Vriendinnen laten niets horen

07-08-2019 21:11 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is een issue waar ik al heel wat jaren mee zit. Ik heb her en der vriendinnen die ik al jaren ken. Vanaf basisschool tot aan recentere vriendinnen die ik ca zes jaar geleden leerde kennen.
Ik weet dat levens veranderen en dat vriendinnen wat meer op de tweede plek komen te staan als er relaties en kinderen in het spel komen. Ik ben zelf bijna 40 en heb twee kinderen. Dus weet hoe het kan zijn. En toch moet contact eigenlijk bij iedereen van mij uit komen. Na zoveel jaren twijfels daarover ( je gaat dingen denken als ach stel je niet aan etc) valt het toch wel echt op, dat als ik geen contact leg, er geen contact komt. Niet van maar een iemand, maar bij iedereen! En zulke hoge eisen stel ik niet. Geen wekelijks of dagelijks contact. Maar soms kan er gewoon maanden tussen zitten. Ik ben er wel eens moe van dat het maar van mij uit moet komen. Vorig jaar heb ik twee vriendinnen daarop aangesproken. Niet aangevallen, wel duidelijk vermeld hoe ik dat contact al een tijd ervaar en dat ik me daardoor echt eenzaam kan voelen. Dathet soms gewoon scheef voelt voor mij. Helaas werd daar door beide dames afzonderlijk niet ok op gereageerd. Het was niet zo, direct op tenen getrapt etc. Ik weet dat dat soort gesprekken niet leuk kunnen zijn maar heb het echt respectvol aangepakt. Vorig jaar was de klapper. Ik zat in een rotsituatie (weggegaan bij man, vreselijke ellende periode, veel stress) en wilde graag iets leukers organiseren. Mijn verjaardag met een aantal vriendinnen. Gewoon een drankje in de tuin. Iedereen op een persoon na zei op het laatste moment af. Allemaal met een andere reden maar toen knapte mijn zelfvertrouwen echt totaal. Ligt het dan aan mij? Ben ik niet leuk of interessant genoeg? Of is dit herkenbaar? Ik ben verder best ok, hbo baan, normaal inkomen, niet asociaal etc maar toch doet dit me na zoveel jaren hetzelfde wel pijn. Ben benieuwd of er meer mensen zijn met dergelijke ervaringen..
Alle reacties Link kopieren
geen advies wel herkenbaar. Ik kan je niet zeggen waar het aan ligt, maar wel enorm rot voor je :redrose:
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
He wat vervelend. Hoe is dat nu met de twee vriendinnen met wie je dit hebt besproken? Nog wat gehoord??
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hele goede vrienden die ik soms ook maandenlang niet zie. Gewoon, omdat we allemaal bezig zijn met ons eigen leven en daardoor wordt de genegenheid niet minder, maar wel de kans om even samen te komen. Maar als we elkaar dan weer even ruimschoots zien tijdens een samenzijn, is het een warm bad en hebben we aan een half woord genoeg.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend! En als je initiatief neemt om een afspraak te maken komt het dan ook tot het maken van een afspraak of wordt dat op de lange baan geschoven?

Vooral van je verjaardag is best lullig. Snap dat dat je verdrietig en onzeker maakt.
moonenz schreef:
07-08-2019 21:18
geen advies wel herkenbaar. Ik kan je niet zeggen waar het aan ligt, maar wel enorm rot voor je :redrose:
Helaas dit. Hier ook herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat dat zeer kan doen. Maar wat verwacht je dan van zo'n gesprek? Dat moet je echt bedenken voordat je zoiets gaat bespreken. In feite is het een verwijt. Niemand houdt ervan in het nauw te worden gedreven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
07-08-2019 21:19
He wat vervelend. Hoe is dat nu met de twee vriendinnen met wie je dit hebt besproken? Nog wat gehoord??
Ja wel wat gehoord, maar daarna liep het contact nog gewoon op dezelfde manier door als daarvoor. Als ik geen contact leg komt er niets van hun kant.. zo vaak gebeurd. En als ik contact leg is het wel weer gezellig maar lijkt het er wel op dat het vooral voor mezelf is. Ik heb af en toe behoefte om elkaar even te zien of spreken...
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
07-08-2019 21:24
Ik begrijp dat dat zeer kan doen. Maar wat verwacht je dan van zo'n gesprek? Dat moet je echt bedenken voordat je zoiets gaat bespreken. In feite is het een verwijt. Niemand houdt ervan in het nauw te worden gedreven.
Daar had ik me goed op voorbereid. Eerst eens alles voor mezelf uitgeschreven omdat ik juist geen modder wilde gooien. Het ook echt bij mezelf gehouden, vooral mijn gevoel uitgesproken en gezegd waar ik behoefte aan zou hebben. Maar zelfs dat werd van tafel geveegd. Tja dan weet ik het ook niet zo goed meer.
Alle reacties Link kopieren
viva_las_vegas schreef:
07-08-2019 21:23
Wat vervelend! En als je initiatief neemt om een afspraak te maken komt het dan ook tot het maken van een afspraak of wordt dat op de lange baan geschoven?

Vooral van je verjaardag is best lullig. Snap dat dat je verdrietig en onzeker maakt.
Een afspraak lukt vaak wel maar wordt ook regelmatig op de lange baan geschoven. Ik praat dat dan weer recht voor mezelf maar jammer vind ik het wel. Snap heel goed dat iedereen druk is hoor, maar als je dat altijd de reden laat zijn blijft iedereen uiteindelijk eenzaam oud over..😢
tijd om nieuwe vrienden te zoeken?
Ah balen.
Ik herken het niet uit mezelf (te aso en fladderig) maar het mechanisme wel.
Ik kreeg laatst een app van iemand die is verhuisd, en die echt leuk is, single moeder.
Die vrouw wilde een feestje geven. Ik kon niet want ik ben er dan niet.
Ik moest afzeggen dus deed dat niet in de groep maar prive.
Toen zag ik dat zij eerder een aantal berichten heeft gestuurd waarin ze om een afspraak vraagt en ik het vaag hou.
De afspraak die wel doorging was heel leuk maar ik vond het ook intens.

De groepsapp van haar feestje: de ene persoon die afzegde na de ander, en iedereen verliet de groep. Echt mijn hart bloedt.
Ik vind het ook raar, het is een hele leuke vrouw met goede baan en leuk kind, mooi huis, ik voel me naast haar heel saai.

Dus vanuit de andere kant: probeer mensen te vinden in jouw eigen situatie Lomp gezegd zie ik dat de single moeders hier veel contact met elkaar hebben, omdat hun levens makkelijker in elkaar haken.
Ik merk dat ik toch net te weinig aansluiting heb bij de door mij genoemde moeder om er heel makkelijk energie in te steken.
Maar hou je dus voor dat dat vaak de reden is, niks persoonlijks. Het haakt gewoon niet aan en je moet net uit je comfort zone om iets op te bouwen.
Zijn jouw vriendinnen nog wel getrouwd of ook vrijgezel? Vaak als een vrouw gescheiden of weduwe is wordt t contact met de nog wel getrouwde vriendinnen minder omdat deze dan bang zijn dat je achter hun man aangaat.
Alle reacties Link kopieren
Achter de computer gaan zitten met een bak koffie aan de ene kant en de teevee aan de andere kant is veel makkelijker dan de deur uitstappen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
moonenz schreef:
07-08-2019 21:18
geen advies wel herkenbaar. Ik kan je niet zeggen waar het aan ligt, maar wel enorm rot voor je :redrose:
Hier helaas hetzelfde. En ook ik weet niet waarom. Ik ben iemand die blijft investeren en interesse mee wil laten ontwikkelen met iemands persoonlijke ontwikkeling.
Ik heb ook een jaar met een scheiding achter de rug en dan zou je verwachten dat vriendinnen wel iets meer moeite voor je willen doen. Maar at the end kwam er ook maar spaarzaam contact vanuit de ander. Ben bang dat wat ik persoonlijk versta onder een goede vriendschap, niet door iedereen zo gevoeld werd. Dus heb ook de bezem gehaald door mijn vriendenkring en ben aan het proberen om nieuwe vriendschappen te maken. Meer in mijn woonplaats en dus dichterbij. En meer passend bij mijn nieuwe leven ipv gebaseerd op old times 20 jaar terug toen we hele andere levens en fases hadden.
Gatekeeper* schreef:
07-08-2019 21:42
Zijn jouw vriendinnen nog wel getrouwd of ook vrijgezel? Vaak als een vrouw gescheiden of weduwe is wordt t contact met de nog wel getrouwde vriendinnen minder omdat deze dan bang zijn dat je achter hun man aangaat.
Wow, ik ben blij dat dit voor mijn vriendinnen niet geldt. Wat heb je dan weinig vertrouwen in anderen zeg.
Maar pijnlijk en verdrietig is het wel :hug:
TS, wat lijkt me dat rot zeg. Een hug voor jou.

Wat vind je verder van de vriendschappen? Als jullie elkaar zien, is het dan wel weer fijn? Zijn ze geïnteresseerd?
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
07-08-2019 21:49
Hier helaas hetzelfde. En ook ik weet niet waarom. Ik ben iemand die blijft investeren en interesse mee wil laten ontwikkelen met iemands persoonlijke ontwikkeling.
Ik heb ook een jaar met een scheiding achter de rug en dan zou je verwachten dat vriendinnen wel iets meer moeite voor je willen doen. Maar at the end kwam er ook maar spaarzaam contact vanuit de ander. Ben bang dat wat ik persoonlijk versta onder een goede vriendschap, niet door iedereen zo gevoeld werd. Dus heb ook de bezem gehaald door mijn vriendenkring en ben aan het proberen om nieuwe vriendschappen te maken. Meer in mijn woonplaats en dus dichterbij. En meer passend bij mijn nieuwe leven ipv gebaseerd op old times 20 jaar terug toen we hele andere levens en fases hadden.
rot voor je dat je weinig steun kreeg :redrose: maar erg knap dat je er zo in staat en voor nieuwe vriendschappen gaat!
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
vivautrecht85 schreef:
07-08-2019 21:53
Wow, ik ben blij dat dit voor mijn vriendinnen niet geldt. Wat heb je dan weinig vertrouwen in anderen zeg.
Het gebeurt echt. Ineens zien ze die vriendin dan als bedreiging. Heel triest.
Vervelende situatie to.
Betrek het echter niet teveel op jezelf. J
Wat mezelf betreft zag ik vroeger bepaalde vriendinnen ook vaker dan nu. En ja, hier heb ik ook pijn door ervaren, verdriet door gehad.
Inmiddels heb ik naast deze vriendinnen ook nieuwe vriendschappen gemaakt waar ik leuke dingen mee doe.
Zelf ben ik best wel van het initiatief nemen. Dit probeer ik ook niet op een weegschaal te leggen. Als het mij een leuke middag of avond op levert vind ik het niet erg om hiervoor het initiatief te moeten nemen.

Vriendinnen aanspreken op zoiets is lastig, valt zelden in goede aard. Vroeger dacht ik ook dat alles tussen vriendinnen bespreekbaar moet zijn maar dat is toch niet helemaal waar is mijn ervaring.
Zij geven wat ze je kunnen of willen geven. Aan jou de vraag of je er nog genoeg uithaalt om het in stand te houden.
(Edit: mijn excuses. Ik las pas later dat je twijfels had over de zwangerschap dus dan is mijn tip wellicht ongepast nu)
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 22:12
78.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook helaas. Niet alleen vriendinnen, ook mn vader + aanhang .
nu ik ziek ben en gewoon echt geen energie meer heb om achter anderen aan te hobbelen hoor en zie ik helemaal niemand meer, behalve als ze wat van mij moeten. En als ik daar dan niet aan meewerk zijn ze beledigd . Ze weten niet eens dat ik ziek ben, want dat komt niet eens ter sprake, en ik heb ook geen zin om het out of the blue te vertellen. Geen puf voor en ik heb zoiets van; laat ook maar.
Ik weet ook niet wat het is. Wel rot voor je in elk geval!
En qua initiatief nemen, probeer dat zoals koekiemonster zegt, ook niet zoveel mee te laten wegen. Ten minste, niet als het gaat om het maken en tot stand komen van een afspraak. Als vriendinnen verder wel regelmatig iets van zich laten horen (via app, mail, kaartje, belletje of wat dan ook) lijkt me het initiatief tot een daadwerkelijke afspraak een kleine investering voor een verder leuke dag/avond. De een is daar beter in dan de ander.

Wat mij vooral heeft gestoord was het gebrek aan algehele interesse. Alsof het teveel moeite is om 5 minuutjes van je leven even aan je vriendin te denken en dit haar merkbaar te laten weten door een kattenbelletje.
Ze zeggen wel eens: richt je niet op wie niet kwamen, maar op wie wel. Al is het maar één vriendin: zij was er wél.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven