Wie als getuige?

12-11-2019 15:10 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Volgend jaar gaan mijn vriend een geregistreerd partnerschap aan.
Met kerst willen we onze getuigen vragen.

Mijn vriend kiest zijn moeder.
Ikzelf twijfel heel erg. Of mijn vader en moeder.. Of mijn moeder en zusje.
Mijn zusje en ik hebben elkaar vroeger beloofd dat als we zouden trouwen, wij elkaar als getuige zouden vragen. Nu gaan wij niet trouwen (ook niet van plan) maar gaan we dus een geregistreerd partnerschap aan.

Toch ben ik bang dat mijn vader zichzelf gepasseerd gaat voelen wanneer ik hem niet kies. Hun alle drie vragen vind ik enigszins overdreven en ik heb ook nog een broertje, dus dat zou dan ook een beetjes lullig zijn. Ik weet dat mijn broertje er niks om geeft.

Bij trouwen had mijn vader mij weg kunnen geven, maar aangezien wij dus niet willen trouwen weet ik ook niet zo goed welke taak hij eventueel zou kunnen krijgen.

Misschien til ik er ook te zwaar aan, aangezien het maar een minuut of 10 duurt.


Wie hadden jullie als getuige op jullie trouwdag of geregistreerd partnerschap?
Voelde iemand zich gepasseerd?
Alle reacties Link kopieren
alleen je zusje
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden twee willekeurige mensen van het gemeentehuis. Bij mijn weten voelden de andere medewerkers zich niet gepasseerd.
Alle reacties Link kopieren
Een familielid en een vriendin.

Nee, niemand voelde zich gepasseerd. En als dat wel het geval was geweest was het een gevalletje jammerdebammer. Je kan het nu eenmaal niet iedereen naar het zin maken in het leven.
...
Vraag aan je ouders wie van hun het wil doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee broers, dus dat was makkelijk. En nee, mijn ouders voelden zich niet gepasseerd. En mijn vader heeft me ook niet weggegeven, kom zeg, ik woonde al twaalf jaar op mezelf.
Maar maak je er niet een beetje een big deal van? Het gaat om geregistreerd partnerschap, dat is toch gewoon naar het gemeentehuis en een krabbel zetten?
Je vriend heeft één getuige, waarom jij twee?
Ik zou alleen voor je zusje kiezen.
En in dat geval het op een ander moment vragen dan met kerst als de hele familie aanwezig is (al weet ik niet of je dit precies van plan was).
Alle reacties Link kopieren
Ik had twee onbekenden want in het buitenland getrouwd, echt van totaal niemand commentaar gehad over het eventueel getuigen of er überhaupt bij zijn.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
12-11-2019 15:13
Wij hadden twee willekeurige mensen van het gemeentehuis. Bij mijn weten voelden de andere medewerkers zich niet gepasseerd.

:worship:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen mijn zus.
Vriend wilde broer en beste vriend maar ik wilde er maar 1 (want ik wilde niet kiezen tussen mijn vriendinnent) dus hij heeft uiteindelijk ook gekozen (voor broer). Beste vriend is nu ceremoniemeester maar die heb jij natuurlijk niet.
anappleaday wijzigde dit bericht op 12-11-2019 15:20
11.45% gewijzigd
Om dit soort perikelen te voorkomen hadden we allebei een beste vriend/vriendin als getuigen genomen.
Oh wacht het gaat niet over trouwen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
12-11-2019 15:16
Je vriend heeft één getuige, waarom jij twee?
Ik zou alleen voor je zusje kiezen.
En in dat geval het op een ander moment vragen dan met kerst als de hele familie aanwezig is (al weet ik niet of je dit precies van plan was).
Mijn vriend twijfelt nog of hij zijn vader ook gaat vragen. Hij vind het allemaal maar een beetje overdreven. Hij wil in ieder geval zijn moeder vragen.

Ik heb mijn zusje met lootjes trekken met de familie, het leek mij wel een leuk idee om haar een kraskaart te geven met daarop de vraag. Maar nu je het zegt is het misschien beter om het niet in het bijzijn van anderen te doen, omdat er dan misschien juist scheve gezichten ontstaan. Niet aan gedacht, dankje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vader en 2 zussen. Ik wilde NIET kiezen tussen mijn zussen bij ons geregistreerd partnerschap. Dus alleen mijn vader gedaan. Voelde geen van mijn zussen zich gepasseerd. Je hoeft er niet perse 2. Minimaal 1.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ouders niet geschikt als getuigen, die zitten in de zaal te glunderen.
Wat mij betreft, zijn Goeie Getuigen; broers, zussen, vriendinnen, je lievelingsneef, die hoek
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-11-2019 15:13
alleen je zusje
Of je zus en je broer
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat je als kind beloofd hebt, hoeft echt niet voor altijd en eeuwig te zijn. Als kinderen beloof je wel vaker wat.

Het belangrijkste is; wie wil JIJ als getuige? Het is jouw feestje, dus ook jouw keuze.

Kies je voor beide ouders, leg dit dan uit aan je zus. Kies je alleen voor je zus, dan leg je uit aan je ouders waarom deze keuze. Kies je voor iemand anders of andere combinatie, dan leg je dit gewoon netjes uit.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Lekker belangrijk. Ze hoeven alleen een krabbel te zetten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-11-2019 15:33
Lekker belangrijk. Ze hoeven alleen een krabbel te zetten.
Dit. Vind het ook eigenlijk totaal overbodig en ouderwets. Mij lijkt de handtekening van de ambtenaar en het echtpaar ook gewoon genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Vraag je zusje als getuige en jouw broer als fotograaf.

Jouw ouders kunnen lekker genieten, ook al is het maar 10 minuten. Overigens is een geregistreerd partnerschap vrijwel hetzelfde als een huwelijk (op een paar regels over adoptie en scheiding na).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 2 onbekenden want ook zonder dat iemand het wist in het buitenland getrouwd. Wij kregen wel wat commentaar van familie die er dolgraag het vliegtuig voor hadden willen pakken als ze het hadden geweten. Maar dat waren "liefdevolle verwijten" geen ruzies om gehad.

Om niemand te beledigen zou ik ook alleen zus vragen. Maar of ik het nou een eer zou vinden om als getuige te worden gevraagd als m'n zus een geregistreerd partnerschap aan zou gaan met haar vriend... vind het eerlijk gezegd persoonlijk een beetje suffe verbintenis waar ik niet perse bij zou hoeven zijn, laat staan om te getuigen. Maar het is maar net welke waarde je er zelf aan hangt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik had bij mn trouwen mijn toenmalige beste vriendin, mijn man zijn beste vriend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook alleen je zusje vragen.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk, het duurt maar even en het is een formaliteit.
Maar omdat wij niet gaan trouwen maar daarvoor in de plaats een geregistreerd partnerschap willen doen, willen we het “goed” doen.

Mijn vriend heeft besloten toch zijn vader en moeder te vragen. Dus dan doe ik dat ook. Wel net zo eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
sanne1006 schreef:
12-11-2019 16:52
Mijn vriend heeft besloten toch zijn vader en moeder te vragen. Dus dan doe ik dat ook. Wel net zo eerlijk.

Net zo eerlijk @( ?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
12-11-2019 17:04
Net zo eerlijk @( ?
Ja, ik vind het persoonlijk net zo “ eerlijk “tegenover mijn ouders om hen beide dan ook te vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven