Schoonouders willen een huis voor ons kopen, goed idee?

07-09-2019 07:11 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn acht jaar samen en hebben een vijfjarige zoon. We wonen in een sociale huurwoning. Mijn schoonouders hebben gezegd dat ze wel een huis willen kopen wat wij dan van hun zouden gaan huren.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn met ervaring hiermee omdat ik een goed overwogen beslissing wil nemen. Mijn vriend ziet het wel zitten, hij kijkt vooral naar de materiële voordelen. Zelf ben ik wat huiverig omdat ik bang ben dat de relatie verstoort zou kunnen worden en dan zit je wel in een huis van hun.

Het zijn wel lieve mensen, maar hun mening en wil is wet en daar heb ik na anderhalf jaar schematherapie wel een modus voor gevonden, maar ik vind het nog wel eens lastig met ze en mijn vriend ook. Het zijn al heel bepalende en dominante mensen en als wij inderdaad in hun huis zouden gaan, ben ik bang de regie te verliezen over ons leven.

Wat denken jullie ervan?

Je mag bij mij eerlijk zijn, als jullie vinden dat ik het verkeerd zie, hoor ik het ook graag. Ik heb namelijk wel de neiging verkeerder keuzes te maken in mijn leven. Vandaar deze vraag. Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Dominante en bepalende mensen?Nooit doen dus!!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Als ze nu al zo dominant en dwingend zijn dan gaat dat er echt niet beter op worden als jullie in 'hun' huis wonen.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je twijfels, ik denk dat ik het ook niet zou doen.......
Alle reacties Link kopieren
Nooit afhankelijk zijn/worden van dominante mensen die jouw leven willen bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet zelf een huis kopen? En het antwoord op je vraag: niet doen. Houd zelf de touwtjes in handen en ga niet akkoord met deze constructie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet doen. Je weet nooit wat ze misschien gaan terug verwachten in de toekomst.
Niet doen. Luister naar je voorgevoel en denk aan hoe dominant zij nu al zijn. Zo dominant dat jij anderhalf jaar therapie nodig had. En dat terwijl je in je eigen huurwoning woont. Hoe moet dat dan wel niet zijn als je een huis van je schoonouders huurt.

Over je topictitel: je schoonouders kopen het huis voor zichzelf (zij zijn de eigenaren) en jullie mogen het huren. Als zij doodgaan erft jouw vriend het huis, maar ook zijn eventuele broers en zussen hebben recht op een gelijk aandeel in het huis. Jij wordt waarschijnlijk nooit eigenaar van het huis.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo lees: nee zeker niet doen!
Is er een mogelijkheid om op redelijke termijn zelf een huis te kopen? Woon je heel onprettig in je huidige huis?
Niet doen, hoor. Waarom willen ze een huis voor jullie kopen? Wat is hun agenda?
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Reden: gaan ze zich als verhuurder gedragen of staan ze te pas en te onpas bij jullie binnen?

Waarom lenen ze jullie geen geld zodat jullie zelf iets kunnen kopen?
Dan financieren ze het alleen, waar ze rente over ontvangen en hebben verder niets in te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet doen vanwege hun dominantie. Dat zijn van die types die willen dat elke nieuwe kleur op de muur eerst met hen besproken moet worden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Je schoonouders willen geen huis voor jullie kopen. Ze willen het huis voor zichzelf kopen en jullie mogen het huren. Ergo: je schiet er niks mee op, je gaat van huur naar huur en dan heb je ook nog dominante schoonouders als verhuurders.
Alle reacties Link kopieren
Als je therapie nodig hebt om met je schoonouders om te kunnen gaan, ga je niet in hun huis wonen. Ze zullen zich met de manier waarop jullie het huis bewonen bemoeien, omdat het immers hun huis is. Ze zullen binnenkomen wanneer ze willen, omdat het immers hun huis is. Ze zullen ruzie tussen jou en je partner veroorzaken, omdat jij dat allemaal niet wil, maar je partner vindt dat het wel zijn ouders zijn. Niet doen.
Ik zou dit ook nooit doen, zou geen afhankelijkheidsrelatie met schoonouders willen. Zeker niet bij dominante mensen. Als je pech hebt, stellen zij als verhuurder straks allerlei eisen, waar jullie het niet mee eens zijn of kiezen ze een afschuwelijke badkamer of keuken uit en dan heb je in ieder geval enorme heibel binnen de (schoon)familie. Dan pas ik me liever aan aan de (eventueel niet mooie) badkamer en keuken van een woningbouwvereniging om me onafhankelijk te voelen, geen familieruzie te krijgen, me steeds dankbaar op te moeten stellen omdat ik dankzij hen dit huis kan huren of het gedurende de hele huurperiode door schoonouders als chantagemiddel ingezet kan worden.
Daarbij hebben ze dan een sleutel van je huis (dan nog mogen ze als verhuurder niet onaangekondigd binnenkomen, maar als je weg bent merk je dat niet) en de vraag is of jullie dat prettig vinden.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 07-09-2019 07:50
9.03% gewijzigd
Ik snap de twijfel. Het gevoel is niet goed, maar het is op dit moment wel heel moeilijk om uit de huursector te komen.

Als je ervoor zou kiezen om het wel te doen zou ik het zakelijk benaderen. Een hypotheek via familie wordt vaker gedaan, dus lees je in, ga naar een notaris en laat het officieel maken. Dan is het wel echt júllie huis en als er onenigheid is heb je een contract om op terug te vallen.

Edit: Maar niet van ze huren natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
WoW, wat een boel reacties al, allemaal heel erg bedankt, ik ga dit topic laten lezen aan mijn vriend want het lukte mij niet om op een heldere manier mijn twijfel uit te leggen.

Helaas heb ik niet genoeg geld om een woning te kopen, ik heb een nogal heftig leven achter de rug, dus het is voor mij al heel wat dat ik zelfstandig een dak boven ons hoofd heb weten te regelen. En onze zoon goed aan het opgroeien is, bovendien zitten we ook in een traject hoe we om moeten leren gaan met vriend zijn autisme, deze woning is niet ideaal, maar het is wel de enige veiligheid die ik heb.

Vriend en ik houden wel heel erg van elkaar dus dat zit wel goed. Het autisme heeft hij van zijn vader en die is wel lief, maar door zijn autisme geen gemakkelijke man. Ik ben mijn hele leven gekleineerd door mijn ouders dus vandaar de therapie. Mijn schema’s begonnen te rammelen vanwege dominantie en gedrag van schoonouders.

Nogmaals, bedankt voor het advies
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Willen ze jullie geen geld lenen voor een huis? Dat jullie hen een deel afbetalen ook en wel kunnen kopen maar het dus van jullie is.
Ik dacht eerst aan de belasting vrije schenking want daarmee zou het huis in elk geval voor 1 ton van je vriend worden en dan zou je een minder hoge hypotheek nodig hebben. Maar ik zie hier niet welk voordeel ze je vriend geven als ze een marktconforme huur laten betalen.
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
07-09-2019 07:53
Niet doen. Willen ze jullie geen geld lenen voor een huis? Dat jullie hen een deel afbetalen ook en wel kunnen kopen maar het dus van jullie is.
Ook niet doen!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje, wat bedoel je precies, ik begrijp het niet zo goed, dit klinkt als een goed argument wat ik zelf niet zo goed kan overbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze inderdaad genoeg te makken hebben om een huis te kopen voor de verhuur (dus zeer waarschijnlijk zonder hypotheek want met hypotheek mag je meestal niet verhuren) dan zouden ze misschien ook een bedrag belastingvrij kunnen schenken. Maar volgens mij moet het 'kind' dan wel onder de 40 zijn.
Alle reacties Link kopieren
TO: ik denk dat RB op dit doelt:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... kbelasting
chentolove schreef:
07-09-2019 07:53
Niet doen. Willen ze jullie geen geld lenen voor een huis? Dat jullie hen een deel afbetalen ook en wel kunnen kopen maar het dus van jullie is.
Daar zou ik ook nooit voor kiezen. Ben je minstens net zo afhankelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven