Teleurgesteld in vriendschappen

10-08-2019 18:56 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel ruim 30 weken zwanger en ik voel mij ontzettend eenzaam.
Sinds ik zwanger bleek te zijn heb ik mijn 'vriendinnen' die allemaal in het zelfde dorp wonen amper nog gezien.

Ik werd ineens niet meer meegevraagd naar de kroeg en terassen, maar ook niet meer naar etentjes en bankhangavonden.
Ik heb in deze 30 weken twee keer heel duidelijk uitgesproken dat ik het ontzettend jammer vond en mij eenzaam voelde. Uitgelegd hoe ik het ervaarde. Beide keren erkende ze inderdaad dat ze mij onbewust niet meer meevroegen. Maar helaas is er niets veranderd.
Ik heb ze tussendoor nog uitgenodigd voor een bbq, dan komen ze ook allemaal wel, maar daarna is het weer stil.

Vandaag klapte het bij mij een beetje toen ik zag dat ze weer met z'n allen een etentje hebben. Ik wil er heel graag niets om geven, maar ik word er heel onzeker en verdrietig van.
Ik weet niet zo goed of het nu mijn hormonen zijn die zeggen 'laat het toch gaan, wat heb je aan deze vriendschappen' of gewoon mijn gezond verstand.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
10-08-2019 19:32
En ga je ook geen leuke dingen doen met je vriend/man?
Jawel hoor, en ook met mijn familie. Het is niet dat ik niemand om mij heen heb, maar dit was een hele hechte club, waar ik altijd middenin heb gestaan.
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
10-08-2019 19:42
Jawel hoor, en ook met mijn familie. Het is niet dat ik niemand om mij heen heb, maar dit was een hele hechte club, waar ik altijd middenin heb gestaan.
Misschien gewoon eens komen opdagen, stel dat ze een vaste avond hebben, vrijdag ofzo, dat ze allemaal in een bepaalde kroeg zijn, kleed je leuk aan en ga er heen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dubbelvla schreef:
10-08-2019 19:39

Erger nog, ons kindje is enorm welkom, ik kijk er echt naar uit, maar soms heb ik spijt van de zwangerschap.
Hmmm...vanwege de vriendinnen? Is dat niet een beetje overdreven? Heb je andere mensen om mee te praten? Je partner?

Het leven verandert gewoon op het moment dat je kinderen krijgt, mijn vriendschappen zitten op een zeer laag pitje, de kinderen komen altijd op nummer 1, 2, 3... Dat terwijl mijn vrienden gewoon doorfeesten.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 10-08-2019 20:02
25.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
10-08-2019 19:06
Kan het zijn dat je nog vrij jong bent én de eerste van 't stel die zwanger is?

En dat ze zich geen houding kunnen geven?

Als zij bijvoorbeeld op café gaan, kan jij niet gezellig meedrinken en rook is dus ook een no go.
Als zij een feestje houden moeten ze bij alles rekening houden met "wat mag dubbelvla wel en niet eten en drinken" en "hoe gaan we dat doen met alcohol en sigaretten".

En ze voorzien nu al dat je over 10 weken de volgende 10 à 18 jaar toch nauwelijks tijd hebt, want er is een kind en een husband die aandacht nodig hebben en waarschijnlijk nog een job en familie ook.

Ik vind het jammer dat zo'n dingen gebeuren zelf... ik ben nu 25 en 3 weken geleden bevallen.. Maar iedereen vroeg mij wel altijd mee, was begaan met de zwangerschap etc. En ik ben inderdaad de eerste van de groep met een kindje.

Het veranderd je leven enorm. Jammer dat daar ook vriendschappen bijhoren bij sommige. :(
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
10-08-2019 20:00
Hmmm...vanwege de vriendinnen? Is dat niet een beetje overdreven? Heb je andere mensen om mee te praten? Je partner?
Jij mag het overdreven vinden, helaas verandert dat niets aan mijn gevoel.
dubbelvla schreef:
10-08-2019 20:06
Jij mag het overdreven vinden, helaas verandert dat niets aan mijn gevoel.
Succes ermee dan.
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
10-08-2019 19:39
Klopt, ik was in het begin van mijn zwangerschap ontzettend moe. En ik voel me ook niet geroepen om tot 3 uur in de kroeg te staan. Maar er zijn toch genoeg dingen waar ik wel aan deel kan nemen.
Ze kunnen hier toch ook, op mijn kosten, komen bbq-en en wijn drinken, maar als zij een etentje geven dan kan ik niet gevraagd worden.

Verstandelijk gezien weet ik ook wel dat het nou eenmaal verandert, maar als ik er weer zo mee geconfronteerd word dan voel ik mij echt heel klein.

Erger nog, ons kindje is enorm welkom, ik kijk er echt naar uit, maar soms heb ik spijt van de zwangerschap.
Ik denk dat het vooral ook toont hoe oppervlakkig zij het leven nog zien. Het draait nog om stappen en wijn drinken en kinderen passen daar (nog) niet bij. Dat jij zo moe was en niet meer mee kan ( wat overigens doodnormaal is) met alles is voor jouw vriendinnen groter dan dat het voor jou is. Jij ziet een etentje wel zitten, maar zij willen niet geconfronteerd worden met jouw buik. En ja dat is lullig en in combinatie met hormonen (en misschien een verleden met onzekerheid van jouw kant?? ) komt dat hard aan.
Maar ik kan je vast verklappen dat het krijgen van een kind een grotere verrijking is van je leven dan de stapavondjes met je ‘vriendinnen’. En alles krijgt vanzelf wel weer een plek. Ga er straks op uit met je kleintje, ontmoet andere mama’s en geniet ervan.
ach wat sneu T.O

vraagje kan het zijn dat jij veranderd bent
sluit je nog bij hun aan
of praat je alleen nog over moe zijn en zwangerschap
Alle reacties Link kopieren
Wat naar TO, :hug: blijkbaar xijn het geen goede vriendinnen en ik dnap dat je je daar erg verdrietig door voelt. Spreken jullie alleen af in groepsverband? Of zie je ze soms ook 1 op 1?

Is het anders een optie om het nog eens te noemen in de groepsapp "ha meiden ik zie dat jullie lekker aan het eten waren, ik kan ook wel een gezellig avondje met jullie gebruiken. Mis jullie contact en vind het leuk weer af te spreken, staat er nog wat op de planning?'
Alle reacties Link kopieren
Vervelend zeg.. kan me voorstellen dat je je buitengesloten voelt.
Ik herken het deels wel.. ik had dan wel geen vaste vriendinnengroep, meer "losse" vriendinnen, maar toch veranderd er veel als je zwanger bent en eenmaal kinderen hebt.
Ik ben ook nog steeds de enige van die vriendinnen met kinderen (inmiddels 29 jaar en 3 kinderen)
Je komt in een hele andere fase, hebt hele andere dingen om je druk om te maken en daarbij snappen die vriendinnen helemaal niet wat het betekent om kinderen te hebben, zijn dan laks met dingen, vergeten bijv verjaardagen, zijn druk met hun eigen leven.. tja ik ben ook al vaak teleurgesteld in vriendschappen.
Voor mij persoonlijk is het ook heel dubbel, wil mijn energie niet in mensen steken, die in mij ook geen energie steken, maar aan de andere kant heb ik wel behoefte aan vriendschappen.

Ik zou in jouw geval gewoon duidelijk vragen hoe het zit.. en verder de eer aan jezelf houden. Vaak klopt een gevoel wel..
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
10-08-2019 20:06
Jij mag het overdreven vinden, helaas verandert dat niets aan mijn gevoel.
Ik zou juist blij zijn dat je nu leert dat die vriendschappen dus helemaal niet zo diep gaan en zo hecht zijn. Als zij niet eens moeite doen om op andere manieren in de vriendschap te investeren zegt dat toch genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Wat had je dan gedacht ? Dat alles hetzelfde bleef? Alles verandert wanneer je kinderen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
MMXVIII schreef:
10-08-2019 20:11
(en misschien een verleden met onzekerheid van jouw kant?? )
Ik ben niet perse een onzeker persoon, maar deze situatie maakt wel dat ik aan mezelf ga twijfelen.
Ik kan niet de hele schuld zomaar bij hen neerleggen, wellicht heb ik onbewust iets veranderd, gedaan of gezegd waardoor ze gewoon geen zin meer hebben in mij.

Ik kijk ook wel enorm uit naar onze dochter, dank je voor je lieve woorden.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
10-08-2019 20:20
Wat had je dan gedacht ? Dat alles hetzelfde bleef? Alles verandert wanneer je kinderen krijgt.
Ik had verwacht dat de mensen die ik mijn vrienden noem ook energie zouden steken in de vriendschap wanneer ik zwanger ben. Persoonlijk vind ik dat ook niet onredelijk.
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
10-08-2019 20:26
Ik had verwacht dat de mensen die ik mijn vrienden noem ook energie zouden steken in de vriendschap wanneer ik zwanger ben. Persoonlijk vind ik dat ook niet onredelijk.
Hun leven verandert niet, zij gaan gewoon door met alles, ik was ook de eerste van mijn vrienden die een kind kreeg en pas wanneer de anderen ook kinderen kregen trok het weer recht.
Alle reacties Link kopieren
MMXVIII schreef:
10-08-2019 20:11
Ik denk dat het vooral ook toont hoe oppervlakkig zij het leven nog zien. Het draait nog om stappen en wijn drinken en kinderen passen daar (nog) niet bij. Dat jij zo moe was en niet meer mee kan ( wat overigens doodnormaal is) met alles is voor jouw vriendinnen groter dan dat het voor jou is. Jij ziet een etentje wel zitten, maar zij willen niet geconfronteerd worden met jouw buik. En ja dat is lullig en in combinatie met hormonen (en misschien een verleden met onzekerheid van jouw kant?? ) komt dat hard aan.
Maar ik kan je vast verklappen dat het krijgen van een kind een grotere verrijking is van je leven dan de stapavondjes met je ‘vriendinnen’. En alles krijgt vanzelf wel weer een plek. Ga er straks op uit met je kleintje, ontmoet andere mama’s en geniet ervan.
Dit is echt waar! Laat die vriendinnen en heb nou geen spijt van dit kindje wat eraan komt. Dat kleintje wordt jouw alles en er komen nieuwe contacten op je pad.
beetjegek schreef:
10-08-2019 20:20
Wat had je dan gedacht ? Dat alles hetzelfde bleef? Alles verandert wanneer je kinderen krijgt.
Natuurlijk verander je als je zwanger bent en straks het kindje er is, maar echte vrienden leven mee, denken mee, en blijven nog afspreken. En ja de manier en frequentie van afspreken zullen wel wijzigen in begin, maar ook dat trekt vanzelf weer recht met de tijd.

Mijn echt goede vriendin die pas jaren later kindje kreeg was er gewoon voor me. Een andere vriendin waarmee ik tegelijk zwanger was van de eerste, verdween compleet van de radar.. en nog een andere kreeg nieuwe relatie, nieuw leven verdween ook. Toen vond ik dat heel erg jammer, nu denk ik waren vriendinnen voor bepaalde periode, gezellig maar niet blijvend.

Voor jou to vind ik het ook echt niet netjes en sociaal van je 'vriendinnen' hoe ze met je omgaan. Nogmaals op aanspreken heeft geen nut denk ik, maar je kan het nog proberen naar aanleiding van dat etentje. Feit dat ze heel stil zijn in de app zegt helaas wel genoeg..

Probeer straks aansluiting te vinden bij moeders met ook kleine kindjes / baby's, denk dat je daar meer energie uithaalt.
En straks heerlijk genieten van je kleine meisje!
Alle reacties Link kopieren
En als je het nog één keer probeert en bijv een keer naar de bioscoop voorstelt? Daar heb je niet te maken met wel/niet drinken, rook etc. Ook niet met dat jij het evt niet vol kunt houden.

Wij kunnen idd niet zien of het meer onbegrip is of dat ze echt bewust de vriendschap willen 'laten verwateren'. Je zult straks waarschijnlijk minder vaak mee gaan stappen, maar het zou wel leuk zijn als je nog op elkaars verjaardagen blijft komen denk ik.
Je kunt méér.
Investeer liever in de dames van je zwangerschaps yoga, of je pufklasjes. Dát zijn de mensen uit jouw huidige levensfase. Daar zitten vast één of twee bij asn wie je echt wat aan zult hebben de komende jaren als moeder. Dat stappen en dat stapclubje is even passé.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat dit echt niet leuk is voor je. Maar je hebt het al aan gegeven en er is niks veranderd. Je kunt mensen niet dwingen om vrienden te blijven. Hoe rot ook...

Heb je uit de groep niet 1 vriendin waar je het het beste mee kunt vinden? Dat je bijv een keer met iemand 1 op 1 afspreekt en dan vraagt hoe het zit? Waardoor het komt? Misschien dat je dan nog wat meer te weten komt. Maar als mensen geen echte vrienden meer willen zijn kun je daar niet zo heel veel aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Super herkenbaar. Een groepje vriendinnen liet mij vallen als een baksteen bij de eerste. Nooit duidelijk geworden waarom, totdat ik later weer met een van hen afsprak die zich niet goed voelde. Het bleek dat niemand van hen een kind wilde en het ook echt niet zag zitten om op te trekken met vriendinnen met kinderen... oké, duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
10-08-2019 20:20
Wat had je dan gedacht ? Dat alles hetzelfde bleef? Alles verandert wanneer je kinderen krijgt.
TO heeft nog niet eens kinderen en wordt nu al buitengesloten. Best wel raar.
Kan zijn dat die vrienden haar gewoon niet meer leuk vinden, maar zeg dat dan gewoon. Is ook geen leuke boodschap, maar dan weet je tenminste wel waar je aan toe bent.

TO: ik kan me goed voorstellen dat je je eenzaam en buitengesloten voelt. Je hebt het uitgesproken en er is niks veranderd. Ik zou het laten zitten, dit soort gedrag verdien je niet. Ik zou me richten op andere vriendschappen. Het voordeel is dat je door je zwangerschap waarschijnlijk met andere vrouwen in contact komt via een babycursus of straks via de peuterspeelzaal of school.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
MMXVIII schreef:
10-08-2019 20:11
Ik denk dat het vooral ook toont hoe oppervlakkig zij het leven nog zien. Het draait nog om stappen en wijn drinken en kinderen passen daar (nog) niet bij. Dat jij zo moe was en niet meer mee kan ( wat overigens doodnormaal is) met alles is voor jouw vriendinnen groter dan dat het voor jou is. Jij ziet een etentje wel zitten, maar zij willen niet geconfronteerd worden met jouw buik. En ja dat is lullig en in combinatie met hormonen (en misschien een verleden met onzekerheid van jouw kant?? ) komt dat hard aan.
Maar ik kan je vast verklappen dat het krijgen van een kind een grotere verrijking is van je leven dan de stapavondjes met je ‘vriendinnen’. En alles krijgt vanzelf wel weer een plek. Ga er straks op uit met je kleintje, ontmoet andere mama’s en geniet ervan.
Whoa. Wat een judgement. Alsof een kind maken zaligmakend en verdiepend is. Juist dan wordt je leven super simpel en saai. Lekker met andere mama's beppen over spuug en poep en borstvoeding. Fijn dat het jou gelukkig maakt, maar het maakt andere mensen niet oppervlakkig.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-08-2019 22:22
Whoa. Wat een judgement. Alsof een kind maken zaligmakend en verdiepend is. Juist dan wordt je leven super simpel en saai. Lekker met andere mama's beppen over spuug en poep en borstvoeding. Fijn dat het jou gelukkig maakt, maar het maakt andere mensen niet oppervlakkig.
Idd, als ik geen kinderen zou hebben gekregen zou ik al stappend en wijn drinkend ten onder gaan. Maar ik heb ze wel, en tot de jongste een jaar of 15 is zal mijn leven wat minder spectaculair zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven