalige afspraak te hebben, blijkt de ander aan anderen te hebben gevraagd of ze ook zin hadden om te komen en dan zit ik opeens toch weer met meer mensen. Ik worstel ermee, want wie ben ik om te zeggen dat anderen er niet bij mogen. Het zou zomaar kunnen dat het inderdaad zo is wat Girafjes zegt, dat ze mij een saai muisje vinden en daarom wat extra leven in de brouwerij willen door meer mensen uit te nodigen. Dat soort dingen overkomen me zo vaak, dat ik neig naar gelijkgestemden waarmee je gewoon een open één op één gesprek kunt hebben en die dat ook prima vinden omdat ze zelf ook een saai muisje zijn!
Alle reacties Link kopieren
Tintelfris schreef:
07-08-2019 11:15
RL vriendschappen zijn doorgaans wat blijvender en je leert je sociale skills op te krikken. Daarnaast is het volgens mij ook een stuk gezonder voor een relatie om beiden een eigen vriendenkring te hebben.

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Het verwatert sneller, dat heb ik nu wel gezien. Online lief en leed gedeeld en nu is iedereen verdwenen...
Het valt me op dat veel mensen hier introvert gelijkstellen aan verlegenheid, een stil muisje zijn. Dat is echt wat anders.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
07-08-2019 12:11
Het valt me op dat veel mensen hier introvert gelijkstellen aan verlegenheid, een stil muisje zijn. Dat is echt wat anders.
Dat weet ik, maar ik maakte die opmerking alleen omdat To schreef dat ze passief is, rust wil en zelf niet snel initiatief neemt. Niet omdat ze zei dat ze introvert is.
Alle reacties Link kopieren
in welke regio woon je? (en doe je ook aan social media?)
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen hobby;s of interesses waardoor je je bij een clubje hebt aangesloten?
Extraverte mensen zijn uitgesloten als vrienden of sta je wel open voor mensen die anders zijn dan jij?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vivinnetje schreef:
07-08-2019 11:57
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Het verwatert sneller, dat heb ik nu wel gezien. Online lief en leed gedeeld en nu is iedereen verdwenen...
Dat is meestal zo. Door het virtuele karakter en eventuele anonimiteit van online contact zijn mensen eerder geneigd zichzelf open te stellen. Het is makkelijker om je online te uiten dan in het echt tegenover een mens van vlees en bloed. Dat zorgt voor een gevoel van vertrouwelijkheid, diepgang en verbinding. Het is echter een vals gevoel want ook dat gevoel is virtueel en in wezen vaak oppervlakkiger dan het lijkt. Daarom is het uiteindelijk voor de meeste mensen bevredigender om enkele echte vriendschappen te hebben dan een hele rits virtuele contacten, ook al deel je van alles met die virtuele vrienden.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
07-08-2019 12:20
in welke regio woon je? (en doe je ook aan social media?)

Noord-Holland. Niet in een gebied waar het rustig is en weinig gebeurt!
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
07-08-2019 11:55
Goeie vraag. Dat is inderdaad niet persé een must, maar extraverten heb ik genoeg om me heen (vrienden van mijn vriend)... alleen, die ontloop ik een beetje. Ik heb gemerkt dat ik moeilijk kan omgaan met de sociale norm waaraan je moet voldoen volgens de gemiddelde extravert. Denk ik een kleinschalige afspraak te hebben, blijkt de ander aan anderen te hebben gevraagd of ze ook zin hadden om te komen en dan zit ik opeens toch weer met meer mensen. Ik worstel ermee, want wie ben ik om te zeggen dat anderen er niet bij mogen. Het zou zomaar kunnen dat het inderdaad zo is wat Girafjes zegt, dat ze mij een saai muisje vinden en daarom wat extra leven in de brouwerij willen door meer mensen uit te nodigen. Dat soort dingen overkomen me zo vaak, dat ik neig naar gelijkgestemden waarmee je gewoon een open één op één gesprek kunt hebben en die dat ook prima vinden omdat ze zelf ook een saai muisje zijn!
Ik herken dat totaal niet, dat extraverten zomaar anderen erbij uitnodigen. En wat bedoel je met de sociale norm? Ik vraag me af of het misschien meer de cultuur is van waar jij woont en/of vd vrienden van je vriend.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
07-08-2019 12:27
Je hebt geen hobby;s of interesses waardoor je je bij een clubje hebt aangesloten?
Extraverte mensen zijn uitgesloten als vrienden of sta je wel open voor mensen die anders zijn dan jij?

Ja, ik zit bij een leesclubje. En ik doe aan yoga.
Nee, zoals ik al zei zijn extraverte mensen niet uitgesloten als vrienden... maar ik merk gewoon dat die over mijn grenzen heen gaan. En natuurlijk, die geef ik dan dus niet duidelijk aan, maar soms is dat lastig. Zoals in het voorbeeld wat ik eerder gaf. Heeft ook met verwachtingen te maken. Andersom denk ik dat extraverten mij eerder oninteressant vinden. Ik ben geen gangmaker. Ik weet dat mensen verrast zijn wanneer we een gesprek hebben wat verder gaat dan de gebruikelijke koetjes en kalfjes op een feestje... maar zover komt het eigenlijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
firedraakje schreef:
07-08-2019 12:50
Ik herken dat totaal niet, dat extraverten zomaar anderen erbij uitnodigen. En wat bedoel je met de sociale norm? Ik vraag me af of het misschien meer de cultuur is van waar jij woont en/of vd vrienden van je vriend.

Misschien is dat zo... De vrienden van mijn vriend en mijn vriend zitten in dezelfde vriendengroep. Ik kan me voorstellen dat als je veel gezamenlijke vrienden hebt, je dan veel met elkaar afspreekt. Ik ken dat eigenlijk niet. Ik vind het wel heel vervelend, want dan denk je wat te gaan drinken bij iemand, kom je aan en dan zit de hele kamer vol. En het lijkt alsof ik de enige ben die daar moeite mee heeft. Omdat ik niet weet wat ik kan verwachten, ga ik niet meer mee.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
07-08-2019 12:41
Dat is meestal zo. Door het virtuele karakter en eventuele anonimiteit van online contact zijn mensen eerder geneigd zichzelf open te stellen. Het is makkelijker om je online te uiten dan in het echt tegenover een mens van vlees en bloed. Dat zorgt voor een gevoel van vertrouwelijkheid, diepgang en verbinding. Het is echter een vals gevoel want ook dat gevoel is virtueel en in wezen vaak oppervlakkiger dan het lijkt. Daarom is het uiteindelijk voor de meeste mensen bevredigender om enkele echte vriendschappen te hebben dan een hele rits virtuele contacten, ook al deel je van alles met die virtuele vrienden.

Dat denk ik ook wel... Ik vind het ook best pijnlijk om te concluderen dat er uiteindelijk maar weinig van over is gebleven. Overigens heb ik ze wel een paar keer IRL gezien, maar de afstand maakte dat het vooral virtueel bleef. Het meest waardevol zijn natuurlijk contacten waar je even langs kunt voor een kop koffie over en weer... maar dat lijkt me helemaal lastig. Ik woon in een buurt waar mensen niet verder gaan dan elkaar vriendelijk gedag zeggen. En ik ben niet het type dat dan out of the blue vraagt of ze zin hebben in koffie... @( Ik heb ook zo het idee dat iedereen z'n vriendenkring wel compleet heeft en ik wat dat betreft de boot heb gemist.
Alle reacties Link kopieren
ah noord holland, ja dat biedt mogelijkheden! (hier zuid holland)
en mijn vraagje over social media?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ben je op zoek naar vriendschap of naar verbinding? Vraag het me af omdat het voor mij niet 1 en hetzelfde is.
Ik schaar mijzelf wel onder introvert, maar kan goed kletsen op het werk en tijdens standaard situaties (winkel, op straat).
Ik heb echter geen behoefte aan een (diepe) vriendschap, waar je elkaar regelmatig ziet. Mijn vriend, familie en collega’s voldoen aan mijn sociale behoefte en voel me toch verbonden met de wereld.
Feestjes, koffiemomenten en buiten werktijd met collega’s omgaan trekt mij compleet leeg en heb geaccepteerd dat dit niet bij me past, al ben ik heel lang hiertegen ingegaan, door mezelf te dwingen vriendschap te zoeken en te onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
07-08-2019 13:16
ah noord holland, ja dat biedt mogelijkheden! (hier zuid holland)
en mijn vraagje over social media?

Niet heel actief. Ik heb Facebook, maar dat is het wel.
Alle reacties Link kopieren
RoseMexicali schreef:
07-08-2019 13:34
Ben je op zoek naar vriendschap of naar verbinding? Vraag het me af omdat het voor mij niet 1 en hetzelfde is.
Ik schaar mijzelf wel onder introvert, maar kan goed kletsen op het werk en tijdens standaard situaties (winkel, op straat).
Ik heb echter geen behoefte aan een (diepe) vriendschap, waar je elkaar regelmatig ziet. Mijn vriend, familie en collega’s voldoen aan mijn sociale behoefte en voel me toch verbonden met de wereld.
Feestjes, koffiemomenten en buiten werktijd met collega’s omgaan trekt mij compleet leeg en heb geaccepteerd dat dit niet bij me past, al ben ik heel lang hiertegen ingegaan, door mezelf te dwingen vriendschap te zoeken en te onderhouden.

Herkenbaar denk ik. Betekent dit dan dat je (ook) zelf geen vrienden hebt? Ik heb ook niet zo'n moeite met smalltalk van collega's en het is wel voldoende over het algemeen. 's Avonds ga ik dan weer moe naar huis en vind ik het prima alleen. In het weekend vind ik het het leukst om iets met mijn vriend of gezin te doen. Het komt vooral op me af als mijn vriend er niet is, hij heeft best vaak iets want zijn vriendenkring is wel groot. Hij heeft ook niet genoeg aan mij en wil zijn vrienden ook regelmatig zien. En dan nog vind ik het prima dat ik dan in de tussentijd alleen ben... Maar er is ook een besef dat ik mezelf wel heel afhankelijk maak zo. Dus ik sta er ook een beetje zo in, dat ik mezelf moet dwingen om vriendschap te zoeken en te onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel hoor. Gelukkig en bijna toevallig heb ik nog wat vriendinnen, ondanks dat ze nu een gezin hebben en iedereen verhuisd is en niet op 'aanfiets' afstand woont. Dus je moet wat doen om het contact te houden en daar ben ik geen ster in. Ik ben niet attent, vergeet van àlles en door mijn werk ben ik al zoveel aan de telefoon dat ik 's avonds echt geen zin heb om nog een uurtje te gaan bijbeppen. Wat ik wel kan is voice-berichtjes inspreken, gewoon 5 minuten lang wauwelen wanneer het me uitkomt en zonder uit je concentratie gehaald te worden door een (weder)vraag. Op bezoek gaan is vaak een hele onderneming vanwege de afstanden en nog duur ook. Verder loopt je levensfase niet synchroon en heb ik geen flauw benul waar ik naar moet vragen mbt de kinderen. Ik ben zo dankbaar voor de social media dat ik nog een beetje op de hoogte ben van wat er speelt. Al gaat dat ook wel eens mis hoor, dan meen ik dat er eentje jarig is geweest en dan blijkt dat ze een andere datum hebben opgegeven voor Facebook. Maar goed, doorgaans krijg ik door bijvoorbeeld Instagram een kijkje in hun leven waar ik dan op in kan haken, zoals 'de nieuwe keuken ziet er geweldig uit', of 'wat een leuke vakantie was dat zo te zien, vertel!'. Serieus onmisbaar voor iemand als ik die wel input nodig heeft maar eigenlijk weinig input verdraagt.
Dus daar zou ik op inzetten, hier middels je topic (of een ander topic) wat gelijkgestemde zielen vinden die wel veel te bieden hebben maar dan in een beperkte mate. Dat vervolgens in leven houden door een medium waarbij je zelf kan kiezen wanneer je antwoord geeft en hoe. Dus minder live-contact maar daardoor wel minder weerstand ervaren. Klinkt dit als iets begrijpelijks of klinkt het vreselijk? :-$
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
07-08-2019 15:20
Herkenbaar denk ik. Betekent dit dan dat je (ook) zelf geen vrienden hebt? Ik heb ook niet zo'n moeite met smalltalk van collega's en het is wel voldoende over het algemeen. 's Avonds ga ik dan weer moe naar huis en vind ik het prima alleen. In het weekend vind ik het het leukst om iets met mijn vriend of gezin te doen. Het komt vooral op me af als mijn vriend er niet is, hij heeft best vaak iets want zijn vriendenkring is wel groot. Hij heeft ook niet genoeg aan mij en wil zijn vrienden ook regelmatig zien. En dan nog vind ik het prima dat ik dan in de tussentijd alleen ben... Maar er is ook een besef dat ik mezelf wel heel afhankelijk maak zo. Dus ik sta er ook een beetje zo in, dat ik mezelf moet dwingen om vriendschap te zoeken en te onderhouden.
Het gevoel herken ik wel, dat je afhankelijk bent, omdat je genoeg hebt aan maar een paar mensen, en als die wegvallen...
Ik ben voor deze relatie acht jaar alleen geweest en weet dat mocht mijn vriend uit mijn leven verdwijnen, ik het opnieuw red. Dat ik veel met hem samen doe en het meest met hem deel, vind ik dan ook niet erg. In geniet er juist van.

Ik heb wel vrienden, vooral van vroeger; oud-studie en huisgenoten. Ik word regelmatig uitgenodigd, maar houd soms de boot af. Ik app liever of stuur een kaartje.

Dit is hoe het voor mij is. Misschien is het voor jou wel fijn om toch eens vriendschap te proberen, daarvoor hebben anderen al tips gegeven.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
07-08-2019 15:46
Klinkt dit als iets begrijpelijks of klinkt het vreselijk? :-$

Ik denk dat het voor heel veel mensen oppervlakkig klinkt... Social media kan me best verdrietig maken vanwege de bekende redenen. Maar ik snap wel wat je bedoelt ja... Weinig behoefte aan contact, maar zo ben je toch in iemands leven en kun je de band ten allen tijde weer aantrekken als je daar behoefte aan hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven