Mijn man bemoeit zich nauwlijks met huishouden of dochter

12-11-2019 09:25 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een videoproductie- en fotografiebedrijf met 2 vaste stagiaires. Mijn man heeft een erg goede baan in de IT, moet elke dag 2 uur rijden. We zijn dus alletwee erg druk, maar ik heb het gevoel dat ik zo veel meer doe. Omdat ik een eigen bedrijf heb sta ik 24/7 'aan', waar mijn man in principe de werkdag van zich af kan gooien wanneer hij thuis komt. Bovendien komt de zorg voor het huishouden en onze 5-jarige dochter bijna geheel voor mijn rekening. Ik maak s'ochtends onze dochter klaar voor school, breng haar weg, ga aan het werk voor mezelf (ik werk veel vanuit huis), haal haar smiddag weer op, hou me met haar bezig en met het huishouden, zorg dat het eten klaar is voor wanneer mijn man thuis is, zorg dat onze dochter naar bed gaat en ga weer verder aan het werk. Terwijl mijn man op de bank een film kijkt. Hij wil dan wel graag dat ik lekker bij hem kom zitten, maar ik haal mijn deadlines niet, omdat ik me overdag ook al met het huishouden en onze dochter bezig hou.

Waar ik me zo gigantisch aan stoor is dat er verder ook niets van hem uit gaat. Ik moet ALTIJD overal om vragen. Als ik s'avonds niets zeg gaat mijn dochter niet naar bed. Mijn man zal daar niet achteraan gaan. Ik moet hem altijd vragen of hij haar klaar wil maken. En zelfs dan beperkt het zich tot haar roepen en zeggen dat ze haar tanden moet gaan poetsen. Ja, dat kan ik ^&&# zelf ook wel naar haar roepen. Kom van de bank af en zorg dat het gebeurt!

Als hij een keertje smiddags thuis is vanwege een papa-dag of iets dergelijks, en ik kom thuis van een klus, dan is er geen eten klaar gemaakt. Daar denkt hij niet aan. Ik moet hem altijd vragen of hij even de was wil vouwen of de afwas wil doen, want hij zal dat nooit uit zichzelf doen.
Gisteravond was ik zo moe dat ik op de bank in slaap ben gevallen. Mijn man is naar bed gegaan en heeft me laten liggen. Hij zei dat hij 2x heeft gezegd dat hij naar bed ging en dat ik mijn ogen open had en een reactie gaf. Ik was er zo boos over. Als hij namelijk op de bank in slaap valt zorg ik dat hij ook echt op staat en naar bed gaat, en niet weer in slaap valt. Hij is gewoon totaal niet zorgzaam.

Soms denk ik dat hij gewoon een huisvrouw had moeten trouwen die verder geen ambitie heeft (bedoel ik niet slecht) maar hij zegt dat hij dat juist absoluut niet wil, en erg trots is op hoe ik mijn bedrijf run. Hij beseft zich ook wel dat de taken scheef verdeelt zijn. Hij beseft zich ook wel dat ik net zo veel, al dan niet meer uren werk dan hij, plus huishouden en kind. En toch verandert er naar mijn idee niets. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, en ik ben bang dat als dit zo nog maanden, jaren doorsleept, dit me mijn huwelijk gaat kosten.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijke afspraak maken over de taakverdeling. Niet zijn taken gaan doen als hij ze 'vergeet' Zorg dat je voor jezelf en je kind voldoende schone was achter de hand hebt.
Meer zorg inkopen
Zorgtaken zoals bv was vouwen of strijken zou ik geheel afschaffen, is niet echt nodig.
Dan zou ik het niet jaren laten doorslepen. Ga met elkaar in gesprek en maak nieuwe afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie dit niet praktisch oplossen?
Een huishoudster voor het schoonmaken en de was.
Wellicht dochter een dag extra naar de BSO zodat jij overdag je werk kunt doen en s avonds met man op de bank kan hangen.
Allebei een vaste dag dat dochter naar school gebracht wordt.
Etc.
Je verhaal leest alsof je je eigenlijk alleen aan praktische zaken stoort.
Dit is allemaal wel op te lossen?
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
regel opvang voor je dochter na school
En ga gewoon ook aan het werk, net zoals je man

oh, en vertel hem, wat je hier vertelt
Soms denk ik dat hij gewoon een huisvrouw had moeten trouwen die verder geen ambitie heeft (bedoel ik niet slecht)
----

Je bent gewoon beide.
Ben benieuwd naar de reacties. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Is er genoeg geld om taken uit te besteden? Even eerst een praktische benadering ;). klopt het dat je geen opvang overdag hebt? En een schoonmaker/ster? Jullie werken volgens mij allebij volledig, klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
12-11-2019 10:02
Soms denk ik dat hij gewoon een huisvrouw had moeten trouwen die verder geen ambitie heeft (bedoel ik niet slecht)
----

Je bent gewoon beide.
Ben benieuwd naar de reacties. :proud:
mooi samengevat :biggrin:
mrs.lamaze schreef:
12-11-2019 09:59
Kunnen jullie dit niet praktisch oplossen?
Een huishoudster voor het schoonmaken en de was.
Wellicht dochter een dag extra naar de BSO zodat jij overdag je werk kunt doen en s avonds met man op de bank kan hangen.
Allebei een vaste dag dat dochter naar school gebracht wordt.
Dit. Structureel ´s avonds werken is natuurlijk onzin. Zorg dat je dochter een paar middagen BSO heeft zodat jij dan kan werken.
Het huishouden uitbesteden.
En verder kun je prima afspraken maken over wie welke dag dochter naar school brengt etc. En je dan ook daaraan houden.
Ik lees dat er ook een papadag is? Vertel hem wat dit dan inhoud. Dus boodschappen doen, wassen/strijken, poetsen, koken.
Maak een taakverdeling (hij de badkamer, jij bedden verschonen).
Neem iemand die drie uur in de week komt poetsen en breng kind 1x naar de buitenschoolse opvang (en laat papa het ophalen als jij dan toch voor het eten zorgt).
Kortom, maak afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Kimonwheels schreef:
12-11-2019 09:25
...En toch verandert er naar mijn idee niets. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen, en ik ben bang dat als dit zo nog maanden, jaren doorsleept, dit me mijn huwelijk gaat kosten.
Punt1.
Ik weet 100% dat ik hier commentaar op krijg...
Maar naar mijn mening is de oplossing vaak om te accepteren dat je het moet vragen.
Wat je eventueel wel kunt doen is vragen:
- wil je ELKE DAG dochter, om x. tijdstip naar bed brengen?
- wil je ALTIJD als ik laat kom, voor het eten zorgen (en de dag ervoor of op de dag zelf) herhalen.
- wil je ALTIJD als ik op de bank in slaap val mij alsjeblieft naar bed brengen.

Mannen zijn nu eenmaal anders dan vrouwen, je kunt van een man niet (en overigens van niemand) verwachten dat hij aan iets denkt als hij daar gewoon niet aan denkt.

Punt 2.
Jij hoeft hem toch ook niet naar bed brengen.
Jij hoeft ook geen dingen voor hem te doen die hij niet heeft gevraagd.
Daar gaan veel vrouwen (mensen) de fout in. Dingen doen die ze zelf willen en vervolgens van een ander verwachten (zonder het te zeggen) dat die het ook doet.
Mensen (en helemaal mannen) kunnnen nu eenmaal geen gedachten lezen.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, veel dingen kan je uitbesteden.

Maar hoe is het in godsnaam mogelijk dat hij niet eens aan het eten denkt als jij een keer later thuis bent? Is hij niet gewoon heel erg lui?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Ook het zinloze gevecht, want als alles blijft zoals nu verandert er niets. Wij hebben structureel zaken veranderd: mijn man heeft een andere baan gezocht waarbij hij meer met zijn hoofd thuis was. Dat heeft geholpen, hij is nu weer gewoon een ouder, in plaats van een huisgenoot. In zijn geval was zijn werk de oorzaak en was dat aanpakken voldoende. Maar ik weet niet hoe dat bij jullie is. Zou het helpen als hij geen twee uur reistijd had?
Kimonwheels schreef:
12-11-2019 09:25
...Terwijl mijn man op de bank een film kijkt. Hij wil dan wel graag dat ik lekker bij hem kom zitten, maar ik haal mijn deadlines niet, omdat ik me overdag ook al met het huishouden en onze dochter bezig hou.

Waar ik me zo gigantisch aan stoor is dat er verder ook niets van hem uit gaat. Ik moet ALTIJD overal om vragen. ...

... Als hij namelijk op de bank in slaap valt zorg ik dat hij ook echt op staat en naar bed gaat, en niet weer in slaap valt.
Gelukkig is overal een oplossing voor:
1) schoonmaakster nemen en dochter naar de BSO, dan kun jij overdag doorwerken en 's avonds ook op de bank een filmpje kijken
2) accepteren dat hij zo is en blijven vragen/herinneren of weggaan bij hem, maar dan moet je nog steeds alles zelf doen en ben je alleen
3) stoppen daarmee, hij is geen kind
Alle reacties Link kopieren
CatherineTheGreat schreef:
12-11-2019 10:09
Mannen zijn nu eenmaal anders dan vrouwen, je kunt van een man niet (en overigens van niemand) verwachten dat hij aan iets denkt als hij daar gewoon niet aan denkt.

Wat een kul. Mannen werken in hun hoofd net zo als vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
CatherineTheGreat schreef:
12-11-2019 10:09
Punt1.
Ik weet 100% dat ik hier commentaar op krijg...
Maar naar mijn mening is de oplossing vaak om te accepteren dat je het moet vragen.
Wat je eventueel wel kunt doen is vragen:
- wil je ELKE DAG dochter, om x. tijdstip naar bed brengen?
- wil je ALTIJD als ik laat kom, voor het eten zorgen (en de dag ervoor of op de dag zelf) herhalen.
- wil je ALTIJD als ik op de bank in slaap val mij alsjeblieft naar bed brengen.

Mannen zijn nu eenmaal anders dan vrouwen, je kunt van een man niet (en overigens van niemand) verwachten dat hij aan iets denkt als hij daar gewoon niet aan denkt.

Punt 2.
Jij hoeft hem toch ook niet naar bed brengen.
Jij hoeft ook geen dingen voor hem te doen die hij niet heeft gevraagd.
Daar gaan veel vrouwen (mensen) de fout in. Dingen doen die ze zelf willen en vervolgens van een ander verwachten (zonder het te zeggen) dat die het ook doet.
Mensen (en helemaal mannen) kunnnen nu eenmaal geen gedachten lezen.
He ik besta dus blijkbaar niet.
Alle reacties Link kopieren
CatherineTheGreat schreef:
12-11-2019 10:09
Punt1.
Ik weet 100% dat ik hier commentaar op krijg...
Maar naar mijn mening is de oplossing vaak om te accepteren dat je het moet vragen.
Wat je eventueel wel kunt doen is vragen:
- wil je ELKE DAG dochter, om x. tijdstip naar bed brengen?
- wil je ALTIJD als ik laat kom, voor het eten zorgen (en de dag ervoor of op de dag zelf) herhalen.
- wil je ALTIJD als ik op de bank in slaap val mij alsjeblieft naar bed brengen.

Mannen zijn nu eenmaal anders dan vrouwen, je kunt van een man niet (en overigens van niemand) verwachten dat hij aan iets denkt als hij daar gewoon niet aan denkt.

Punt 2.
Jij hoeft hem toch ook niet naar bed brengen.
Jij hoeft ook geen dingen voor hem te doen die hij niet heeft gevraagd.
Daar gaan veel vrouwen (mensen) de fout in. Dingen doen die ze zelf willen en vervolgens van een ander verwachten (zonder het te zeggen) dat die het ook doet.
Mensen (en helemaal mannen) kunnnen nu eenmaal geen gedachten lezen.

Naar mijn mening moet TO stoppen met vrágen.

Zolang je blijft vragen 'wil jij dit doen' of 'wil jij dat (vandaag) doen', blijf je zelf de verantwoordelijke, die 'geholpen' wordt. En dat blijkt, man loopt de kantjes er (volgens TO) af en dan doet zij het, want 'iemand moet het doen'.

Dus: afspraken maken, wie doet wat en wat houdt dat precies in. TO's manier is niet per se de enige goede manier. Man doet het anders. Er hoeft niet elke dag gevouwen te worden, niet alles hoeft gestreken (neem meer kleding die niet gestreken hoeft te worden) en dochter kan ook naar de naschoolse opvang.

Taken verdelen, afspraken maken wat een taak volgens beide inhoudt en daar een gemiddelde in vinden, deel uitbesteden en klaar.

En niet gaan miepen dat hij niet zorgzaam is, omdat hij je op de bank laat slapen. Dat jij hém van de bank sleept, is wat jij doet. Hij doet het anders. (ik zou man ook laten liggen, trouwens)

Kortom: hem mede verantwoordelijk maken van de gezamenlijke huishouding. Verwachtingen naar elkaar uitspreken.
dreamer wijzigde dit bericht op 12-11-2019 10:22
2.78% gewijzigd
Later is nu
CatherineTheGreat schreef:
12-11-2019 10:09
Mannen zijn nu eenmaal anders dan vrouwen, je kunt van een man niet (en overigens van niemand) verwachten dat hij aan iets denkt als hij daar gewoon niet aan denkt.

Kom op zeg, we zijn geen hersenloze zombies. Het is niet zo dat als je ons geen instructies geeft, we alleen maar tv kunnen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso eens een serieus gesprek met hem hebben en de taken verdelen. Maak desnoods een lijst met wat hij doet en wat jij doet. Als hij verantwoordelijk is voor iets en het niet doet, dan moet jij het niet alsnog voor hem doet.

Mijn man is ook zo iemand die dingen niet ziet. Hij heeft een kantoor aan huis en op de een of andere manier kan hij dat wel netjes houden en is hij pissed als er iemand heeft gezeten en iets vergeten is op te ruimen, maar bijvoorbeeld in de keuken let hij nergens op. Maar ik ga echt zijn troep niet achter zijn kont opruimen, dat doet hij maar lekker zelf.

En inderdaad een schoonmaakster zoeken.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
12-11-2019 10:22
Kom op zeg, we zijn geen hersenloze zombies. Het is niet zo dat als je ons geen instructies geeft, we alleen maar tv kunnen kijken.

Op de één of andere manier vinden veel vrouwen het kennelijk heel logisch dat een man een bedrijf kan managen, maar thuis geen onderbroeken bij de vuile was kan gooien en 'taakjes' per 'briefje' uitgedeeld moeten krijgen.

edit: hierbij bedoel ik niet 'lijst met taken maken', zoals Pamela beschrijft.
dreamer wijzigde dit bericht op 12-11-2019 10:25
8.57% gewijzigd
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met huishouden.

Het is heel eenvoudig. Jij bent thuis dus je doet vanalles tussendoor. Niet meer doen. Regel een kantoorruimte voor jezelf (een kamer, de garage, een ruimte ergens anders) en als Dochter naar school is ga je naar je werk. Net zoals je man dat doet.

BSO regelen en je man Dochter laten ophalen. Of om en om. Afspreken dat de één haalt terwijl de ander kookt.

Dan moet dat hele huishouden dus nog gedaan worden. Dat kun je uitbesteden of ´s avonds doen, maar dan moet het wel duidelijk zijn dat je dat niet in je eentje gaat doen. Als je elke dag beide een half uurtje besteed aan huishoudelijke taken krijg je dat huis heus wel schoon. En zo niet, jammer dan.

Regel het, voordat je straks met een burnout zit.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet in zit, zit het er niet in .

Blijkbaar hebben jullie nooit fatsoenlijke afspraken gemaakt toen jullie zijn gaan samenwonen, en dan verwacht je dat hij nu wonderlijk opeens alles ziet en doet ?

Om de tafel, duidelijk zeggen wat je nodig hebt.

Jij zou iig je werk - gezin balans eens moeten bekijken..
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
12-11-2019 10:22
Kom op zeg, we zijn geen hersenloze zombies. Het is niet zo dat als je ons geen instructies geeft, we alleen maar tv kunnen kijken.
Exact!
CatherineTheGreat schreef:
12-11-2019 10:09
Mannen zijn nu eenmaal anders dan vrouwen, je kunt van een man niet (en overigens van niemand) verwachten dat hij aan iets denkt als hij daar gewoon niet aan denkt.

Dat zou betekenen dat als TO er niet zou zijn, dochter geen eten krijgt, ze niet naar bed gaat en het huis vervuilt. Daar geloof ik helemaal niets van.
Dreamer schreef:
12-11-2019 10:23
Op de één of andere manier vinden veel vrouwen het kennelijk heel logisch dat een man een bedrijf kan managen, maar thuis geen onderbroeken bij de vuile was kan gooien en 'taakjes' per 'briefje' uitgedeeld moeten krijgen.

Dat komt door luie mannen die ze dat hebben wijsgemaakt. Je doet gewoon alsof je geen was kunt doen en hoppa, ze doet het zelf wel. Terwijl elke debiel een was kan doen, als je even drie hersencellen aan het werk zet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven