Ga ik te ver met mijn verliefde gevoelens?

23-09-2019 21:16 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Sinds juli van dit jaar ben ik enorm verliefd geworden op een vriend die ik dagelijks spreek via whatsapp en bellen en hem wekelijks ook zie. Ik heb zelf autisme dus het is voor mij al moeilijk om vriendschappen aan te gaan en bij deze jongen gaat het toch ver omdat ik verliefd ben op hem. We spreken vaak af in het weekend als hij en ik niet hoeven te werken. Hij weet dat ik verliefd op hem ben. Hij geeft aan dat er wel een mogelijkheid kan zijn dat hij ook verliefd op mij wordt. Hij zegt in ieder geval geen nee en wilt het aanzien. Voor zover gaat zit het dus oké.

Nu komt het probleem: Hij zegt wel dat hij ben bijna niemand dagelijks praat en intresse toont. Nou gaat het contact etc wel prima allemaal. Maar hij heeft mij verteld dat hij veel berichten op instagram krijgt van andere jongens. Hij geeft daar wel aan dat hij geen intresse besteed aan die mensen behalve alleen om te chatten. Hij zegt dat hij een fetisj heeft en wel actief aan het kijken is naar iemand die ook dezelfde fetisj hebben om te ontdekken. Hij gaf aan het met mij ook te willen doen, wat ik overigens prima heb gevonden. Maar hij gaf aan het ook met andere te willen proberen. Ik weet niet wat ik hiervan van moet vinden. We appen dagelijks, hij zegt dat ik speciaal ben in het contact, maar verliefd is hij niet zegt hij eerlijk.

Ondertussen zit hij wel op instagram en geeft hij zijn nummer aan mensen die hem wel aanspreken voor die fetisj. Ik merk dat ik tegenwoordig vaker de alcohol pak, omdat ik bang ben dat de verliefdheid eenzijdig is. Soms zijn de gedachtes zo erg dat ik zelfs een wijnfles mee naar mijn werk neem. En vooral als hij mij verteld hoe lijk hij het had met een fetisj date van hem. Ik kan er niet tegen, maar kan het hem niet verbieden omdat we geen relatie hebben. Dus dan pak ik vaak de alcohol om het maar weg te drukken.

Wat zouden jullie in deze situatie doen of hebben jullie tips voor mij?
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was die vriend bij mij weer. We hebben het erover gehad. Hij kon het niet begrijpen dat ik het contact wilde stoppen. Volgens hem ga ik te snel en geef het geen kans zodat hij wel verliefd kan worden.

Ik heb hem aangegeven dat dit allemaal voor teveel stress zorgt. En toen hij weg ging is het contact ook verbroken.

Ik baal er enorm van dat ik niet zoals de meeste mensen gewoon een relatie kan hebben. En dan worden mensen hier op het forum "boos" op mij dat ik naar alcohol toe grijp. Ik wil echt niet in slachtofferrol zitten, maar wat moet ik anders als het simpelweg gewoon niet lukt om een relatie te hebben/onderhouden terwijl mensen van mijn leeftijd al samenwonen of getrouwd zijn?

Alcoholgebruik besproken met mijn huisarts, zei gaf aan dat de oorzaak van het alcoholgebruik komt door mijn depressie/somberheid en ik dit met het GGZ zou moeten bespreken. En dat ga ik vrijdag ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken jou niet en je huisarts niet, maar mijn ervaring is dat niet iedere huisarts even goed is met patiënten met autisme en met de beste bedoelingen het toch niet helemaal begrijpt of het juiste uit een verhaal met veel details kan halen (ik heb een fijne huisarts die goed is in fysieke klachten, maar minder in psychische klachten). Ik vraag me daarom af of "oorzaak overmatig alcoholgebruik = depressie/somberheid" wel 100% waar is. Weet je heel zeker dat je de oorzaak niet bij jouw autisme en bijbehorende 'gevolgen' moet zoeken? Hierbij zie ik 'moeite met vriendschappen/relaties aangaan' als gevolg van autisme. Is jouw somberheid t.a.v. het missen van waardevolle vriendschappen/relaties dan niet ook een gevolg van autisme? En is dan somberheid of autisme de oorzaak van jouw gedrag?

Ik heb zelf ook autisme en denk namelijk nog iets anders te lezen in je verhaal wat in mijn ogen essentieel is. Namelijk allerlei emoties voelen, maar deze niet goed kunnen plaatsen en/of verwerken, waardoor je als het ware overspoeld wordt en het alleen nog maar voelt als een brei van 'veel te veel' waar je niks mee kan. Dat is heel onprettig en geeft veel onrust en stress. En het is ook niet zo gek dat dit dan gevolgen heeft m.b.t. je functioneren, je concentratievermogen en je energielevel.

Ik interpreteer jouw reactie 'hersenen verdoven met alcohol' als rust in je hoofd willen. Ik zie het niet als aanstellen of dramaqueen*, maar als extreem gedrag door onvermogen samenhangend met autisme. Rationeel weet je heel goed dat overmatig alcoholgebruik slecht voor je is, maar op zo'n moment weet jij totaal niet wat te doen en kun jij niks anders dan dit. Je weet het gewoon écht niet en het enige dat je wil is rust (om nog enigszins te kunnen functioneren). Maar overmatig alcoholgebruik is zeer destructief gedrag, dus geen goed coping-mechanisme. Mijn advies is daar per direct mee te stoppen en op zoek te gaan naar een andere manier van emotieregulatie die niet schadelijk is voor jezelf (en anderen).

Ik denk dat het goed is om het onderwerp emoties en gevoelens (zowel die van jezelf als die van anderen) aan te kaarten bij het Centrum Autisme waar je heen gaat. Bijvoorbeeld vragen als: Welke emoties voel/herken ik? Hoe snel herken ik deze emotie bij mezelf? Welke basisemotie hoort hier bij? (blij, bedroefd, bang, boos) Waarom voel ik deze emotie? Komt het door een situatie of een persoon of ...? Wat doet deze emotie met mij? Wat kan ik met deze emotie? Hoe moet ik met deze emotie om gaan? Kan/wil ik dat alleen doen of heb/wil ik daar hulp bij (nodig)? En m.b.t. de emoties en gevoelens van anderen kun je eveneens dit soort vragen stellen.

Ik schrijf dit om je te laten nadenken over jezelf en hoe dit bij jou in elkaar steekt. Voor mij zelf is het belangrijk om de oorzaak duidelijker te hebben (en te matchen met mijn gevoelens), zodat ik weet in welke richting ik de oplossing moet zoeken. Als voor mijn gevoel de oorzaak niet klopt, kan ik niks met de oplossingen. Die kunnen dan als het ware niet 'landen'.

Gevoelens/emoties zijn er eigenlijk altijd bij mensen met en zonder autisme en hangen ook samen met communiceren, contact maken, vriendschappen, relaties. Dus ook als mijn interpretatie onjuist is, kan het heel nuttig zijn om over dit onderwerp te praten. Zowel met de andere autisten als de (neurotypische) professionals met kennis van autisme in jouw groep bij Centrum Autisme.


*Ik krijg de indruk dat de forummers die dit schrijven niet goed bekend zijn met autisme en daarom jouw reactie niet kunnen zien als een (destructieve) autistische reactie uit onvermogen i.p.v. onwil of aandacht trekken of manipuleren. De "boze" reacties komen dan wel voort uit onbegrip, maar maken wel goed duidelijk dat je gedrag door anderen als niet acceptabel gezien wordt en niet oké is.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
plumplum schreef:
28-09-2019 20:07

*Ik krijg de indruk dat de forummers die dit schrijven niet goed bekend zijn met autisme en daarom jouw reactie niet kunnen zien als een (destructieve) autistische reactie uit onvermogen i.p.v. onwil of aandacht trekken of manipuleren. De "boze" reacties komen dan wel voort uit onbegrip, maar maken wel goed duidelijk dat je gedrag door anderen als niet acceptabel gezien wordt en niet oké is.

Mooi gezegd!

:kneel:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
eric1993 schreef:
28-09-2019 18:02
Gisteren was die vriend bij mij weer. We hebben het erover gehad. Hij kon het niet begrijpen dat ik het contact wilde stoppen. Volgens hem ga ik te snel en geef het geen kans zodat hij wel verliefd kan worden.

Het kan voor vriend lastig te begrijpen zijn. Ik vind echter dat je het goed gedaan hebt, Eric! Je neemt a.h.w. jezelf in bescherming door aan te geven dat je nog onvoldoende vaardigheden bezit om deze of een andere relatie op gezonde wijze al dan niet verder tot ontwikkeling te laten komen.

Ik heb hem aangegeven dat dit allemaal voor teveel stress zorgt. En toen hij weg ging is het contact ook verbroken.

Je bent dus gewoon eerlijk geweest door je beperkingen aan te geven. En dat is in je te prijzen. Dat op zich vind ik al een hele goede relatievaardigheid.

Ik baal er enorm van dat ik niet zoals de meeste mensen gewoon een relatie kan hebben.

Wie zegt dat dit nooit zal kunnen? Je bent goed bezig. Gun jezelf meer tijd het stap voor stap te leren. Dan komt er op den duur echt wel iemand voor jou, op ieder potje past een dekseltje. Zie het als een handicap die ervoor zorgt dat je het nu nog niet goed kan, maar dat je aan het oefenen bent het wel voor elkaar te krijgen. Chapeau voor jou.


En dan worden mensen hier op het forum "boos" op mij dat ik naar alcohol toe grijp.

Tja, dat soort reacties zie je hier helaas vaker. Niet constructief doorgaan op een punt waar het niet om gaat of de 'popcornpakken' (deze :popcorn: emoticon als enige reactie plaatsen). Ook zo ergerlijk. Als je nu een bord voor je kop had en zou ontkennen dat je teveel drinkt, zou ik dat kunnen begrijpen, maar dat doe je niet. Haal iets uit de reacties waar je wel iets mee kunt.


Ik wil echt niet in slachtofferrol zitten, maar wat moet ik anders als het simpelweg gewoon niet lukt om een relatie te hebben/onderhouden terwijl mensen van mijn leeftijd al samenwonen of getrouwd zijn?

Zie boven.

Alcoholgebruik besproken met mijn huisarts, zei gaf aan dat de oorzaak van het alcoholgebruik komt door mijn depressie/somberheid en ik dit met het GGZ zou moeten bespreken. En dat ga ik vrijdag ook doen.

Goed bezig Eric! Ik hoop dat je je angsten enz. beter onder controle krijgt en blijf je lezen

:hug:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alstjeblieft blijf van de alcohol af! Voor je het weet is het te laat en heb je los van deze jongen een nieuw probleem erbij. Eentje die veel langer duurt dan liefdesverdriet!!! Daarbij, als de alcohol uitwerkt, ga je je alleen maar kutter voelen. Hoe lang en hoe meer je drinkt, hoe heftiger en depressiever die periodes worden. Pas op!

Je zegt: "Maar hij gaf aan het ook met andere te willen proberen. Ik weet niet wat ik hiervan van moet vinden. We appen dagelijks, hij zegt dat ik speciaal ben in het contact, maar verliefd is hij niet zegt hij eerlijk."

Je moet jouw beslissing over een open relatie niet laten afhangen van jouw gevoel voor hem. Wat vindt jij over een open relatie? Voel jij je daar comfortabel bij of heb je liever iemand helemaal voor jezelf? Als je dat op een rijtje hebt, kun je dit met hem bespreken. Daarbij als hij zegt niet verliefd te zijn, wil je dan wel een relatie met deze jongen? Verdien je niet iemand die net zo gek is op jou als jij op hem?

Het is trouwens ook niet zo dat als één van de twee een open relatie wil, dat degene DIE een open relatie wil hierin maar de overhand speelt. Hij kan ook toegeven naar jou omdat hij met jou wil zijn. Al zou ik persoonlijk iemand dan niet 100% vertrouwen....
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor jullie reacties in de tussentijd.

Het contact met die vriend heb ik inderdaad verbroken. Ik heb verder ook niks meer van hem gehoord. Doordat ik het contact heb verbroken met hem, was ik laatste tijd minder happy en was ik meer in mezelf gekeerd. Vandaar mijn late reactie.

Ik volg een cursus van het GGZ al een paar maanden. Ik heb daar iemand leren kennen waar ik best een klik mee heb. We praten veel met elkaar, hebben wel vaak iets te vertellen enzo. Hij heeft mij vorige week ook aangeboden om mij op het station af te zetten, wat natuurlijk heel lief was en die aanbod heb ik ook aangenomen.

Omdat hij dat vorige week gedaan heeft, heb ik in overleg met mijn behandelaar besloten om morgen zijn telefoonnummer te vragen, zodat het vriendschap een beter vorm gegeven kan worden en we contact kunnen houden ook na de cursus. Ik hoop dat hij morgen zijn nummer wilt geven en mij niet afwijst hierin...

Het enige waar ik mij druk om maak is dat ik aan hem vastplak zoals die andere "vrienden" in het verleden. Ik hoop dat het niet gebeurd en ik doe mijn best. Maar ik blijf er wel bang voor.
Nu al de volgende? Geen goed idee van die behandelaar om zijn nummer te geven, juist gezien je problematiek.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo niet? Het is TO's grootste angst dat hij zich teveel vastklampt aan of verliest in iemand. Moet hij daarom maar geen contacten meer aangaan? Hij probeert juist te leren dit op een gezonde manier te doen. Om iemand's nummer vragen is een doodnormale, sociale interactie nadat die persoon heeft aangeboden je op het station af te zetten en je er geregeld mee praat. Zeker als dit in overleg met de behandelaar gebeurt.

Zet 'm op Eric, blijf in overleg met je behandelaar. Stel desnoods een signaleringsplan op wanneer je moet stilstaan bij of het nog goed gaat.

Succes en ik hoop dat je hier een gezond, leuk contact aan overhoudt.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
eric1993 schreef:
07-10-2019 21:47
Heel erg bedankt voor jullie reacties in de tussentijd.

Het contact met die vriend heb ik inderdaad verbroken. Ik heb verder ook niks meer van hem gehoord. Doordat ik het contact heb verbroken met hem, was ik laatste tijd minder happy en was ik meer in mezelf gekeerd. Vandaar mijn late reactie.

Snap ik! Heel menselijk dat je het even moeilijk had en goed je weer te lezen.

Ik volg een cursus van het GGZ al een paar maanden. Ik heb daar iemand leren kennen waar ik best een klik mee heb. We praten veel met elkaar, hebben wel vaak iets te vertellen enzo. Hij heeft mij vorige week ook aangeboden om mij op het station af te zetten, wat natuurlijk heel lief was en die aanbod heb ik ook aangenomen.

Klinkt gezellig Eric! Houd er wel rekening mee dat als je iemand van de cursus kent, die persoon zelf waarschijnlijk ook items heeft en het soms niet zo eenvoudig is daar iets mee op te bouwen, ook omdat je tegen items van die persoon kunt aanlopen (en dat dat dan dus niet alleen aan ju ligt). Maar misschien kunnen jullie elkaar juist wel heel goed helpen en dat hoop ik dan ook voor je.


Omdat hij dat vorige week gedaan heeft, heb ik in overleg met mijn behandelaar besloten om morgen zijn telefoonnummer te vragen, zodat het vriendschap een beter vorm gegeven kan worden en we contact kunnen houden ook na de cursus. Ik hoop dat hij morgen zijn nummer wilt geven en mij niet afwijst hierin...

Hoop ik ook niet voor je, maar als het gebeurt, overleg dan met je behandelaar wat er fout ging en probeer het niet persoonlijk te nemen als het ook echt niet aan jou lag. Spannend dat je dit gaat doen!

Het enige waar ik mij druk om maak is dat ik aan hem vastplak zoals die andere "vrienden" in het verleden. Ik hoop dat het niet gebeurd en ik doe mijn best. Maar ik blijf er wel bang voor.

Angst is een slechte raadgever, maar tegelijk een goede indicator. Zo te horen probeer je nu het beste daartussen te vinden: enerzijds aangaan, anderzijds met de nodige voorzichtigheid. Goed bezig! Ik ben blij te horen dat je hieraan werkt en ben benieuwd of het dit keer een leuk contact voor je wordt. Ik gun het je van harte!

Laat je weten hoe het verder gaat?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Het is eigenlijk toevallig dat ik met die jongen zo in contact ben gekomen. Ik ken hem al van een eerder cursus en bij de start van het traject was hij er ook bij. Dus we zijn ook dezelfde maand begonnen met het traject binnen centrum autisme.

Bovendien heb ik het idee dat hij ook wel energie stopt in deze vriendschap. Hij vraagt vaak hoe het gaat en heeft mij vorige week dus naar het station gebracht. Vaak had ik hij vriendschappen in het verleden juist dat ik alles deed om de vriendschap gaande te houden. Dat is wel prettig.

Ik zal morgen zijn nummer vragen. Ik twijfel nog wel, mede doordat ik eigenlijk nu wel heel bang ben dat ik mij vastklamp aan die persoon. Dat wil ik dus echt voorkomen.

Het zal morgenavond laten weten hoe het is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt superpositief Eric. Vooral het stukje wederkerigheid: eerder had je het gevoel dat jij alles deed iets gaande te houden, maar deze persoon doet dus ook iets. Dat is al waardevol, hoe het verder ook loopt.
Ik sap dat het spannend is, maar blijf dicht bij jezelf en i.o.m. je behandelaar.
Hoop op een leuke vriendschap contact voor je. Succes morgen!

:hug:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
:lol:
Argentovivo schreef:
26-09-2019 00:40
Goh Suori, wat beginnen jouw reacties in dit topic mij te irriteren. Je hebt nu geloof ik tot drie, vier keer toe gediagnosticeerd/geconcludeerd dat TO alcoholist is/een drankprobleem heeft/verslaafd is/dingen aanwendt zijn drankgebruik te vergoelijken.

In mijn ogen is TO hard bezig steun te zoeken voor zijn problemen/dingen waar hij op relationeel vlak/in het dagelijks leven tegenaan loopt. Hij vraagt daarbij menselijk (dus geen diagnostisch advies) op dit forum én is daarbij open over zijn alcoholgebruik. Waarvan hij wéét dat het niet goed is en daar ook iets aan probeert te doen.

Echter is het NIET aan jou -en tevens verboden op dit forum- diagnoses te stellen. Besef je dat?
Goede post.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Eric!

Het is je gegund :thumbsup:

Zet m op, succes.
Alle reacties Link kopieren
Die jongen houd geen rekening met jou enkel met zich zelf zijn gevaarlijke mensen die schadelijk voor je zijn.
Straks grijp je nog naar de drugs en word dat ook alleen maar erger omdat meneer geen rekening met je houd.
Stop ermee.
Alle reacties Link kopieren
Praat met je familie hierover ik hoop dat ze jou hierin kunnen steunen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ouders graag willen dat je met die persoon stopt zodat het goed met jou blijft gaan..
Alle reacties Link kopieren
Eefje1985x schreef:
08-10-2019 11:36
Die jongen houd geen rekening met jou enkel met zich zelf zijn gevaarlijke mensen die schadelijk voor je zijn.
Straks grijp je nog naar de drugs en word dat ook alleen maar erger omdat meneer geen rekening met je houd.
Stop ermee.
Heb je dit hele topic wel gelezen???
Doe dat éérst eens, voor je reageert.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben klaar met de cursus met positief nieuws.

Na de cursus gaf hij aan of ik weer wilde meerijden. Dus ik heb gelijk natuurlijk ja gezegd. En in de auto uitgelegd dat ik het een leuk gebaar vindt dat hij dit ritje aanbood. En vroeg zijn nummer. Hij zei gelijk is goed en haalde zijn nummer tevoorschijn en zo hebben we elkaars nummer.

Er is wel 1 ding waar ik mee moet oppassen: Hij gaf aan dat hij nog niet zo’n bijzondere klik voelde met mij. Het is voor hem meer dat hij mij van eerdere cursus kende en daarom vertrouwder aanvoelt. Maar hij kon zijn emoties en gevoel nog niet echt aangeven. Dus hij vond het een zeker goed idee om gewoon te appen en kijken hoe het gaat.

Wat ben ik blij dat de persoon tegenover mij ook autisme heeft en we mekaar zo kunnen helpen.

De enige zorg is nu dat ik moet oppassen dat ik me niet ga vastklampen aan hem, want ik voel nu al de drang om hem elke dag te appen wat dus niet goed is...
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn voor je!

Wacht anders gewoon tot je iets van hem hoort.
Alle reacties Link kopieren
eric1993 schreef:
08-10-2019 21:16
Ik ben klaar met de cursus met positief nieuws.

Na de cursus gaf hij aan of ik weer wilde meerijden. Dus ik heb gelijk natuurlijk ja gezegd. En in de auto uitgelegd dat ik het een leuk gebaar vindt dat hij dit ritje aanbood. En vroeg zijn nummer. Hij zei gelijk is goed en haalde zijn nummer tevoorschijn en zo hebben we elkaars nummer.

So far so good. Maar nu komt er opeens een knik in het verhaal:


"Er is wel 1 ding waar ik mee moet oppassen: Hij gaf aan dat hij nog niet zo’n bijzondere klik voelde met mij. Het is voor hem meer dat hij mij van eerdere cursus kende en daarom vertrouwder aanvoelt. Maar hij kon zijn emoties en gevoel nog niet echt aangeven. Dus hij vond het een zeker goed idee om gewoon te appen en kijken hoe het gaat"

Betekent dit dat je hebt gezegd dat jij wél een bijzondere klik voelt? Dat het gegaan over een verdergaand iets dan elkaar gewoon kennen, nummers uitwisselen, misschien nader bevriend raken, enz.? Want dat maak ik er een beetje uit op. Als dat het inderdaad is, was het dan wel verstandig het gesprek meteen op dat niveau te voeren?

Wat ben ik blij dat de persoon tegenover mij ook autisme heeft en we mekaar zo kunnen helpen.

Dat is sowieso heel fijn voor je!

De enige zorg is nu dat ik moet oppassen dat ik me niet ga vastklampen aan hem, want ik voel nu al de drang om hem elke dag te appen wat dus niet goed is...

Daarom: zie boven
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
08-10-2019 21:29
Nou ik heb het niet zo verteld eigenlijk. Ik heb alleen gezegd dat we altijd zo leuk kunnen praten en dat ik het heel fijn vond dat hij mij vorige week nog bij het station afzette, en daarbij gezegd dat er wel een klik is volgens mij. Geen bijzondere klik ofzo.

Hij zei zelf dat er voor hem nog geen klik was. Hij zag mij zoals de andere mensen van de groep. Alleen ik heb een "voorsprong" omdat hij mij nog van de andere cursus kende. Hij gaf wel aan dat hij het moeilijk vond om erover te praten en niet zijn gevoelens goed kon uiten. Ik heb het onderwerp verder zo gelaten. Maar iemand vragen of hij mee wilt rijden naar het station is voor mij toch wel een bijzonder iets. Dat doet iemand niet zomaar. Kan het zijn dat er wel een klik is maar dat hij dan niet kan vertellen/uiten?
Alle reacties Link kopieren
eric1993 schreef:
08-10-2019 22:20
Nou ik heb het niet zo verteld eigenlijk. Ik heb alleen gezegd dat we altijd zo leuk kunnen praten en dat ik het heel fijn vond dat hij mij vorige week nog bij het station afzette, en daarbij gezegd dat er wel een klik is volgens mij. Geen bijzondere klik ofzo.

Hij zei zelf dat er voor hem nog geen klik was. Hij zag mij zoals de andere mensen van de groep. Alleen ik heb een "voorsprong" omdat hij mij nog van de andere cursus kende. Hij gaf wel aan dat hij het moeilijk vond om erover te praten en niet zijn gevoelens goed kon uiten. Ik heb het onderwerp verder zo gelaten. Maar iemand vragen of hij mee wilt rijden naar het station is voor mij toch wel een bijzonder iets. Dat doet iemand niet zomaar. Kan het zijn dat er wel een klik is maar dat hij dan niet kan vertellen/uiten?

Lieve Eric,

Dat zou jouw vraag nu niet moeten zijn.
Daarnaast kan ik hem niet beantwoorden, omdat ik de persoon niet ken.
Jij bent de 'patiënt' die moet leren lopen
Als je dan één stap hebt gezet, verwacht dan niet meteen dat je de marathon loopt, OK?
Een contact kan ook gewoon vriendschappelijk zijn. Sterker nog, je kunt meerdere contacten hebben waarvan de één oppervlakkiger is dan de andere. Ik zou met je behandelaar overleggen welke gradaties daarin zijn en hoe je deze kunt leren herkennen/acten on.
Loop je nu niet meteen stuk op deze ene, want die valkuil ken je al :P
Kijk gewoon rustig hoe zich dit ontwikkelt en wees niet 'to eager', OK?

Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoelt u met een klik?

Ik bedoel met een klik op een vriendschappelijke manier. Soms heb je tussen mensen die je kent dat je met de ene meer praat dan de ander. Ik hoef geen relatie ofzo met hem, hij is ook gewoon hetero. Het gaat mij meer om of er een vriendschappelijke band zou onstaan. Toen hij aangaf dat hij nog geen klik voelde, was ik wel een beetje teleurgesteld. Maar nogmaals, iemand breng je niet zomaar een station, blijkbaar voelt het toch wel goed met mij?
Alle reacties Link kopieren
eric1993 schreef:
09-10-2019 00:43
Wat bedoelt u met een klik?

Ik bedoel met een klik op een vriendschappelijke manier. Soms heb je tussen mensen die je kent dat je met de ene meer praat dan de ander. Ik hoef geen relatie ofzo met hem, hij is ook gewoon hetero. Het gaat mij meer om of er een vriendschappelijke band zou onstaan.

Ok Eric, dan begrijpen we elkaar weer goed. Je bedoelde met 'klik' dus niet zozeer op het liefdesrelatievlak, maar meer als vriendschap. Duidelijk en lijkt me prima!

Toen hij aangaf dat hij nog geen klik voelde, was ik wel een beetje teleurgesteld. Maar nogmaals, iemand breng je niet zomaar een station, blijkbaar voelt het toch wel goed met mij?

Dat lijkt mij ook. Zeker heeft iemand doorgaans meer met iemand die hij naar het station brengt dan met iemand voor wie hij dat niet doet. Probleem lijkt nu voor jou dat je niet weet wat hij onder 'klik' verstaat. Bedoelt hij: 'ik vind jou aardig en heb meer met jou dan de andere cursisten (ook omdat ik je al van daarvoor ken), maar zal niet elke week met je appen/bellen/naast de therapie ook dingen doen/vrienden zijn of iets anders? Met andere woorden: ziet hij jou vooral als therapiemaatje of ook voor meer vriendschap?
Wij leken kunnen daar wel tips over geven, maar 'het antwoord' vanachter onze PC thuis, zonder kennis van de personen zelf, ook niet geven.

Het lijkt mij voor jou heel lastig om achter te komen als je een stoornis in het autistische spectrum hebt. Ik heb het zelf niet, maar weet vanuit mijn omgeving dat juist het opvangen van niet letterlijke woorden/meer 'aanvoelsmatige' signalen lastig kan zijn omdat informatie bij jou anders binnenkomt dan bij anderen. Zo kan het een puzzel worden waar je niet uitkomt.


Je moet me in dat verband ook even helpen. Klopt het een beetje wat ik zeg? Is dat ook op jou van toepassing? Een zo ja (of nee) in hoeverre kun je daar nu met je behandelaar over praten?


Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo, even een :thumbsup: voor je mooie reacties aan Eric.
Echt lief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven