Vriendschap

08-11-2019 16:45 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies wat ik hier nu precies mee wil. Voor nu even van mij afschrijven.

Ik ging vandaag met een vriendin koffie drinken. Ze had mij uitgenodigd bij haar thuis. Ik had nog gevraagd of kk iets lekkers mee kon nemen.

Eenmaal bij haar aangekomen zag ik dát ze haar had geverfd, daar een compliment over gegeven. Boven aangekomen, ging ze thee zetten. Waar ons gesprek begon. Het gesprek ging over en weer over iets wat bij haar had gespeeld en nu bij mij speelt ( paniekaanval).

Kort erna kwam ze er mee dat ze de laatste twee keer dat we hadden afgesproken het niet leuk genoeg had gevonden. Het was niet voor 100% leuk.
Dat ze had ze voor de zomer ook aangeven. Toen hadden we besproken hoe we dat voor haar konden veranderen.. zij miste vooral dat ik geen vragen aan haar stelde, niet doorvraag en diepte.
Ik had daar toen op geantwoord dat ik wel vragen stel, maar het lastig vind als iemand antwoord geeft op mijn vraag en dan stopt met praten. Tot een volgende vraag. Ik had toen aangeven dat ik wel wilde proberen om door te vragen als ik het idee had dat ze snel stopt.

Hierna nog 2 keer koffie gaan drinken. Waren beide druk met alles.

Nu vandaag is het klaar.. ze vind het niet leuk genoeg met mij. De koffie dates zijn niet 100%. De laatste keer was het met leuk genoeg.

Op het moment zelf kon ik niet reageren. Behalve dat als dit haar gevoel is ik dat niet kan veranderen. Dat ik dit niet zo voel. Wat niet betekend dat haar gevoel voor haar waarheid is.

Onderweg naar huis werd ik boos om hoe het gegaan is, daarna kwamen de tranen.

Ik begrijp dat het soms niet voldoende klikt. Dan kan je er beter mee stoppen. Ik waardeer dat ze eerlijk is geweest. Alleen dit zag ik nu niet aankomen.

En ik vraag mezelf af: mag ik boos en verdrietig zijn? Mag ik nog een reactie sturen? Want ik kwam tijdens het gesprek niet meer uit mijn woorden.
Wat is er mis met mij, dat ze het niet leuk vind?
Moet een koffie date altijd 100% leuk zijn?

Ik vind het zelf al fijn als ik tijd doorbreng met de mensen om wie ik geef, al drinken we in stilte koffie. Dan zijn we toch samen.

Ik begrijp best dat onze verwachting te ver uit elkaar lagen om verder vriendschap op te bouwen.
Ik begrijp ook best dat zij vind dat ik te weinig deed. Voor mij gevoel deed ik wat ik kon. Bijvoorbeeld als zij iets spannends had een appje sturen, zo nu een dan iets kleins geven omdat ik wist dat ze van die chocola hield. Terugkomen op zaken die vorige keer besproken waren. Waar zij bijvoorbeeld mee zat.
Hoe het op het werk ging met haar vriend. Als ze op vakantie was geweest. Hoe het gaat met de zwangerschap.


Ik begrijp ook dat dit voor haar lastig was om eerlijk te zijn.

Ik ken haar nu bijna 3 jaar en weer spraken nu 1.5 jaar af.

Ik vind het gewoon lastig, ik heb niet veel vrienden. Omdat ik mensen niet makkelijk toe laat. Maar laat ik iemand toe dan geef ik vaak heel veel. Maar ik vind het ok lastig omdat ik haar ga missen als vriendin. Ze is een fijn en mooi persoon.


Sorry best lang verhaal geworden. En het is vooral een verhaal geworden waar ik veel ik in voorkomt. Maar dat komt even door de emotie die ik voel.
dropveter1986 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 17:03
11.54% gewijzigd
Wat vervelend TO, het is begrijpelijk dat je er naar van bent. En 100% leuk? Vriendschap voor mij betekend geven en nemen. Dus leuke en minder leuke tijden. Jammer dat het voor haar niet werkte maar dat kan gebeuren. Ligt niet persé aan jou hoor, soms werkt het gewoon niet tussen mensen.
Wat een vervelende situatie, voor beide :hug:
Ik snap heel goed dat je dat op dat moment niet uit je woorden kan komen en dat het later pas naar boven komt.
Je kan natuurlijk een berichtje sturen vraag mij alleen af met welk doel? Die vriendin van je lijkt er goed over nagedacht te hebben en een besluit genomen te hebben..
Alle reacties Link kopieren
Ja, je mag boos en verdrietig zijn. Na afscheid nemen van een vriendschap volgt er vaak toch een rouwproces.

En nee, een koffiedate hoeft niet altijd 100% leuk te zijn. Maar het moet ook niet trekken aan een dood paard zijn. Het moet wel leuk genoeg zijn om een nieuwe afspraak te maken.

Geen energie meer in steken en je richten op je andere vriendschappen en kennissen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat het zo gelopen is! Het eerste wat ik mij af vraag is waarom jullie voor zoveel koffiedates hebben gekozen. De ervaring leert dat je dan juist genoodzaakt bent om te praten, want verder doe je niet zo veel. Maar goed het is zoals het is.

Wat ik daarnaast ook zie is inderdaad een communicatieprobleem. Zoals je zelf al aangeeft ben jij iemand die het ook in stilte fijn kan hebben, maar er zijn natuurlijk ook mensen zoals die meid wie zich daar niet prettig bij voelt.

Jij mag best verdrietig zijn! Maar lees nog even je bericht door je zegt: "maar het lastig vind als iemand antwoord geeft op mijn vraag en dan stopt met praten. Tot een volgende vraag". Lijkt dit niet meer op een interview? Was er vanuit haar geen interesse? Bij een goede vriendschap is het zo dat gesprekken 'ontstaan' en 'doorlopen'.

Als je haar al drie jaar kent is het prima om een bericht te sturen, maar laat het eerst even kort rusten, jullie moeten eerst beiden uit de emotie komen (vooral jij).
Daarna kan je zakelijk-neutraal contact opnemen met haar.
Iets doen voor een ander geeft een zaligmakend gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor ; je mag boos en verdrietig zijn. Wat voor reactie zou je nog willen sturen, dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien werkt het beter als je iets gaat doen met vriendinnen, in plaats van alleen maar praten. Het klinkt een beetje als een therapiesessie zo.
Alle reacties Link kopieren
Moet een koffie date altijd 100% leuk zijn?
Leuk ? Leuk ? Leuk ?
Hier is ook niet de hele tijd lachen, gieren, brullen. Soms wordt er flink (uit)gehuild, hoor. Maar het is geen 2 seconde stil, dat dan weer niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag je boos en verdrietig zijn! Een verbroken vriendschap is net als een verbroken relatie heel verdrietig en je gaat door een rouwproces. Ik denk niet dat het veel zin heeft om die vriendin nog iets te sturen. Ik zou iets sturen in de trant van dat je het jammer vindt, maar dat je haar besluit respecteert.

Zoals jij het vertelt klinkt zij ook niet echt als een prettige gesprekspartner, als zij verwacht dat je haar zo ongeveer gaat interviewen...
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag je boos en verdrietig zijn en natuurlijk kan je haar nog berichtjes sturen. Maar wat wil je ermee bereiken? Ze heeft aangegeven dat ze iets mist in de vriendschap en blijkbaar is het niet (voldoende) veranderd. Als zij niet meer wil kan je niet eenzijdig de vriendschap intact houden. Daar mag je verdrietig en boos over zijn, je zal best even moeten rouwen. Maar verder kan je er niks mee.
Maar ik vind het ok lastig omdat ik haar ga missen als vriendin. Ze is een fijn en mooi persoon.

Ik zou haar dit zeker nog vertellen. En tuurlijk mag je verdrietig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Leafs schreef:
08-11-2019 16:57
Wat een vervelende situatie, voor beide :hug:
Ik snap heel goed dat je dat op dat moment niet uit je woorden kan komen en dat het later pas naar boven komt.
Je kan natuurlijk een berichtje sturen vraag mij alleen af met welk doel? Die vriendin van je lijkt er goed over nagedacht te hebben en een besluit genomen te hebben..
Ik zit met nog een paar vragen. Dus het doel zou zijn om Daar antwoord op te krijgen. En om ook nog een reactie te geven op wat zij tegen mij heeft gezegd. Omdat het mij overviel heb ik eigenlijk minimaal gereageerd. En ging vrij snel daarna weg. Het voelt nu niet helemaal afgesloten. Maar ik wil het voor haar niet extra moeilijk maken als ik nog wat stuur.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis met mij, dat ze het niet leuk vind?
Waarom denk je niet “ wat is er mis met haar “ ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ViVLo schreef:
08-11-2019 16:58
Wat jammer dat het zo gelopen is! Het eerste wat ik mij af vraag is waarom jullie voor zoveel koffiedates hebben gekozen. De ervaring leert dat je dan juist genoodzaakt bent om te praten, want verder doe je niet zo veel. Maar goed het is zoals het is.

Wat ik daarnaast ook zie is inderdaad een communicatieprobleem. Zoals je zelf al aangeeft ben jij iemand die het ook in stilte fijn kan hebben, maar er zijn natuurlijk ook mensen zoals die meid wie zich daar niet prettig bij voelt.

Jij mag best verdrietig zijn! Maar lees nog even je bericht door je zegt: "maar het lastig vind als iemand antwoord geeft op mijn vraag en dan stopt met praten. Tot een volgende vraag". Lijkt dit niet meer op een interview? Was er vanuit haar geen interesse? Bij een goede vriendschap is het zo dat gesprekken 'ontstaan' en 'doorlopen'.

Als je haar al drie jaar kent is het prima om een bericht te sturen, maar laat het eerst even kort rusten, jullie moeten eerst beiden uit de emotie komen (vooral jij).
Daarna kan je zakelijk-neutraal contact opnemen met haar.
Het alleen koffiedrinken was vaak omdat ze vaak maar een uurtje tijd had. Dus echt iets anders doen werd krap. Vaak had ze vlak erna andere afspraken staan.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
08-11-2019 16:58
Ja hoor ; je mag boos en verdrietig zijn. Wat voor reactie zou je nog willen sturen, dan ?
Voor mijn gevoel heb ik geen reactie gegeven nadat ze dit tegen mij gezegd had. Ik ben vrij snel daarna naar huis gegaan. Omdat ik niet wist wat ik erbij moest voelen een bij duurt voordat het is bezonken.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, je mag zeker boos en verdrietig zijn. Het is ook heel vervelend om zoiets te horen :hug: .

Onthoud wel: jij bent zoals je bent en dat is goed. Een vriendschap is altijd een combinatie van 2 personen en als het niet loopt, hoeft dat niet perse aan 1 persoon te liggen. Vaak zijn het toch te verschillende karakters, wat het lastig maakt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
08-11-2019 16:59
Misschien werkt het beter als je iets gaat doen met vriendinnen, in plaats van alleen maar praten. Het klinkt een beetje als een therapiesessie zo.
Met andere vriendinnen doe ik ook zeker andere dingen. Dan ga ik wandelen, uit eten, bios enz. Alleen qua planning lukte dat met haar niet.. Vaak niet meer dan een uurtje om Ast te spreken.
Je mag boos zijn natuurlijk
(edit er ging iets mis)
Ik vind het ingewikkeld klinken, een afspraak waar van te voren al is aangegeven dat het 100% leuk moet zijn maar de gastvrouw tegelijkertijd begint over paniekaanvallen en je instructie krijgt om door te vragen.
Beetje lastig om dat om te buigen naar iets gezelligs als ze juist aangeeft de diepte in te willen.
Als je een 100 % leuke tijd met iedereen wil is het ook aan jezelf dat ervan te maken.
Ik heb zat mensen met wie ik niet 1 op 1 afspreek thuis zonder doel, omdat ik dat te intens vindt. Daarmee spreek je met meer af of ga je iets actiefs doen.
Mensen afserveren op deze manier vind ik niet zo leuk klinken dus daar mag je best mee zitten.
Zij had zelf ook een rol in deze dynamiek en het is gewoon rot verlopen.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 17:21
89.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
08-11-2019 17:08
Waarom denk je niet “ wat is er mis met haar “ ?
Dat heb ik ook even gedacht in boosheid. Ook heb ik gedacht dat ze mijn tranen niet waard is. Maar dat zij mijn boze gevoelens.

Als dat niet waard is geweest zou ik niet met haar willen afspreken. Dus ze was het zeker waard.

En ik denk het omdat ze l etterlijk zei ik vind het niet altijd leuk met jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het rot voor je. Toch zou echt proberen om het niet op jezelf te betrekken. Je komt echt over alsof je attent bent geweest en ook alsof je je best hebt gedaan. Misschien matchen de interesses of de energie niet.

Wellicht kun je meer mensen ontmoeten via een activiteit of hobby die je leuk vindt zoals wandelen, of iets knutselen. koken, ....etc.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dropveter1986 schreef:
08-11-2019 17:12
Met andere vriendinnen doe ik ook zeker andere dingen. Dan ga ik wandelen, uit eten, bios enz. Alleen qua planning lukte dat met haar niet.. Vaak niet meer dan een uurtje om Ast te spreken.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat al een teken aan de wand was. Misschien was de klik er gewoon niet zo voor haar als voor jou. Ik zou het niet op mezelf betrekken, soms pas je gewoon niet zo goed bij elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Als ik constant ergens een uurtje tussen andere afspraken gepropt zou worden zou ik er zelf ook snel klaar mee zijn. En na een paar keer geneuzel, ik vind het niet 100% leuk de hele tijd, zou ik er zelf al helemaal klaar mee zijn. Graag of niet hoor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
En sorry als dit een foutieve aanname is, maar ik krijg het gevoel van je post dat je wat eenzaam bent. Ik denk dat het heel goed voor je zou zijn om meer mensen te leren kennen. Je hebt een organisatie die dat faciliteert, volgens mij heet het ook zo. "Nieuwe mensen leren kennen" dacht ik. Google het maar eens.

Of ga op een teamsport bij jou in de buurt of een andere hobby of activiteit, maar dan niet iets solitairs. Het is nu eenmaal moeilijker vrienden maken als je niet meer op school zit of studeert en bijvoorbeeld niet in je eigen woonplaats werkt of geen leuke collega's hebt. Hier hebben heel veel mensen last van hoor! De meeste mensen zijn eenzamer dan je denkt, en bijna iedereen vindt het leuk om nieuwe mensen te leren kennen als er niets geforceerd wordt of hoeft te worden. Ga gewoon eens ergens kijken, wees jezelf en kijk wat er van komt.

Je kunt trouwens ook hier op het prikbord een oproep plaatsen voor mensen bij jou in de buurt. Ik vond dit vroeger echt raar, maar kwam een keer bij toeval een oproepje tegen dat me toch wel aansprak, en diegene is in 2020 alweer tien jaar een van mijn beste vriendinnen. Het is echt de moeite waard om soms over die drempel van onzekerheid en verlegenheid en angst te stappen. Je hebt er in ieder geval helemaal niets mee verliezen!
Ik heb een enorme hekel aan die types die maar een uurtje de tijd zeggen te hebben. Alsof je op auditie gaat en als je leuk genoeg bent mag er iets met je ondernomen wat tijd en geld kost.
Alle reacties Link kopieren
Dropveter1986 schreef:
08-11-2019 17:09
Het alleen koffiedrinken was vaak omdat ze vaak maar een uurtje tijd had. Dus echt iets anders doen werd krap. Vaak had ze vlak erna andere afspraken staan.
Och TO...dit klinkt helemaal niet leuk...en dan moet het in dat uurtje ook nog “100% leuk” zijn, en geeft ze aan het niet zo leuk te vinden met jou.
Ik vind háár niet zo leuk adhv dit verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven