Waarom doet mijn moeder dit?

14-11-2019 00:19 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
In oktober vertelde mijn dochter op de familieapp dat haar schoonfamilie kerst op tweede kerstdag wilde vieren en of wij dat dan eerste kerstdag konden doen. Ik zei “Meid, je bent lekker op tijd, maar dan weten we dat”. Verder was er tot vanavond niet meer over gesproken.

Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!

Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.

Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.

De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.

Wat vinden jullie hiervan?
Dus je moeder moet haar stiefzoon opzij schuiven? Voor je stiefvader is ben jij het stiefkind, dus schuiven ze jouw opzij. En dan is het niet goed?

Ik denk overigens niet dat zij het als schuiven bedoelen. Misschien wisselen ze hier wel in af. En je vergelijking met een stampende kleuter is treffend!
Je hebt gezegd “dan weten we dat” en gaat er nu vanuit dat je dochter dus alles heeft bepaald voor de hele familie en aanhang van alle kanten? Dat vind ik dan weer vreemd.
Ik vind het eigenlijk ook een beetje onzin dat ze automatisch naar je dochter moeten schikken omdat zij er zo vroeg mee kwam. Zonder overleg heb jij dat toen min of meer voor de anderen bepaald.

Sommige mensen krijgen roosters en dat soort dingen nou eenmaal later door, of bij andere families start dit gesprek later, vissen die dan meteen achter het net?

Maar evengoed zouden de kinderen van partner ook kunnen redeneren dat ze hun zin niet krijgen als ze voor jullie voorkeursdatum gaan.

Accepteer gewoon dat het, als families groter en complexer worden, gewoon niet elk jaar mogelijk is om allemaal bij elkaar te zijn. Volgend jaar beter. Ik vind het al bijzonder dat de rest, je broer en je andere kinderen met aanhang wél allemaal op 2e kerstdag kunnen. Mag je nog van geluk spreken.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 00:31
10.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het wel erg moeilijk maakt. Het is nu eenmaal soms moeilijk om de kerstdagen te plannen omdat iedereen zijn eigen leven leid.
Probeer dan maar eens iedereen een bepaalde dag bij elkaar te krijgen.

Ook vind ik dat jouw moeder het moet doen wat voor haar het beste voelt. Denk niet eens dat hier sprake is van opzet.

1e kerstdag maak je er een mooie dag van met je dochter.

2e kerstdag kan je eventueel gaan vieren bij je moeder.

Dit soort dingen voorkom je niet.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Moeder (oma) met kinderen versus haar dochter die moeder is van 2 kinderen. Waarvan één nu dus niet kan,

Ik vermoed dat het verschil zo zit. Afijn, kies precies hoe jullie kerst willen vieren. Weeg dus samen af wat jullie belangrijk vinden. En doe dan dat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of je kerst tweemaal in familiekring wil vieren/dat al gebruikelijk is. Ik zou op Eerste Kerstdag gewoon kerst vieren met het eigen gezin en aanhang dochter(s).

Ik zou niet een alternatieve kerstdis voor die tak van de familie organiseren en zo broer en zijn gezin in een moeilijke positie brengen. Ik zou ook niet tweede kerstdag gaan. Lijkt mij ook een beetje lastig voor jouw andere dochter met gezin, die zal vast ook schoonfamilie hebben die hen hebben uitgenodigd voor het een en ander. Wellicht heb je bij jouw schoonfamilie ook een uitnodiging open staan.

In mijn gezin/familie/schoonfamilie zou dat niet gaan. Doordat één iemand schuift, zou je van twee andere families dan ook verwachten dat zij hun plannen verzetten. Dan jammer de bammer volgend jaar beter.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel, ik heb het niet over opzij schuiven. Mijn dochter heeft het ruim een maand geleden als eerste gevraagd. Ik vind het vervelend dat daar nu geen rekening mee is gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Lekker overslaan. Klinkt niet als een gezellig samenzijn zo.
Je hóeft geen feest te vieren als het eigenlijk helemaal geen feest is, alleen omdat de rest van de wereld dat toevallig doet of omdat het zo heurt.
.
Alle reacties Link kopieren
Elk gezin vormt gezinnen hierin naarmate de leeftijd vordert. Het gaat dus vanzelf een keer spaak lopen en het enige wat je wel kunt is nadenken met jouw gezin wat jullie belangrijk vinden en daarnaar handelen.

En laat het stampen effe achterwege die leeftijd heb je wel gehad.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
14-11-2019 00:32
MevrKakel, ik heb het niet over opzij schuiven. Mijn dochter heeft het ruim een maand geleden als eerste gevraagd. Ik vind het vervelend dat daar nu geen rekening mee is gehouden.
Maar dat betekend dan toch niet dat kerst aangepast moet worden aan jouw dochter omdat ze het als eerste heeft aangegeven.
Als de meeste mensen samen kunnen komen op 2e kerstdag dan kan je toch niet verwachten dat het anders gaat omdat jouw dochter de 2e niet kan.

Maak er een mooie kerst van met je eigen gezin en aanhang op 1e kerstdag
Blijf in jezelf geloven !
Hadden de anderen toen (klein)dochter dit meedeelde ingestemd? Of was het gewoon, wie het eerst komt, wie het eerst maalt?
Overigens, op je hoofdvraag, waarom doet mijn moeder dit?, kun je eenvoudig antwoord krijgen door het haar gewoon te vragen. Op een niet aanvallende en open manier.
Alle reacties Link kopieren
Dan doe je toch de eerste kerstdag met je dochter en de tweede met de rest!

Ik overweeg trouwens om niks te doen komende Kerst. Heb zin om twee dagen lekker met een dekentje en wat goede films op de bank hangen. Misschien is dat ook voor jou een goed een idee?
Lexie72 schreef:
14-11-2019 00:32
MevrKakel, ik heb het niet over opzij schuiven. Mijn dochter heeft het ruim een maand geleden als eerste gevraagd. Ik vind het vervelend dat daar nu geen rekening mee is gehouden.
Waarom zou men daar rekening mee moeten houden? Het draait niet om jouw dochter.
Iedereen mag de feestdagen vieren zoals hij of zij wil. Waarom zou je het met je moeder vieren? Vier het op jouw manier en maak het probleem niet groter dan het is. Het is maar Kerst. Je hoeft Kerst niet met de hele familie te vieren, want het is geen verplichting ook al praten mensen dat zichzelf aan.
Alle reacties Link kopieren
Oh en laat het alsjeblieft niet over ‘het gelijk’ gaan. Als ik in augustus aangeef dat ik met oud en nieuw inclusief muts en toeter op het balkon sta van mijn zuster, zegt dit nog niet dat dit dús ook zo gaat gebeuren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-11-2019 00:38
Dan doe je toch de eerste kerstdag met je dochter en de tweede met de rest!

Ik overweeg trouwens om niks te doen komende Kerst. Heb zin om twee dagen lekker met een dekentje en wat goede films op de bank hangen. Misschien is dat ook voor jou een goed een idee?
Lekker
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Dit gebeurt nou eenmaal met het plannen van de kerstdagen, ik zou er niet te zwaar aan tillen dat is het niet waard, maak je eerste kerstdag toch een hele fijne dag met je eigen gezin en nodig jij je moeder en stiefvader uit om bij jullie te komen, zoek in oplossingen en houd het gezellig. Je moeder kan zich ook niet in alle bochten wringen om iedereen tevreden te houden.
Alle reacties Link kopieren
Toen jouw moeder zoon van haar partner vroeg, wist ze toen al dat jouw dochter niet kon komen?
Ik vier overigens al jaren geen kerst meer met mijn familie. Ik vind het vreselijk. Ik wip even aan voor een borrel en wens ieder fijne feestdagen, maar daarna ben ik weer vertrokken. Een hele dag/avond met mijn broers en zus, hun aanhang en kinderen en mijn ouders is me echt te gortig. En ik merkte dat ik als single een soort speelbal werd van andermans agenda en daar had ik geen zin meer in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jullie -snelle!- reacties gelezen, bedankt daarvoor.

Wij zijn gewend ieder jaar met iedereen (dus ook stiefzoon en zijn gezin) kerst te vieren. Dat gaat nu dus niet lukken, wat ik jammer vind.

Ik denk dat wat mij steekt, het volgende is: mijn moeder houdt meer rekening met wat haar stiefzoon wil, dan met wat wij willen (en dat zijn dus 4 personen met aanhang).
Alle reacties Link kopieren
rosik schreef:
14-11-2019 00:42
Je moeder kan zich ook niet in alle bochten wringen om iedereen tevreden te houden.
Dit. Zij heeft met meerdere mensen te maken en moet iets plannen. Voor haar kinderen en die van haar partner. Tja, dat kleindochter dan niet kan, dat is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wat mij steekt, het volgende is: mijn moeder houdt meer rekening met wat haar stiefzoon wil, dan met wat wij willen (en dat zijn dus 4 personen met aanhang).

Huh? Die stiefzoon is de zoon van je moeders vriend, dus die staat nog dichterbij dan jouw dochter. Als een familie groter wordt ga je nu eenmaal ook kerstvieringen krijgen waar niet iedereen bij is.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 14-11-2019 00:45
28.74% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Maar jullie als kinderen kunnen toch allemaal (allebei)? Er kan alleen een kleinkind niet.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
14-11-2019 00:44
Ik heb jullie -snelle!- reacties gelezen, bedankt daarvoor.

Wij zijn gewend ieder jaar met iedereen (dus ook stiefzoon en zijn gezin) kerst te vieren. Dat gaat nu dus niet lukken, wat ik jammer vind.

Ik denk dat wat mij steekt, het volgende is: mijn moeder houdt meer rekening met wat haar stiefzoon wil, dan met wat wij willen (en dat zijn dus 4 personen met aanhang).
Nee alleen met 1 kleindochter die nu dus niet mee kan. Dat jullie dat jammer vinden snap ik. Dus weeg af wat jullie belangrijk vinden. En dat er een keer een punt komt waarop de feestdagen niet meer als gezin en familie in geheel wordt gevierd is onvermijdelijk.
enn wijzigde dit bericht op 14-11-2019 00:49
17.29% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven