Tips zeer intieme bruiloft

19-10-2019 08:47 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,


Volgende maand ga ik trouwen. Naast mijn aanstaande en ik zullen alleen de getuigen aanwezig zijn. De BABS komt maandag op bezoek en heeft ons gevraagd alvast ideeën op te doen voor de ceremonie. Ik heb me inmiddels suf gegoogled, maar ik vind eigenlijk niks voor zo’n kleine bruiloft.

Het enige dat ik tot nu toe kan bedenken is dat naast een kort praatje (15 minuten) het misschien leuk is om een verhaal of gedicht voor te lezen.

Hebben jullie tips?
Zij verzorgt 'de ceremonie' toch? Ze komt vragen stellen en maakt dan een speech, is een vast ritueeltje.

Je hoeft het niet verder op te leuken hoor.
Een kort praatje is prima.
Wij hadden het ook zo klein. Wij hebben geen gedicht laten voordragen en ook niets zelf voorgelezen, maar wij hadden wel een fotograaf gevraagd ons vast te leggen. Dat kostte allemaal wat extra tijd, dus daar ging onze 15 minuten in zitten. Geen spijt van, was erg leuk (ik was hoogzwanger).
Ik neem even aan dat het alleen om een huwelijksvoltrekking gaat met getuigen en niet over een heel feest: de bruiloft?
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, voor anderhalve man helemaal niet nodig een verhaal of gedicht.
Lijkt mij tenenkrommend voor 'iedereen'.
Alle reacties Link kopieren
100 jaar geleden ben ik ook getrouwd met enkel 2 getuigen. Geen praatjes, geen zang, geen dans, geen gedichten. Gewoon de ceremonie zonder toeters en bellen. Je hoeft niets te doen he. Het gaat erom wat jullie zelf graag willen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op dezelfde manier getrouwd. We hebben niks toegevoegd. Babs hield haar praatje, iedereen heeft de handtekening gezet en de trouwringen zijn omgedaan. Niet meer en niet minder.
Daarna geluncht met de getuigen en toen naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou iets tegen mijn man zeggen, hij iets tegen mij. En dat is voldoende
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een Hawaiiaanse priester die op een schelp blies en een praatje hield maar ja we stonden dus ook op het strand daar. Zou een beetje raar zijn misschien in de zaal van het gemeentehuis :P

Ik zou dus verder ook niks extra’s doen in jouw geval. Praatje, ondertekenen en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Waarom een ceremonie als je het zo klein wil houden? Ik zou van dat geld lekker uit eten zijn gegaan met de getuigen en het trouwen iets administratiefs houden.

In onze gemeente hadden ze drie opties:
1. Trouwen op maandagochtend. Gratis op de vroegste tijden. 15 minuten met alleen getuigen.
2. Een administratief huwelijk op vrijdagochtend. €80, 15 minuten en op afspraak. Met alleen aanwezigheid van getuigen en zonder toespraken e.d.
3. Een ceremonie. €600-€800.

Bij optie 1 en 2 komt er dus niemand langs vantevoren en mogen er ook geen ceremoniële dingen worden gedaan. Het is puur het checken van feiten, het ja-woord en tekenen. Wat overigens ook prima heel leuk kan zijn.

Wij zijn heel klein getrouwd met enkel de aanwezigheid van onze gezinnen en aanhang (18 personen in totaal). Hadden administratief huwelijk, maar wel op vrijdagmiddag om 12:30. Was voor iedereen goed te doen dus iedereen is meegegaan langs het gemeentehuis. Broers waren getuigen, maar ouders mochten uiteindelijk ook mee naar binnen (wel gezellig druk in dat kantoortje). Handtekening gezet en het daarna gevierd met taart, foto's en diner op een mooie locatie. Was een heerlijke dag op deze manier!
gsleutel wijzigde dit bericht op 19-10-2019 09:12
9.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-10-2019 09:01
100 jaar geleden ben ik ook getrouwd met enkel 2 getuigen. Geen praatjes, geen zang, geen dans, geen gedichten. Gewoon de ceremonie zonder toeters en bellen. Je hoeft niets te doen he. Het gaat erom wat jullie zelf graag willen.

Dit. Wij stonden na acht minuten weer buiten, als getrouwd stel. Beter hadden we niet kunnen wensen.
Wij deden ook alleen de officiële plichtplegingen en wij hadden ongeveer 25 gasten. Kwartiertje werk.

Ik wilde het juist graag kort houden zonder blablablaverhaaltje over onze ontmoeting dat iedereen toch al weet.
Alle reacties Link kopieren
Maar als er niemand aanwezig is behalve het huwelijkspaar en de getuigen, voor wie moet die ambtenaar dan hele toespraken gaan houden, of gedichten voordragen, of verhalen vertellen? Begrijp me goed, als jullie dat helemaal top vinden, zal die ambtenaar heus niet te beroerd zijn een gedicht te reciteren, maar persoonlijk lijkt het me niet nodig.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Er zijn geen gasten, dus ik zou niets doen.
Misschien wat lieve woorden tijdens een etentje erna?
Weet de BABS wel dat jullie buiten de getuigen geen verder gezelschap meenemen?
Alle reacties Link kopieren
Hoezo zou je niks doen als er verder geen gasten komen? TO en haar aanstaande kunnen het toch zelf gewoon leuk vinden om er een persoonlijk tintje aan te geven?

Die Babs zal ook wel met vragen komen over wie jullie zijn, hoe je elkaar hebt leren kennen. Meestal weten de aanwezigen dat al allemaal, dus misschien is het leuk om een anekdote te delen die nieuw is voor je getuigen?

In gedichten ben ik niet thuis, TO. Misschien eens naar de bieb ter inspiratie?
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
19-10-2019 09:26
Hoezo zou je niks doen als er verder geen gasten komen? TO en haar aanstaande kunnen het toch zelf gewoon leuk vinden om er een persoonlijk tintje aan te geven?

Die Babs zal ook wel met vragen komen over wie jullie zijn, hoe je elkaar hebt leren kennen. Meestal weten de aanwezigen dat al allemaal, dus misschien is het leuk om een anekdote te delen die nieuw is voor je getuigen?

In gedichten ben ik niet thuis, TO. Misschien eens naar de bieb ter inspiratie?

Getuigen zijn meestal intieme vrienden of familieleden, dus ik neem zomaar aan dat die alle "anekdotes" inmiddels wel kennen.

Nogmaals, als je het écht graag wilt, is die ambtenaar niet beroerd om gedichten en grappige of ontroerende verhalen op te dreunen, maar als die ambtenaar dat moet doen voor een zaal vol lege stoelen en enkel 4 mensen op de voorste rij, tja...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
salinarosseno schreef:
19-10-2019 08:53
Nee joh, voor anderhalve man helemaal niet nodig een verhaal of gedicht.
Lijkt mij tenenkrommend voor 'iedereen'.
Als het zo intiem is, kan een persoonlijk gedicht juist heel mooi zijn.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 09:30
Getuigen zijn meestal intieme vrienden of familieleden, dus ik neem zomaar aan dat die alle "anekdotes" inmiddels wel kennen.

Nogmaals, als je het écht graag wilt, is die ambtenaar niet beroerd om gedichten en grappige of ontroerende verhalen op te dreunen, maar als die ambtenaar dat moet doen voor een zaal vol lege stoelen en enkel 4 mensen op de voorste rij, tja...
Jij gaat ervan uit dat zo'n ceremonie een toneelstukje is voor de gasten. Maar het is natuurlijk vooral een bijzonder moment voor het bruidspaar. Ook voor stellen die de ceremonie intiem houden, gaat dat vaak op. Er mag dus best wat aandacht aan worden besteed.

Dat een stel ervoor kiest om het klein te houden, wil lang niet altijd zeggen dat ze het huwelijk zien als een praktisch contractje dat ze even in hun lunchpauze gaan ondertekenen.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
19-10-2019 09:56
Jij gaat ervan uit dat zo'n ceremonie een toneelstukje is voor de gasten. Maar het is natuurlijk vooral een bijzonder moment voor het bruidspaar. Ook voor stellen die de ceremonie intiem houden, gaat dat vaak op. Er mag dus best wat aandacht aan worden besteed.

Dat een stel ervoor kiest om het klein te houden, wil lang niet altijd zeggen dat ze het huwelijk zien als een praktisch contractje dat ze even in hun lunchpauze gaan ondertekenen.
Ben ik met je eens. Maar een ceremonie optuigen alsof er een zaal vol mensen zit, terwijl je er alleen met je getuigen zit, is ook een beetje raar. Niks mis mee als een gedicht voor het bruidspaar speciale waarde heeft, om dat dan te laten meenemen in de ceremonie. Maar als je een dag voor de bruiloft een gedicht gaat googelen omdat er nu eenmaal een "gedicht" bij moet, tja...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook gratis getrouwd en op vooraf op bezoek geweest bij de BABS. Was een leuk gesprek. Op basis daarvan heeft zij een gedicht uitzocht waarvan zij vond dat dat bij ons paste. Wij hadden geen idee van wat zij zou vertellen of ging doen, hetgeen zij deed was passend.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 10:05
Ben ik met je eens. Maar een ceremonie optuigen alsof er een zaal vol mensen zit, terwijl je er alleen met je getuigen zit, is ook een beetje raar. Niks mis mee als een gedicht voor het bruidspaar speciale waarde heeft, om dat dan te laten meenemen in de ceremonie. Maar als je een dag voor de bruiloft een gedicht gaat googelen omdat er nu eenmaal een "gedicht" bij moet, tja...
Wat maakt dat jou nou uit? Het is hun dag!
Alle reacties Link kopieren
@ TO, je zou ook kunnen denken aan een songtekst die voor jou/jullie een speciale betekenis heeft.
Bij onze partnerschapregistratie met alleen ouders (waarvan er 2 getuigen waren) heeft de ambtenaar een gedicht uitgezocht. Hij zei wat over wat de registratie inhield en vervolgens het gedicht. Vond ik wel mooi en genoeg.

3 jaar later overigens nog wel getrouwd met wat groter feest. Dat vond ik toch ook wel leuk. Toen wel gesprek met babs van tevoren en anecdotes etc. Maar ook weer een door de babs uitgezocht gedicht, dus dat is wel vrij standaard heb ik het idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven