Buitenlandse partner

04-09-2019 20:32 61 berichten
Hoi iedereen,

Geen idee of er al een topic bestaat over dit thema, ik kon het in ieder geval niet vinden.
Zijn er hier mensen met een buitenlandse partner, en zo ja; wat zij de grootste cultuurverschillen waar jullie mee te maken hebben? Hoe gaan jullie hiermee om?
En wat heb je juist geleerd uit de cultuur van je partner?
En als laatste; hoe verging het jullie partner met het emigreren in Nederland?

Mijn vriend komt uit Venezuela en woont sinds 5 jaar in Nederland. We hebben elkaar leren kennen toen hij hier al studeerde. Hij kan gelukkig goed overweg met mijn familie en hij heeft ook Nederlandse vrienden. Hij heeft veel respect voor Nederlandse tradities en waardeert vooral de veiligheid en de vrijheid hier.
Ik vind het soms wel lastig dat hij soms wat minder pragmatisch is dan ik gewend ben van mensen uit mijn omgeving (toch wat meer afwachtend en soms een beetje erg relaxed haha). Ik probeer hem soms wel aan te sporen om zich iets actiever op te stellen (m.n. bij het leren van het Nederlands).
Ik heb uit zijn cultuur meegekregen dat het soms oké is om iets relaxter in het leven te staan (dus niet altijd rennen voor een trein wanneer je niet persé op tijd ergens hoeft te zijn en om iets minder perfectionistisch te zijn).

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!
anoniem_64414fee00079 wijzigde dit bericht op 04-09-2019 20:49
3.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tsja, bij partners uit dat soort landen zou ik mij altijd blijven afvragen of het nou om mij gaat of om de verblijfsvergunning....

Tenslotte; zeg maar eens nee, als je de kans krijgt om te kiezen tussen een land waar je niks te eten hebt en de Nederlandse situatie. Per definitie wordt alles dan tamelijk transactioneel. Vrije wil of spontane gevoelens worden dan zo beladen dat, wat mij betreft, je nooit kunt weten wat nou oprecht gevoel is.
Het zou mijn ding niet zijn.
jo12345 schreef:
04-09-2019 20:39
Tsja, bij partners uit dat soort landen zou ik mij altijd blijven afvragen of het nou om mij gaat of om de verblijfsvergunning....

Tenslotte; zeg maar eens nee, als je de kans krijgt om te kiezen tussen een land waar je niks te eten hebt en de Nederlandse situatie. Per definitie wordt alles dan tamelijk transactioneel. Vrije wil of spontane gevoelens worden dan zo beladen dat, wat mij betreft, je nooit kunt weten wat nou oprecht gevoel is.
Het zou mijn ding niet zijn.
Hoi, mijn vriend is inmiddels vijf jaar in Nederland, hij is hier voor wij elkaar kenden naartoe gekomen om te studeren. Inmiddels heeft hij zijn HBO-opleiding afgerond en heeft hij een goede baan. Er is in ons geval dus geen sprake van 'Naar Nederland komen voor het geld.'
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een Nederlandse partner maar ken wel veel mensen met buitenlandse partners. Leuk hoor, klinkt alsof jullie fijne dingen van elkaar kunnen leren qua cultuur.

Jullie spreken Engels met elkaar, neem ik aan? Vind je dat soms niet lastig, omdat je je dan niet zo makkelijk uitdrukt als in het Nederlands? Ik praat veel Engels met vrienden, maar heb soms het gevoel dat ik net niet precies over kan brengen hoe ik iets bedoel. Ben benieuwd hoe jij dat ervaart :)
Oeps verkeerd gequote
anoniem_64414fee00079 wijzigde dit bericht op 04-09-2019 20:46
Reden: Dubbel
99.29% gewijzigd
stokbootje schreef:
04-09-2019 20:44
Ik heb zelf een Nederlandse partner maar ken wel veel mensen met buitenlandse partners. Leuk hoor, klinkt alsof jullie fijne dingen van elkaar kunnen leren qua cultuur.

Jullie spreken Engels met elkaar, neem ik aan? Vind je dat soms niet lastig, omdat je je dan niet zo makkelijk uitdrukt als in het Nederlands? Ik praat veel Engels met vrienden, maar heb soms het gevoel dat ik net niet precies over kan brengen hoe ik iets bedoel. Ben benieuwd hoe jij dat ervaart :)
In het begin spraken we eigenlijk altijd Engels of soms Spaans, maar sinds een jaar gaat 70% van de communicatie in het Nederlands. Ik praat ook gewoon op volle snelheid tegen hem, compleet met spreekwoorden haha. Ja, in het Engels kan ik me niet 100% uitdrukken, soms kan ik niet op een woord komen en dan kan dat me wel frustreren. Maar nu spreken we dus meestal wel NL omdat het voor de integratie ook wel goed is.
Een persoon is een samenvoeging van karakter, persoonlijkheid, aangeleerde culturele en familiale gebruiken. Je wijt over het algemeen te vaak bepaalde gedragingen aan cultuur, omdat je buitenlandse mensen niet snel in een hokje kunt plaatsen. Komen we hier een vreemde tegen, dan is het optelsommetje van uiterlijk, gedrag, taalgebruik en intelligentie vaak genoeg om iemand te plaatsen. Zo herkennen we Johnny Flodder wél als ie Nederlands, maar niet als ie Chinees, Nigeriaans of Egyptisch is. Terwijl die óók hun families Flodder, Harriet Bouquets en professor Barabassen hebben.
Wat leuk!

Mijn vriend komt ook uit Venezuela maar woont al sinds zijn 14e in Nederland. Hebben elkaar leren kennen toen hij 27 was.

Hij spreekt natuurlijk vloeiend Nederlands maar ondanks dat hij al heel lang in Nederland woont, hebben we heel veel cultuurverschillen gehad in het begin. We hebben daar heel veel van geleerd samen.

Hij heeft nu zowel typisch Nederlandse dingen omdat hij al lang hier woont, maar ook nog veel echt zuid-Amerikaanse gewoontes en karaktertrekken. Meestal the best of both worlds en daar ben ik dolgelukkig mee.
jo12345 schreef:
04-09-2019 20:39
Tsja, bij partners uit dat soort landen zou ik mij altijd blijven afvragen of het nou om mij gaat of om de verblijfsvergunning....

Tenslotte; zeg maar eens nee, als je de kans krijgt om te kiezen tussen een land waar je niks te eten hebt en de Nederlandse situatie. Per definitie wordt alles dan tamelijk transactioneel. Vrije wil of spontane gevoelens worden dan zo beladen dat, wat mij betreft, je nooit kunt weten wat nou oprecht gevoel is.
Het zou mijn ding niet zijn.
Jij hebt snel je oordeel klaar? ‘Dat soort landen’....
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Ik date nu met een Colombiaan die hier nu studeert aan de Uni. Vooral het relaxte van hem en mijn te Nederlandse 'altijd haast, druk om niks' mentaliteit haha.

Onze relatie is nog heel pril dus ik zie wel wat de toekomst brengt. Maar ik maak me wel een beetje zorgen over het paspoortgebeuren wat Jo12345 zegt, het zit toch in mijn achterhoofd omdat hij er meerdere keren over is begonnen als 'grapje'. Hoe zit dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het al schelen dat hij een opleiding e.d. heeft. Zijn kansen op de arbeidsmarkt vergroten wel wanneer hij naast Spaans het Engels goed beheerst en evt ook wat NL. Wil je samen ergens over nieuw beginnen dan voelt hij zich mogelijk meer thuis in Spanje dan hier. Ook mbt samenleving, cultuur, weer en taal.

Mijn ex uit Ecuador gestuurd in VS en Canada is uiteindelijk toch in Spanje gaan wonen0.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
47084 schreef:
04-09-2019 20:59
Een persoon is een samenvoeging van karakter, persoonlijkheid, aangeleerde culturele en familiale gebruiken. Je wijt over het algemeen te vaak bepaalde gedragingen aan cultuur, omdat je buitenlandse mensen niet snel in een hokje kunt plaatsen. Komen we hier een vreemde tegen, dan is het optelsommetje van uiterlijk, gedrag, taalgebruik en intelligentie vaak genoeg om iemand te plaatsen. Zo herkennen we Johnny Flodder wél als ie Nederlands, maar niet als ie Chinees, Nigeriaans of Egyptisch is. Terwijl die óók hun families Flodder, Harriet Bouquets en professor Barabassen hebben.
Haha klopt helemaal! Het land waar je vandaan komt is maar een van de onderdelen.... ik merk dat het veel meer is hoe je bent opgevoed en met wie je bent opgegroeid. Dat bepaalt voor een groter deel wie je bent.

In Venezuela bijv. heb je arme mensen van de ghetto die met geweld zijn opgegroeid en rijke mensen die met beveiliging en op privé scholen zijn opgegroeid. Wereld van verschil.

In Nederland heb je toch ook zoveel verschillende types.
Mijn vriend komt uit Rusland maar woont al bijna 20 jaar hier.
Eerste 8 jaar in Nederland, dan naar Belgie gekomen om te studeren. Onze taalproblemen zijn dus vooral Vlaams-Nederlands gerelateerd :-D

Ik heb van hem vooral geleerd om me minder zorgen over alles te maken. Dat heeft eerder met zijn levensverhaal dan met zijn afkomst te maken. En dat lidwoorden idioot zijn (maar 6 naamvallen, how maar dat is handig zeg! :-? )
Scv1989 schreef:
04-09-2019 21:03
Wat leuk!

Mijn vriend komt ook uit Venezuela maar woont al sinds zijn 14e in Nederland. Hebben elkaar leren kennen toen hij 27 was.

Hij spreekt natuurlijk vloeiend Nederlands maar ondanks dat hij al heel lang in Nederland woont, hebben we heel veel cultuurverschillen gehad in het begin. We hebben daar heel veel van geleerd samen.

Hij heeft nu zowel typisch Nederlandse dingen omdat hij al lang hier woont, maar ook nog veel echt zuid-Amerikaanse gewoontes en karaktertrekken. Meestal the best of both worlds en daar ben ik dolgelukkig mee.
Heeft hij ook dat 'buena presencia'? Want mijn vriend had bij bijv. een sollicitatie vaak echt stress wat hij toen aan moest trekken haha.
Hoe lang zijn jullie al samen? En kun je goed met zijn familie overweg?

@Viva_Amber
Zijn familie woont sinds een jaar in Spanje, maar mijn vriend is inmiddels zo vernederlandst dat hij liever hier blijft. Alleen het eten en het weer in Spanje vindt hij wel beter. De directheid van de Nederlanders kan hij wel waarderen inmiddels haha.
jo12345 schreef:
04-09-2019 20:39
Tsja, bij partners uit dat soort landen zou ik mij altijd blijven afvragen of het nou om mij gaat of om de verblijfsvergunning....

Tenslotte; zeg maar eens nee, als je de kans krijgt om te kiezen tussen een land waar je niks te eten hebt en de Nederlandse situatie. Per definitie wordt alles dan tamelijk transactioneel. Vrije wil of spontane gevoelens worden dan zo beladen dat, wat mij betreft, je nooit kunt weten wat nou oprecht gevoel is.
Het zou mijn ding niet zijn.
Mijn man komt uit ''zo'n soort land''.
De heimwee die hij heeft gehad, het gemis van zijn vrienden, familie, eigen land, kan ik nauwelijks beschrijven. Hij heeft me miljoenen malen gesmeekt om samen te gaan wonen in zijn land.

Ik snap je gedachtegang, maar het gaat lang niet altijd op...
@Scv1989

Ja klopt. Maar sommige dingen vind ik wel 'typisch Venezolaans', zoals de druk op het uiterlijk vertoon (vooral bij vrouwen).
Maar er is idd ook veel karakter gerelateerd, mijn vriend is bijv. niet zo'n enorm familiemens terwijl dat in de Latijnse cultuur toch vaak voorkomt.
Ik vind het soms bij andere zaken ook moeilijk om onderscheid te maken tussen 'eigenschappen' en 'culuur', bijv. de zuinigheid van de Nederlanders. Het zit denk ik wel in onze cultuur om niet teveel uit te geven, maar lang niet iedere Nederlander leeft zo.

@MissOnigiri
Oh ja sommige Vlaamse woorden zijn echt heel anders dan de NLe, ik hoorde bijv. iemand zeggen 'een tasje thee', 'microgolf' ipv magnetron en 'zak' ipv. tas.
Spreek jij zelf ook Russisch?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf de buitenlandse partner, inmiddels 25+ jaar gelukkig samen in NL.

Wij waren nog vrij jong, allebei studerend, min of meer zijn wij dus samen opgegroeid.

Cultuurverschillen...? Ik denk dat er in alle relaties verschillen zijn tussen de partners (zowel in achtergrond als karakter).

Of je samen slaagt of niet gaat meer om hoe je met die verschillen omgaat.
Past een zich helemaal aan, of doe je dat samen en creëer je met z'n tweeën je eigen 'cultuur'... Accepteer je dingen van elkaar of niet...

Persoonlijk denk ik niet dat onze verschillende achtergronden het moeilijker of makkelijker maken om te 'slagen'. Het is eerder een toegevoegde dimensie.

Een flinke dosis humor en nieuwsgierigheid is echter wel aangeraden.
Geen eisen stellen maar bewondering opbrengen voor elkaars 'eigenaardigheden' helpt ook.

Succes!
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
jo12345 schreef:
04-09-2019 20:39
Tsja, bij partners uit dat soort landen zou ik mij altijd blijven afvragen of het nou om mij gaat of om de verblijfsvergunning....

Tenslotte; zeg maar eens nee, als je de kans krijgt om te kiezen tussen een land waar je niks te eten hebt en de Nederlandse situatie. Per definitie wordt alles dan tamelijk transactioneel. Vrije wil of spontane gevoelens worden dan zo beladen dat, wat mij betreft, je nooit kunt weten wat nou oprecht gevoel is.
Het zou mijn ding niet zijn.
Zo, een beetje misplaatste arrogantie op de woensdagavond.
Je lijkt die Amerikaanse wel uit 90 data to wed die helemaal dacht haar Spaanse vriend een enorme gunst te verlenen. Zo sneu dat gedrag.
CatherineTheGreat schreef:
04-09-2019 21:30
Ik ben zelf de buitenlandse partner, inmiddels 25+ jaar gelukkig samen in NL.

Wij waren nog vrij jong, allebei studerend, min of meer zijn wij dus samen opgegroeid.

Cultuurverschillen...? Ik denk dat er in alle relaties verschillen zijn tussen de partners (zowel in achtergrond als karakter).

Of je samen slaagt of niet gaat meer om hoe je met die verschillen omgaat.
Past een zich helemaal aan, of doe je dat samen en creëer je met z'n tweeën je eigen 'cultuur'... Accepteer je dingen van elkaar of niet...

Persoonlijk denk ik niet dat onze verschillende achtergronden het moeilijker of makkelijker maken om te 'slagen'. Het is eerder een toegevoegde dimensie.

Een flinke dosis humor en nieuwsgierigheid is echter wel aangeraden.
Geen eisen stellen maar bewondering opbrengen voor elkaars 'eigenaardigheden' helpt ook.

Succes!


Ah dat is mooi beschreven, daar ben ik het wel mee eens. Niet blindstaren op de verschillen
Alle reacties Link kopieren
.
delite_ wijzigde dit bericht op 09-10-2019 06:33
99.78% gewijzigd
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Pandabeet schreef:
04-09-2019 21:30
@Scv1989


@MissOnigiri
Oh ja sommige Vlaamse woorden zijn echt heel anders dan de NLe, ik hoorde bijv. iemand zeggen 'een tasje thee', 'microgolf' ipv magnetron en 'zak' ipv. tas.
Spreek jij zelf ook Russisch?
Dat zijn de klassiekers die hier voor verwarring zorgen "geef mijn tas eens"... welke tas?

Neen, Russisch is echt moeilijk. Ik heb al meerdere pogingen gedaan om het te leren. Ik begrijp soms wel waarover het gaat maar meer niet dan wel. We blijven vrolijk verder studeren! Gelukkig spreekt de schoonfamilie goed Nederlands.

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Wij op een hobby, dat hadden we al gemeenschappelijk :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook zo 1 uit Zuid Amerika die vast voor zn paspoort bij me is :bonk:

Met name merk ik de cultuurverschillen op het mañana mañana gebied en het toch wel iets grotere ego van de Zuid Amerikaanse man. Ik ben opgevoed door echte babyboomers met een calvinistische inslag: hard werken, niet zeuren, eerst de plicht vervullen en dan tijd voor ontspanning. Dat botst soms wel met zijn mentaliteit maar vaak komen we wel weer tot een goede compromis en hebben we het beste van twee werelden.

Mijn vriend vindt de zelfstandigheid van de gemiddelde NL vrouw geweldig. Op eigen benen willen staan en niet afhankelijk wil zijn van een man. Dit zie je bij Zuid Amerikaanse vrouwen soms veel minder. Zelf vind ik de grote waarde die aan familiebanden wordt gegeven, het heerlijke eten en liefde voor dansen en muziek heel fijn. Ook kan ik de gastvrijheid enorm waarderen. Je komt bij familie of vrienden en wordt gelijk gesommeerd de schoenen uit te doen, relaxt te gaan zitten, lekker geknuffeld en vol met eten gestopt. Binnen een uur voel je je thuis. Dan heb ik niet snel bij NL families.
Alle reacties Link kopieren
Oh, dan heb ik er zeker ook eentje uit "zo'n land" (Arabisch, maar zo beschouwt hij zichzelf niet) ;-D

Wij hebben elkaar tijdens studie in het buitenland leren kennen. Ik denk dat omdat je dan meer op elkaar aangewezen bent, je ook sneller een "samen-modus" ontwikkelt.
Of wij echte cultuurverschillen ervaren? Geen idee... Man heeft meer affiniteit met de Nederlandse gang van zaken dan met z'n eigen land. Hoewel hij wel het weer en het eten mist. Verder denken we over veel dingen hetzelfde en delen we dezelfde interesses.
Wij spreken uit gewoonte voornamelijk Engels. Dat is voor ons het makkelijkst. En omdat het voor beiden niet onze eerste taal is voelt het ook heel gelijkwaardig. Maar we gooien eigenlijk meerdere talen door elkaar heen, hoe het maar net uitkomt (EN, NL, AR, FR).
Wat leuk dat je een interculturele relatie hebt!! Hier ook ruime ervaring.
Mijn broer heeft een tijd samengewoond met een Braziliaanse, waarbij de cultuurverschillen hen de das om hebben gedaan. Zij was ontzettend lui, wilde niks doen, niet werken en had geen ambities. Mijn broer was het tegenovergestelde, dus dat liep al gauw op niks uit. Zelf heb ik overigens een tijd gedatet met een man uit Colombia, waarbij dat totaal niet zo was. Die doet nu zijn PhD. Ik denk dat het bij mijn broers ex een combi was van cultuur en persoonlijkheid.

Zelf ben ik overigens getrouwd met een Arabier, maar aan cultuurverschillen merk ik (gek genoeg) bijna niks. Met de schoonfamilie daarentegen weer heeeeeel erg, maar die wonen op afstand, dus dat is niet zo'n probleem.

Zelf had ik eerlijk gezegd met mijn vriendje uit een klein Brabants dorp toen (ik kom uit Amsterdam) meer last van cultuurverschillen dan met mijn man nu.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
04-09-2019 20:39
Tsja, bij partners uit dat soort landen zou ik mij altijd blijven afvragen of het nou om mij gaat of om de verblijfsvergunning....

Tenslotte; zeg maar eens nee, als je de kans krijgt om te kiezen tussen een land waar je niks te eten hebt en de Nederlandse situatie. Per definitie wordt alles dan tamelijk transactioneel. Vrije wil of spontane gevoelens worden dan zo beladen dat, wat mij betreft, je nooit kunt weten wat nou oprecht gevoel is.
Het zou mijn ding niet zijn.
Ik ben zelf een buitenlander, getrouwd met een Australische man en woon in Australië. Ik heb mijn man ook hier ontmoet nadat ik al een jaar hier woonde/werkte.

Hoevaak mijn man wel niet te horen heeft gekregen van "pas maar op dat ze niet alleen maar bij je is voor een visum"....
De mensen die dit zeggen zijn altijd mensen die zelf nog nooit buiten Australië zijn geweest.

On topic, cultuur verschil tussen mijn man en merk ik vooral dat hij bijvoorbeeld nog nooit sneeuw heeft gezien, maar eigenlijk weinig verschil....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven