Teleurgesteld in vriendschappen

10-08-2019 18:56 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel ruim 30 weken zwanger en ik voel mij ontzettend eenzaam.
Sinds ik zwanger bleek te zijn heb ik mijn 'vriendinnen' die allemaal in het zelfde dorp wonen amper nog gezien.

Ik werd ineens niet meer meegevraagd naar de kroeg en terassen, maar ook niet meer naar etentjes en bankhangavonden.
Ik heb in deze 30 weken twee keer heel duidelijk uitgesproken dat ik het ontzettend jammer vond en mij eenzaam voelde. Uitgelegd hoe ik het ervaarde. Beide keren erkende ze inderdaad dat ze mij onbewust niet meer meevroegen. Maar helaas is er niets veranderd.
Ik heb ze tussendoor nog uitgenodigd voor een bbq, dan komen ze ook allemaal wel, maar daarna is het weer stil.

Vandaag klapte het bij mij een beetje toen ik zag dat ze weer met z'n allen een etentje hebben. Ik wil er heel graag niets om geven, maar ik word er heel onzeker en verdrietig van.
Ik weet niet zo goed of het nu mijn hormonen zijn die zeggen 'laat het toch gaan, wat heb je aan deze vriendschappen' of gewoon mijn gezond verstand.
Ben je zelf erg veranderd sinds je zwanger bent? Sommige vrouwen kunnen echt nergens anders meer over praten en dat kan enorm vermoeiend/oninteressant zijn voor vriendinnen die nog helemaal niet in die fase zitten.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
10-08-2019 19:34
Wat verdrietig TO..

Mijn beste vriendin was ook de eerste die een kind kreeg en heeft zich daar ook soms best eenzaam in gevoeld. Maar dat ging niet zoals jij het omschrijft, dit klinkt echt als buitensluiten. Ik heb niet echt tips voor je behalve dat je misschien gewoon op zoek moet gaan naar andere sociale contacten.
Dit. Ik vind het vals. Ze moeten niet voor jou denken maar je vragen en da kan jij zelf bepalen of je wel of niet mee wilt naar de kroeg.
Waarschijnlijk heeft niemand zin om zijn sigaret uit te drukken als je komt en "doe je minder leuk mee met de groep" omdat je niet dronken mag worden. Als het echt een feestgroep is en niemand heeft een kind tja, kan gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-08-2019 22:22
Whoa. Wat een judgement. Alsof een kind maken zaligmakend en verdiepend is. Juist dan wordt je leven super simpel en saai. Lekker met andere mama's beppen over spuug en poep en borstvoeding. Fijn dat het jou gelukkig maakt, maar het maakt andere mensen niet oppervlakkig.
Dat wil ik hier niet mee zeggen. Ik wil er mee aanduiden dat ze in een andere levensfase zitten. TO geeft zelf aan dat ze een stuk jonger zijn en dan is het niet raar dat je nog niet bezig bent met het hele huisje boompje beestje gebeuren. ( en voor sommige hoeft dat nooit te komen) En ja dat noem ik een wat oppervlakkiger leven, want het is heerlijk als je je vooral druk kan maken over je volgende stapavond.

Overigens gaan mijn gesprekken met vriendinnen maar weinig over spugen en borstvoeding. Geloof het of niet, maar ook als je kinderen hebt kan je het over andere dingen hebben. En ook dat kan met wijn :P
MMXVIII schreef:
10-08-2019 23:14
Dat wil ik hier niet mee zeggen. Ik wil er mee aanduiden dat ze in een andere levensfase zitten. TO geeft zelf aan dat ze een stuk jonger zijn en dan is het niet raar dat je nog niet bezig bent met het hele huisje boompje beestje gebeuren. ( en voor sommige hoeft dat nooit te komen) En ja dat noem ik een wat oppervlakkiger leven, want het is heerlijk als je je vooral druk kan maken over je volgende stapavond.

Overigens gaan mijn gesprekken met vriendinnen maar weinig over spugen en borstvoeding. Geloof het of niet, maar ook als je kinderen hebt kan je het over andere dingen hebben. En ook dat kan met wijn :P

Geen kinderen hebben is niet gelijk aan 'je vooral druk maken over je volgende stapavond'. Het kan ook zijn 'wel tijd hebben voor die interessante docu / gave wereldreis / boeiende serie / museumbezoek / geweldig boek'.

Dus met oppervlakkig heeft het weinig te maken. Dat maak jij ervan. Ik vind al dat gebep over kinderen oneindig saai. Ieder z'n ding.

To, dit zijn trouwens geen vriendinnen. Zoek nieuwe. Met of zonder kinderen. Gewoon leuke mensen zoeken.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-08-2019 23:27
Geen kinderen hebben is niet gelijk aan 'je vooral druk maken over je volgende stapavond'. Het kan ook zijn 'wel tijd hebben voor die interessante docu / gave wereldreis / boeiende serie / museumbezoek / geweldig boek'.

Dus met oppervlakkig heeft het weinig te maken. Dat maak jij ervan. Ik vind al dat gebep over kinderen oneindig saai. Ieder z'n ding.

To, dit zijn trouwens geen vriendinnen. Zoek nieuwe. Met of zonder kinderen. Gewoon leuke mensen zoeken.
Ik vind het vooral wonderbaarlijk dat jij denkt dat zodra je kinderen hebt, je het nergens anders meer over kan hebben.
Gelukkig zijn we het er over eens dat TO beter op zoek kan gaan naar andere vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
@to ik ben wel benieuwd of je ze alleen in groepsverband spreekt of ook 1 op 1.
Nou ja, ik weet niet wat ik lees hier! Ik heb zelf geen kinderen en wil ze ook niet, maar het zou niet in me opkomen om een vriendin om die reden niet meer mee te vragen.

Overigens lees ik hier dat mensen vinden dat sommigen “nog” in de uitgaansleeftijd zitten, maar in mijn omgeving gaat iedereen ook na het krijgen van kinderen nog uit. Je houdt van uitgaan of niet. Met leeftijd heeft dat niets te maken.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Als jullie vriendschappen hiervoor best diep waren dan is dat misschien best weer een beetje terug te brengen.
Een deel van het gedrag van je vriendinnen kan best door onzekerheid zijn. Jij zit toch in een fase waar zij nog niet veel van weten.

Misschien moet je toch de stoute schoenen weer aantrekken en je vriendinnen uitnodigen voor een baby shower
Betrek ze dicht bij je zwangerschap, laat de echo zien etc.

Zelf het voortouw nemen in situaties en dingen voorstellen kan vast weer zorgen dat jullie kontakt beter wordt.
Zeg gewoon: zullen we binnenkort weer een bankhang avond organiseren met z’n allen?
Alle reacties Link kopieren
Verder.........heb nooit nooit nooit nooit nooit nooit nooit nooit nooit nooit nooit nooit nooit nooit noooit, nooit, nooit, nooit, nooit, nooit, nooit, nooit, nooit, nooit spijt van jouw zwangerschap.. Het is jullie ( partner, jou en babietje)
speciale tijd.
Nitflex schreef:
11-08-2019 00:22
Nou ja, ik weet niet wat ik lees hier! Ik heb zelf geen kinderen en wil ze ook niet, maar het zou niet in me opkomen om een vriendin om die reden niet meer mee te vragen.

Overigens lees ik hier dat mensen vinden dat sommigen “nog” in de uitgaansleeftijd zitten, maar in mijn omgeving gaat iedereen ook na het krijgen van kinderen nog uit. Je houdt van uitgaan of niet. Met leeftijd heeft dat niets te maken.
Jij bent de enige die het over leeftijd heeft. Het gaat om de fase waarin je zit.
Ik ken ook heel wat mannen die na het krijgen van kinderen gewoon door blijven stappen. Meestal openen hun vrouwen dan hier een topic over op Viva!
Alle reacties Link kopieren
Een andere 'losse' vriendin wist gisteren van de situatie af, had in de gaten dat ik verdrietig was en heeft de trein gepakt (ruim een uur). Die stond dus als verrassing ineens voor mijn deur. Dat heeft heel veel goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Mbt de vragen. Ja ik zag de meiden ook wel eens één op één, dat is sinds de zwangerschap ook over (op één persoon na, die zie ik iedere week wel een keertje ). Ik had met één specifiek persoon een hele goede band, ook echt al een jaar of 7, maar die zie/spreek ik ook niet meer.
Ik waardeer het enorm dat ik die ene meid wel nog zie/spreek, maar zij zal het in de groep ook niet voor mij opnemen. Dat is natuurlijk ook geen verplichting, maar het zegt voor mijn gevoel wel iets over hoe diep die vriendschap gaat.

Verder gingen we/gaan zij inderdaad veel naar de kroeg, deed ik ook altijd. Ik verwacht dat ik na de geboorte van onze dochter ook wel weer naar de kroeg ga, in een andere frequentie waarschijnlijk, maar ik zal wel weer gaan.
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
11-08-2019 08:44
Een andere 'losse' vriendin wist gisteren van de situatie af, had in de gaten dat ik verdrietig was en heeft de trein gepakt (ruim een uur). Die stond dus als verrassing ineens voor mijn deur. Dat heeft heel veel goed gedaan.

Echt heel tof!!
Dat is een echte vriendin
kadanz schreef:
11-08-2019 07:42
Jij bent de enige die het over leeftijd heeft. Het gaat om de fase waarin je zit.
Ik ken ook heel wat mannen die na het krijgen van kinderen gewoon door blijven stappen. Meestal openen hun vrouwen dan hier een topic over op Viva!
Nee hoor, verschillende mensen noemden dat die meiden een stuk jonger zijn dan TO. (Slechts een paar jaar verschil).
Alle reacties Link kopieren
Wat had je willen bespreken dan en kan je dat niet uit boeken of het internet halen?

Ikzelf ben niet zo van de vriendschappen en het schijnt dat je dan heel wat mist, maar als ik zo naga wat je zoal met vrienden kan doen (praten over niks, winkelen en tv kijken) dan vind ik daar gewoon niet veel aan. Ik kan dus weinig raad geven. Ik vind het wel leuk om een inwonende partner te hebben maar vrienden staan veel verder weg en dan weet ik al heel gauw niet meer wat ik dan zou moeten communiceren.

Ik zou dus forums aanbevelen; misschien ontmoet je dan iemand die ook zwanger is en waarmee je "een bakkie kan doen" en al je hoop, frustratie en ongemak kan uiten. Met je huidige/vorige vrienden zal je momenteel niet veel raakvlakken meer hebben. Waar ik kan inkomen. Succes! :)
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Lief van die vriendin dat ze je gister verrast heeft met een bezoekje.

Als jullie (het vriendengroepje uit je op) elkaar spreken - 1 op 1 of in een groep -, wat zijn dan de gespreksonderwerpen? Niet dat ik het specifiek hoef te weten, maar ben benieuwd of het min of meer op één lijn zit.

Kan me indenken dat, nu je zwanger ben van je eerste kindje, je interesses uitgaan naar andere dingen. Niet dat het een of het ander verkeerd is, maar kan wel verklaren waarom wellicht de vriendschappen verwateren.

De manier waarop het gaat vind ik niet zo netjes, blijkbaar speelt er iets wat ze niet eerlijk tegen je durven te zeggen. Als je ze 1 op 1 spreekt, geven ze dan misschien een reden aan?
In this mad house we must all survive
dubbelvla schreef:
11-08-2019 08:50
Ik had met één specifiek persoon een hele goede band, ook echt al een jaar of 7, maar die zie/spreek ik ook niet meer.


Zou je haar kunnen bellen om te vertellen dat je haar mist, dat je de groep mist, dat je haar graag weer eens wilt spreken?
Alle reacties Link kopieren
Als je "vriendinnen" met jou een groepsapp hebben en daarnaast een nieuwe hebben gemaakt zonder jou. Dan zou ik er geen tijd en energie meer insteken.

Dan hebben ze je niet "onbewust" niet meegevraagd, ze willen je dan niet meer meevragen. Vraag mij ook af of het puur ligt aan de vriendschap of dat ze je gewoon in het algemeen niet meer leuk vinden (sorry).

Ik heb ook met diverse vriendinnen aparte appgroepjes en als we wat willen afspreken dan wordt er in de groep gegooid, "Weer wat afspreken?" dus als jij niet wordt gevraagd dan willen ze jou er gewoon niet bij hebben.

Ik zou niet passief agressief reageren ofzo, ik zou de eer aan mijzelf houden. Dit kost alleen maar negatieve energie.
Alle reacties Link kopieren
Uit mijn jeugdtijd kan ik me herinneren dat ik op stap ging met nog twee of drie meiden en als die meegingen dan hoefden er niet nog meer bij. Je ging langs één en die één wou ook een ander meenemen maar dan dacht je er niet aan om er nóg een ander bij halen. Met drie of vier was het genoeg, voor dat specifieke moment. Je dacht ook niet: dadelijk is Emma gekwetst als we haar niet vragen. Je was niet met Emma bezig. Als Emma zich dan de volgende dag enorm gekwetst betoonde dan was dat alleen maar onnodig complicerend. Je had dan iets verkeerd gedaan, terwijl het niet verkeerd voelde.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
dubbelvla schreef:
10-08-2019 19:39


Erger nog, ons kindje is enorm welkom, ik kijk er echt naar uit, maar soms heb ik spijt van de zwangerschap.
Maar nu zie je toch wat die vriendschap waard was? Dat het heel anders (oppervlakkiger) was dan jij dacht? Hoe kan je dan spijt hebben?
Dan moet het maar zoals het kan
Nitflex schreef:
11-08-2019 09:23
Nee hoor, verschillende mensen noemden dat die meiden een stuk jonger zijn dan TO. (Slechts een paar jaar verschil).
Maar dat is iets anders.
Natuurlijk is de kans groter dat je niet in de babyfase zit als je jonger bent.
Mijn hemel, wat doen mensen moeilijk dit weekend.

TO geeft zelf in een ander onderwerp aan dat vriendschappen komen en gaan, naar gelang de levensfase waar ze in zit. Nou ja, het gaat nu wellicht wat lullig, maar het waren nou eenmaal geen hartsvriendinnen zo te zien.

Hoe dan ook, ik zou iets heel anders aan mijn hoofd hebben met een dertig weken dikke buik. Ik denk eerder dat TO wat moeite heeft met de komende veranderingen en dat is heel normaal.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 10:12
16.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Naomir schreef:
11-08-2019 09:39

Dan hebben ze je niet "onbewust" niet meegevraagd, ze willen je dan niet meer meevragen. Vraag mij ook af of het puur ligt aan de vriendschap of dat ze je gewoon in het algemeen niet meer leuk vinden (sorry).
Geen sorry hoor. Daar denk ik nu ook aan. Ik kan hoe dan ook niet de hele situatie bij hen neerleggen. Ik zal er zelf ook een aandeel in hebben. Alleen heb ik aangegeven wat ik vervelend vind en omdat zij dat niet hebben gedaan, weet ik niet waar het pijnpunt zit.

Uiteindelijk is het hun goed recht om mij niet meer leuk (genoeg) te vinden, ik zou het persoonlijk wel anders af handelen.
dubbelvla schreef:
11-08-2019 10:12
Geen sorry hoor. Daar denk ik nu ook aan. Ik kan hoe dan ook niet de hele situatie bij hen neerleggen. Ik zal er zelf ook een aandeel in hebben. Alleen heb ik aangegeven wat ik vervelend vind en omdat zij dat niet hebben gedaan, weet ik niet waar het pijnpunt zit.

Uiteindelijk is het hun goed recht om mij niet meer leuk (genoeg) te vinden, ik zou het persoonlijk wel anders af handelen.
Heb je echt geen idee wat zou kunnen zijn geweest?
Meestal weten mensen wel min of meer waar het mis gaat in onderlinge relaties. Enig idee?
Als je bewust een nieuwe appgroep aanmaakt dan zal er iets gebeurd zijn. Alleen jammer dat ze dat TO niet willen of durven vertellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven