Contact zus verbroken

13-08-2019 17:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar geen contact met mijn zus. Ze was al sinds kind af aan fysiek agressief, stal geld van mijn ouders, en nu ze volwassen is, is er weibnig veranderd. De druppel was toen ze mij op straat een klap gaf, omdat ik aangaf dat ik het raar vond dat ze haar studie na 10 jaar nog niet had afgemaakt en of dit wel was wat ze wilde.


Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.


Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.


Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.

Wat doe ik?
Sugar and spice, and everything nice.
Een paar dagen lekker weg. Je spaart vast genoeg om de kerst aan de kust of een mooie stad door te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Niet sparen voor een koophuis en een kamer huren.
Kun je altijd nog bekijken wat je doet met de kerst.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
13-08-2019 17:07
Niet sparen voor een koophuis en een kamer huren.
Kun je altijd nog bekijken wat je doet met de kerst.
Ik heb heel lang een kamer gehuurd maar ben om meerdere redenen terugverhuisd. Ook deels op advies hier, zie topic 'op mezelf zonder vast inkomen'.

Ik wil kerst graag doorbrengen met familie, maar niet met haar. Plus ik ben net terug van een vrij dure vakantie...
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon gezellig samen kerst vieren. Als ze wil gaan slaan, duik je weg.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
De vorige keer wilde ik aangifte doen maar toen werd mijn moeder boos, en heb ik het niet gedaan.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo moet je een cadeau voor haar kopen? Dat zou ik gewoon niet doen. En verder een beetje uit haar buurt blijven als ze komt.
Alle reacties Link kopieren
Er moet toch een manier zijn om gewoon kerst te vieren met de rest van de familie? Ik wil ook niet als enige met de kerst in mijn eentje in Parijs oid zitten terwijl de familie bij elkaar is.
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:10
Ik wil kerst graag doorbrengen met familie, maar niet met haar. Plus ik ben net terug van een vrij dure vakantie...
Je hebt 2 keuzes:
* Kerst doorbrengen met familie, inclusief zus en dus accepteren dat ze er is.
* Kerst alleen doorbrengen (elders, zie eerdere suggestie) en op een andere dag het samenzijn vieren.

Meer smaken zijn er niet.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
13-08-2019 17:14
Hoezo moet je een cadeau voor haar kopen? Dat zou ik gewoon niet doen. En verder een beetje uit haar buurt blijven als ze komt.
Familieregels zijn dat iedereen kado's koopt voor iedereen.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:15
Er moet toch een manier zijn om gewoon kerst te vieren met de rest van de familie? Ik wil ook niet als enige met de kerst in mijn eentje in Parijs oid zitten terwijl de familie bij elkaar is.
Ja gewoon haar negeren.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:15
Familieregels zijn dat iedereen kado's koopt voor iedereen.
Tijd om dat eens te doorbreken dan en voor te stellen dat er geen cadeaus worden gegeven.
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:15
Er moet toch een manier zijn om gewoon kerst te vieren met de rest van de familie? Ik wil ook niet als enige met de kerst in mijn eentje in Parijs oid zitten terwijl de familie bij elkaar is.
Blijkbaar ben jij degene die er last van heeft.

Wat stel je dan zelf voor?
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
13-08-2019 17:15
Je hebt 2 keuzes:
* Kerst doorbrengen met familie, inclusief zus en dus accepteren dat ze er is.
* Kerst alleen doorbrengen (elders, zie eerdere suggestie) en op een andere dag het samenzijn vieren.

Meer smaken zijn er niet.
Wat doe ik als ze weer flipt?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:17
Wat doe ik als ze weer flipt?
Dan zeg je dat ze zich niet zo moet aanstellen en/ of je gaat naar boven naar je kamer.
Alle reacties Link kopieren
Wil je alleen maar zeuren?
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
13-08-2019 17:17
Blijkbaar ben jij degene die er last van heeft.

Wat stel je dan zelf voor?
Ik denk dat TO gewoon het liefste hoort dat haar ouders maar moeten zorgen dat zus niet komt.
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:17
Wat doe ik als ze weer flipt?
Doet ze dat alleen tegen jou? Of ook tegen anderen?
Alle reacties Link kopieren
Ergens vind ik dat jij geen huur hoeft te betalen wegvallen tegen het geld dat ze van je ouders krijgt. Jij mag vinden dat ze niet de eeuwige student op kosten van je ouders mag zijn, maar eerlijk...dat is tussen je ouders en haar. Jij profiteert net zo goed van hun gulheid zodat je kan sparen. Zolang je ouders er geen probleem mee of door hebben, zijn dat je zaken niet.

Het stelen van vroeger is rot, maar ook niet aan jou om dat na te dragen. Ook weer iets tussen je ouders en haar. Ik heb als tiener ook wel eens een tientje uit mijn moeders portemonnee geleend (en weer teruggestopt als mijn beurs gestort was).

Die agressiviteit is een dingetje. Ik zou ook niet blij worden van een klap. Maar ik weet niet hoe hoog de emoties opgelopen waren. Wat doe je nu als je zus langskomt voor je ouders? Door de achterdeur wegsluipen? Eerlijk, voor je ouders zou ik zus zien met kerst en een middagje beleefd zijn. Koop een aardigheidje wat altijd goed is, doucheproducten of zo.
Alle reacties Link kopieren
Vraag een misschien vriendin over voor kerst?
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:17
Wat doe ik als ze weer flipt?
Dan heeft in ieder geval iedereen het gezien en snappen ze vast dat je het contact even 'op een laag pitje zet'. Flipt ze alleen tegen jou of ook tegen andere mensen?

Maar als iedereen cadeaus voor iedereen koopt, valt het dan echt op als 1 iemand voor 1 iemand anders geen cadeau koopt? In onze familie doen we dat ook maar daar krijgt iedereen altijd zoveel dat 1 meer of 1 minder echt niet opvalt.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Je zus zit in een studentenhuis en jij woont thuis.
Maar goed je kan ook een paar dagen met kerst een stad bezoeken of een ander reis boeken voor alleengaande.
Iedereen is wel onaardig tegen je in je omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind persoonlijk dat je de hele situatie nogal als een luxe-probleem schetst. Ergens anders lees ik dat je richting de dertig gaat. Kom op zeg, je past je aan of je gaat toch maar eerder dan gepland weer op jezelf wonen. Je zus is ook de dochter van je ouders en je ouders bepalen wie er in hun huis over de vloer komt en hoe ze in hun huis kerst vieren.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
*Judy* schreef:
13-08-2019 17:15
Je hebt 2 keuzes:
* Kerst doorbrengen met familie, inclusief zus en dus accepteren dat ze er is.
* Kerst alleen doorbrengen (elders, zie eerdere suggestie) en op een andere dag het samenzijn vieren.

Meer smaken zijn er niet.
Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven