Ben jij wel eens onaardig tegen anderen?

22-10-2019 21:47 174 berichten
Bijvoorbeeld tegen collega's, vrienden, onbekenden etc.
Ik merk dat ik onbewust graag aardig gevonden wil worden. Ik ben daar ook goed in en het komt van pas in mijn werk. Toch kan ik bewondering hebben voor een vriendin die heel duidelijk grenzen kan aangeven en het niet erg vindt als de ander haar daarom niet aardig vindt. Zo heb ik een andere vriendschap wat ik diep in mijn hart zou willen 'opzeggen' . Maar dat doe ik niet..
Soms vind ik iemand niet aardig maar heb ik toch de neiging om vriendelijk te doen of een praatje te maken. Waarom? Want blijkbaar mag die ander mij niet onaardig vinden ofzo en kan ik dat slecht verkroppen. Nu ik ouder ben is dit niet zo'n issue meer maar toch steekt het soms de kop op.
nee
Ja, ik heb er niet zo'n moeite mee als niet iedereen mij aardig vindt. Ik vind zelf ook niet ieder aardig :p.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben niet onaardig, ik ben duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit onaardig.
Maar daar schijnen anderen wel eens anders over te denken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Please gedrag.. ik heb er ook wel last van gehad vroeger. Heb er nu gelukkig veel minder last van.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen, hoe ouder ik word - des te beter ik voor mijzelf durf op te komen en daardoor dus niet altijd maar ja zeg en aardig blijf.
Ja
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg duidelijk en mijn ogen spreken boekdelen dus soms vinden mensen mij dan onaardig. Dat is dan maar zo.
Ja hoor, ben de hele dag vrij onaardig. Ik ben gewoon niet zo'n mensenmens.
Ik vind je grenzen aangeven (wat voor mij trouwens echt een Viva-term is, ik heb dat zelf echt nog nooit zo genoemd), iets anders dan onaardig zijn. Maar ik doe in ieder geval weinig tegen mijn zin en het maakt me ook niet uit als mensen met niet aardig vinden.

Ik maak geen praatjes als ik daar geen zin in heb, of ik bied geen lift aan aan iemand op een moment dat het mij niet uitkomt.

Ik ben wel beleefd in de omgang en probeer wel behulpzaam te zijn tot op zekere hoogte, maar ik denk zeker niet dat iedereen mij als aardig omschrijft.

Met aardige mensen kun je de gracht dempen zeiden we vroeger altijd. In mijn vriendenkring was de grap altijd dat het niet best was als iemand als een “aardige meid” werd omschreven. Daar kwam altijd een grote maar achteraan.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 22:08
12.02% gewijzigd
Ik kan heel onaardig zijn. En lang niet altijd terecht.
Maar ik ben ook vaak wel aardig. Dus dat onaardige daar kan ik wel mee leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat het ging over onaardig zijn, maar het gaat over grenzen stellen. Grappig.
SjaanRoeispaan schreef:
22-10-2019 22:05
Ik dacht dat het ging over onaardig zijn, maar het gaat over grenzen stellen. Grappig.
Ja, ik vind dat ook twee totaal verschillende dingen.
REDHOTHEAD schreef:
22-10-2019 22:01
Ik ben erg duidelijk en mijn ogen spreken boekdelen dus soms vinden mensen mij dan onaardig. Dat is dan maar zo.
Ik heb echt zo'n beeld van jou dat je een lieve vrouw bent.
Herken het erg van TO schrijft.
Vind mezelf soms echt teveel pleasegedrag hebben en daar baal ik van.
Het is gelukkig niet meer zo erg, als in het verleden.
Maar nog steeds heb ik er nog wel last van.
En dan vooral van bepaalde gevoelens van onzekerheid die vaak weer in sociale situaties de kop kunnen opsteken.
Dat triggert ook weer dit please-gedrag.
Erg vervelend en ik wil hier toch wel graag mee breken.
En gewoon duidelijk zijn in mijn communciatie, zoals het aangeven van grenzen (als ik iets vervelend vind bijv).
Maar onaardig zijn en grenzen stellen is sowieso niet hetzelfde.

Soms heb ik gewoon geen zin om de zoveelste junk vriendelijk te zeggen dat ik geen geld op zak heb en zeg ik alleen ‘nee’ terwijl ik doorloop.
Of zeg ik na de 379839x dezelfde fout van een collega dat het inmiddels wel echt heel dom is en irritant wordt.

Dat is onaardig.

Maar als ik netje suitleg waarom ik iets wel of niet doe/wil vind ik het niet onaardig.
Alle reacties Link kopieren
Alleen als ze het er zelf naar maken. Al vind ik mijn reactie dan eerder duidelijk dan onaardig. Als de ander niet bevalt wat ik zeg zal die ander het wellicht wel onaardig vinden.
SjaanRoeispaan schreef:
22-10-2019 22:05
Ik dacht dat het ging over onaardig zijn, maar het gaat over grenzen stellen. Grappig.
Ja klopt ik kan niet echt een andere reden bedenken om onaardig tegen iemand te doen. Behalve als iemand iets doet wat ik niet leuk vind. Sommigen kunnen dat wel ..onaardig zijn..schijnbaar soms zonder reden of om andere redenen?
Ik lees hier minimaal één reactie van iemand met een lange neus :biggrin:

Ik ben heel aardig, maar als ik kriegel ben niet. En van sommige mensen word ik snel kriegel. Probeerde ik vroeger uit alle macht toch vriendelijk te blijven over te komen (lastig, mijn gezicht schijnt een open boek te zijn), nu ga ik zo'n persoon uit de weg.
Wordt het een stuk leuker en gemakkelijker van.

Oja, het woord 'hangry' lijkt voor mij uitgevonden :proud:
Overigens vind ik dat duidelijk zijn helemaal niet onaardig is of hoeft te zijn.
Oh jawel hoor. Ik kan heel lang narren verdragen, maar eens houdt het op en dan word ik gemeen.
Zal weliswaar nooit zomaar vanuit mezelf onaardig doen, daar zie ik het nut niet van in en het doet niets voor me.
Ja, sommigen vragen er gewoon om.
SanneH01 schreef:
22-10-2019 22:09
Ja klopt ik kan niet echt een andere reden bedenken om onaardig tegen iemand te doen. Behalve als iemand iets doet wat ik niet leuk vind. Sommigen kunnen dat wel ..onaardig zijn..schijnbaar soms zonder reden of om andere redenen?
Nee, het punt is dat je prima aardig kunt zijn én je grenzen aangeeft.

Je bent niet persé onaardig als je een vriendschap opzegt bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben normaal gesproken altijd aardig en dat is niet omdat ik graag aardig gevonden wil worden, ik ben gewoon mezelf. Maar grenzen heb ik wel degelijk en die geef ik ook duidelijk aan. Ik vind dat alleen wat anders dan onaardig doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven