Contact zus verbroken

13-08-2019 17:03 358 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar geen contact met mijn zus. Ze was al sinds kind af aan fysiek agressief, stal geld van mijn ouders, en nu ze volwassen is, is er weibnig veranderd. De druppel was toen ze mij op straat een klap gaf, omdat ik aangaf dat ik het raar vond dat ze haar studie na 10 jaar nog niet had afgemaakt en of dit wel was wat ze wilde.


Het probleem is nu dat ik weer thuis woon. Ik betaal mee aan het huishouden, huur willen ze niet betaald hebben ondanks dat ik het aandrong. Ik woon er nu om te sparen voor een koophuis, zie ander topic. Ik heb een baan, maak schoon, etc. Net een gewone huisgenoot. Mijn zus leeft in een studentenhuis terwijl ze 28 is, laat mijn ouders nog vanalles voor zich betalen en werken wil ze niet. Ook dat vind ik vrij apart en is een reden dat ik geen contact meer wil.


Maar nu ik thuis woon betekent het dat zij er met kerst gewoon zal zijn. Verjaardagen heeft ze tot nu toe gemeden maar met de grote feestdagen kan ik niet om haar heen. Gezien ze agressief is en een kort lontje heeft weet ik dat ze weer drama zal maken. Niet gaan vind ik ook weer zo wat, ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is. Ook moet ik dan een kado voor haar kopen, dat zit me ook dwars.


Mijn zus heeft overigens geen ziektes/diagnoses waardoor ze zo is. Ze is gewoon een naar mens.

Wat doe ik?
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:14
De vorige keer wilde ik aangifte doen maar toen werd mijn moeder boos, en heb ik het niet gedaan.
Terug slaan dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Vraag om boksbeugels voor sinterklaas.
Apart dat jij het studentenhuis afkeurt en zelf nog thuis woont, zoek zelf ook een kamer, dan duurt het maar langer voordat je een koophuis kan kopen. Als je op jezelf woont kun je dus de visite van je huisgenoten ontlopen anders niet, dat hoort bij het plaatje van thuiswonen, tis niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:17
Wat doe ik als ze weer flipt?
Wegduiken of gaan poepen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Het is het huis van je ouders, dus zij mogen bepalen wie ze uitnodigen. Het staat jou vrij om weg te gaan als je niet met je zus wilt zijn.
Maar "ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is." is niet echt van toepassing. Het is niet jouw eigen woning, het is die van je ouders. En hoe krengig jij je zus ook kunt vinden, het staat je ouders vrij om daar een andere houding in te hebben.
madamzonderm schreef:
13-08-2019 17:38
Vraag om boksbeugels voor Sinterklaas.
Dit. :proud:
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:15
Familieregels zijn dat iedereen kado's koopt voor iedereen.
Dan koop je een sleutelhanger
Alle reacties Link kopieren
Ik mis in dit verhaal wat je ouders er van vinden. Willen ze haar wel uitnodigen voor de kerst? Komt ze dan alle dagen of alleen voor een kerstdiner, etc.

Wees volwassen en bespreek dit met je ouders. Willen je ouders niet kiezen tussen jou en haar, "iedereen is welkom", dan is de keuze aan jou. Of je accepteert het dat je zus thuis komt, of je gaat weg wanneer zij komt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
borboletas schreef:
13-08-2019 17:21
Dan heeft in ieder geval iedereen het gezien en snappen ze vast dat je het contact even 'op een laag pitje zet'. Flipt ze alleen tegen jou of ook tegen andere mensen?

Maar als iedereen cadeaus voor iedereen koopt, valt het dan echt op als 1 iemand voor 1 iemand anders geen cadeau koopt? In onze familie doen we dat ook maar daar krijgt iedereen altijd zoveel dat 1 meer of 1 minder echt niet opvalt.
Ja, we openen om de beurt kado's. Moeder zei dat iedereen wat krijgt en dat onze ruzie niet haar probleem is.


Verder, ja jullie hebben gelijk, dat ze geld krijgt vind ik geen probleem. Het is meer dat ze weigert te werken/af te studeren en als ik er wat van zeg is het 'jij was ook vertraagd'. Ja, 1 jaar, en ik heb een diagnose. Als mijn ouders niet betaalden zou ze in de bijstand gaan zitten want stel je voor dat ze een poot uitsteekt. Waar ze woont maakt mij verder niet uit, maar ik hou niet van mensen die kunnen werken maar weigeren.

En het slaan is al zo vaak gebeurd, zat als kind altijd onder blauwe plekken en het heeft voor mij gewelddadige relaties genormaliseerd. Schoppen, slaan, met en zonder spullen.
anoniem_386446 wijzigde dit bericht op 13-08-2019 17:55
4.44% gewijzigd
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
13-08-2019 17:37
Terug slaan dan maar.
Mijn zus is 10x zo sterk als ik, ze heeft jaren vechtsport gedaan.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Tessa44- schreef:
13-08-2019 17:40
Apart dat jij het studentenhuis afkeurt en zelf nog thuis woont, zoek zelf ook een kamer, dan duurt het maar langer voordat je een koophuis kan kopen. Als je op jezelf woont kun je dus de visite van je huisgenoten ontlopen anders niet, dat hoort bij het plaatje van thuiswonen, tis niet anders.
Niet 'nog'.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
13-08-2019 17:42
Het is het huis van je ouders, dus zij mogen bepalen wie ze uitnodigen. Het staat jou vrij om weg te gaan als je niet met je zus wilt zijn.
Maar "ik ga niet mijn eigen woning uit omdat zij er is." is niet echt van toepassing. Het is niet jouw eigen woning, het is die van je ouders. En hoe krengig jij je zus ook kunt vinden, het staat je ouders vrij om daar een andere houding in te hebben.
Zij geloofden nooit wat ze flikte en het stelen werd soms op mij geframed, want ik liep bij een psycholoog en zou het wel uitgelokt hebben.

Ik hou van mijn ouders maar ze zijn altijd blind geweest voor wat mijn zus deed.
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:53
Niet 'nog'.
Weer dan. Alsof dat zoveel beter is.
Ik ken de geschiedenis tussen jullie niet en misschien is je zus inderdaad gewoon een kutwijf zonder enige reden, maar je klinkt wel een beetje verheven. Als dit is hoe je je ook naar haar opstelt snap ik wel dat ze kwaad wordt.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:50


. Het is meer dat ze weigert te werken/af te studeren en als ik er wat van is het 'jij was ook vertraagd'. Ja, 1 jaar, en ik heb een diagnose.

Nou en? Wat boeit het jou wat zij met haar leven doet?
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:54
Zij geloofden nooit wat ze flikte en het stelen werd soms op mij geframed, want ik liep bij een psycholoog en zou het wel uitgelokt hebben.

Ik hou van mijn ouders maar ze zijn altijd blind geweest voor wat mijn zus deed.

Dan is er dus een issue in het gezin. En dat gaat niet opgelost worden, zeker niet als jij en je zus allebei in een afhankelijkheidsrelatie met je ouders zitten. Als je afstand wil nemen van je zus, en/of je uit een ongezonde gezinsdynamiek wil terugtrekken, gaat dat niet samen met tegelijkertijd thuiswonen om te sparen.
Met dat laatste plaats je jezelf in een kind-rol (ook al vind je zelf dat je een zelfstandige huisgenoot bent, objectief gezien is dat niet het geval), en dat brengt met zich mee dat jullie niet als gelijkwaardige volwassenen issues oplossen en dat jij niet dezelfde inbreng in de familiedynamiek hebt als je ouders.
Alle reacties Link kopieren
Joh,
word volwassen en trek je eigen plan. Je laat veel afhangen van anderen en je komt star over, zo lees ik je posts. Bekijk de mogelijkheden, binnen je diagnose, met een therapeut/huisarts/maatschappelijk werker/weetikwie.
Of je nu een diagnose hebt of niet, als je niets wil kom je überhaupt nergens.
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:17
Wat doe ik als ze weer flipt?
Niet zulke opmerkingen maken dat ze flipt?

Dat er officieel niks is vastgesteld zegt niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
IK HEB EEN FLASHBACK AAAAAAHHHHHH!!!

Afbeelding
Gedraag je gewoon en als ze flipt, laten flippen!

Ga anders Kerst vieren bij een vriendin als je je niet als een volwassene kunt gedragen, voor je ouders ook wel zo leuk zonder die onnodige spanning.

Kerst is nog maanden weg en nu al zie je het helemaal escaleren. Dat er bij jou een diagnose is geeft je nog geen excuus je als een kind te gedragen.
Boek voor je ouders een citytrip rond de kerstdagen als kerstkado.
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:50
Ja, we openen om de beurt kado's. Moeder zei dat iedereen wat krijgt en dat onze ruzie niet haar probleem is.


Verder, ja jullie hebben gelijk, dat ze geld krijgt vind ik geen probleem. Het is meer dat ze weigert te werken/af te studeren en als ik er wat van zeg is het 'jij was ook vertraagd'. Ja, 1 jaar, en ik heb een diagnose. Als mijn ouders niet betaalden zou ze in de bijstand gaan zitten want stel je voor dat ze een poot uitsteekt. Waar ze woont maakt mij verder niet uit, maar ik hou niet van mensen die kunnen werken maar weigeren.

En het slaan is al zo vaak gebeurd, zat als kind altijd onder blauwe plekken en het heeft voor mij gewelddadige relaties genormaliseerd. Schoppen, slaan, met en zonder spullen.

Het ligt ook altijd aan de ander en nooit aan jou hè? Wel opvallend.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:10
Ik heb heel lang een kamer gehuurd maar ben om meerdere redenen terugverhuisd. Ook deels op advies hier, zie topic 'op mezelf zonder vast inkomen'.

Ik wil kerst graag doorbrengen met familie, maar niet met haar. Plus ik ben net terug van een vrij dure vakantie...
Maar je ouders willen wellicht met kerst haar er sowieso bij hebben. Hun band is anders dan de jouwe. Ouders kunnen kinderen moeilijk helemaal los laten, ook al leveren ze problemen op.

In jouw situatie herken ik die van mijn moeder toen ze nog thuis woonde, met een oudere broer die ook van alles uitvrat en ook uit kon halen. Ze heeft het hem nooit vergeven. Ook omdat hij hun ouders veel kopzorgen opleverde. Hij moest trouwen omdat hij zijn vriendin zwanger had gemaakt, grote schande in die tijd, dus trok hij met haar bij zijn ouders in. Maar van zijn kinderen hield mijn moeder heel veel en ze heeft ze erg gemist toen ze uit huis trouwde. Haar ouders zijn vroeg gestorven dus ze heeft hem niet heel veel opzocht maar hield wel contact met zijn kinderen. Hij kwam haar echter wel vaak op zoeken. Zijn gezin heeft hem eigenlijk een beetje in het gareel geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Bemoei je niet meer met wat zij wel of niet doet. Jouw mening is maar een mening.
Koop een aardigheidje en ga aan de andere kant van de kamer zitten, dan zal het wel los lopen.
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:54
Zij geloofden nooit wat ze flikte en het stelen werd soms op mij geframed, want ik liep bij een psycholoog en zou het wel uitgelokt hebben.

Ik hou van mijn ouders maar ze zijn altijd blind geweest voor wat mijn zus deed.
Ik heb medelijden met je ouders. Jullie gedragen je beide als kleine kinderen.
Kandijsuiker schreef:
13-08-2019 17:53
Niet 'nog'.
En dat is het enige wat je uit mijn post haalt?

Nog of weer feit dat je thuis bij je ouders woont blijft het zelfde. Of niet?
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 13-08-2019 18:27
22.25% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven