Huis gekocht maar wil eigenlijk uit elkaar

11-09-2019 13:34 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mede-forummers,

Ik (35) heb met mijn vriend (35) van 5 jaar een nieuwbouwwoning gekocht en deze is pas halverwege 2020 klaar. Het is een lang proces met de gemeente en we zijn er al sinds eind 2018 mee bezig.

Nu is het zo dat ik de laatste maanden enorm twijfel en eigenlijk denk dat ik gelukkiger ben alleen. Echter, huis al gekocht, hypotheek al rond enz. Voel me zo vast zitten.
Ik weet niet of het nou bindingsangst is of dat ik hem echt zat ben. Hij is namelijk enorm kritisch en dat zorgt ervoor dat ik mezelf niet meer kan zijn. Heb dit ook met hem besproken en hij doet zn best maar ik blijf het voelen. Alsof ik flink afgeknapt ben en het qua gevoel gewoon klaar is voor mij.
Heb totaal geen zin in sex met hem of uitstapjes enz. Ga liever met anderen om.

What to do? Alles afbreken en met een schuld van 50.000 blijven zitten? Of de tijd uitzitten en kijken of het gevoel wee4 terugkomt en zo niet na een jaar na oplevering met winst proberen te verkopen?

Hellupppp
anoniem_383733 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 13:39
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat hij enorm kritisch is, waardoor jij niet meer jezelf kunt zijn. Wat bedoel je daar mee? Heb je daar wat concrete voorbeelden van?

Dat komt op mij over alsof je hem "de schuld" geeft van het feit dat jij geen grenzen kunt trekken/aangeven ofzo? Je hebt dat besproken, hij doet z'n best, maar jij "blijft het voelen". Maar is het dan aan hem om minder kritisch te zijn of is het aan TO om zich dat niet aan te trekken en/of kritiek naast zich neer te leggen?

Wat gebeurt er als jij, ondanks zijn kritiek, toch gewoon jezelf blijft?
Alle reacties Link kopieren
Het is duidelijk dat je met hem geen toekomst meer wil. Ik zou dat toch met hem bespreken. Misschien wil hij je wel uitkopen, hij kan mss iets regelen met de bank of zijn ouders.
50 000 is wel heel veel geld, kan je daar niet onderuit?
Ik ben benieuwd naar de berekening achter die 50.000 euro. Hoe kan het dat zo’n bedrag gefinancierd wordt door de bank zonder dat er een onderpand is (de waarde van het huis)?

Het lijkt me sterk dat die halve ton alleen de notariskosten en 2% kosten koper is. Kan wel natuurlijk, maar dan heb je een huis van een paar miljoen gekocht en dan lig je niet wakker van 50k lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-09-2019 13:36
Hoe oud zijn jullie? Wonen jullie nu al samen?
Verheugen jullie je op het nieuwe huis samen?

Als jullie het huis nu samen weer verkopen, is de restschuld dan zeker of denk je dat je dit bedrag aan schuld krijgt?

Het is in elk geval niet eerlijk om hem te laten wachten. Dan moet je hem deelgenoot maken van je twijfels.
We zijn 35, wonen al samen (huur). Ik verheug met wel op het huis zelf in de zin van dat het een mooi huis is, alleen het samen kopen/wonen met hem benauwd me enorm. Hij weet dat ik er zo over denkt en vind het verdrietig maar verwacht wel dat we eruit komen. Hij wil er in ieder geval alles aan doen. Ik op zich ook, maar heb gewoon niet eens meer zin om een avond met hem op de bank te hangen...pff
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
11-09-2019 13:39
Is hij veranderd ten opzichte van het begin van jullie relatie? Is hij de laatste maanden ineens zo kritisch geworden?
Misschien dat ik veranderd ben in de zin van dat ik te veel aan het pleasen was en dat nu zat ben...
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
11-09-2019 13:44
Maar wat wil je eigenlijk? Je kan beter snel de knoop door hakken zoals ik begrijp in deze huizenmarkt is er genoeg kans voor overname. Of het moet niet mogen van de gemeente.
Dat is het probleem...het kan niet meer. Je moet er minimaal 1 jaar wonen en dan kan het pas worden verkocht (als iemand het uberhaupt wil kopen). Dat is dan dus pas eind 2021...
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
11-09-2019 13:44
Weet hij hoe zeer je twijfelt? Weet hij dat als jullie dit huis niet hadden gekocht, jij opgestapt zou zijn? (Zo lees ik je namelijk nu)
Ja dat weet hij wel...hij probeert zn gedrag nu ook te veranderen. Maar het voelt geforceerd. Alles voelt oppervlakkig en geforceerd nu. Mis de echtheid.
Alle reacties Link kopieren
Spawater82 schreef:
11-09-2019 13:44
Misschien is het de spanning rondom het nieuwe huis wel. Wij hebben tijdens ons proces van aankoop, bouwen en klussen ook wel ruzies gehad. Zo'n periode is vaak stressvol en vooral als je zo lang erop moet wachten.

Waar is hij kritisch over?
Had jij toen ook minder/geen gevoel voor hem? Ik hoop dat het gewoon een fase is...
Hij is kritisch over vrijwel alles. Heeft hij vanuit zijn opvoeding meegekregen, maar erg vervelend. Daardoor ga ik op mn tenen lopen.
Lara85 schreef:
13-09-2019 20:12
We zijn 35, wonen al samen (huur). Ik verheug met wel op het huis zelf in de zin van dat het een mooi huis is, alleen het samen kopen/wonen met hem benauwd me enorm. Hij weet dat ik er zo over denkt en vind het verdrietig maar verwacht wel dat we eruit komen. Hij wil er in ieder geval alles aan doen. Ik op zich ook, maar heb gewoon niet eens meer zin om een avond met hem op de bank te hangen...pff
Wees dan duidelijk en maak het uit.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
11-09-2019 13:46
Gewoon stoppen als het niet goed voelt. Die schuld, wordt die minder als je het langer volhoudt? En hoe lang wordt dat dan?

De huizenmarkt is over het algemeen heel goed, dus je moet wel iets bijzonders hebben gedaan wil je echt met 50.000 euro blijven zitten.

Bespreek het met je vriend, en zoek dan samen naar de beste manier om hier uit te komen.
Stoppen heeft helaas te veel financiële gevolgen als we het hele project afkappen. Huis doorverkopen kan inderdaad wel maar dat kan pas eind 2021...
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
11-09-2019 13:47
Kan hij of jij er alleen blijven wonen om schuld te voorkomen?

Mijn vriend kwam er paar dagen voor sleuteloverdracht achter dat zijn ex vreemd ging. Hij is toen alleen in dat nieuwbouwhuis gegaan terwijl zij wel op alle hypotheek akten enz bleef staan en getekend had bij notaris. Ze hadden onderling afgesproken dat hij alle lasten zou dragen en zij geen aanspraak op overwaarde zou maken in toekomst.

Na een periode van twee jaar kon hij het huis alleen op zijn naam zetten en konden ze dat ook bij notaris regelen.
Nu is t verkocht met giga overwaarde en heb ik samen met hem een nieuw huis voor ons samen gekocht.
Dat is mooi afgelopen! Helaas kan geen van ons beiden er alleen blijven wonen...
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
11-09-2019 13:49
Een vriendin van mij had hetzelfde als jij. Al tijdens de koop van het huis wilde ze eigenlijk uit elkaar. Uiteindelijk toch in het huis gaan wonen en na een (beroerd) jaar zijn ze alsnog uit elkaar gegaan.

Bij twijfel niet doen.
Ai. Waarom hakte zij de knoop niet direct door? Wilde ze het ook eerst nog een kans geven?
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
11-09-2019 13:49
Praten - praten - praten eventueel met een professionele derde. Waar is hij kritisch over? Heb je dit met hem besproken en beseft hij dat jij twijfelt? Denk jij dat dit -nog- oplosbaar is? En wat is de oorzaak van jouw twijfel?
Ja, wel besproken...en hij werkt er ook aan. Alleen het lijkt alsof er al iets kapot is bij mij...mn gevoel lijkt weg en vind hem eigenlijk alleen maar een 'last'. Vind het heel erg om dit te typen maar zo voel ik het wel. Moet wel zeggen dat ik me overall ook wat twijfelachtig/millenialdilemma-achtig voel. Dus ook over andere onderwerpen: wil ik wel of geen kinderen? Vind ik mn werk wel leuk? enz
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
11-09-2019 14:12
De 'juiste' volgorde? Geen enkele volgorde is 'juist'. Wellicht dat TO door dit soort gedachten een huis is gaan kopen, zo van ' we zijn halverwege de 30 en een tijdje samen en 'men' verwacht dat we we de volgende stap zetten'.

Het kan heel goed zijn dat je twijfelt juist omdat het best een grote stap is om samen zo'n verplichting aan te gaan. Dat levert stress op. Verwacht je dat wanneer je over 3/4 jaar besluit om uit elkaar te gaan de financiele schade groter is dan 50.000? Misschien wordt die juist kleiner. Praat er in elk geval samen over, dan kun je samen nog even je best doen of samen besluiten om op een bepaald moment (waarop er niet teveel financieel nadeel is) ermee te stoppen. Wellicht kan 1 van jullie de ander nog uitkopen.
Bedankt voor dit goede advies
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
11-09-2019 14:27
samen praten lukt dus kennelijk niet zo goed. Misschien is het een idee om daar een professional bij te halen. Relatietherapie dus.

Juist voor deze gevallen, om beter te leren communiceren. Misschien komen jullie tot de conclusie dat er meer is dat jullie bindt dan wat je nu denkt. Of komen jullie tot de conclusie dat de koek gewoon op is.
Ja...is wel een must denk ik...
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
11-09-2019 14:18
Hebben jullie eerst gehuurd? Dan weet je of het samenwonen op zich het probleem gaat worden, of dat het puur de stress is van de aankoop en beslissingen die genomen moeten worden.
Ja we wonen nu samen...en heb gewoon geen zin om met hem te bankhangen. Ga liever naar vriendinnen bijv.
Lara85 schreef:
13-09-2019 20:21
Ja, wel besproken...en hij werkt er ook aan. Alleen het lijkt alsof er al iets kapot is bij mij...mn gevoel lijkt weg en vind hem eigenlijk alleen maar een 'last'. Vind het heel erg om dit te typen maar zo voel ik het wel. Moet wel zeggen dat ik me overall ook wat twijfelachtig/millenialdilemma-achtig voel. Dus ook over andere onderwerpen: wil ik wel of geen kinderen? Vind ik mn werk wel leuk? enz

Ik wil niet vervelend doen maar volgens mij komt een gevoel zeer zelden weer terug. Zeg maar nooit.
Dan kun je volgens mij beter je conclusie trekken.
Alle reacties Link kopieren
Roseaux schreef:
11-09-2019 14:30
Is het niet meer het gevoel vast te zitten in de situatie (er is geen weg meer terug, tenzij je schulden wilt maken, aldus jezelf) dan dat dit echt met je relatie te maken heeft?

Ik heb de indruk dat je je vooral heel erg benauwd voelt in de situatie waarin je nu zit en dat je daarom ook negatief bent over je relatie. Wat heel goed samen kan (gaan) hangen, want als je zulke gevoelens telkens niet deelt, wordt de drempel hoger om dat wel te doen met als resultaat een nog benauwder gevoel.

Dus ik zou echt eens serieus open en eerlijk met je vriend in gesprek gaan zonder direct allerlei praktische overwegingen daarbij te betrekken. Wie weet voelt het daarna allemaal al heel anders.
Bedankt voor je advies. Heb het met hem besproken en hij zegt ook: we kunnen het huis altijd verkopen eind 2021.. dat stelt me dan even gerust. Maar daarna voel ik me weer rot dat ik deze stap uberhaupt zet... :/
Alle reacties Link kopieren
Lara85 schreef:
13-09-2019 20:17
Stoppen heeft helaas te veel financiële gevolgen als we het hele project afkappen. Huis doorverkopen kan inderdaad wel maar dat kan pas eind 2021...

Weet je zeker dat dit niet bespreek te maken is bij de projectontwikkelaar waarvan jullie de nieuwbouwwoning kopen? In deze markt hebben ze de woning waarschijnlijk zo aan een ander verkocht.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 15:57
Reden: juiste woord weer gevonden in mijn hoofd
4.02% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een zelfde situatie gezeten alleen was ik 23 jaar en hij 30 en zaten we allebei in een andere levensfase. Heb het uiteindelijk wel uitgemaakt voor de oplevering en dat was een heel gedoe maar achteraf blij mee.

Even over een andere boeg : wat ik in de loop vd tijd heb geleerd wb relaties is dat wat je van de ander vindt iets over jou zegt dus jij vindt hem kritisch: waar ben Jij kritisch op hem? Als ik het goed lees dan kan hij weinig goed doen bij je en ben je zodra hij in de ruimte is al geïrriteerd. Nogmaals dat zegt meer over jou dan over hem. Misschien ben je ook wel kritisch aar jezelf?
Het kritische van hem kan ook een trigger zijn van iemand die vroeger kritisch op jou was: 1 van je ouders bijvoorbeeld. Misschien is dit juist een kans om gewoon jezelf te zijn en minder van zijn 'kritiek' van slag te raken. Dus het oude patroon doorbreken. Mijn ervaring is wanneer je niet met jezelf aan de slag gaat dat je dan zo weer in relatie zit waar je dezelfde thema's tegenkomt.
Als jij graag met vriendinnen afspreekt waarom doe je dat niet gewoon en laat je hem lekker op de bank hangen als hij dat fijn vindt?!
Laat hem lekker en ga dingen doen die je leuk vindt en waar je zin in hebt dan ga je hem ook leuker vinden omdat je lekker in je vel zit. En als je er dan achter komt dat je toch echt niet door wilt met hem kan je dat altijd nog besluiten maar dan voelt dat ook als een sterk besluit ipv vluchten.
Succes en sterkte, hoop dat je mijn verhaal niet te kritisch opvat... :). Wil je alleen even een spiegel voorhouden
Alle reacties Link kopieren
Lara85 schreef:
13-09-2019 20:26
Bedankt voor je advies. Heb het met hem besproken en hij zegt ook: we kunnen het huis altijd verkopen eind 2021.. dat stelt me dan even gerust. Maar daarna voel ik me weer rot dat ik deze stap uberhaupt zet... :/
Maar je kunt eigenlijk niet anders toch? Eerder weggaan levert gewoon teveel problemen op. Je bent eerlijk tegen hem. Ik zou de aankomende periode gewoon kijken hoe het loopt. Ga er lekker met vriendinnen op uit, neem je leven onder de loep etc. Je hebt nu juist de tijd omdat een definitieve keus over je relatie toch niet echt zin heeft.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Als het huis niet verkocht mag worden, dan moeten jullie het toch nog samen betalen tot eind 2021. Ik hoop dat je genoeg inkomen hebt om daarnaast nog een studio of iets dergelijks te huren. Ik vind dat je hem niet alleen voor alle kosten kan laten opdraaien als jij besluit om niet met hem samen daar te gaan wonen.
Neem alle papieren eens mee naar een financieel deskundige (notaris of zo?) en laat alles op nieuw bestuderen. Het lijkt mij sterk dat je dit in deze tijd niet verkocht krijgt.
Zo niet moet je bij inrichten al rekening houden met verkopen zo neutraal mogelijk inrichten
2019 schreef:
14-09-2019 09:45
Neem alle papieren eens mee naar een financieel deskundige (notaris of zo?) en laat alles op nieuw bestuderen. Het lijkt mij sterk dat je dit in deze tijd niet verkocht krijgt.
Zo niet moet je bij inrichten al rekening houden met verkopen zo neutraal mogelijk inrichten


Het is geen kwestie van niet verkocht kunnen krijgen, het mag blijkbaar niet. In de koopakte staat waarschijnlijk een anti-speculatiebeding met een boete van 50.000 euro.
Marana schreef:
14-09-2019 09:47
Het is geen kwestie van niet verkocht kunnen krijgen, het mag blijkbaar niet. In de koopakte staat waarschijnlijk een anti-speculatiebeding met een boete van 50.000 euro.
Ze zijn niet getrouwd maar hier staat;

https://duinstramakelaars.nl/blog/wat-i ... tiebeding/
In geval van scheiding, overlijden of onteigening zijn hierop uitzonderingen mogelijk.

Of dat ze uit elkaar gaan er een in inkomen minder is.
https://www.homefinance.nl/hypotheek/fa ... beding.asp

Maar ik zou alle mogelijkheden goed laten onderzoeken en in gesprek gaan met deskundigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven