seaway life! zeemannen/zeevrouwen leven en relaties

15-08-2019 22:58 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg nieuwsgierig of hier ook partners van zeevarenden zijn!
Mijn vriend heeft nu 2 weken van de 5 maanden varen er op zitten.
De eerste week vond ik best lastig, het idee dat je elkaar zo lang niet ziet beangstigde mij een beetje, en moest ik echt even wennen.
Het missen van gevoel is er niet echt, we zijn aan een lange afstandsrelatie gewend waarbij het gewoon was dat we elkaar 2 weken niet zagen, over het algemeen was dit wel ieder weekend. Beide wisten we al 1,5 jaar dat dit te gebeuren stond en hebben het hier ook goed over gehad wat mij erg mee hielp.
Ik ben benieuwd of hier ook partners van of zeevarenden zelf aanwezig zijn die hier wat over willen delen.
Hoe geven jullie hier vorm aan in jullie relatie, hoe ervaren jullie dit, hoe lang zijn jullie termijnen, hoe onderhouden jullie contact, zoeken jullie elkaar op als daar de mogelijkheid voor is, en hoe is het voor de zeevarende en de achterblijver etc.
Een beetje benieuwd naar hoe jullie dit doen zeg maar, omdat het voor mij compleet nieuw is.

liefs!
Dag 'zeemans-meisje'!

Ik heb er geen ervaring mee, mijn man is altijd aan wal (lees: thuis) :)

Maar ik wil je wel het beste wensen in deze (nog lange) tijd alleen.

Mamme-zel uit België
Alle reacties Link kopieren
Dag mede zeemans vrouw!

Het is toch dezelfde bedrijfstak ;)
Het leven aan de wal is ook niet altijd even makkelijk!
Een kennis van ons heeft ook altijd aan de wal gewerkt, maar vond het varen uiteindelijk prettiger vanwege de echte Quality time met familie..
Hopelijk werkt het voor jullie beter!

ontzettend lief! ben erg benieuwd naar de komende tijd.

liefs mij!
:-$ :-$ :-$
Gymnast, ik ben bij jou totaal verkeerd overgekomen, sorry daarvoor. Ikzelf of mijn man hebben niks met de zee of de kade te maken.

Heb je voldoende sociale omkadering om 'de tijd alleen' te overbruggen? Ga je werken? Duurt jullie relatie al lang?

Nogmaals sorry om je op het verkeerde been te zetten, was niet mijn bedoeling.
:-$
Alle reacties Link kopieren
Ha mammezel!

geen probleem hoor!
Gelukkig heb ik lieve vrienden bij mij in het dorp en hebben we gemeenschappelijke vrienden wat verder weg. een van zijn beste vrienden die ook zeevarend is, komt deze week even buurten omdat hij in de haven dichtbij ons ligt. Erg leuk!
Ik ben momenteel veel aan het werk, normaal gesproken turn ik veel maar dat zit er door een blessure nu even niet in.
onze relatie duurt "onofficieel" bijna 3 jaar, maar vanaf het officiele wij zijn een koppel bericht bijna 2 jaar.

en geen probleem hoor, kan gebeuren!
VMG (vereniging maritiem gezinskontakt) op FB zitten veel meiden in een vergelijkbare situatie als jij.

en op termijn is het best lekker hoor, iemand die geen rotzooi schopt in je huis xD En als hij vrij is, weken de hort op te kunnen gaan en leuke dingen te beleven. Behoud vooral je eigen leven, en blijf doen wat je leuk vind!
Alle reacties Link kopieren
dank voor je tip! VGM was ik al wel van op de hoogte, nog niet naar gekeken, zou dat direct even doen!

hahaha ja dat geloof ik direct, alleen een half jaar is toch best lang, voor nu merk ik nog niet heel veel verschil. hij ligt momenteel in de haven dus appcontact en bellen is wel mogelijk!

dank voor je tips!
Alle reacties Link kopieren
Niet zelf, maar mijn schoonbroer is schipper. Een half jaar op zee, een half jaar thuis. Zijn vrouw bezoekt hem als ze aan de kade zijn om te laden en te lossen (hij zit op een vrachtschip) in de mate van het mogelijke. Zij heeft veel hulp bij het opvoeden van de kinderen, hij is er minder bij betrokken. Als hij thuis is, zijn er veel feesten, alles wordt groter gevierd dan wanneer hij op zee is. Het geld is dan ook sneller op;)

Zij geeft zelf aan het niet anders te willen. Ze vormt de basis voor het huishouden, hij voegt zich als hij thuis is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zit op de binnenvaart en is 2 weken op en 2 weken af. Totaal anders dan de zeevaart. Dus ik denk niet dat dit mijn topic is.

Ik vind het stiekem altijd wel lekker als man weer weg is. :-$ Ben ook graag op mezelf. Maar ook altijd blij dat hij weer terug is.
Voor peuterzoon is het soms lastig, maar hij weet niet beter.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Abejoha schreef:
15-08-2019 23:58
Niet zelf, maar mijn schoonbroer is schipper. Een half jaar op zee, een half jaar thuis. Zijn vrouw bezoekt hem als ze aan de kade zijn om te laden en te lossen (hij zit op een vrachtschip) in de mate van het mogelijke. Zij heeft veel hulp bij het opvoeden van de kinderen, hij is er minder bij betrokken. Als hij thuis is, zijn er veel feesten, alles wordt groter gevierd dan wanneer hij op zee is. Het geld is dan ook sneller op;)

Zij geeft zelf aan het niet anders te willen. Ze vormt de basis voor het huishouden, hij voegt zich als hij thuis is.
lijkt me in dat geval erg pittig!
een half jaar is lang en niet zo goed te overzien als een korter termijn, zeker ook lang voor de kids!
Leuk dat ze probeert hem op te zoeken, dat gaat hier minder, het schip is in 5 jaar tijd maar 1 keer in Nederland geweest.
Wel zit hij ook op een vrachtschip. Ik kan me voorstellen inderdaad dat alles anders is op het moment dat hij weer thuis is.
Met kinderen lijkt he me een extra moeilijke situatie, in de opvoeding maar ook in de band met papa en kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Caaf-Dracula schreef:
15-08-2019 23:59
Mijn man zit op de binnenvaart en is 2 weken op en 2 weken af. Totaal anders dan de zeevaart. Dus ik denk niet dat dit mijn topic is.

Ik vind het stiekem altijd wel lekker als man weer weg is. :-$ Ben ook graag op mezelf. Maar ook altijd blij dat hij weer terug is.
Voor peuterzoon is het soms lastig, maar hij weet niet beter.
Het principe is natuurlijk hetzelfde..
Tijdje op zee en een tijdje thuis.
Ik denk dat ik me wel een beetje in je kan vonden, het missen van ervaar ik ook (nog) niet zo.
Ik denk dat een goed vangnet en dingen blijven doen die je leuk vind erg belangrijk.
Hij is een welkome aanvulling in mijn leven, en samen zijn we een team.
Uiteindelijk heeft de zeeman ook mensen nodig die aan zijn zijde staan.
Gelukkig ervaren wij dit wel hetzelfde, we vullen elkaar goed aan maar zijn ook zeker sterk zonder elkaar.
Met het oog op de toekomst hoop ik dat de termijnen korter zullen worden, als we het hebben over kinderen.
In mijn ogen vind ik een half jaar dan echt te lang, je mist dingen in de ontwikkeling en met het hechtingsproces van je kindje.
Wat dat betreft is 2 weken natuurlijk heerlijk! Hopelijk gaan wij in die tijd over naar Max 8 weken op en af..
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonvader is kapitein op de sleepboten.
Hij is vaak 2 weken af en twee weken thuis (dit laatste is in theorie vaak korter, die man werkt zich een slag in de rondte).
Mijn man ziet nu de gevolgen voor hem als vroeger-kind er wel een beetje van in.
Ik las zeemeerman en zeemeervrouw. :hihi:

Een zeeman. Cool. Voor mij is dat echt een ver van mijn bed show. Als ik (binnenvaart) schepen voorbij zie komen, kan ik me echt niet voorstellen hoe het is om zo te leven.

Wat doet jouw vriend precies op het schip? En hoe kwam hij erbij om zeeman te worden? Welke opleiding/studie heeft hij gedaan? Hoe vindt hij het zelf om zo lang op het water te zijn? En weg van huis?
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
16-08-2019 08:08
Ik las zeemeerman en zeemeervrouw. :hihi:

Een zeeman. Cool. Voor mij is dat echt een ver van mijn bed show. Als ik (binnenvaart) schepen voorbij zie komen, kan ik me echt niet voorstellen hoe het is om zo te leven.

Wat doet jouw vriend precies op het schip? En hoe kwam hij erbij om zeeman te worden? Welke opleiding/studie heeft hij gedaan? Hoe vindt hij het zelf om zo lang op het water te zijn? En weg van huis?
hihi! Nee dat niet!
Soms ben ik juist wel heel benieuwd om het is om een 'gewoon' stel te zijn met een9-5 baan haha!
Binnenvaart weet ik ook niet zo veel van haha!

Mijn vriend is veel in de machinekamer te vinden en staat ook op de brug. Hoewel hij liever aan het sleutelen is en zich met de elektriciteit etc bezig houd. In hun familie zit wel echt het zeemansleven. Opa's die gevaren hebben, zijn vader en zijn oom zitten bvb in de scheepsnieuwbouw een elektriciteit etc in schepen bevestigen. Vader vaart zelf niet meer, werkt 5 weken op af in Brazilië op een pijpenlegger. Hij gaat een beetje de familie achterna zeg maar. De studie was maritiem officier op het nova college maritiem.
Hij vind het zelf wel erg lang maar heeft het wel goed naar zijn zin. Dit is wel echt wat hij wilde en voor heeft gestudeerd.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
16-08-2019 08:06
Mijn schoonvader is kapitein op de sleepboten.
Hij is vaak 2 weken af en twee weken thuis (dit laatste is in theorie vaak korter, die man werkt zich een slag in de rondte).
Mijn man ziet nu de gevolgen voor hem als vroeger-kind er wel een beetje van in.
Klopt.. reizen moet helaas in je eigen verlof waardoor er al weer dagen van je verlof aan gaan.. wat al vaak niet zo heel lang is..
Welke gevolgen ervaart hij hier van als ik vragen mag?
Gymnast21 schreef:
16-08-2019 14:42
Klopt.. reizen moet helaas in je eigen verlof waardoor er al weer dagen van je verlof aan gaan.. wat al vaak niet zo heel lang is..
Welke gevolgen ervaart hij hier van als ik vragen mag?
Dat is onzin.
Het is gewoon in de cao handelsvaart vastgelegd hoeveel verlof je krijgt bij hoeveel dagen aanboord. Je hebt als je een arbeidscontract hebt (dus geen stage contract) een x aantal vrije dagen, daarnaast krijg je voor weekend dagen en feestdagen extra compensatie verlof. Dus is je ene verlof korter, zal het de volgende verlof worden gecompenseerd (of financieel natuurlijk).

Daarnaast, hij is nu als cadet denk ik aanboord, want anders is hij niet in de machinekamer en op de brug, en zal hij denk ik zijn takenboek aan het afwerken zijn. (dat is meestal met mensen die 5 maand aan boord zitten). Zo spectaculair is het nog niet hoor. Hij is vooral bezig met verslagen schrijven, en oefenen met hoe dingen werken. Maar hij heeft nog geen verantwoordelijkheid aan boord (als het goed is) (anders vaart hij bij de verkeerde maatschappij/onder de verkeerde kap stage). Het is juist de mooiste tijd om als cadet te varen. Dat je de ruimte en tijd hebt vanalles te ervaren, en niet verplicht je wachten moet lopen, en daarnaast je veiligheidstaken als 2e officier, of de beladingsschemas als 1e officier. Nu kan die gewoon nog eens genieten van zn biertje, ipv van constant overwerkt te zijn als je de verkeerde charter hebt, en 7 dagen in de week 6 uur op 6 uur af moet lopen.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
16-08-2019 15:45
Dat is onzin.
Het is gewoon in de cao handelsvaart vastgelegd hoeveel verlof je krijgt bij hoeveel dagen aanboord. Je hebt als je een arbeidscontract hebt (dus geen stage contract) een x aantal vrije dagen, daarnaast krijg je voor weekend dagen en feestdagen extra compensatie verlof. Dus is je ene verlof korter, zal het de volgende verlof worden gecompenseerd (of financieel natuurlijk).

Daarnaast, hij is nu als cadet denk ik aanboord, want anders is hij niet in de machinekamer en op de brug, en zal hij denk ik zijn takenboek aan het afwerken zijn. (dat is meestal met mensen die 5 maand aan boord zitten). Zo spectaculair is het nog niet hoor. Hij is vooral bezig met verslagen schrijven, en oefenen met hoe dingen werken. Maar hij heeft nog geen verantwoordelijkheid aan boord (als het goed is) (anders vaart hij bij de verkeerde maatschappij/onder de verkeerde kap stage). Het is juist de mooiste tijd om als cadet te varen. Dat je de ruimte en tijd hebt vanalles te ervaren, en niet verplicht je wachten moet lopen, en daarnaast je veiligheidstaken als 2e officier, of de beladingsschemas als 1e officier. Nu kan die gewoon nog eens genieten van zn biertje, ipv van constant overwerkt te zijn als je de verkeerde charter hebt, en 7 dagen in de week 6 uur op 6 uur af moet lopen.
helaas geen onzin, in de directe omgeving zien wij dit zelf terug.
evenals extra vrije dagen waar geen gehoor aan gegeven is, hangt er van af onder welke vlag je vaart.
reizen gaat van je verlof af, eveneens als vertraagde vluchten en als de heli je niet van boord kan halen.
hij is inderdaad als cadet aan boord, tevens is er een geen alcohol beleid wat ivm tankers streng nageleefd word.
wel heeft hij serieuze verantwoordelijkheden en moet hij juist wachten lopen. komt hij dit niet na, is het gelijk einde stagen en ga je van boord af.
hij is 7 dagen in de week zeker wel 6 op/af. ;)
Laat maar, heb geen zin in passief agressieve discussies.
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
18-08-2019 13:44
Laat maar, heb geen zin in passief agressieve discussies.
hoe bedoel je? ik deel onze ervaring hier
Utakar schreef:
18-08-2019 13:44
Laat maar, heb geen zin in passief agressieve discussies.
Over passief agressief gesproken, denk dat Gymnast beter weet dan jij hoe het met haar vriend zit qua werk, of ben je alwetend, dat je haar post afdoet als onzin?
ja, utakar, ik zou ook wel eens willen weten waar jij die wijsheid vandaan haalt!
Ik had mijn reactie weggehaald, omdat ik toen ik heb nalas dacht, ik reageer wel heel erg zo. Daarom dacht ik, dat moet ik niet doen, daar heb ik geen zin in.

privacy

En de boodschap die ik alleen maar wilde geven (omdat ik weet dat dat bij sommige rederijen gebeurd), hij moet zich niet laten misbruiken als een soort van extra bemanningslid/matroos/uitkijk. Hij is aanboord 'boven sterkte'. Hij hoort geen wachten zelfstandig te horen lopen. Hij hoort geen verantwoordelijkheid te dragen voor safety, belading, of technical onderhoud. Dit betekent niet dat hij geen ondersteunde taak kan/moet volbrengen. En ik interpreteerde het bericht van TO of hij wel allerlei verantwoordelijkheden kreeg toebedeeld...

privacy
anoniem_651321ff337ba wijzigde dit bericht op 18-08-2019 20:38
32.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gymnast21 schreef:
18-08-2019 13:21
helaas geen onzin, in de directe omgeving zien wij dit zelf terug.
evenals extra vrije dagen waar geen gehoor aan gegeven is, hangt er van af onder welke vlag je vaart.
reizen gaat van je verlof af, eveneens als vertraagde vluchten en als de heli je niet van boord kan halen.
hij is inderdaad als cadet aan boord, tevens is er een geen alcohol beleid wat ivm tankers streng nageleefd word.
wel heeft hij serieuze verantwoordelijkheden en moet hij juist wachten lopen. komt hij dit niet na, is het gelijk einde stagen en ga je van boord af.
hij is 7 dagen in de week zeker wel 6 op/af. ;)

Het hangt waarschijnlijk van het bedrijf af. Denk niet dat hij voor een Nederlands bedrijf werkt en zo ja, dan overtreden ze de regels.

Dat alcoholbeleid is overal streng. En terecht.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
18-08-2019 16:50
Het hangt waarschijnlijk van het bedrijf af. Denk niet dat hij voor een Nederlands bedrijf werkt en zo ja, dan overtreden ze de regels.

Dat alcoholbeleid is overal streng. En terecht.
klopt, de persoon in kwestie vaart onder de Braziliaanse vlag.. (beste vriend van mijn vriend)
en wat betreft alcohol beleid, ben ik het helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
18-08-2019 16:50
Het hangt waarschijnlijk van het bedrijf af. Denk niet dat hij voor een Nederlands bedrijf werkt en zo ja, dan overtreden ze de regels.

Dat alcoholbeleid is overal streng. En terecht.
klopt, de persoon in kwestie vaart onder de Braziliaanse vlag.. (beste vriend van mijn vriend)
en wat betreft alcohol beleid, ben ik het helemaal mee eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven