Financële ongelijkheid

09-09-2019 19:05 552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik wil graag vragen of jullie objectief advies kunnen geven. Ik weet niet zeker meer of mijn standpunt gerechtvaardigd is en wat ik nou precies wil zelfs.

Ik zit in een situatie waarin ik eigenlijk supergelukkig ben. Ik heb een lieve vriend, drie gezonde kinderen en we wonen samen. Maar waar ik al maanden, bijna een jaar al, tegenaan loop en vriend en ik niet in uit komen, is hoe het bij ons geregeld is qua financiën.
Eigenlijk is er niets geregeld.
Feiten: ik werk 8 uur. Waarvan ik zwemles, kleding, schoenen, kapper, kinderfeestcadeautjes en boodschappen, rekeningen bv tandarts en overblijven, clubje oudste en mijn zorgpremie en benzine betaal. Dat is het gros. Met 8 uur per week red ik dit niet en sta ik geregeld honderden euro's rood.
Mijn oudste zoon is van een eerdere relatie, ik kreeg jaren geen kinderalimentatie, inmiddels 116 euro per maand. De kosten voor mijn oudste zijn volledig voor mij.

Ik betaal niet mee aan het koophuis van mijn vriend. Hij woonde eerder bij mij in mijn huurhuis waar hij af en toe boodschappen deed. En hij vond dit voldoende. Ik kon het toen financieel ook niet goed redden maar vooruit.

Waar ik tegenaan loop, is dat ik voor ons gezin boodschappen doe en zo een week werk voor de boodschappen (die 8 uur) en mijn geld op is. We hebben geen en/of rekening want dat vindt vriend niet nodig. Als het op is, is het op en leen ik wat van mijn moeder.
Mijn moeder is onze lieve gratis oppas, ze doet het graag maar past zo'n vier keer per week dagdelen op. Ik kan haar niets geven financieel.
Ook mijn vriend doet dat niet.
Dan is mijn vriend loonwerker en is vaak lang van huis, ook 's avonds en in het weekend en heb ik dus mijn moeder die op onze andere twee jongsten past, zij zijn één jaar. Ze verrijdt benzine hiervoor en ook dat kan ik niet vergoeden.

Ik heb geen inzicht in zijn financiën want hij zit in een maatschap met zijn ouders en de boekhouding is bij zijn ouders thuis.
Hij weet wel precies wat ik verdien en wat mijn kosten zijn.

Hij heeft het testamentair zo geregeld dat onze twee jongste kinderen zijn koophuis erven en dat als hem iets overkomt ik tot hun 21e het vruchtgebruik heb, hier betaal ik maandelijks premie voor. Mijn oudste doet niet mee en daar zal ik voor sparen (bijv. voor studie, hij is nu 7).
Maar vriend heeft straks de overwaarde en ik niets. Ik kan proberen meer werken en dán pas wil hij de kinderopvangkosten delen. En dat overweeg ik nu. Maar hij wil financieel alles gescheiden houden en zijn argument is dat ik gratis onderdak heb. Letterlijk die woorden. Maar dat ik mijn hele salaris aan boodschappen en de kinderen geef, lijkt hem niet te storen. Ik bouw niets op voor later. Eerst dacht ik, we doen het samen en doordat ik zo veel zorg voor de kinderen en al het geregel, school, clubjes, et cetera, ontlast ik hem want hij werkt erg veel uur en kan op stel en sprong vertrekken omdat ik thuis ben. Hier krijg ik echter niets voor terug.

Hij wil niets regelen verder financieel en spaardoelen die ik voorstel doet hij ook niet aan mee. Het geld wat hij verdient investeert hij in zijn bedrijf zegt hij. Dan least hij dure tractoren et cetera. Terwijl ik momenteel de overblijfrekening en de kapper voor de kinderen niet kan betalen.. En dan heb ik pech. Zijn argument is ook dat hij vaak voor 200 euro ong boodschappen doet. Maar ik voor meer, een gezin van vijf heeft meer nodig. Verder ben ik zelf 10 jaar niet op vakantie geweest, niet erg, maar ik dacht, als ik werk, nu we samenwonen, kan ik voor de extra's werken en kunnen we hiervan leuke dingen doen.


Hij zegt dat de meerwaarde van het huis voor hem is en dat begrijp ik, maar ik kan soms geen boodschappen genoeg halen, omdat ik bijvoorbeeld zwemles moet betalen. En dan heb ik gewoon echt een dichte deur bij hem.

Hij noemt me ondankbaar maar je moet toch voor elkaar zorgen? Hij kan gaan en staan waar hij wil met werk en ik vang alles maar op thuis.
Er is voor mij een enorme kloof bij ons ontstaan in het voor elkaar zorgdragen. Trouwen wil hij eventueel op huwelijkse voorwaarden wat ik best begrijp maar een en/of rekening is toch een begin? Zonder onze jongsten zou ik de hele week kunnen werken en ik zorg toch voor ook zijn kinderen?

Ik zou graag objectief advies wil, misschien is het verhaal warrig. Ik ben er ook zo moe van. Ik was net bij de supermarkt en ik nam de helft mee van wat nodig is omdat ik het gewoon niet heb en hij is laat thuis en eet elders. Begrijpen jullie mijn frustratie?

Wat moet ik hiermee of ben ik echt ondankbaar? Ik zou graag willen sparen...
Alle reacties Link kopieren
Je bent knettergek dat je hier mee akkoord gaat. Ik kan het niet aardiger zeggen, sorry.
Dat je dit pikt. En ga voor jezelf meer werken. Voor de toekomst.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 09-09-2019 19:31
20.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En dit is een leuke relatie omdat..?!
.
Alle reacties Link kopieren
Hier (ook verschil in inkomen) hebben er een en/of rekening voor alle gezamenlijke kosten (wonen, voeding, uitjes, etc) waar we naar rato in storten. Daarnaast ene eigen rekening en wat we daar mee doen is in principe vrij, als leggen we ons wel een jaarlijks spaardoel op. We hebben inzicht in in beide financiën, maar gezien het financiële inzicht (type: genie) van mijn vriend en mijn wat mindere inzicht, zit hij er beter in dan ik. Wel gaan we 1x in de zoveel tijd samen zitten om de gezamenlijke stand van zaken door te nemen. Ook heb ik vanzelfsprekend toegang tot de administratie van ons beide (ook privé)
Hoog tijd om hem duidelijk te maken dat hij mag meebetalen voor het eten van zijn kinderen én zijn eigen eten. En voor alle kosten van zijn kinderen.


En hoogdringend meer gaan werken, waarbij hij voor de helft van de opvangkosten instaat.


Veel kans bovendien dat deze relatie het niet gaat halen, dus zorg dat je ingedekt staat met een inschrijving bij de woningbouw, extra uren werk, ...


Het is niet omdat jij gratis woont en een kind extra hebt dat hij geen cent hoeft mee te betalen voor de rest.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 09-09-2019 19:31
0.30% gewijzigd
2019 schreef:
09-09-2019 19:29
Dat je dit pikt. Zijn alle kinderen van je vriend? En ga voor jezelf meer werken. Voor de toekomst.
Uit de OP: oudste is uit een eerdere relatie.

Verder eens. Je vriend heeft het vooral voor zichzelf goed geregeld. Maar: 8 uur werken, en je hoopte daarvan de “extraatjes” te kunnen betalen en voor de rest volledig op salaris van vriend te leven? Ook niet erg gelijkwaardig.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je bent gaan samenwonen en nog meer kinderen hebt gekregen met zo iemand.
En supergelukkig? Hoe dan?
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar je bent echt gek dat je hier al jaren mee akkoord gaat, en zelfs al akkoord mee ging voor jullie je eerste kind maakten.

Ik snap dat je weinig hebt aan zo'n opmerking, maar het klinkt echt als zo'n puinhoop dart ik niet eens weet wat voor advies ik nu zou moeten geven.

Behalve dan de eerste stap: als de sodemieter een baan voor een stuk meer uren zoeken en je kinderen naar de opvang doen.
Haasjehop schreef:
09-09-2019 19:31
Uit de OP: oudste is uit een eerdere relatie.

Verder eens. Je vriend heeft het vooral voor zichzelf goed geregeld. Maar: 8 uur werken, en je hoopte daarvan de “extraatjes” te kunnen betalen en voor de rest volledig op salaris van vriend te leven? Ook niet erg gelijkwaardig.
Ik zag het al
je hebt niet zoveel te willen met je 8 uren werk. Hij brengt het geld binnen en het bezit (huis) is ook van hem. Als je iets wilt regelen ga dan meer werken.
Alle reacties Link kopieren
Onmiddellijk meer gaan werken en hem de kinderopvang laten regelen. Wat een mafklapper! Kom verdorie eens voor jezelf op!
Life is short. Eat dessert first.
Die oudste zal zich overal buitengesloten voelen. Arm kind.
ik snap ook niet dat die moeder gratis vier dagdelen oppast terwijl jij maar 8 uren werkt. Wat doe je die andere dagdelen dan?
Tractoren leasen?
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
09-09-2019 19:33
Wat een mafklapper!
Nou om eerlijk te zijn vind ik TO zelf ook een beetje een sufferd. En dan zeg ik het netjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sowieso van de 'zorg ervoor dat je je eigen broek kunt ophouden', maar met zo'n vent helemaal. En wat een lul om je 7 jarige zo buiten te sluiten.

Oplossing:

- jij gaat werken, en daarna gaan jullie alles door 2'en hakken inclusief de opvangkosten en de onkostenvergoeding aan je moeder (waarbij je niet meedoet aan onderhoud en aflossing van huis, dat gedeelte spaar je sowieso).

Optie:
Verbreek de relatie en ga een co ouderschap aan. Veel succes voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad heel erg ongelijk. Hij werkt zich een slag in de rondte en jij hebt er een baantje van 8u per week bij... hoe ben je op deze verdeling gekomen?

Waarom heb je kinderen in deze relatie gebracht zonder het samen goed te regelen van tevoren? Ongelukje en maar laten komen onder het mom 'het komt wel goed'?
Ik denk dat je eens wat naar Lizzo moet luisteren.
(Aka wat beter met jezelf moet omgaan).
Dit klinkt echt gestoord.
Heel raar dat je maar volhoudt 8 uur te werken.
Heel raar dat je kosten aangaat die je moet kunt betalen.
Heel raar dat je geen inzicht hebt in de financieen van je man.
Heel raar dat je man wel inzicht heeft in jouw financieen en degene van wie hij houdt in dit parket brengt.

Ik zou meer gaan werken en met deze man een co ouderschap gaan beginnen.
En dan wil ik heel graag na een half jaar co ouderschap eens met hem praten over hoeveel geld hij dan kwijt is.
Hij heeft gratis opvang van je moeder, van jou, en gratis hulp in de huishouding en geen kosten aan zijn kinderen.
Over hoe asociaal hij jouw kind buitensluit maar niet te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Jee... nee dit is echt heel erg krom verdeeld. Schofterig zelfs bijna!!
Alle reacties Link kopieren
Dus je had al een kind waar je niet financieel mee rond kwam en toen leek het je een goed idee om met deze gierige uitvreter nog twee kinderen te maken zonder het financieel goed te regelen en nu zit je klem?

Ik heb oprecht medelijden met je kind uit een eerdere relatie. Dat jij hier voor kiest is jouw zaak maar je eerste kind moet in een huis wonen met iemand die 0,0 om hem/haar geeft. Echt heel erg sneu....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heel rap meer gaan werken en zorgen dat je inzicht in zijn inkomen krijgt . Hoezo betaal jij alles in je eentje voor de kinderen ?
Alle reacties Link kopieren
Waarom past jouw moeder 4 dagdelen op als je maar 8 uur werkt?
Ga fulltime werken en de kinderen naar de opvang en bso. Of hij moet jou betalen voor die uren die je thuis bent omdat je voor de kinderen zorgt. Het zijn namelijk ook ZIJN kinderen. In ieder geval 2.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Wat een rotsituatie zeg. Wat vreselijk om zo’n belangrijk onderdeel van samenleven niet goed te kunnen regelen met iemand.

Je zou verwachten dat je een verdeling maakt waarin je jouw financiële verantwoordelijkheid scheidt van de verantwoordelijk voor je 2 kinderen samen. En dat moet in verhouding staan met het inkomen van je partner.

Wat ik niet begrijp is hoe je partner jouw tekorten terecht vindt. Ik bedoel, je kan geen geld uitgeven dat je niet hebt. Dan klopt er gewoon iets niet aan de verdeling toch?

Je zal toch echt met elkaar om tafel moeten en openheid van zaken geven. Ik heb net als jouw vriend een eigen zaak en een relatie met iemand met kinderen uit een eerdere relatie. Ik geef mijzelf een salaris waarmee wij onze rato-berekening doen en de rest investeer ik in mijn zaak. Wij houden de kosten voor zijn kinderen buiten onze financiële huishouding. Maar dingen als wonen en eten verdelen we naar rato (inkomen), daar hebben we geen verdeelsleutel voor de kinderen in mee genomen. We zijn een part-time gezin. We leven samen.
Dat klinkt echt supergezellig deze relatie. Je vriend heeft er echt zin in met jou samen...
Waren die kinderen samen een ‘ongelukje’?
Waarom past je moeder trouwens op als je nauwelijks werkt?
Waarom denk je afhankelijk te kunnen zijn van deze man?
Dacht je als alleenstaande moeder de buit binnen te hebben door een relatie te beginnen met deze man?
En waarom krijg je kinderen met een man die niet eens op je eerste kind zit te wachten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven